Přizvednutí nivy
Moderátor: Moderátoři
Re: Přizvednutí nivy
A když se to zvedne o těch 5 cm, vymění se samo tlumiče u péra, nebudou se víc opotřebovávat homoklouby na kardanech, nebo nebudou víc namáhaný ložiska ?
No a při tom zvednutí by se taky možná měly vyměnit tyče co drží nápravu a možná to i nějak přepákovat, ne, aby to bylo echtovní i na silnici ?
Někde jsem to četl, ale už nevím kde.
No a při tom zvednutí by se taky možná měly vyměnit tyče co drží nápravu a možná to i nějak přepákovat, ne, aby to bylo echtovní i na silnici ?
Někde jsem to četl, ale už nevím kde.
Nereznoucí a superspolehlivá Lada Niva ve verzi Super Hyper Bronto v kamufláži Stalin ve výbavě Smrt imperialistům !
Na standartních kolech, bez liftu, bez uzávěrek, s volantem, motorem a vokýnkama.
Barva řeší vše, zvýší výkon, sníží spotřebu a dokonce zastaví i korozi.
Prodám za pouhých rovných 600 tisíc korun českých, nebo za 25 tisíc ojro.
Na standartních kolech, bez liftu, bez uzávěrek, s volantem, motorem a vokýnkama.
Barva řeší vše, zvýší výkon, sníží spotřebu a dokonce zastaví i korozi.
Prodám za pouhých rovných 600 tisíc korun českých, nebo za 25 tisíc ojro.
Re: Přizvednutí nivy
je na to vela amatersko-odbornych nazorov. asi to zdvihnut len par cm nie vela. ako laik by som pouzil nejaky kit spolahlivy za rozumnu cenu a nespekuloval, lebo nemal by som cas skumat ako sa mi odiera guma z jednej strany. nieco overene pouzit neni si prvy co dviha nivu.
Re: Přizvednutí nivy
Jenže problém je, že nikdo vopravdu neví co je spolehlivý, v rusku pořád zkouší a spekulujou a každej píše něco jinýho. U nás to nikdo neřeší, protože s tím všichni jezdí jen po lese a tam nepoznáš proč se to, nebo to ve skutečnosti potentovalo. V terénu dřív něco rozlámeš nebo ulomíš, než aby se to pomalu opotřebovalo.
Já chci zvednout jen proto, abych nechytal v kolejích za břicho a kola nechat původní. Ale zase se mi nechce likvidovat zbytečně na kardanech klouby a ložiska. Prostě mě připadá, že nikdo pořádně neví co se v budoucnu stane.
Já chci zvednout jen proto, abych nechytal v kolejích za břicho a kola nechat původní. Ale zase se mi nechce likvidovat zbytečně na kardanech klouby a ložiska. Prostě mě připadá, že nikdo pořádně neví co se v budoucnu stane.
Nereznoucí a superspolehlivá Lada Niva ve verzi Super Hyper Bronto v kamufláži Stalin ve výbavě Smrt imperialistům !
Na standartních kolech, bez liftu, bez uzávěrek, s volantem, motorem a vokýnkama.
Barva řeší vše, zvýší výkon, sníží spotřebu a dokonce zastaví i korozi.
Prodám za pouhých rovných 600 tisíc korun českých, nebo za 25 tisíc ojro.
Na standartních kolech, bez liftu, bez uzávěrek, s volantem, motorem a vokýnkama.
Barva řeší vše, zvýší výkon, sníží spotřebu a dokonce zastaví i korozi.
Prodám za pouhých rovných 600 tisíc korun českých, nebo za 25 tisíc ojro.
Re: Přizvednutí nivy
jak to zacnes silne tuningovat tak zivotnost vsetkeho pojde prudko dole. dvihanie auta, velke tazke kolesa a prezenies to za urcitu hranicu mozes ocakavat klby, poloosy, vsetkemu pojde zivotnost rapidne dole. AutoMantak mi to sam odseba hovoril a smial sa ako mu dobre idu na odbyt veci pre tuningovych odbornikov co vsetko im odchadza. Uplne najsprostejsie riesenie je dat pneu VLI-5 a jazdit v terene. vtedy mas dobru trakciu a neodide nic.
- Ondra1,7mpi
- Příspěvky: 1447
- Registrován: stř říj 07, 2015 20:04
- Bydliště: Javořice - vysočina
Re: Přizvednutí nivy
Napíšu vlastní zkušenost večer, pravdou je že ložiska trpí...
Diesel not died... Peugeot + lada = the best off offroad -Lada Niva 1.9TD
Re: Přizvednutí nivy
Když pojedu tady někam kousek, tak něco jako vli5, ale něco co tak otravně nehučí, nějaký slabší MT gumy, užší ve státním rozměru, jestli je u nás najdu, to bohatě stačí. Jinak na cestu silniční a přezout až na místě, opět státní rozměr. O tom už jsem přesvědčenej. Pak to auto bude mít dobrou průchodnost a nebude se zbytečně opotřebovávat.
Lift nechci kvůli kolům, ale abys e trochu přizvednul spodek a auto se tolik nechytalo, ale pořád nevím jestli to za to snížení životnosti stojí, anebo kolik se dá zvednout, aby se opotřebení nezvýšilo.
Lift nechci kvůli kolům, ale abys e trochu přizvednul spodek a auto se tolik nechytalo, ale pořád nevím jestli to za to snížení životnosti stojí, anebo kolik se dá zvednout, aby se opotřebení nezvýšilo.
Nereznoucí a superspolehlivá Lada Niva ve verzi Super Hyper Bronto v kamufláži Stalin ve výbavě Smrt imperialistům !
Na standartních kolech, bez liftu, bez uzávěrek, s volantem, motorem a vokýnkama.
Barva řeší vše, zvýší výkon, sníží spotřebu a dokonce zastaví i korozi.
Prodám za pouhých rovných 600 tisíc korun českých, nebo za 25 tisíc ojro.
Na standartních kolech, bez liftu, bez uzávěrek, s volantem, motorem a vokýnkama.
Barva řeší vše, zvýší výkon, sníží spotřebu a dokonce zastaví i korozi.
Prodám za pouhých rovných 600 tisíc korun českých, nebo za 25 tisíc ojro.
Re: Přizvednutí nivy
ja si myslim ze rozumny lift max 2-3cm. plus rusi davaju vacsie kolesa s sirkou do 200. taka turecka Vli-5 nejaka turecka znacka Lassa. tam ziskas dalsie centimetre. Ale to uz musis vyrezat z blatnikov lebo koleso sucha pri zatacani a suspenzii tlmicov
Re: Přizvednutí nivy
já jsem teda po dlouhým teoretickým výzkumu z různých videí a srovnání došel k tomu, že nejuniverzálnější pro cestování po silnici i na horší cesty, kde je kamení, bláto apod. šířka kolem 185, na normálních lesních a polních cestách kde se netahá dřevo a nejsou totálně rozbahněný se guma dobře zařízne, mt vzorek odháže bláto a jakš takš to jede, navíc dobře vyjíždí z koleje
široká guma je sice na měkým podkladu, kde bys se jinak auto propadlo lepší, chce to fakt širokou gumu, jak dávají na bronto, nazvednout auto ,vyříznout blatníky, ale to je pro transmissi jistá smrt, to už vím, navíc po silnici se s tím daleko jet nedá. v ostatním terénu má jen nevýhody.
lassa ok 144 185/85-16 28+- palců https://www.youtube.com/watch?v=J8YwcCjOz3M hodně na nich jezdí a jezdí terén, kterej považuju pro nivu za maximum. místy je to teda ouvrkil, ale když to baví, není co dodat, obě gumy mají 2500km
https://www.youtube.com/watch?v=OuUj_fWNJAw
vli 5 175/80-16 průměr 68cm šířka mezi drapáky 28mm lamela 4,5mm s ocelový diskem a duší 20 kilo
lassa 144 průměr 72 cm šířka mezi drapáky 36mm lamela 3,5mm s s ocelovým diskem a duší 24 kilo za 5tk se ojeli úplně, takovou gumu si představuju na nivu mimo asfalt , drží jede není drahá
lassa tolik nehučí a je měkčí
široká guma je sice na měkým podkladu, kde bys se jinak auto propadlo lepší, chce to fakt širokou gumu, jak dávají na bronto, nazvednout auto ,vyříznout blatníky, ale to je pro transmissi jistá smrt, to už vím, navíc po silnici se s tím daleko jet nedá. v ostatním terénu má jen nevýhody.
lassa ok 144 185/85-16 28+- palců https://www.youtube.com/watch?v=J8YwcCjOz3M hodně na nich jezdí a jezdí terén, kterej považuju pro nivu za maximum. místy je to teda ouvrkil, ale když to baví, není co dodat, obě gumy mají 2500km
https://www.youtube.com/watch?v=OuUj_fWNJAw
vli 5 175/80-16 průměr 68cm šířka mezi drapáky 28mm lamela 4,5mm s ocelový diskem a duší 20 kilo
lassa 144 průměr 72 cm šířka mezi drapáky 36mm lamela 3,5mm s s ocelovým diskem a duší 24 kilo za 5tk se ojeli úplně, takovou gumu si představuju na nivu mimo asfalt , drží jede není drahá
lassa tolik nehučí a je měkčí
Naposledy upravil(a) zdd dne ned led 31, 2021 16:13, celkem upraveno 4 x.
Nereznoucí a superspolehlivá Lada Niva ve verzi Super Hyper Bronto v kamufláži Stalin ve výbavě Smrt imperialistům !
Na standartních kolech, bez liftu, bez uzávěrek, s volantem, motorem a vokýnkama.
Barva řeší vše, zvýší výkon, sníží spotřebu a dokonce zastaví i korozi.
Prodám za pouhých rovných 600 tisíc korun českých, nebo za 25 tisíc ojro.
Na standartních kolech, bez liftu, bez uzávěrek, s volantem, motorem a vokýnkama.
Barva řeší vše, zvýší výkon, sníží spotřebu a dokonce zastaví i korozi.
Prodám za pouhých rovných 600 tisíc korun českých, nebo za 25 tisíc ojro.
- Ondra1,7mpi
- Příspěvky: 1447
- Registrován: stř říj 07, 2015 20:04
- Bydliště: Javořice - vysočina
Re: Přizvednutí nivy
Předek 3cm vpohodě snese, měl jsem a jediné co tak pouze výměna poloos kvůli kloubům, které začnou loupat. Nové ne, pouze ojeté... Tam se s kardanem nic nemění, logicky... Vzadu jde dif níž takže ložisko difu, lozisko výstupu z přídavné převodovky jsou včetně kardanu namáhány, záleží ale stále na rozdílu, já tam mám asi 10cm a to je opravdu extrem, navíc mám nápravu zakloněnou takže přenos sily kardanem není úplně hladký... Po 4000km je gufero na přídavné KO, ložisko skoro také, ale vše má cca 70 000km takže uvidím zda nová taky půjdou tak rychle... Dif a hruška zatím dobrý, mám to do lesa ne na expedici, tam bych volil méně cm a jiná pera...
S úpravou zavěšení zadní nápravy je to horší, každý to dělá jinak, Majo krátké kosti dokonce zkracuje, asi i dlouhé, já nechal dlouhé a prodloužil krátké... Panhard delší nebo ten adaptér zavěšení. Tlumiče z terana2 jsou parádní, křížení lepší, šroubení na stelovacich kostech šetří silentbloky na nich... Prostě tam je toho spousta... Doporučuji pročíst vlákno, já to udělal asi 20x... Vše si ale nepamatuju, souhně řečeno vpředu 3cm vpohodě, vzadu klidně 4-5cm vpohodě, tak můj názor... Osobně bychna delší trasu volil podvozek bližší sérii 3cmx5cm, a pneu nikdy protektory, bojím se T3 jinak když má člověk mozek v hlavě lze rozumně offroudit, Jak je vidět na tomto kanále https://m.youtube.com/channel/UCNI2amok ... rmQ/videos. ňakej cvok
Slabší poloosy, staré žigulácké dify 4,44, 215/75/15 vzorek 13mm, et -10 a starší kastle, použité převodovky, žádná repase... Vse drží... Tedy zadní tlumič ulít, ale použitý... Altik umřel ale také zčásti stářím...
Konkrétní dotazy rád odpovím, ale obšírný návod jak na to už tady je několikrát...
S úpravou zavěšení zadní nápravy je to horší, každý to dělá jinak, Majo krátké kosti dokonce zkracuje, asi i dlouhé, já nechal dlouhé a prodloužil krátké... Panhard delší nebo ten adaptér zavěšení. Tlumiče z terana2 jsou parádní, křížení lepší, šroubení na stelovacich kostech šetří silentbloky na nich... Prostě tam je toho spousta... Doporučuji pročíst vlákno, já to udělal asi 20x... Vše si ale nepamatuju, souhně řečeno vpředu 3cm vpohodě, vzadu klidně 4-5cm vpohodě, tak můj názor... Osobně bychna delší trasu volil podvozek bližší sérii 3cmx5cm, a pneu nikdy protektory, bojím se T3 jinak když má člověk mozek v hlavě lze rozumně offroudit, Jak je vidět na tomto kanále https://m.youtube.com/channel/UCNI2amok ... rmQ/videos. ňakej cvok
Slabší poloosy, staré žigulácké dify 4,44, 215/75/15 vzorek 13mm, et -10 a starší kastle, použité převodovky, žádná repase... Vse drží... Tedy zadní tlumič ulít, ale použitý... Altik umřel ale také zčásti stářím...
Konkrétní dotazy rád odpovím, ale obšírný návod jak na to už tady je několikrát...
Diesel not died... Peugeot + lada = the best off offroad -Lada Niva 1.9TD
Re: Přizvednutí nivy
takže seš přesvědčenej o tom, že vepředu 3cm vzadu klidně 4 cm a na opotřebení to moc vliv mít nebude ? fakt potřebuju pilovat tisíce a tisíce po asfaltu
a co to je T3 ?
a co to je T3 ?
Nereznoucí a superspolehlivá Lada Niva ve verzi Super Hyper Bronto v kamufláži Stalin ve výbavě Smrt imperialistům !
Na standartních kolech, bez liftu, bez uzávěrek, s volantem, motorem a vokýnkama.
Barva řeší vše, zvýší výkon, sníží spotřebu a dokonce zastaví i korozi.
Prodám za pouhých rovných 600 tisíc korun českých, nebo za 25 tisíc ojro.
Na standartních kolech, bez liftu, bez uzávěrek, s volantem, motorem a vokýnkama.
Barva řeší vše, zvýší výkon, sníží spotřebu a dokonce zastaví i korozi.
Prodám za pouhých rovných 600 tisíc korun českých, nebo za 25 tisíc ojro.
- Ondra1,7mpi
- Příspěvky: 1447
- Registrován: stř říj 07, 2015 20:04
- Bydliště: Javořice - vysočina
Re: Přizvednutí nivy
T3 https://www.pneuok.cz/pneumatiky/vranik ... GxEALw_wcB
Uvažuj: co se kromě zalomení poloos na predku změní? Nic, pokud máš nové, tak lepší udělat hned. Nové silenty na ramenech všechno funguje dobře... Promysli si stabilizátor, ten je na silnici dobrý v terénu na nic, lze jezdit i bez něj... A 4cm vzadu ani bych nic kromě tlumičů a prodloužení panhardy nic neřešil, pokud nechceš větší kola, kosti bych nechal. A hadičku na brzdy nastavit. Četl jsem že 3cm je bezpečný lift a nemá velký vliv na změnu ovladatelnosti ani životnosti, ale osobně je to trochu znát to řízení...
Uvažuj: co se kromě zalomení poloos na predku změní? Nic, pokud máš nové, tak lepší udělat hned. Nové silenty na ramenech všechno funguje dobře... Promysli si stabilizátor, ten je na silnici dobrý v terénu na nic, lze jezdit i bez něj... A 4cm vzadu ani bych nic kromě tlumičů a prodloužení panhardy nic neřešil, pokud nechceš větší kola, kosti bych nechal. A hadičku na brzdy nastavit. Četl jsem že 3cm je bezpečný lift a nemá velký vliv na změnu ovladatelnosti ani životnosti, ale osobně je to trochu znát to řízení...
Diesel not died... Peugeot + lada = the best off offroad -Lada Niva 1.9TD
Re: Přizvednutí nivy
právě o to zalomení poloos se jedná, ale jestli 3 cm nevadí, tak to udělám, zadek 4 aby byla jistota, víc raději ne
kola určitě standard
se stabilizátorem nevím, čemu by v terénu vadil, tomu nerozumí, já ho nikdy neměl
jaké konkrétní tlumiče a pružiny zvolit, nějaký odkaz na eshop, nebo někoho kdo to dělá, něco kvalitního teda, aby to za chvíli nezdechlo, nebo budou stačit standardní pružiny ?
nakonec jsem se dobral, že plně naložená niva splní max povolenou zátěž a to je 320kilo včetně osádky, jídla 10kg a vody 10l, prostě všechno dohromady
přední naviják 2,7 tuny na nárazníku včetně uchycení připojení bude asi 20 kilo, tam se níž nedostanu
kola určitě standard
se stabilizátorem nevím, čemu by v terénu vadil, tomu nerozumí, já ho nikdy neměl
jaké konkrétní tlumiče a pružiny zvolit, nějaký odkaz na eshop, nebo někoho kdo to dělá, něco kvalitního teda, aby to za chvíli nezdechlo, nebo budou stačit standardní pružiny ?
nakonec jsem se dobral, že plně naložená niva splní max povolenou zátěž a to je 320kilo včetně osádky, jídla 10kg a vody 10l, prostě všechno dohromady
přední naviják 2,7 tuny na nárazníku včetně uchycení připojení bude asi 20 kilo, tam se níž nedostanu
Nereznoucí a superspolehlivá Lada Niva ve verzi Super Hyper Bronto v kamufláži Stalin ve výbavě Smrt imperialistům !
Na standartních kolech, bez liftu, bez uzávěrek, s volantem, motorem a vokýnkama.
Barva řeší vše, zvýší výkon, sníží spotřebu a dokonce zastaví i korozi.
Prodám za pouhých rovných 600 tisíc korun českých, nebo za 25 tisíc ojro.
Na standartních kolech, bez liftu, bez uzávěrek, s volantem, motorem a vokýnkama.
Barva řeší vše, zvýší výkon, sníží spotřebu a dokonce zastaví i korozi.
Prodám za pouhých rovných 600 tisíc korun českých, nebo za 25 tisíc ojro.
Re: Přizvednutí nivy
Jedna malá rada , pro delší životnost silentů na ramenech i jinde je dobré povolit průchozí šrouby auto zatížit nejpoužívanější zátěží s autem zahoupat a pak šrouby dotáhnout . Silentbloky nejsou pak tak nakroucené a vydrží mnohem déle .
VAZ 2102 r.v.74 1984-1997 "Legenda"
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
Re: Přizvednutí nivy
Pridam sem svoju skusenost z poslednych dni z mierneho zvysovania Nivy. Skusenym offroadistom to bude cele na smiech a preto ani nemusia citat (na druhej strane, mozno sa pobavia na mojich chybach), ale zaciatocnikom ako ja to mozno pomoze sa vyhnut niektorym chybam. Moje poziadavky na zvysenie boli nasledovne:
decentne a mierne zvysenie (cca. 25-30 mm), ktore by neznizovalo zasadne zivotnost pohonnej sustavy;
ziadne na prvy pohlad viditelne upravy a zasahy do konstrukcie, ktore by robili problem na STK (preto sa mi nepacilo vpredu vypodlozenie spodnej misky pruziny a pouzitie distancnych podloziek medzi horne rameno a cap);
co najjednoduchsie a najlacnejsie riesenie (preto som vpredu preferoval gumove podlozky nad pruzinu namiesto silnejsich/vyssich pruzin (velmi drahe) alebo vypodlozenia spodnej misky pruziny (pocet podloziek treba skusat alebo ine uchyty/uholniky zhanat+varit));
s tym suvisela aj podmienka pouzitia iba original Niva dielov (ziadne tlmice z inych aut a podobne).
Nakoniec som pouzil tuto sadu gumovych podloziek, ktore maju oproti originalu vacsiu vysku (predok +10 mm (ovsem v strede ramena, na jeho konci to spravi zdvih cca. 25-30 mm), zadok +25 mm) a menia sa kus za kus. Nerobim reklamu, da sa to zohnat aj u konkurencie, ale Mantak aspon pravdivo informuje o zvyseni cca. 25 mm, kym inde (vid Bazos) pisu o zvyseni 5,5 cm a podobne nezmysly (pochybujem, ze maju na sklade este vyssie podlozky a ani vizualne na to nevyzeraju):
https://www.automanta.sk/tunn-lada-niva ... y-887.html
Aj ABC maju asi tie iste podlozky, no uvadzaju ich celkovu vysku (nie vysku casti, kde sa opiera zavit pruziny):
https://abc-autodiely.sk/1156-guma-pod- ... 04195.html
Postup (celu temu som precital a nepamatam si, ze by tu bol uvedeny, tak to sem rozpisem ako pre blbeckov, ktori to nikdy nerobili (ako som bol aj ja)):
Vzadu je to jednoduche, staci odmontovat koleso, jedno uchytenie tlmica (k spodnemu je lepsi pristup), vyheverovat karoseriu vysoko a most napravy naopak spustit dole. Tym, ze ho nezadrzi tlmic svojim dorazom maximalneho zdvihu, naprava spadne dole (spustit na zdvihaku pochopitelne) a pruzina sa da vybrat volne rukou bez pouzitia stahovaku.
Vpredu je to komplikovanejsie a robil som to na 2 pokusy (prvykrat som hlupo demontoval horny cap a myslel si, ze to bude stacit (prekaza tam dlzka brzdovych hadic a mozno este aj capy riadenia)). Spravne treba uvolnit koleso, vyheverovat karoseriu vysoko, koleso dole, medzi horny gulovy cap a horne rameno dat bud permanentne distancne podlozky (v takej vyske o kolko je vyssia podlozka pruziny) alebo dlhsie skrutky ako docasne voditka (aby gumovy doraz horneho ramena neprekazal pri spatnej montazi a ustaveni spodneho guloveho capu do jeho lozka na ramene zo spodnej strany), dalej demontaz uchytu stabilizatora, uvolnenie matice (24 mm) dlhej skrutky/osi spodneho ramena v napravnici, v tomto bode uz treba nachystat hever pod spodne rameno a zapriet ho, dalej demontaz ulozenia tlmica (ja som odmontoval horne), demontaz 3 skrutiek spodneho guloveho capu a tym padom mozno zacat spustat heverom spodne rameno dole, "prevliect" spodny gulovy cap spod ramena nad rameno (da sa povytiahnut polos, ale opatrne a co najmenej, pretoze kvoli chybajucemu poistnemu kruzku (ktory ma blokovat nadmerne vysunutie z klbu) vo vnutornom homokinetickom klbe sa mi vysunul klb von a gulicky mi vypadli do manzety, takze robota navyse) a potom uz len spustat rameno az kym dojde k odlahceniu pruziny. Vyzera to hrozivo, pretoze pruzina na konci uz drzi len za zavit na vnutornej strane spodnej misky, ale pri seriovej pruzine netreba pouzit stahovak pruzin.
Spatna montaz spociva v opacnom postupe, treba dat pozor na spravnu polohu/ustavenie pruziny (hlavne vpredu), aby tato zapadla presne do zavitovej drazky a tvarovanej plastovej podlozky v miske. Ja som najprv na vrch pruziny dal kovovu misku, do tej spravne vtlacil gumovu podlozku a cele som to navliekol na valec/konus/vezu pruziny a potom uz len zdvihal spodne rameno/napravu a daval pozor na spravne dosadnutie spodku pruziny. Po dosadnuti, prepruzeni a posunuti auta dotiahnut 24 mm maticu predpisanym momentom (115-185 Nm). Dlho som zvazoval, ci pouzit distancne podlozky medzi horny gulovy cap a rameno, nakoniec som ich nepouzil, pretoze jednak nemam "na sklade" spravnu dlzku skrutiek, podlozka je ocividny neoriginalny diel (mozny problem na STK) a pri takomto malom zdvihu dojde iba k miernemu zapretiu horneho ramena do gumoveho dorazu (vid foto), pricom som preskusal aj maximalny zdvih pruziny a horne rameno sice poriadne stlaci ten gumovy doraz, ale k obmedzeniu roztiahnutia pruziny dojde dosiahnutim maximalneho zdvihu tlmica a nie zeby gumovy doraz prekazal. Preto som ani gumovy doraz neskracoval ako sa popisuje v niektorych navodoch ako alternativa k pouzitiu distancnych podloziek. Pribliznymi metodami (vodovaha + meter) som premeral aj geometriu prednej napravy pred a po zdvihnuti a nenameral som ziadne viditelne zmeny v odklone a zbiehavosti.
Celkovy efekt:
Doslo k zvyseniu celeho auta v priemere o cca. 3 cm, merane na prahoch. Pred zvysenim cca. 31 cm vpredu a 33 cm vzadu, po zvyseni cca. 34 cm vpredu, 36 cm vzadu. Najviac som sa obaval, ze zvysenim sa originalne tlmice dostanu na svoj limit, cize budu pri jazde buchat o doraz maximalneho vysunutia, ale aj podla fotiek vidno, ze na zadnom tlmici ostala rezerva (stav vysunutia pri zatazeni pohotovostnou hmotnostou vs. maximalny zdvih) cca. 35 mm a vpredu 20 mm. Ani pri prejazdoch/skokoch na vyvysenych retarderoch to nebucha o dorazy. Potom som este nevedel, nakolko sa predna pruzina vychylenim ramena skruti do obluka, lebo uz v seriovom stave nie je uplne rovno. Vysledok po zdvihnuti je podla mna prijatelny. Uprava je vizualne vyhovujuca, tie podlozky tam su aj seriovo a nikto to nikde nebude merat, okrem experta na Nivy si nikto nevsimne, ze to je trochu zvysene. Co sa tyka dalsieho potencialu vacsieho zdvihnutia, este by sa bez uprav/vymeny tlmicov a pouzitim tychto jednoduchych podloziek dalo pridat mozno 5 mm vpredu a 10 mm vzadu, ale viac uz nie, pretoze okrem tlmicov je problemovy aj tvar konusov/valcov vezi pruzin, ktore ich vedu a pri vacsich podlozkach uz sa tie veze vpredu aj vzadu zuzuju, takze by tam bolo treba vymysliet nejaky vodiaci medzikus, aby pruziny spravne dosadali do horneho ulozenia. K jazdnym vlastnostiam vo vyssich rychlostiach sa zatial neviem vyjadrit, casom napisem skusenosti. Taktiez uvidim do akej miery dojde k stlaceniu/deformacii podloziek pri dlhodobom zatazeni.
Naklady na upravu:
Sada gumovych podloziek stala 10 €, k tomu som este znicil spatne zrkadlo za 5 €, ked som heveroval auto stojace blizko pri stene a zrkadlo sa stlacilo medzi ram dveri a stenu a este nova manzeta vnutorneho homoklbu za mozno 3 € (stara aj tak bola derava po par mesiacoch od instalacie) kvoli vynutenemu skladaniu rozpadnuteho klbu. A samozrejme asi 4 poobedia roboty, pretoze ked to clovek robi prvykrat, tak to trva dlho.
decentne a mierne zvysenie (cca. 25-30 mm), ktore by neznizovalo zasadne zivotnost pohonnej sustavy;
ziadne na prvy pohlad viditelne upravy a zasahy do konstrukcie, ktore by robili problem na STK (preto sa mi nepacilo vpredu vypodlozenie spodnej misky pruziny a pouzitie distancnych podloziek medzi horne rameno a cap);
co najjednoduchsie a najlacnejsie riesenie (preto som vpredu preferoval gumove podlozky nad pruzinu namiesto silnejsich/vyssich pruzin (velmi drahe) alebo vypodlozenia spodnej misky pruziny (pocet podloziek treba skusat alebo ine uchyty/uholniky zhanat+varit));
s tym suvisela aj podmienka pouzitia iba original Niva dielov (ziadne tlmice z inych aut a podobne).
Nakoniec som pouzil tuto sadu gumovych podloziek, ktore maju oproti originalu vacsiu vysku (predok +10 mm (ovsem v strede ramena, na jeho konci to spravi zdvih cca. 25-30 mm), zadok +25 mm) a menia sa kus za kus. Nerobim reklamu, da sa to zohnat aj u konkurencie, ale Mantak aspon pravdivo informuje o zvyseni cca. 25 mm, kym inde (vid Bazos) pisu o zvyseni 5,5 cm a podobne nezmysly (pochybujem, ze maju na sklade este vyssie podlozky a ani vizualne na to nevyzeraju):
https://www.automanta.sk/tunn-lada-niva ... y-887.html
Aj ABC maju asi tie iste podlozky, no uvadzaju ich celkovu vysku (nie vysku casti, kde sa opiera zavit pruziny):
https://abc-autodiely.sk/1156-guma-pod- ... 04195.html
Postup (celu temu som precital a nepamatam si, ze by tu bol uvedeny, tak to sem rozpisem ako pre blbeckov, ktori to nikdy nerobili (ako som bol aj ja)):
Vzadu je to jednoduche, staci odmontovat koleso, jedno uchytenie tlmica (k spodnemu je lepsi pristup), vyheverovat karoseriu vysoko a most napravy naopak spustit dole. Tym, ze ho nezadrzi tlmic svojim dorazom maximalneho zdvihu, naprava spadne dole (spustit na zdvihaku pochopitelne) a pruzina sa da vybrat volne rukou bez pouzitia stahovaku.
Vpredu je to komplikovanejsie a robil som to na 2 pokusy (prvykrat som hlupo demontoval horny cap a myslel si, ze to bude stacit (prekaza tam dlzka brzdovych hadic a mozno este aj capy riadenia)). Spravne treba uvolnit koleso, vyheverovat karoseriu vysoko, koleso dole, medzi horny gulovy cap a horne rameno dat bud permanentne distancne podlozky (v takej vyske o kolko je vyssia podlozka pruziny) alebo dlhsie skrutky ako docasne voditka (aby gumovy doraz horneho ramena neprekazal pri spatnej montazi a ustaveni spodneho guloveho capu do jeho lozka na ramene zo spodnej strany), dalej demontaz uchytu stabilizatora, uvolnenie matice (24 mm) dlhej skrutky/osi spodneho ramena v napravnici, v tomto bode uz treba nachystat hever pod spodne rameno a zapriet ho, dalej demontaz ulozenia tlmica (ja som odmontoval horne), demontaz 3 skrutiek spodneho guloveho capu a tym padom mozno zacat spustat heverom spodne rameno dole, "prevliect" spodny gulovy cap spod ramena nad rameno (da sa povytiahnut polos, ale opatrne a co najmenej, pretoze kvoli chybajucemu poistnemu kruzku (ktory ma blokovat nadmerne vysunutie z klbu) vo vnutornom homokinetickom klbe sa mi vysunul klb von a gulicky mi vypadli do manzety, takze robota navyse) a potom uz len spustat rameno az kym dojde k odlahceniu pruziny. Vyzera to hrozivo, pretoze pruzina na konci uz drzi len za zavit na vnutornej strane spodnej misky, ale pri seriovej pruzine netreba pouzit stahovak pruzin.
Spatna montaz spociva v opacnom postupe, treba dat pozor na spravnu polohu/ustavenie pruziny (hlavne vpredu), aby tato zapadla presne do zavitovej drazky a tvarovanej plastovej podlozky v miske. Ja som najprv na vrch pruziny dal kovovu misku, do tej spravne vtlacil gumovu podlozku a cele som to navliekol na valec/konus/vezu pruziny a potom uz len zdvihal spodne rameno/napravu a daval pozor na spravne dosadnutie spodku pruziny. Po dosadnuti, prepruzeni a posunuti auta dotiahnut 24 mm maticu predpisanym momentom (115-185 Nm). Dlho som zvazoval, ci pouzit distancne podlozky medzi horny gulovy cap a rameno, nakoniec som ich nepouzil, pretoze jednak nemam "na sklade" spravnu dlzku skrutiek, podlozka je ocividny neoriginalny diel (mozny problem na STK) a pri takomto malom zdvihu dojde iba k miernemu zapretiu horneho ramena do gumoveho dorazu (vid foto), pricom som preskusal aj maximalny zdvih pruziny a horne rameno sice poriadne stlaci ten gumovy doraz, ale k obmedzeniu roztiahnutia pruziny dojde dosiahnutim maximalneho zdvihu tlmica a nie zeby gumovy doraz prekazal. Preto som ani gumovy doraz neskracoval ako sa popisuje v niektorych navodoch ako alternativa k pouzitiu distancnych podloziek. Pribliznymi metodami (vodovaha + meter) som premeral aj geometriu prednej napravy pred a po zdvihnuti a nenameral som ziadne viditelne zmeny v odklone a zbiehavosti.
Celkovy efekt:
Doslo k zvyseniu celeho auta v priemere o cca. 3 cm, merane na prahoch. Pred zvysenim cca. 31 cm vpredu a 33 cm vzadu, po zvyseni cca. 34 cm vpredu, 36 cm vzadu. Najviac som sa obaval, ze zvysenim sa originalne tlmice dostanu na svoj limit, cize budu pri jazde buchat o doraz maximalneho vysunutia, ale aj podla fotiek vidno, ze na zadnom tlmici ostala rezerva (stav vysunutia pri zatazeni pohotovostnou hmotnostou vs. maximalny zdvih) cca. 35 mm a vpredu 20 mm. Ani pri prejazdoch/skokoch na vyvysenych retarderoch to nebucha o dorazy. Potom som este nevedel, nakolko sa predna pruzina vychylenim ramena skruti do obluka, lebo uz v seriovom stave nie je uplne rovno. Vysledok po zdvihnuti je podla mna prijatelny. Uprava je vizualne vyhovujuca, tie podlozky tam su aj seriovo a nikto to nikde nebude merat, okrem experta na Nivy si nikto nevsimne, ze to je trochu zvysene. Co sa tyka dalsieho potencialu vacsieho zdvihnutia, este by sa bez uprav/vymeny tlmicov a pouzitim tychto jednoduchych podloziek dalo pridat mozno 5 mm vpredu a 10 mm vzadu, ale viac uz nie, pretoze okrem tlmicov je problemovy aj tvar konusov/valcov vezi pruzin, ktore ich vedu a pri vacsich podlozkach uz sa tie veze vpredu aj vzadu zuzuju, takze by tam bolo treba vymysliet nejaky vodiaci medzikus, aby pruziny spravne dosadali do horneho ulozenia. K jazdnym vlastnostiam vo vyssich rychlostiach sa zatial neviem vyjadrit, casom napisem skusenosti. Taktiez uvidim do akej miery dojde k stlaceniu/deformacii podloziek pri dlhodobom zatazeni.
Naklady na upravu:
Sada gumovych podloziek stala 10 €, k tomu som este znicil spatne zrkadlo za 5 €, ked som heveroval auto stojace blizko pri stene a zrkadlo sa stlacilo medzi ram dveri a stenu a este nova manzeta vnutorneho homoklbu za mozno 3 € (stara aj tak bola derava po par mesiacoch od instalacie) kvoli vynutenemu skladaniu rozpadnuteho klbu. A samozrejme asi 4 poobedia roboty, pretoze ked to clovek robi prvykrat, tak to trva dlho.
- Přílohy
- Ondra1,7mpi
- Příspěvky: 1447
- Registrován: stř říj 07, 2015 20:04
- Bydliště: Javořice - vysočina
Re: Přizvednutí nivy
Super další informace k tématu...
Jak se ti změnil odklon kola? Nebo se nezměnil?
Jak se ti změnil odklon kola? Nebo se nezměnil?
Diesel not died... Peugeot + lada = the best off offroad -Lada Niva 1.9TD