K dodatocnemu uzemneniu motora som sa zatial nedostal, ale podarilo sa mi (zase) vymenit termostat. Zaujimavy poznatok je, ze s funkcnym (tesnym) termostatom je velky problem naplnit a odvzdusnit chladiacu sustavu, musel som vymontovat obidve teplotne cidla, aby chladiaca zmes natiekla z chladica do bloku a hlavy. S novym Calorstatom 80°C sa motor rychlo zohrieva a presne drzi teplotu na budiku 90°C ± 1 mm rucicka dolava/doprava (a nikdy nie za 1/2) podla zatazenia, kurenia a vonkajsej teploty a chladic aj spodna hadica z chladica do termostatu su teple. Ten MasterSport 83°C som prevaril v hrnci a otvara sa, ale zrejme pri podstatne vyssej teplote, co sposobovalo prehrievanie motora. Pri tejto prilezitosti som spravil drobnu komparativnu studiu:
Na fotke vlavo povodny Calorstat 80°C. Spracovanie vizualne slusne, masivny hlinikovy obal, masivny hlinikovy ram samotneho termostatu. Funguje bezchybne, doteraz sa otvara ako treba, keby ho nejaky idiot v ramci "tuningu" chladiacej sustavy nebol prevrtal naskrz, tak by bol stale pouzitelny. Novy Calorstat vyzera uplne rovnako, akurat bol nastriekany nejakou lacnou striebrenkou, ktora uplne zliezla po skusobnom prevareni v cistej vode (!) a ostal v takej matnej hlinikovej farbe, takze povrchova uprava dost zla, ale snad bude dlho a spolahlivo fungovat.
V strede MasterSport "MS-Germany", oznacenie PT-PCS, otvaracia teplota 83°C. Spracovanie dost pochybne, plastovy obal, ktory vyzera, ze sa v horucej vode rozpadne/rozlepi. Ani som nenabral odvahu ho do auta namontovat, rovno som ho destruktivne vykuchal pre porovnanie, hoci bol uplne novy. Teleso samotneho termostatu z tenkeho plechu, spoje taniera termostatu a opery pruziny kde su take haciky zapatlane silikonom kvoli utesneniu. Pri varnej skuske sa otvaral podstatne skor ako je udavane, zaciatok otvarania okolo 75°C. Uz na pohlad totalny smejd.
Napravo MasterSport "MS-Germany", prevedenie "Sibirien" (asi akoze pre chladnejsie podnebie), otvaracia teplota 83°C. Spracovanie rovnake ako Calorstat, masivny hlinikovy obal aj ram termostatu a navyse aj kvalitna cierna povrchova uprava, ktora vydrzala aj prevarenie vo vode. Urcite ten lepsi z tychto 2 MasterSportov. Otvaracia teplota je presna, povedal by som teoreticky, ze tie 3°C rozdiel oproti Calorstatu nemozu spravit tak vela, ale v praxi sa motor vyrazne prehrieval a rucicka budiku liezla daleko za 1/2 (vertikalna poloha) az niekam k 3/4 a chladic zostaval uplne studeny. Ja uz nikdy takyto "horuci" termostat do motora nenamontujem, aby som riskoval jeho prehriatie a uvarenie, ale zaroven mi ho je luto destruktivne rozrezat, lebo vyzera doveryhodne.