startovanie z kopca...

Moderátor: Moderátoři

Uživatelský avatar
Křečík Barbuška
Příspěvky: 11040
Registrován: ned srp 29, 2004 09:01
Bydliště: Brno

Re: startovanie z kopca...

Příspěvek od Křečík Barbuška »

Ma
Lada Granta Liftback 1,6 16V - skoro normální auto
Lada Kalina 1117 1,6 8V - neopodstatněné a nenaplněné naděje
ex VAZ 2105, VAZ 2104, VAZ 2107
Uživatelský avatar
nespor.jenda
Příspěvky: 275
Registrován: sob srp 18, 2018 15:12
Bydliště: Třebívlice

Re: startovanie z kopca...

Příspěvek od nespor.jenda »

Pak bych se při startování z kopce/roztažením obával poškození katalyzátoru. Nebo se mýlím?
Prodal jsem Forda a koupil si VAZ, auto co vyrábí Sovětský svaz.
Henry
Příspěvky: 632
Registrován: ned říj 04, 2009 21:10
Bydliště: BA, SK

Re: startovanie z kopca...

Příspěvek od Henry »

Ja by som to tak nedramatizoval. Je pravda, ze v navodoch to byva alibisticky zakazane. Ale ked sa nad tym zamyslime, tak zistime, ze katalyzator funguje (chemicke reakcie prebiehaju) az pri urcitej prevadzkovej teplote. Vtedy by napr. vynechavanie zapalovania a prenikanie nespalenych HC do katalyzatora sposobovalo to, ze katalyzator by sa snazil tieto nadmerne HC, na ktore nie je dimenzovany, premenit oxidaciou na H2O a CO2, co je exotermicka reakcia. Preto hrozi, ze sa katalyzator prehreje a substrat v jeho vnutri sa roztavi. Ked je vsak katalyzator studeny, HC cez neho prejdu bez reakcie a teda sa vlastne nic nestane. Pricom podla mna vobec nie je jasne, ci unikne do vyfuku viac HC pocas normalneho startovania motora starterom alebo startovania motora cez spojku od prevodovky.
Uživatelský avatar
nespor.jenda
Příspěvky: 275
Registrován: sob srp 18, 2018 15:12
Bydliště: Třebívlice

Re: startovanie z kopca...

Příspěvek od nespor.jenda »

A co když v tom katalyzátoru ty nespálené uhlovodíky (také známé jako benzin) prostě začnou hořet?
Prodal jsem Forda a koupil si VAZ, auto co vyrábí Sovětský svaz.
Henry
Příspěvky: 632
Registrován: ned říj 04, 2009 21:10
Bydliště: BA, SK

Re: startovanie z kopca...

Příspěvek od Henry »

Kedy by mali zacat horiet? Po zahriati vyfukoveho potrubia a katalyzatora? Dovtedy budu asi uz davno vyfukane/odparene prechadzajucimi vyfukovymi plynmi.
Uživatelský avatar
nespor.jenda
Příspěvky: 275
Registrován: sob srp 18, 2018 15:12
Bydliště: Třebívlice

Re: startovanie z kopca...

Příspěvek od nespor.jenda »

Henry píše:Kedy by mali zacat horiet? Po zahriati vyfukoveho potrubia a katalyzatora? Dovtedy budu asi uz davno vyfukane/odparene prechadzajucimi vyfukovymi plynmi.
Ihned po nastartování?
Prodal jsem Forda a koupil si VAZ, auto co vyrábí Sovětský svaz.
Henry
Příspěvky: 632
Registrován: ned říj 04, 2009 21:10
Bydliště: BA, SK

Re: startovanie z kopca...

Příspěvek od Henry »

Podla mna sa to nestane. Vyfukove plyny prakticky hned po starte vytlacia vsetok cerstvy vzduch z celeho vyfuku a zvyskova koncentracia O2 vo vyfukovych plynoch byva <1 %, takze tam nie je dost O2 pre horenie. Ak by bola vo vyfuku diera, HC by mohli dohorievat po uniku cez tu dieru, ked sa dostanu k volnemu O2 (pocut to ako take pukanie/cinkanie, hlavne pri brzdeni motorom). Kym sa vyfukove plyny dostanu az na koniec vyfuku, ich teplota sa znizi natolko, ze HC uniknu bez horenia z vyfuku do atmosfery.
Uživatelský avatar
Georgius
Příspěvky: 4042
Registrován: čtv kvě 12, 2005 18:01
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: startovanie z kopca...

Příspěvek od Georgius »

No, komentář ze života (ex)desítkáře: desina když jela na dva válce do kopce (půlka zapalovacího modulu KO) tak se výfuk ohřál natolik, že malinko zdeformoval horkem plastovou podlážku (ale jen minimálně, na funkci to nemá vliv), ale katalyzátor to k mému překvapení vydržel.
VAZ nemá kaz (2107 1990-2005, 21113 (2005-2017, 2019 RIP),GFL (Červená Vesta Lux) r. 2017 na prodej někdy kolem roku 2030, Tátova Priora r.v. 2009 od 2021)
:wave: YOUTUBE kanál #ladavestacz - dejte odběr :love10:
Vokativ (5.pad, oslovujeme volame) je Georgie (2. deklinace, vzor populus, ze :) )
Cory
Příspěvky: 11605
Registrován: stř čer 14, 2006 17:14
Bydliště: Snina/Košice

Re: startovanie z kopca...

Příspěvek od Cory »

Georgius píše:No, komentář ze života (ex)desítkáře: desina když jela na dva válce do kopce (půlka zapalovacího modulu KO) tak se výfuk ohřál natolik, že malinko zdeformoval horkem plastovou podlážku (ale jen minimálně, na funkci to nemá vliv), ale katalyzátor to k mému překvapení vydržel.
lenze vtedy nesiel do vyfuku nespaleny benzin, pretoze RJ v tom pripade odpoji vstreky na valcoch, ktore nepalia. Skor tu ide o to, ze pri dlhom pokuse o start /napriklad pri roztlacani, resp. roztahovani/ sa vo vyfukovom trakte nahromadi benzin, ktory moze v urcitych pripadoch buchnut a poskodit katalyzator. Dost casto sa s tym stretavam pri karburatorovych motoroch, ktore z nejakeho dovodu maju problem chytit. Vstrekovanie si to pri klasickom starte ustrazi. Pri roztahovani to berie tak, ze motor "beží".
Lada 2171 Priora 1,6 MPi (2013), Lada 2105 v regenerácii (1985), Lada 21044 1,9 MPi (1998), Škoda Felícia 1,3 SPi - 40kw (1996), 2 x Babetta 210 (1984,1988), Simson 70 ccm (1989), Zetor 4011 (1966)
radoniva
Příspěvky: 208
Registrován: úte bře 24, 2020 13:29
Bydliště: muran
Kontaktovat uživatele:

Re: startovanie z kopca...

Příspěvek od radoniva »

Henry píše:Odpajat bateriu pri beziacom motore by som neskusal - pri vozidlach s alternatorom hrozi poskodenie diodoveho mostika!
rozmyslam nad tym uz druhy den. preco prave diody by mali mat s tym problem? ved oni len menia striedavy na jednosmerny. este tak elektronicky regulator, to by som stravil, ale diody?
Niva 1.6 karb + Niva 21213 1.7 SPI,JEEP Cherokee, Subaru Forester, Skoda Superb, Skoda octavia, Skoda 120
Dusan
Příspěvky: 3936
Registrován: stř čer 02, 2004 17:29
Bydliště: Kosice-okolie

Re: startovanie z kopca...

Příspěvek od Dusan »

Lebo niekedy boli mechanicke regulatory (nizke, vysoke budenie a kmitanie medzi tymito dvoma urovnami) a tie bez baterky mohlo napatie vyletiet vysoko, a diody boli vtedy len 50v ci kolko tak to nemuseli zvladnut.

Ale v dnesnej dobe su diody na vyssie napatie, na vystupe altika zvykne byt krabicka s varistorom, a polovodicovy regulator umoznuje plynulu regulaciu a drzat napatie v toletancii.
Naposledy upravil(a) Dusan dne sob říj 24, 2020 11:12, celkem upraveno 1 x.
radoniva
Příspěvky: 208
Registrován: úte bře 24, 2020 13:29
Bydliště: muran
Kontaktovat uživatele:

Re: startovanie z kopca...

Příspěvek od radoniva »

tak to vlastne znamena, ze ak mas regulator, mozes pokojne odpojit baterku a ist na alternator bez poskodenia diod?
Niva 1.6 karb + Niva 21213 1.7 SPI,JEEP Cherokee, Subaru Forester, Skoda Superb, Skoda octavia, Skoda 120
Dusan
Příspěvky: 3936
Registrován: stř čer 02, 2004 17:29
Bydliště: Kosice-okolie

Re: startovanie z kopca...

Příspěvek od Dusan »

Polovodicovy regulator, teoreticky hej, ale aj zla baterka je furt lepsie ako ziadna.
A bez baterky je moznost ze sa altik nenabudi a nebude davat napatie.
Odpovědět

Zpět na „Hnací soustava“