Voltmetr v cervenym poli
Moderátor: Moderátoři
Voltmetr v cervenym poli
Tak je to tady. Koupil jsem novou baterku, a zjistil, ze problem je jinde! Po nastartovani, pri mirne zvysenych otackach castecne na sytic, nebo pri mirne seslaplym plynu, mi rucicka voltmetru jde do cervenoeho plusoveho pole, tj.elektrika prebiji. Takze jsem starou baterku vlastne "uvaril".
Poradte, co zkontrolovat nejdriv? Asi zmerit napeti, ktere opravdu do baterky jde. Kde nejlepe merit, primo u baterky? Co reguálator, kde se nachazi? Co jineho? Ptam se jako amater, ale fakt se v tomhle moc nevyznam. Jedna se o 2104.
Poradte, co zkontrolovat nejdriv? Asi zmerit napeti, ktere opravdu do baterky jde. Kde nejlepe merit, primo u baterky? Co reguálator, kde se nachazi? Co jineho? Ptam se jako amater, ale fakt se v tomhle moc nevyznam. Jedna se o 2104.
Jestli je to 2104 tak ta ma regulatro napeti primo v alternatoru. Pokud bude chyba v nem tak pomuze asi jenom vymena. Pokud tam mas, ale alternator starsiho typu tak je regulator napeti prisroubovan na vnitrnim levem podbehu napravo od vyrovnavaci nadoby chladici kapaliny. Pokud je prebijeni zpusobeno prave nim, je mozno nabijeci napeti upravit a to sice tak ze se bud vice nebo mene napruzi ta pruzinka v nem. Ted presne nevim kam, aby to dobijelo mene, ale je to popsano zde (stranky Vaclava Hnizdila):
Jak seřídit relé dobíjení Čas od času doporučuji kontrolovat dobíjení. Chráníte tím především svoji autobaterii, které tak můžete prodloužit životnost, popř. ji zachránit před zničením. Přebíjení i nedobíjení totiž podstatně snižuje její životnost.
Jestli alternátor správně dobíjí zjistíme jednoduše. Na autobaterii připojíme voltmetr, nastartujeme, zapneme světla a měříme. Voltmetr musí po zvýšení otáček ukázat napětí 13,9V až 14,5V. Nástup alternátoru je v tomto případě přibližně u 1200ot. Při zvyšování otáček nesmí napětí překročit hodnotu 14,5V! Jestli je vše v pořádku, dále číst nemusíte.
Relé dobíjení (regulační relé) je umístěno v motorovém prostoru na podběhu levého kola (vedle doplňovací nádrže chladiče). Vedou k němu dva vodiče, jeden je označený číslem 15 (od spínací skříňky) a druhý 67 (ten vede na rotor alternátoru). POZOR na prohození! Po odkrytování se vám naskytne úžasný pohled na samotné relé. Na zadní části relé je pružinka, která z jedné strany drží na kotvě relé a z druhé na takovém malém plíšku. Tato pružinka omezuje přítlak kotvy a tím pádem sepnutí kontaktů. Jakmile kontakty sepnou, poklesne napětí na rotoru (budící napětí) a alternátor přestane tolik dobíjet. Kotva znovu rozepne a vše se opakuje. Drží nastavenou hodnotu napětí (v podstatě "stále" kmitá). Chcete-li zvednout dobíjecí napětí, přihněte plíšek (co drží pružinku) směrem dolů (zvětší se síla pružinky). Pro snížení dobíjecího napětí přesně naopak. Nejlépe se šteluje při nastartovaném motoru (samozřejmě zapnuté světla) a připojeném voltmetru. Ihned vidíte reakci. Nezapomeňte vždy motor "vytočit" a zkontrolovat, jestli hodnota dobíjecího napětí nepřekračuje výše zmíněných 14,5V. Relé reaguje velice citlivě. Pokud seřizování relé nemá žádný vliv, hledal bych příčinu jinde. Zkontroloval bych připojení vodičů. Pokud se dobíjecí napětí mění, ale nedosahuje zmiňovaného 13,9V-14,5V, hledal bych závadu v alternátoru. Nejspíše nějaký usměrňovač.
Jak seřídit relé dobíjení Čas od času doporučuji kontrolovat dobíjení. Chráníte tím především svoji autobaterii, které tak můžete prodloužit životnost, popř. ji zachránit před zničením. Přebíjení i nedobíjení totiž podstatně snižuje její životnost.
Jestli alternátor správně dobíjí zjistíme jednoduše. Na autobaterii připojíme voltmetr, nastartujeme, zapneme světla a měříme. Voltmetr musí po zvýšení otáček ukázat napětí 13,9V až 14,5V. Nástup alternátoru je v tomto případě přibližně u 1200ot. Při zvyšování otáček nesmí napětí překročit hodnotu 14,5V! Jestli je vše v pořádku, dále číst nemusíte.
Relé dobíjení (regulační relé) je umístěno v motorovém prostoru na podběhu levého kola (vedle doplňovací nádrže chladiče). Vedou k němu dva vodiče, jeden je označený číslem 15 (od spínací skříňky) a druhý 67 (ten vede na rotor alternátoru). POZOR na prohození! Po odkrytování se vám naskytne úžasný pohled na samotné relé. Na zadní části relé je pružinka, která z jedné strany drží na kotvě relé a z druhé na takovém malém plíšku. Tato pružinka omezuje přítlak kotvy a tím pádem sepnutí kontaktů. Jakmile kontakty sepnou, poklesne napětí na rotoru (budící napětí) a alternátor přestane tolik dobíjet. Kotva znovu rozepne a vše se opakuje. Drží nastavenou hodnotu napětí (v podstatě "stále" kmitá). Chcete-li zvednout dobíjecí napětí, přihněte plíšek (co drží pružinku) směrem dolů (zvětší se síla pružinky). Pro snížení dobíjecího napětí přesně naopak. Nejlépe se šteluje při nastartovaném motoru (samozřejmě zapnuté světla) a připojeném voltmetru. Ihned vidíte reakci. Nezapomeňte vždy motor "vytočit" a zkontrolovat, jestli hodnota dobíjecího napětí nepřekračuje výše zmíněných 14,5V. Relé reaguje velice citlivě. Pokud seřizování relé nemá žádný vliv, hledal bych příčinu jinde. Zkontroloval bych připojení vodičů. Pokud se dobíjecí napětí mění, ale nedosahuje zmiňovaného 13,9V-14,5V, hledal bych závadu v alternátoru. Nejspíše nějaký usměrňovač.
Lada-VAZ 2106 momentálně GO karoserie , karburátor Ozon 2107, el. zapalovaní alá Marek
Martine, jestli chceš, můžeme na to po Bechyni kouknout .... pokud ovšem tímto vozem do Bechyně nejedeš
Mno a koukám, že citace z mých stránek se objevila i zde . Jsem rád, že to někdo čte
Jo a ještě bych dodal, že relé dobíjení je dosti citlivé na ukostření. U starého regulátoru typu 2101 se mi stalo, že alternátor stále přebíjel...chyba byla v ukostření. Respektive ukostření orezlo a přechodový odpory zapříčinily chybnou práci regulátoru. Stačilo vše očistit a seřídit relé (typ 2101). Nové (polovodičové, co je přímo na alťasu) se již seřídit nedá.
Mno a koukám, že citace z mých stránek se objevila i zde . Jsem rád, že to někdo čte
Jo a ještě bych dodal, že relé dobíjení je dosti citlivé na ukostření. U starého regulátoru typu 2101 se mi stalo, že alternátor stále přebíjel...chyba byla v ukostření. Respektive ukostření orezlo a přechodový odpory zapříčinily chybnou práci regulátoru. Stačilo vše očistit a seřídit relé (typ 2101). Nové (polovodičové, co je přímo na alťasu) se již seřídit nedá.
Vašátor / TŘI SESTRY <III> LADA GANG / osa Brno - Plzeň / cituji "ladaklub je jen náhodně zformovaná banda hovad"
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
Jak bylo řečeno: reggulátor dobíjení je hyn-relátkový vůbec neřeš-pokud máš externí regler a dej tam polovodičový. Pokud máš 04,05 altík, vyměň tu kostku.
Pokud ti to leze do červeného, rozhodně s tím nejezdi-měř napětí přímo na baterce. Pokud ti to totiž nereguluje, jde do palubní sítě kolem 16-22V a to ti nevydrží nejen baterie, žárovky a další elektroinstalace ale odejdou diody v samotném altíku a máš vyděláno.
Pokud tomu nehovíš, najdi někoho, kdo ti to spraví a pokud to přebíjí, jízdu do Bechyně fakt nedoporučuju.
Pokud ti to leze do červeného, rozhodně s tím nejezdi-měř napětí přímo na baterce. Pokud ti to totiž nereguluje, jde do palubní sítě kolem 16-22V a to ti nevydrží nejen baterie, žárovky a další elektroinstalace ale odejdou diody v samotném altíku a máš vyděláno.
Pokud tomu nehovíš, najdi někoho, kdo ti to spraví a pokud to přebíjí, jízdu do Bechyně fakt nedoporučuju.
Mitsubishi Colt 1,5GLX
Díky moc za rady.
Vašku, tobě díky moc za nabídku, určitě tvých schopností využiju a po Bechyni se na to mrkneme. S autem ted nejezdím, stačila mi investive do nové baterky, a to určitě ještě něco přibude.
Žárovky to zatím přežily, a ostatní el.soustava snad taky. Najel jsem s tím v tomhle stavu asi 130 km, než se odporoučela baterka, tak jsem doufám nenadělal moc paseky.
Bechyně, bohužel nepojedu. Sice můžu jet jiným vozem, ale nějak se to sešlo ...
Budu rád, když tuhle závadu opravím, protože jinak je autíko v pohodě a navíc budu potřebovat jezdit. Hlavně to odladit, dovča se blíží.
Vašku, tobě díky moc za nabídku, určitě tvých schopností využiju a po Bechyni se na to mrkneme. S autem ted nejezdím, stačila mi investive do nové baterky, a to určitě ještě něco přibude.
Žárovky to zatím přežily, a ostatní el.soustava snad taky. Najel jsem s tím v tomhle stavu asi 130 km, než se odporoučela baterka, tak jsem doufám nenadělal moc paseky.
Bechyně, bohužel nepojedu. Sice můžu jet jiným vozem, ale nějak se to sešlo ...
Budu rád, když tuhle závadu opravím, protože jinak je autíko v pohodě a navíc budu potřebovat jezdit. Hlavně to odladit, dovča se blíží.
Jasně, mrkneme na to....
A pokud bys rád do Bechyně, nabízím svezení svým vozem...odjíždím dnes s kolonou, vracím se v sobotu v noci.
A pokud bys rád do Bechyně, nabízím svezení svým vozem...odjíždím dnes s kolonou, vracím se v sobotu v noci.
Vašátor / TŘI SESTRY <III> LADA GANG / osa Brno - Plzeň / cituji "ladaklub je jen náhodně zformovaná banda hovad"
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
Abych to upřesnil. Martinovi to dobíjí na volnoběh 12,6 - 12,8V. Což je celkem málo. Při zapnutých světlech a lehce zvýšeném volnoběhu to dobíjí 13,7V, což je "dostačující". Doufejme, že až sednou uhlíky, bude to dobíjet líp.
Vašátor / TŘI SESTRY <III> LADA GANG / osa Brno - Plzeň / cituji "ladaklub je jen náhodně zformovaná banda hovad"
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
Zdravím všetkých nadšencov Ladaklubu, som tu nový a potreboval by som poradiť.
Vlastním 2107 - 1500, r.v.87, a prebíja mi elektrika ale nasledovným spôsobom - hneď po naštartovaní je všetko OK - ručička voltmetra v zelenom poli ale postupne stúpa cez červené pole až "pomaly za roh" a opäť sa pomaly znovu vráti na pôvodnú pozíciu. Po pripojení spotrebičov(svetlo, ventilátor,..) sa to zrýchli a periodicky opakuje. Po vyradení rýchlosti pri jazde z kopca je voltmeter v zelenom poli stále - ide to iba z baterky?. Alternátor je z 2101(nové uhlíky) ale je na ňom akási cievka, regler je elektronický (biela plast.krabička z červ. LEDkou), spoj kostra - baterka úplne čistý, bez oxidácie. Neviem si rady . Čo by ste mi poradili?
Pri meraní voltmetrom na baterke sú krajné hodnoty 13,7 - 16,8V.
Vlastním 2107 - 1500, r.v.87, a prebíja mi elektrika ale nasledovným spôsobom - hneď po naštartovaní je všetko OK - ručička voltmetra v zelenom poli ale postupne stúpa cez červené pole až "pomaly za roh" a opäť sa pomaly znovu vráti na pôvodnú pozíciu. Po pripojení spotrebičov(svetlo, ventilátor,..) sa to zrýchli a periodicky opakuje. Po vyradení rýchlosti pri jazde z kopca je voltmeter v zelenom poli stále - ide to iba z baterky?. Alternátor je z 2101(nové uhlíky) ale je na ňom akási cievka, regler je elektronický (biela plast.krabička z červ. LEDkou), spoj kostra - baterka úplne čistý, bez oxidácie. Neviem si rady . Čo by ste mi poradili?
Pri meraní voltmetrom na baterke sú krajné hodnoty 13,7 - 16,8V.
v pripade takejto "upravy" - teda prehodenie ineho alternatora by som sa zameral hlavne na odbornost a kvalitu prevedenia samotnej "upravy". Uz sme tu mali aj manika, co nahodil namiesto alternatora so vstavanym reglerom stary typ(01) bez reglera a dosiel tak az na zraz, kde som cumel ako je mozne, ze este nevyhorel
21043(reinkarnacia), 2105 1.3k(svagrov), 2110 1.5 16V, Niva(rozobrata), Chevy Niva 1.7i, Priora1,8+, BMW e36 328iA, Fiat Tempra 2.0i.e, 4x4