od Marek » pát pro 27, 2019 07:18
Decelerace má nulovou spotřebu paliva, plachtění stojí nemalé peníze. To zaprvé.....
Plachtění = volnoběh. Volnoběh = nejméně vhodný a škodlivý režim práce motoru. To platí obecně. A teď konkrétně.....
Jedeš. Motor v provozní teplotě, voda 90°C, olej obvykle víc. Hlava válců až 150°C. A na kopci místo decelerace vyhodíš kvalt. A teď co se stane......?
Místo toho, aby motor sál pouze čistý vzduch, kterým se efektivně chladí, navíc má nulovou spotřebu paliva, spaluje. K tomu není jediný rozumný důvod. Dále klesnou otáčky na nejmenší možné. To znamená prudký pokles tlaku oleje, cirkulace chladící vody. Hlava se začne přehřívat, rovněž písty. Není totiž médium, které by tyto části bylo schopno chladit. A v neposlední řadě při volnoběhu, díky nejmenší možné setrvačnosti, má motor nejméně pravidelný chod.
Myslím dost argumentů..... Proti tomu decelerace, tedy brzdění motorem zařazenou rychlostí, je naopak režimem nejvhodnějším. To opět platí obecně. Motor má provozní otáčky, chladí, maže, navíc má nulovou spotřebu paliva. Co víc od motoru chtít?
V neposlední řadě vůz, který jede z kopce se zařazenou rychlostí, je nesrovnatelně ovladatelnější, než vůz s vyřazenou rychlostí. Ten se řítí z kopce naprosto odkázán na brzdový systém vozu, který tím samozřejmě rovněž trpí větším opotřebením.
Plachtění, tedy vyřazování rychlosti z kopce, je přežitek z dob vozů s karburátory. Dnes je zcela neefektivní a nevhodný ve všech směrech. Není jediný důvod, proč to dělat. Já to nedělal ani na Ladě.
Naposledy upravil
Marek dne pát pro 27, 2019 07:48, celkově upraveno 1
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)