od Marek » pát lis 22, 2019 12:25
Správný způsob je ideální způsob, který ovšem v běžné praxi neexistuje. Můžeme se mu však do jisté míry pokusit přiblížit, nebo aspoň pro to udělat maximum možného.
Obecně pro každý naftový motor platí jezdit delší a dlouhé trasy a hlavně v zatížení. Šontání po městě na krátké trasy pár stovek metrů a s častými starty, jakož i "důchodecký" způsob jízdy s velmi lehkou nohou na plynu, pod otáčkami a v jen minimální zátěži, to vše motoru a jeho příslušenství významně škodí. Možná ušetříte deci paliva, ovšem na druhé straně můžete prodělat gatě. Trpí EGR ventily, protože jsou v permanenci, trpí DPF, protože se dovnitř dostává nekvalitně spálené palivo, trpí převodovky, dvouhmotové setrvačníky, ložiska kol a pohonné jednotky, samozřejmě turba, která jsou dnes prakticky všude, a v neposlední řadě právě motorový olej.
Pro lepší kondici DPF a EGR doporučuji naftu při tankování aditivovat. Já mám lety úspěšně vyzkoušený VIF Diesel Aditiv. Do každého tankování ho přidávám víc jak 12 let, kdy jsem ujel cca tři sta tisíc km (služební vozy a služební kilometry do toho nepočítám). Tento přípravek, krom jiných pozitivních vlastností, přispívá k lepšímu rozprašování a ionizaci nafty ve spalovacím procesu, tím ke snížení tvorby sazí. Doporučuji.....! Půllitr stojí cca dvě sta korun a vystačí na cca deset plných nádrží. Vyplatí se to, mohl bych o tom napsat elaborát.
Totéž, celý výše napsaný odstavec, platí i pro zážehové motory s přímým vstřikováním benzínu.
Rozhodně a bez debat moderním motorům škodí cukačky po městě jen pár stovek metrů, kdy se motor nestačí ohřát na provozní teplotu (pozor!!! Provozní teplota není teplota chladící kapaliny, ale teplota oleje). Prostě do obchodu si dojděte pěšky, nebo jeďte sockou. Auto na takové věci jednoduše není, ačkoli jsem přesvědčen, že drtivá většina z vás má opačný názor. A pokud je to nevyhnutelné, nákup spojte s delší cestou autem, kdy si při zpáteční cestě před cílem vaší cesty přizastavíte v krámě a nakoupíte. Když už to tedy bez auta nejde......
V rámci možností: Co nejdelší cesta, vždy v optimálních otáčkách motoru (tzn. na a nad maximem točivého momentu), co nejméně startů (Start/Stop je smrt pro motory všeho druhu), to jsou základní pravidla pro dlouhodobě dobře fungující naftové pohonné jednotky.
Já nejezdím vůbec v městském provozu. Moje nejkratší trasa je 24 km do práce v mimoměstském režimu. Pokud potřebuji udělat větší nákup, kde je vhodné mít auto, pak tento vyřeším cestou z práce. Obchod mám při cestě - nedaleko cíle trasy, motor je teplý, jen zastavím a za deset minut dojedu domů i s nákupem. Jinak všechny moje cesty jsou delší, téměř výhradně mimo města, roční nájezd cca 25 tisíc km.
Všimněte si, že se o tom nákupu zmiňuji záměrně NA KONCI CESTY, před cílem trasy. Ono totiž není jedno, jestli si v tom krámě zastavíte na začátku cesty, nebo na konci. V tom je obrovský rozdíl. Hmotně asi ne, samosebou je úplně jedno, kdy si nakoupím, prostě budu mít pořád stejný nákup, ovšem z hlediska dobrého chování ke svému autu je v tom rozdíl naprosto zásadní!!!
Někdo může namítat, že auto má sloužit jemu a ne on autu. Ano, proč ne. Ale pak se nemůže divit, že prostě bude do toho auta investovat. Nic není zadarmo. Pokud je někdo líný dojít si kilometr do krámu po svých a musí si vozit prdel autem, bude muset počítat s tím, že bude mít vyšší spotřebu paliva, že mu odejde EGR ventil, nebo bude muset po čase poslat DPF na vyčištění. Tak to prostě je.
Nejsem valným příznivcem dlouhých výměnných intervalů motorových olejů. Ale za jistých okolností jsem ochoten to akceptovat. Nicméně podle mého názoru byly lepší dříve používané tzv. flexibilní výměnné intervaly. To třeba koncern VW používal od roku 2000 (do kdy, to nevím). Tam byly nastavené mantinely minimálního a maximálního výměnného intervalu, dejme tomu 15 až 50 tisíc km. V olejové vaně bylo multifunkční čidlo, které vyhodnocovalo teplotu oleje, míru kontaminace oleje pevnými látkami, dále řídící jednotka uvažovala počet startů motoru a množství spotřebovaného paliva od poslední výměny oleje. Na základě těchto údajů si sama řekla o výměnu oleje. Čili pokud jste jezdili dlouhé trasy s optimální spotřebou paliva, minimálním počtem startů a v optimálním režimu, nebyl problém na olej najet třeba i 48 tisíc km. Ovšem taky byly případy, kdy stejný vůz se stejným motorem si díky jinému způsobu užívání řekl o výměnu oleje po 16 tisících km.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)