Nastuduj si, co znamena norma SAE a že vobec neurcuje vydrz oleja.
https://www.motorove-oleje.sk/dokumenty ... kacia-sae/0W, 5W, 10W urcuje zimnu triedu oleja: "Vymedzuje tzv. štartovatelnosť motora pri nízkych teplotách. Všeobecne platí, že čím nižšie je číslo zimnej triedy, tým nižšia môže byt teplota okolia pri zachovaní tekutosti oleja dostatočnej pre ľahké zapínanie motora (t.j. olej nie je príliš "hustý"). Oleje 0W umožňujú bezproblémové štartovanie motora aj pri teplotách pod -50 °C, oleje 5W pri teplotách okolo - 40 °C atď. (platí to len orientačne, tento údaj do značnej miery závisí od typu a veľkosti motora)."
Takze 5W-40 je za tepla rovnako husty ako 15W-40 a teda nema vplyv na zivotnost motora a uz vobec nie na interval zameny. Ano, ak by sme zili v mrazoch -40, tak by to vplyv malo.
Uvedomte si, co ma vplyv na degradaciu oleja. Najvacsi vplyv na degradaciu a teda interval vymeny oleja ma samotna konstrukcia motora a nie viskozita oleja. oleja. Ak mam zastarany motor, ktory ma uz od vyroby take velke tolerancie, ze vyfukove spaliny alebo nespalena zmes prenika do priestoru pod piesty, tak samozrejme ten olej zdegraduje ovela skor. Nehnevajte sa, ale Lada ma na dnesnu dobu konske tolerancie vo vyrobe. Ci uz ide o volu piestov vo valcoch, následne naklapanie piestov a netesnost kruzkov, alebo volu na loziskach kluky. Alebo jednoducho vola vyfukovych ventilov, kde pri naklone ventilu na stranu netesni gufero na vyfukovom ventile na 100%. V dnesnej dobe je 7mm ventil s volou 0.04-0,05mm proste nehorazne vela, ak to porovname s ventilmi 5,5mm a volami 0,02mm. Mensi vykyv, lepsia praca gufera. Co sa viskozity tyka, staci si porovnat Nivu s Vestou. Vesta ma na kluke urcitu toleranciu vole. Hodnota, ktora je pre Vestu najvyssia, je pre Nivu najnizsia. A predstavte si, ze v dnesnej dobe sa vyrabaju motory, ktore maju na kluke este mensie vole ako nasa Vesta. Preto sa do tych motorov moze kludne naliat aj 0W-20. Skuste to do Nivy. Zaklepe v najblizsom terene, ked sa po zohriati vole este zvacsia. Myslim, ze kvalitu materialov v podobe roztaznosti nemusim ani spominat...
Myslim, ze ak by sa dal na rozbor olej 10W40 z Lady po 15tis a 5W30 z nejakeho noveho auta po 30tis, tak by vysledky boli priblizne rovnake.
P.S: Ja sam by som v aute olej 30tis. km rozhodne nenechal a v Lade ani tych 15tis.
Lada 2171 Priora 1,6 MPi (2013), Lada 2105 v regenerácii (1985), Lada 21044 1,9 MPi (1998), Škoda Felícia 1,3 SPi - 40kw (1996), 2 x Babetta 210 (1984,1988), Simson 70 ccm (1989), Zetor 4011 (1966)