No. Vačky sa daju zohnať všelijaké. Začnem s tým, čo máme v autách origo.
Vačka 1200/1600:
- časovanie (sanie/výfuk) - 265/265°
- zdvihy (sanie/výfuk) - 9,5/9,5 mm
- prekrytie v strihu - 0,8 mm
- základný priemer - 30 mm
Vačka 1700:
- časovanie (sanie/výfuk) - 283/265°
- zdvihy (sanie/výfuk) - 10,7/9,5 mm
- prekrytie v strihu - 0,8 mm
- základný priemer - 30 mm
Vačka 1700 s hydroštelmi:
- časovanie (sanie/výfuk) - 283/265°
- zdvihy (sanie/výfuk) - 10,7/9,5 mm
- prekrytie v strihu - 0,8 mm
- základný priemer - 30,2 mm
Teraz trošku k problematike. Vačky su medzi sebou zamenne. Avsak pozor, vačka určená pre hydroštely má základný priemer vačiek o 0,2mm väčší ako vačky určené na mechaniku. Pri použití tejto vačky na mechanike dochádza k zvýšeniu hlučnosti motora.
Existujú rozne druhy upravených vačiek.Velakrát som sa stretol s prebrusenými vačkami, kedy sa zmenší základný priemer vačky, aby sa dal následne vybrúsiť požadovaný tvar. Následne dochádza k tomu, ze vahadlo musí byt extrémne pridvihnuté, velakrát až mimo rozsah štelovacieho srobu. Vtedy prichádza na rad znižovanie domčeka. Ja osobne uprednostnujem vacky, ktoré sú už vyrobené s origo priemerom, teda neprebrusovane, pretože z dlhodobého hladiska vačka lepšie znáša záťaž a je odolnejšia voči ohnutiu - áno, aj vačka môže začať časom hádzať, a napríklad po stretnutí ventilu s piestom nie je odveci zmerať hádzavosť.
Neviem, nakoľko si zručný, ale najjednoduchšie je zohnať vačku, ktorá má len zmenené časovanie, no zdvih ventilu ostáva rovnaký. Vyžaduje to najmenej úprav, no výsledok...Na bežné používanie, ak chces mať aj nejaký lepší záťah odspodu, je dobré zohnať vačku s vyšším zdvihom. To si vsak vyzaduje viacero úprav, hlavne treba odsledovať, ako je na tom pruzina pri plnom otvorení ventilu. Napríklad pri zdvihu 12,6mm sa závity pružiny zaručene budú dotýkať a vačku jednoducho nepretočíš. Treba pružinu povoliť, bud formou hlbsieho zafrezovania sedla alebo použitím vrchného tanierika s upraveným otvorom pre poistné mesiačiky. Nesie to so sebou nutnost dalsej upravy. Znizi sa sila pruziny, ktorá je vyvíjaná na ventil v zavretom stave. Takze sa musis poobzerat aj o silnejších pružinách. Sila pružiny pri zavretom ventile musí zodpovedať 42kg. Teda nemusí, ale ked sa uz nieco robí, tak poriadne.
Dalším parametrom je prekrytie ventilov v strihu. Cim väčšie prekrytie, tým lepšie plnenie valca v otačkach, no horšie na volnobehu. Ak si teda vyberieš vačku s velkym prekrytim (ja mam doma jedn s prekrytím 5,5mm), tak musíš počítať s nutnosťou dorábania vybratí do piestov.
Okrem toho veľa záleží na výfuku. Ak chceš čo najväčší prínos od vačky, potrebuješ čo najdlhšie zvody. Inak budes mať v nízkych otáčkach slabý krutiaci moment a rozhádaný volnobeh. Ak si vyberies vačku s vysokym casovanim a velkym nabehom, moze sa stat, ze pri volnobehu nebude stihat volnobezny kanal - malý prietok na danú vačku. Dá sa to riešiť prídavným vzduchom priamo do sania, samozrejme cez trysku.
Neviem, co by som este napisal, urcite si to bude vyzadovat nastavovacie vackove kolo atd atd

Lada 2171 Priora 1,6 MPi (2013), Lada 2105 v regenerácii (1985), Lada 21044 1,9 MPi (1998), Škoda Felícia 1,3 SPi - 40kw (1996), 2 x Babetta 210 (1984,1988), Simson 70 ccm (1989), Zetor 4011 (1966)