Chladiaca kvapalina
Moderátor: Moderátoři
Chladiaca kvapalina
Dobrý deň, páni. Opäť sa obraciam s prosbou o radu skúsenejších - akú chladiacu kvapalinu použiť do 2101-ky? Nejako neviem nájsť správny typ. Mám tam dať G 10, G 11, alebo snáď G 12? O Tosol 40 som sa dočítal, že je na báze etylénglykolu, ale to sú asi aj všetky ostatné a akú má presnú špecifikáciu som nikde nenašiel a Fridex Spolana sa tiež už nerobí.. Ďakujem
Hrdý majiteľ VAZ 2101 r.1973
Re: Chladiaca kvapalina
G12 určite nie. Ja používam už dlho G11 ale raz som mal aj G10 a v pohode.
VAZ 21061 - 1986 - 50 shades of orange
VAZ 21011 - 1976 - plyňák
VAZ 2105 - 1983 - expedičný špeciál
VAZ 21061 - 1980 - zožrali ju oxidi
VAZ 2101 - 1979 - fatal crash
VAZ 21011 2x - 1980/1976 - adoptívne deti
Felicia combi 1,3mpi - 2000 - prevoz ND
Repliky koncoviek výfuku
VAZ 21011 - 1976 - plyňák
VAZ 2105 - 1983 - expedičný špeciál
VAZ 21061 - 1980 - zožrali ju oxidi
VAZ 2101 - 1979 - fatal crash
VAZ 21011 2x - 1980/1976 - adoptívne deti
Felicia combi 1,3mpi - 2000 - prevoz ND
Repliky koncoviek výfuku
- Křečík Barbuška
- Příspěvky: 11049
- Registrován: ned srp 29, 2004 09:01
- Bydliště: Brno
Re: Chladiaca kvapalina
Hlavně bych chladící soustavu před výměnou pořádně propláchl čistou vodou. Nějaký den na čistou vodu i pojezdil a pak tam frkl G11.
G12 lze použít též (u svých vraků ji používám bez potíží), ale klade vyšší nároky na těsnost systému a řekl bych, že je více žravá což by se při vyšším množství úsad v letitém systému mohlo vymstít.
Je třeba zvážit preventivní výměnu kohoutu topení za keramický typ, ať ti ta nová kapalina nehrkne do interiéru .
Na proplachování bych počkal, až bude nebezpečí mrazů zažehnáno.
G12 lze použít též (u svých vraků ji používám bez potíží), ale klade vyšší nároky na těsnost systému a řekl bych, že je více žravá což by se při vyšším množství úsad v letitém systému mohlo vymstít.
Je třeba zvážit preventivní výměnu kohoutu topení za keramický typ, ať ti ta nová kapalina nehrkne do interiéru .
Na proplachování bych počkal, až bude nebezpečí mrazů zažehnáno.
Lada Granta Liftback 1,6 16V - skoro normální auto
Lada Kalina 1117 1,6 8V - neopodstatněné a nenaplněné naděje
ex VAZ 2105, VAZ 2104, VAZ 2107
Lada Kalina 1117 1,6 8V - neopodstatněné a nenaplněné naděje
ex VAZ 2105, VAZ 2104, VAZ 2107
Re: Chladiaca kvapalina
Ďakujem za odpovede. Ona kvapalina v systéme nejaká je aj teraz. Len tam je tak desať rokov, z toho tak osem, deväť bez pohybu. Výmenu samozrejme chystám až bude teplejšie, teraz v chlade to ešte neriešim. Rád by som sa spýtal ešte na tú G10-ku. Nezodpovedá bližšie pôvodnej špecifikácii danej od výrobcu? Čítal som niekde, že novšie a modernejšie kvapaliny obsahujú viac aditív a tie spôsobujú koróziu systému.
Hrdý majiteľ VAZ 2101 r.1973
Re: Chladiaca kvapalina
Ludia popisu mraky mezmyslov bez toho aby to mali nejak overene. V skutocnosti je to presne naopak.foksi píše:... Čítal som niekde, že novšie a modernejšie kvapaliny obsahujú viac aditív a tie spôsobujú koróziu systému.
21043(reinkarnacia), 2105 1.3k(svagrov), 2110 1.5 16V, Niva(rozobrata), Chevy Niva 1.7i, Priora1,8+, BMW e36 328iA, Fiat Tempra 2.0i.e, 4x4
- Luděk Musil
- Příspěvky: 10592
- Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
- Bydliště: Vyškov/Rašov
- Kontaktovat uživatele:
Re: Chladiaca kvapalina
foksi píše:... novšie a modernejšie kvapaliny obsahujú viac aditív a tie spôsobujú koróziu systému.
Přesně tak. V dnešní době se nedoplňuje destilovaná voda, ale voda z kohoutku, která obsahuje "kamení". A právě aditiva to kamení rozpouští. Tím odstraní korozi, na druhou stranu to může po nějaké době způsobit zanesení/neprůchodnost systému, obzvláště v tenkých trubičkách (chladič, výměník tepla). L.Majo píše:... . V skutocnosti je to presne naopak.
21011 -> (78) 84-99; 2103 -> (78) 99-04; 21073 -> (96) 04-07; 21044 -> (99) 07-13; 21044 -> (96) 12-16; Granta bílá -> 16-?; Vesta SW cross barvy Phantom (19) 20-?; 21011 - veterán (75) 12-?
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Re: Chladiaca kvapalina
Ja kupujem origo napln Sintec, ktora sa neriedi.
Lada 2171 Priora 1,6 MPi (2013), Lada 2105 v regenerácii (1985), Lada 21044 1,9 MPi (1998), Škoda Felícia 1,3 SPi - 40kw (1996), 2 x Babetta 210 (1984,1988), Simson 70 ccm (1989), Zetor 4011 (1966)
Re: Chladiaca kvapalina
Takže tam môžem bez strachu nasypať G11? Môj plán je pol na pol s destilovanou vodou.. Ďakujem všetkým za pomoc.
Hrdý majiteľ VAZ 2101 r.1973
- Teepee
- Příspěvky: 4320
- Registrován: čtv bře 10, 2005 13:20
- Bydliště: Praha západ
- Kontaktovat uživatele:
Re: Chladiaca kvapalina
Ano můžeš, takhle to tam dej. Jestli je to většinu času v garáži mimo mráz, může být destilky i trochu víc, do poměru 1,5 / 1.foksi píše:Takže tam môžem bez strachu nasypať G11? Môj plán je pol na pol s destilovanou vodou.. Ďakujem všetkým za pomoc.
Bílý LADA a okřídlená spol.
Re: Chladiaca kvapalina
Fakt je, že pokud se při výměně systém kvalitně vypláchne několikerým použitím čisté vody a jejím vypuštěním, je poté prakticky úplně jedno, jaká chladicí kapalina se použije. Neměly by se mezi sebou mísit různé druhy, protože zdaleka ne všechny jsou mísitelné. Ovšem pokud je systém "čistý", tedy vypláchnutý několikero použitím čisté vody, k žádnému smísení dojít nemůže.
Mísit kapalinu v poměru 1:1 je v dnešní době řekl bych až zbytečné. Totiž v takovém poměru je bod tuhnutí kolem -40°C, což je teplota, která u nás prostě nebývá. Optimální je poměr mísení někde kolem 1,5:1, jak tu bylo zmíněno.
U Lady jsem to pokaždé řešil tak, že do několikrát vypláchnutého systému jsem nalil čtyři litry "surové" kapaliny a tu dolil cca 5-5,5 litry vody z kohoutku. Chodem motoru se směs během několika minut promísí a je hotovo.
Jen doplním dvě důležité okolnosti: Při jakékoli manipulaci s chladicí soustavou musí být naplno otevřen kohout topení, aby kapalina mohla ven i dovnitř, to zaprvé. A zadruhé při plnění systému je třeba vyšroubovat z hlavy válců čidlo teploty, aby se hlava pořádně a především dokonale odvzdušnila. Jakmile při nalévání kapaliny začne z otvoru vytékat, čidlo je možné našroubovat hned zpátky - je odvzdušněno. Jinak systém se nijak neodvzdušňuje.
Mísit kapalinu v poměru 1:1 je v dnešní době řekl bych až zbytečné. Totiž v takovém poměru je bod tuhnutí kolem -40°C, což je teplota, která u nás prostě nebývá. Optimální je poměr mísení někde kolem 1,5:1, jak tu bylo zmíněno.
U Lady jsem to pokaždé řešil tak, že do několikrát vypláchnutého systému jsem nalil čtyři litry "surové" kapaliny a tu dolil cca 5-5,5 litry vody z kohoutku. Chodem motoru se směs během několika minut promísí a je hotovo.
Jen doplním dvě důležité okolnosti: Při jakékoli manipulaci s chladicí soustavou musí být naplno otevřen kohout topení, aby kapalina mohla ven i dovnitř, to zaprvé. A zadruhé při plnění systému je třeba vyšroubovat z hlavy válců čidlo teploty, aby se hlava pořádně a především dokonale odvzdušnila. Jakmile při nalévání kapaliny začne z otvoru vytékat, čidlo je možné našroubovat hned zpátky - je odvzdušněno. Jinak systém se nijak neodvzdušňuje.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)