Akumulátor a dobíjení
Moderátor: Moderátoři
- Teepee
- Příspěvky: 4307
- Registrován: čtv bře 10, 2005 13:20
- Bydliště: Praha západ
- Kontaktovat uživatele:
Měření hustoty elektrolytu vyžaduje matlat se kyselinou, a propálit si kde co. Navíc cyklus nabití - vybití -nabití akumulátoru prospěje, já to na stole řeším voltmetrem, regulovatelným nabíjecím proudem a při vybíjení zátěžovým odporem, popř žárovkou. V autě je zátěží startér...
Kapacita AKU ma zásadni vliv na startování. AKU s větší kapacitou se zpravidla rovná s větším startovací proudem. A když je pak -20°C a AKU je pěkně promrzlý, nejlépe ještě u moderních aut částečně vybitý odběrem různých hodin a pamětí (někdy nejedu i 14 dní), tak je to při takovém startu tak akorát na kolaps desek.
Někdy větší AKU cenu prostě má.
Kapacita AKU ma zásadni vliv na startování. AKU s větší kapacitou se zpravidla rovná s větším startovací proudem. A když je pak -20°C a AKU je pěkně promrzlý, nejlépe ještě u moderních aut částečně vybitý odběrem různých hodin a pamětí (někdy nejedu i 14 dní), tak je to při takovém startu tak akorát na kolaps desek.
Někdy větší AKU cenu prostě má.
Bílý LADA a okřídlená spol.
- Patrac
- Příspěvky: 3740
- Registrován: stř srp 04, 2004 12:15
- Bydliště: Brno - King field
- Kontaktovat uživatele:
Když už jste u toho dobíjení. Stala se mi taková nepříjemnost. V neděli jsem dojel od Karla a nechal jet rádio ( ztlumený) takže jsem na něj nějak zapoměl. Za tři dny to udělalo svoje. Ráno chci nastartovat. Startér zahuhlal a nic. Odpoledne jsem to roztáhl autem. na 5m to normálně chytlo. Ohřál jsem auto zhasl světla a nechal to stát s astartovaným motorem asi 25min. ot 2000/min. Druhý den baterka nastartovala ale nebylo to úplně ono.Jel jsem s tím jen do práce a domů cca 12-15 min cesty to stačí akorát tak na dobití toho startu.A dneska to bylo asi ještě o trochu horší než včera. Baterie 4 měsíce stará bezúdržbová Varta Blu Line 55ah. Co s tím. Mám to tam nechat a dobít to altíkem třeba tak že to opravdu nechám jet alespoň hodinu a nebo to mám vyhodít ven a na nabíječku?? Faktem je že dnes bylo - 10 kdežto včera jen -5.Teepee píše:Měření hustoty elektrolytu vyžaduje matlat se kyselinou, a propálit si kde co. Navíc cyklus nabití - vybití -nabití akumulátoru prospěje, já to na stole řeším voltmetrem, regulovatelným nabíjecím proudem a při vybíjení zátěžovým odporem, popř žárovkou. V autě je zátěží startér...
Kapacita AKU ma zásadni vliv na startování. AKU s větší kapacitou se zpravidla rovná s větším startovací proudem. A když je pak -20°C a AKU je pěkně promrzlý, nejlépe ještě u moderních aut částečně vybitý odběrem různých hodin a pamětí (někdy nejedu i 14 dní), tak je to při takovém startu tak akorát na kolaps desek.
Někdy větší AKU cenu prostě má.
- Teepee
- Příspěvky: 4307
- Registrován: čtv bře 10, 2005 13:20
- Bydliště: Praha západ
- Kontaktovat uživatele:
To co doporučuje Myšo postačí.
Pokud Ti ale osud a dobrá kondice a pohodlí akumulátoru leží na srdci, vyndej ho, vem do tepla (min. 15°C) a dobij ho nabíječkou do těch cca 15,5-16,2V (živé plynování).
Jde o to, že akumulátor ponecháním ve vybitém stavu rychle sulfatuje - ničí se, ztrácí ze své udávané kapacity. Proto by ta první pomoc při zjištění totálního vybití měla být i pomocí poslední = řádné dobití. A při teplotách pod 15°C prý není zaručená chemická přeměna desek, nevím, to by pak AKU ve starších škodovkách v zimě nefungoval.
viz: http://skoda.panda.cz/clanek.php3?id=379
Pokud Ti ale osud a dobrá kondice a pohodlí akumulátoru leží na srdci, vyndej ho, vem do tepla (min. 15°C) a dobij ho nabíječkou do těch cca 15,5-16,2V (živé plynování).
Jde o to, že akumulátor ponecháním ve vybitém stavu rychle sulfatuje - ničí se, ztrácí ze své udávané kapacity. Proto by ta první pomoc při zjištění totálního vybití měla být i pomocí poslední = řádné dobití. A při teplotách pod 15°C prý není zaručená chemická přeměna desek, nevím, to by pak AKU ve starších škodovkách v zimě nefungoval.
viz: http://skoda.panda.cz/clanek.php3?id=379
Naposledy upravil(a) Teepee dne pát bře 11, 2005 09:42, celkem upraveno 1 x.
Bílý LADA a okřídlená spol.
- Tomáš
- Příspěvky: 432
- Registrován: stř led 05, 2005 17:32
- Bydliště: Brno - Starý Bronx
- Kontaktovat uživatele:
Pátrači,mě se stalo něco podobnýho,kolem prosince,zapoměl jsem vypnout CD a po víkendu se nerožly ani kontrolky,baterka byla úplně vycůclá.když jsem auto rozjel z kopce chytlo.celej den sem pak jezdil a startoval v pohodě.Druhej den ráno to bylo zase mrtvý.tak sem tu baterku vyhodil ven na nabíječku a celej den dobíjel,druhej den to bylo o.k. jenže pa víkendu stání to zas umřelo.Myslel jsem,že baterka je už mrtvá.Kamos mě poradil ať ji vezmu k HORAKOVI,že oni ju tam změří a případně dobijou dobrejma nabíječkama,měl jsem ju tam celej den,večer sem se pro ní stavil chlápek mě řekl že je o.k.,a že ty nabíječky co prodávaj kelem toho litru sou dobrý tak akorát na konzervační dobíjení a ne na to když je baterka úplně mrtvá.dal jsem mu 200,- a jezdím na ní doteď
- Patrac
- Příspěvky: 3740
- Registrován: stř srp 04, 2004 12:15
- Bydliště: Brno - King field
- Kontaktovat uživatele:
Nevím jak to tam je teď si tu baterii nedokážu vybyvit. předtím jsem měl údřbovou vartu tam se vyšroubovaly ty záslepky a dalo se to na nabíječku nevím ale jestli to tahle baterka vůbec má. Je to bezúdržbová varta Blu Line 55 ah. Pokud nemá ty záslepky pro dolévání elektrolytu tak mě asi nezbude nic jiného než to dobít cestou.Teepee píše:To co doporučuje Myšo postačí.
Pokud Ti ale osud a dobrá kondice a pohodlí akumulátoru leží na srdci, vyndej ho (stačí odpojit od sítě vozidla, pak jen pozor na elektrolyt a odvětrání), a dobij ho nabíječkou do těch cca 15,5-16,2V (živé plynování).
Jde o to, že akumulátor ponecháním ve vybitém stavu rychle sulfatuje - ničí se, ztrácí ze své udávané kapacity. Proto by ta první pomoc při zjištění totálního vybití měla být i pomocí poslední = řádné dobití.
to myso. Právě proto, že to při volnoběhu dobíjet nemusí jsem to nechal stát se zhaslejma světlama a plyn jsem držel na 2000 ot. to už volnoběh není.
- Patrac
- Příspěvky: 3740
- Registrován: stř srp 04, 2004 12:15
- Bydliště: Brno - King field
- Kontaktovat uživatele:
K horákovi jedu v pondělí nebo v úterý.Budou mi měnit ten výfuk.Tak se na to zeptám. Jinak nabíječku mám asi za 4500 kč. Je to elektronická německá. tuším Einhell??? proud si volí podle toho v jakým stavu baterie je a nabíjí podle toho dlouho. V moci majitele je pouze volba voltáže baterky 6,12,24 V a nabíjecí režim Rychlý / pomalý tj 6nebo 12 hodin přibližně. To podle stavu baterie.Jak se baterie nabije automaticky se to odpojí.Tomáš píše:Pátrači,mě se stalo něco podobnýho,kolem prosince,zapoměl jsem vypnout CD a po víkendu se nerožly ani kontrolky,baterka byla úplně vycůclá.když jsem auto rozjel z kopce chytlo.celej den sem pak jezdil a startoval v pohodě.Druhej den ráno to bylo zase mrtvý.tak sem tu baterku vyhodil ven na nabíječku a celej den dobíjel,druhej den to bylo o.k. jenže pa víkendu stání to zas umřelo.Myslel jsem,že baterka je už mrtvá.Kamos mě poradil ať ji vezmu k HORAKOVI,že oni ju tam změří a případně dobijou dobrejma nabíječkama,měl jsem ju tam celej den,večer sem se pro ní stavil chlápek mě řekl že je o.k.,a že ty nabíječky co prodávaj kelem toho litru sou dobrý tak akorát na konzervační dobíjení a ne na to když je baterka úplně mrtvá.dal jsem mu 200,- a jezdím na ní doteď
aku
to teepee:
jestli ti dela problem odvickovat baterku a zmerit hustomerem,me ne. Nevim proc bych se mel pocakat kyselinou. To ze startovaci proud a kapacista spoju souvisi, platilo u velmi starych baterek. Dneska ma startovaci proud prakticky stejny jak 40Ah, tak 80Ah. Asi urcite bude poznat v zime rozdil mezi baterkou 37Ah a 45Ah ale asi uz bude neznatelny rozdil mezi 45Ah a 80Ah. V jistych podminkach dokonce muze byt vetsi kapacita na zavadu. Pokud je zdrojova soustava v poradku, staci i v zime bezny provoz, jinak neni potreba baterku nucene nabijet a vybijet.
jestli ti dela problem odvickovat baterku a zmerit hustomerem,me ne. Nevim proc bych se mel pocakat kyselinou. To ze startovaci proud a kapacista spoju souvisi, platilo u velmi starych baterek. Dneska ma startovaci proud prakticky stejny jak 40Ah, tak 80Ah. Asi urcite bude poznat v zime rozdil mezi baterkou 37Ah a 45Ah ale asi uz bude neznatelny rozdil mezi 45Ah a 80Ah. V jistych podminkach dokonce muze byt vetsi kapacita na zavadu. Pokud je zdrojova soustava v poradku, staci i v zime bezny provoz, jinak neni potreba baterku nucene nabijet a vybijet.
- Luděk Musil
- Příspěvky: 10569
- Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
- Bydliště: Vyškov/Rašov
- Kontaktovat uživatele:
Re: aku
Ne každý má hustoměr, ne každý má kladný vztah ke kyselinám. Při nabírání elektrolytu se může stát ......... .karel píše:to teepee:
jestli ti dela problem odvickovat baterku a zmerit hustomerem,me ne. Nevim proc bych se mel pocakat kyselinou. To ze startovaci proud a kapacista spoju souvisi, platilo u velmi starych baterek. Dneska ma startovaci proud prakticky stejny jak 40Ah, tak 80Ah. Asi urcite bude poznat v zime rozdil mezi baterkou 37Ah a 45Ah ale asi uz bude neznatelny rozdil mezi 45Ah a 80Ah. V jistych podminkach dokonce muze byt vetsi kapacita na zavadu. Pokud je zdrojova soustava v poradku, staci i v zime bezny provoz, jinak neni potreba baterku nucene nabijet a vybijet.
Já v poslední době (řekněme rok) jsem se u baterií při jejich kontrole zaměřoval pouze na vizuální kontrolu výšky hladiny a její případné doplnění destilkou. L.
hustomer
hustomer se da koupit na benzinkach nebo ve obchodech s baterkama. Dolivani destilky beru jako beznou udrzbu. ale pokud ma nekdo potize se zdrojovou soustavou a je podezreni na dobijeni, nez slozite vymyslet, je jednodussi vzit hustomer a podivat se. A hned vim co muzu vyloucit nebo kde hledat.
- Teepee
- Příspěvky: 4307
- Registrován: čtv bře 10, 2005 13:20
- Bydliště: Praha západ
- Kontaktovat uživatele:
Hustoměr mám, ale mám velmi negativní vztah ke kyselinám.
Na stránkách http://www.luke.cz/akbakuma.htm je krásně vidět, jak dalece mají akumulatory s různou kapacitou stejný startovací proud.
Ty "jisté podmínky" bych rád znal, v tom mám mezeru.
Jen poopravím, že zátěží v autě je startér, ale ne za účelem vybití akumulátoru, ale za účelem zjištění jak klesá napětí akumulátoru při zátěži (někdo má zátěžový odpor, já bohužel ne).
Doplním: potíže se zdrojovou soustavou může mít každý, kdo má na svorkách akumulátoru trvalý odběr (hodiny, paměť rádia, alarm, atd...) a má auto na rodinné ježdění. Pak takového řidiče prvně upozorní, že po vícedením stání nenastartuje.
Ke zjištění zda zdrojová soustava dobíjí jak má postačí změření napětí na svorkách akumulátoru při chodu motoru.
Pokud chci zjistit stav akumulátoru, tak než se patlat s hustoměrem, raději akumulátor nabiju do znaků plného nabití, a zkusím jej vybít desetinovým proudem. Zjistím kapacitu. Pak jej dobitý dám do auta a změřím pokles napětí za chodu startéru. A vím, nakolik je schopný dát požadovaný startovací proud. Hustoměrem zjistím hustotu elektrolytu a ne co akumulátor dovede. To jestli je daný článek špatný nebo dobrý je mi k ničemu, neb akumulátor vždy funguje jako celek.
Na stránkách http://www.luke.cz/akbakuma.htm je krásně vidět, jak dalece mají akumulatory s různou kapacitou stejný startovací proud.
Ty "jisté podmínky" bych rád znal, v tom mám mezeru.
Jen poopravím, že zátěží v autě je startér, ale ne za účelem vybití akumulátoru, ale za účelem zjištění jak klesá napětí akumulátoru při zátěži (někdo má zátěžový odpor, já bohužel ne).
Doplním: potíže se zdrojovou soustavou může mít každý, kdo má na svorkách akumulátoru trvalý odběr (hodiny, paměť rádia, alarm, atd...) a má auto na rodinné ježdění. Pak takového řidiče prvně upozorní, že po vícedením stání nenastartuje.
Ke zjištění zda zdrojová soustava dobíjí jak má postačí změření napětí na svorkách akumulátoru při chodu motoru.
Pokud chci zjistit stav akumulátoru, tak než se patlat s hustoměrem, raději akumulátor nabiju do znaků plného nabití, a zkusím jej vybít desetinovým proudem. Zjistím kapacitu. Pak jej dobitý dám do auta a změřím pokles napětí za chodu startéru. A vím, nakolik je schopný dát požadovaný startovací proud. Hustoměrem zjistím hustotu elektrolytu a ne co akumulátor dovede. To jestli je daný článek špatný nebo dobrý je mi k ničemu, neb akumulátor vždy funguje jako celek.
Bílý LADA a okřídlená spol.
diskuze
to teepee:
Ta tabulka na kterou jsi dal odkaz jen potvrzuje to co tu tvrdim, ze v aute neni rozdil mezi 40Ah aku a 80Ah aku. Uz jen z toho duvodu, ze starter bere 90A az 110A. Jinak k tem nesmyslum nemam opravdu co dodat. Pokud chces znat jiste podminky, napis si smyckove rovnice zacni resit soustavu nekolika zdroju a nekolika spotrebicu, mozna prijdes i na to ze starter neni zatez z hlediska provozu.
Ta tabulka na kterou jsi dal odkaz jen potvrzuje to co tu tvrdim, ze v aute neni rozdil mezi 40Ah aku a 80Ah aku. Uz jen z toho duvodu, ze starter bere 90A az 110A. Jinak k tem nesmyslum nemam opravdu co dodat. Pokud chces znat jiste podminky, napis si smyckove rovnice zacni resit soustavu nekolika zdroju a nekolika spotrebicu, mozna prijdes i na to ze starter neni zatez z hlediska provozu.
vnitrni proud
jeste poznamecka ke "spotrebicum" typu hodiny nebo autoradio. Kazdy oloveny akumulator ma vnitrni proud, ktery ho vybiji i kdyz je uplne nezapojeny. Kazdy vi, ze nelze uchovat aku v nabitem stavu neomezene dlouho. U Pb aku je tento proud dost znacny, v radu desitek mA, podle konstrukce a stavu. I ty mechanicke hodiny, ktere pouzivaji rezonancni napajeni berou daleko mene. O autoradiu ve vypnutem stavu, jehoz proud je v radu nanoamper ani nemluvě. To je stejne jako diskuze o tom, kolik na elektroměru za měsíc natočí Tv ve stan-by režimu. Ani wat, protože odebirany proud je v mechanicke praci mensi nez treci odpory kotoucku elektromeru. Takze nezacnete panicky vytrhavat tato "spotrebice" od napajeni.Pokud se nekomu atypicky vybiji aku, je problem bud v samotne baterce (a zrovna akumy nejak zacaly umirat) nebo v dobijeni nebo v rezimu provozu zvlast ted v zime.
- Teepee
- Příspěvky: 4307
- Registrován: čtv bře 10, 2005 13:20
- Bydliště: Praha západ
- Kontaktovat uživatele:
Do mého auta odtéká z AKU 7-15mA když vytáhno rádio ze šuplíku (7-15 podle toho, jestli zrovna svítí či nesvítí blikající dioda pseudoalarmu) a s rádiem v šuplíku je to tuším 55-63mA.
Zapojené je správně, aktivuje se až s klíčkem v poloze 1 (rádio zapnuté), prostě má problém samo v sobě.
AKU Akuma 55Ah má startovací proud 480A, 60Ah start. proud 600A a 72Ah start. proud 680. To je mezi 55Ah a 72Ah rozdíl 200A startovacího proudu. Obě baterky do mého vozu o objemu 2,0 litru pasují. Nicméně chtěl jsem kvůli ceně 60Ah, a nakonec jí neměli a tak funguje teď s 55Ah.
V Tůmovi - Dílenská příručka LADA se u parametrů startéru píše odběr při jmenovitém zatížení cca 500A (nepamatuji si to přesně, když bude mít Luděk chuť může to přesně ocitovat).
Opravdu je to všechno jinak než to vidím já?
Zapojené je správně, aktivuje se až s klíčkem v poloze 1 (rádio zapnuté), prostě má problém samo v sobě.
AKU Akuma 55Ah má startovací proud 480A, 60Ah start. proud 600A a 72Ah start. proud 680. To je mezi 55Ah a 72Ah rozdíl 200A startovacího proudu. Obě baterky do mého vozu o objemu 2,0 litru pasují. Nicméně chtěl jsem kvůli ceně 60Ah, a nakonec jí neměli a tak funguje teď s 55Ah.
V Tůmovi - Dílenská příručka LADA se u parametrů startéru píše odběr při jmenovitém zatížení cca 500A (nepamatuji si to přesně, když bude mít Luděk chuť může to přesně ocitovat).
Opravdu je to všechno jinak než to vidím já?
Bílý LADA a okřídlená spol.
- Luděk Musil
- Příspěvky: 10569
- Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
- Bydliště: Vyškov/Rašov
- Kontaktovat uživatele: