Jakou autobaterii?
Moderátor: Moderátoři
- Roman
- Příspěvky: 1285
- Registrován: úte čer 01, 2004 09:18
- Bydliště: Kralův Dvůr
- Kontaktovat uživatele:
Re: Jakou autobaterii?
Ja sa teda snazim do auta dostat baterku s co najvacsou kapacitou, v Sharane je max.kapacita dana rozmerom kam sa baterka musi zmestit. A nikto ma nepresvedci, ze tych cca 25 - 30Ah mi skrati zivotnost baterky, alebo, ze ju altik nebude schopny dobit.....
Roman
Re: Jakou autobaterii?
Jasně, montuji baterii plně nabitou. Jenže nic není ideální. V ideálním případě se mi ta baterie stáním nevybíjí, v ideálním případě se mi bude stíhat dobíjet i při krátkých trasách po městě, se samým startováním ... doufám, že mi dáte za pravdu když řeknu, že nic není ideální.
Pokud budu baterii stíhat dobíjet, pro mě za mě si pořiďte kapacitně baterii jakou chcete. Sice si nijak nepomůžete, v ideálním případě vydrží úplně stejně jako ta s nižší kapacitou. Budete-li však jezdit krátké trasy po městě, neustále startovat, tak vám garantuji, že se kapacitně silnější baterie prostě do plného stavu nenabije. Už jen z důvodu toho, jak to popisoval Luděk. A jak všichni doufám víme, u Pb akumulátoru, který není plně nabitý, dochází k sulfataci desek, což zkracuje jeho životnost.
Romane, nikdo tu netvrdí, že alternátor nebude schopný dobít silnější baterii. To je přeci blbost. Fakt je ovšem ten, že baterii z 20% vybitou snadněji nabije alternátor na to stavěný, nikoli poddimenzovaný. Apropo, jak dlouho ti baterie v autě vydrží?
Pokud budu baterii stíhat dobíjet, pro mě za mě si pořiďte kapacitně baterii jakou chcete. Sice si nijak nepomůžete, v ideálním případě vydrží úplně stejně jako ta s nižší kapacitou. Budete-li však jezdit krátké trasy po městě, neustále startovat, tak vám garantuji, že se kapacitně silnější baterie prostě do plného stavu nenabije. Už jen z důvodu toho, jak to popisoval Luděk. A jak všichni doufám víme, u Pb akumulátoru, který není plně nabitý, dochází k sulfataci desek, což zkracuje jeho životnost.
Romane, nikdo tu netvrdí, že alternátor nebude schopný dobít silnější baterii. To je přeci blbost. Fakt je ovšem ten, že baterii z 20% vybitou snadněji nabije alternátor na to stavěný, nikoli poddimenzovaný. Apropo, jak dlouho ti baterie v autě vydrží?
Vašátor / TŘI SESTRY <III> LADA GANG / osa Brno - Plzeň / cituji "ladaklub je jen náhodně zformovaná banda hovad"
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
- Roman
- Příspěvky: 1285
- Registrován: úte čer 01, 2004 09:18
- Bydliště: Kralův Dvůr
- Kontaktovat uživatele:
Re: Jakou autobaterii?
Momentalne je tam baterka od 14.11.2011 (Caterpillar tusim 96Ah), predchadzajuca neviem, auto som kupoval jazdene), ale posledne dva roky Sharana pouzivam malo, iba na dlsie trasy, takze baterka je pravidelne dobijana malou nabijackou z Lidlu ...
Roman
Re: Jakou autobaterii?
Já pořád nerozumím názoru, proč by se baterka o vyšší kapacitě neměla úplně dobít narozdíl od baterie kapacitně menší? Nemohu k tomu najít racionální důvod.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
- Luděk Musil
- Příspěvky: 10570
- Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
- Bydliště: Vyškov/Rašov
- Kontaktovat uživatele:
Re: Jakou autobaterii?
Musel jsem si, Vašek připomněl, přečíst stránku zpátky, abych navázal nit v klubíčku .Marek píše:Já pořád nerozumím názoru, proč by se baterka o vyšší kapacitě neměla úplně dobít narozdíl od baterie kapacitně menší? Nemohu k tomu najít racionální důvod.
Samozřejmě baterie o vyšší kapacitě se do plna, budeme tvrdit že "plno" je 99,9, se samozřejmě dobije - jen jí to (z hlediska času) bude trvat déle.
Příkladně 50A alternátor nabije 50Ah baterii za hodinu, tentýž alternátor nabije 100Ah baterii za 2 hodiny.Předchozí věta je matematický příklad - nikoliv skutečnost.
A nyní otázka: kdo udělá z tohoto topicu shrnutí a třeba i závěry, které, jak se zdá, si protiřečí
L.
21011 -> (78) 84-99; 2103 -> (78) 99-04; 21073 -> (96) 04-07; 21044 -> (99) 07-13; 21044 -> (96) 12-16; Granta bílá -> 16-?; Vesta SW cross barvy Phantom (19) 20-?; 21011 - veterán (75) 12-?
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Re: Jakou autobaterii?
Proč by jí to mělo trvat déle?
Model: Mám dvě plně nabité baterky. Obě jsou nabíjené stejným zdrojem (alternátorem ve vozidle). Jedna o kapacitě dejme tomu 60 Ah, druhá 100 Ah. Oběma akumulátory nastartuji motor. Z obou ubyde naprosto stejné množství energie.
Opakuji tedy otázku: Proč by se měla baterie o vyšší kapacitě nabíjet déle ?????
Zkuste se nad tím, co tu Vašátor napsal, zamyslet a v kontextu s tím si přečtěte to, co jsem napsal já (nad tím).
Model: Mám dvě plně nabité baterky. Obě jsou nabíjené stejným zdrojem (alternátorem ve vozidle). Jedna o kapacitě dejme tomu 60 Ah, druhá 100 Ah. Oběma akumulátory nastartuji motor. Z obou ubyde naprosto stejné množství energie.
Opakuji tedy otázku: Proč by se měla baterie o vyšší kapacitě nabíjet déle ?????
... zvýrazněná část textu je totální nesmysl, který popírá veškeré logické i matematické zákonitosti.Vašátor píše:Jasně, montuji baterii plně nabitou. Jenže nic není ideální. V ideálním případě se mi ta baterie stáním nevybíjí, v ideálním případě se mi bude stíhat dobíjet i při krátkých trasách po městě, se samým startováním ... doufám, že mi dáte za pravdu když řeknu, že nic není ideální.
Pokud budu baterii stíhat dobíjet, pro mě za mě si pořiďte kapacitně baterii jakou chcete. Sice si nijak nepomůžete, v ideálním případě vydrží úplně stejně jako ta s nižší kapacitou. Budete-li však jezdit krátké trasy po městě, neustále startovat, tak vám garantuji, že se kapacitně silnější baterie prostě do plného stavu nenabije. Už jen z důvodu toho, jak to popisoval Luděk. A jak všichni doufám víme, u Pb akumulátoru, který není plně nabitý, dochází k sulfataci desek, což zkracuje jeho životnost.
Zkuste se nad tím, co tu Vašátor napsal, zamyslet a v kontextu s tím si přečtěte to, co jsem napsal já (nad tím).
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Re: Jakou autobaterii?
Marku, ty ovšem stále popisuješ ideální stav. Naprosto zanedbáváš vnitřní odpor baterie a samovybíjení, vybíjení baterie při odstávce auta vlivem vnitřní spotřeby vozu apod. Jasně, ty máš alternátor 100A, Tobě to může být jedno jakou baterii osadíš. Nicméně zeptej se Pátrače, jak musel řešit autobaterii při krátkých trasách do práce ...
A Marku, jak jsem také psal, nějaká ta Ah navíc je naprosto zanedbatelná. Ovšem osadit dejme tomu místo 40Ah baterie 80Ah baterii, když alternátor dává 40A, je prostě kokotina.
A Marku, jak jsem také psal, nějaká ta Ah navíc je naprosto zanedbatelná. Ovšem osadit dejme tomu místo 40Ah baterie 80Ah baterii, když alternátor dává 40A, je prostě kokotina.
Vašátor / TŘI SESTRY <III> LADA GANG / osa Brno - Plzeň / cituji "ladaklub je jen náhodně zformovaná banda hovad"
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
Re: Jakou autobaterii?
Není. Mýlíš se a mám za to, že nemáš pravdu v ničem z toho, co tu probíráme.
Samovybíjení je jev, kterému podléhá každý akumulátor - bez ohledu na jeho velikost a kapacitu.
Vlastní odběr palubní sítě (tzv. stand-by odběry) je proud, resp. součet několika proudů. Proud je prostě proud. Ten se spotřebovává z akumulátoru - lhostejno, jak velkého. Prostě proud (násoben časem vybíjení) je chybějící kapacita v aku, kterou třeba po startu dobít. Ale opět je lhostejno, jak velkou kapacitu baterie mám, neb je to pořád stejně velká hromada energie.
Mám kýbl o objemu 10 litrů (velký aku). Mám skleničku o objemu půl litru (malý aku). Obě nádoby jsou plné (plně nabité aku). Z obou nádob posléze odliju objem 1 decilitru (obě aku vybiju o stejnou kapacitu). Tudíž do obou nádob musím poté prostě a jednoduše doplnit deci kapaliny (chybějící kapacita do plného nabití). Mám-li zdroj, který mi dodává stejné množství kapaliny za daný čas (na což objem nádob nemá absolutně žádný vliv), bude čas plnění obou nádob prostě stejný.
A stav se na hlavu. Nezměníš to .
Samozřejmá je pouze jedna věc: Pokud se budeme bavit o vybitém aku - pak je logické, že kapacitně větší aku se bude dobíjet podstatně delší čas, než aku kapacitně menší. To dá rozum - prostě alternátor má schopnost dodávat proud o určité velikosti. To je dáno otáčkami a odběrem spotřebičů v daný okamžik. Zbývající proudová kapacita alternátoru je energie k dispozici, kterou alternátor může (ovšem nemusí) doplnit do baterie. Takže pokud bychom do vozu osadili vybitý aku o velké kapacitě, resp. o malé kapacitě, jezdili stále stejným způsobem, měli spuštěné stejné elektrické spotřebiče a motor udržovali ve stejných otáčkách, pak velký aku se bude nabíjet delší čas, než aku malý. Podle poměru jejich kapacit se dá přibližně přesně odhadnout i to, kolikrát déle by se velký aku nabíjel oproti malému aku.
Ovšem jakmile se budeme bavit o plně nabitých akumulátorech, veškeré Tvé teorie jsou liché.
Samovybíjení je jev, kterému podléhá každý akumulátor - bez ohledu na jeho velikost a kapacitu.
Vlastní odběr palubní sítě (tzv. stand-by odběry) je proud, resp. součet několika proudů. Proud je prostě proud. Ten se spotřebovává z akumulátoru - lhostejno, jak velkého. Prostě proud (násoben časem vybíjení) je chybějící kapacita v aku, kterou třeba po startu dobít. Ale opět je lhostejno, jak velkou kapacitu baterie mám, neb je to pořád stejně velká hromada energie.
Mám kýbl o objemu 10 litrů (velký aku). Mám skleničku o objemu půl litru (malý aku). Obě nádoby jsou plné (plně nabité aku). Z obou nádob posléze odliju objem 1 decilitru (obě aku vybiju o stejnou kapacitu). Tudíž do obou nádob musím poté prostě a jednoduše doplnit deci kapaliny (chybějící kapacita do plného nabití). Mám-li zdroj, který mi dodává stejné množství kapaliny za daný čas (na což objem nádob nemá absolutně žádný vliv), bude čas plnění obou nádob prostě stejný.
A stav se na hlavu. Nezměníš to .
Samozřejmá je pouze jedna věc: Pokud se budeme bavit o vybitém aku - pak je logické, že kapacitně větší aku se bude dobíjet podstatně delší čas, než aku kapacitně menší. To dá rozum - prostě alternátor má schopnost dodávat proud o určité velikosti. To je dáno otáčkami a odběrem spotřebičů v daný okamžik. Zbývající proudová kapacita alternátoru je energie k dispozici, kterou alternátor může (ovšem nemusí) doplnit do baterie. Takže pokud bychom do vozu osadili vybitý aku o velké kapacitě, resp. o malé kapacitě, jezdili stále stejným způsobem, měli spuštěné stejné elektrické spotřebiče a motor udržovali ve stejných otáčkách, pak velký aku se bude nabíjet delší čas, než aku malý. Podle poměru jejich kapacit se dá přibližně přesně odhadnout i to, kolikrát déle by se velký aku nabíjel oproti malému aku.
Ovšem jakmile se budeme bavit o plně nabitých akumulátorech, veškeré Tvé teorie jsou liché.
Naposledy upravil(a) Marek dne ned led 21, 2018 11:26, celkem upraveno 1 x.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Re: Jakou autobaterii?
Kdyby to bylo všechno tak jednoduché ... já nejsem fyzik, znám to pouze z praxe. Každopádně proč pořizovat baterii s mnohem vyšší kapacitou, když se její výdrž nijak neprodlouží. Argument záložní energie je mimo, stačí přeci nastartovat vůz a následně dobíjet. Pak je jedno jak velkou baterii máš.
Na mé Corse byla původní baterie GM 38Ah a vydržela 9let. Následně jsem pořídil baterii značky First 40Ah a vydržela opět 9let. A kdybych tam pořídil baterii 60Ah, vydrží taky 9let.
Hele, mě je úplně jedno co si kdo za baterii osadí. Klidně si dej do svého vozu baterii z traktoru, když myslíš, že to má význam. Je to věc každého.
Na mé Corse byla původní baterie GM 38Ah a vydržela 9let. Následně jsem pořídil baterii značky First 40Ah a vydržela opět 9let. A kdybych tam pořídil baterii 60Ah, vydrží taky 9let.
Hele, mě je úplně jedno co si kdo za baterii osadí. Klidně si dej do svého vozu baterii z traktoru, když myslíš, že to má význam. Je to věc každého.
Vašátor / TŘI SESTRY <III> LADA GANG / osa Brno - Plzeň / cituji "ladaklub je jen náhodně zformovaná banda hovad"
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
Re: Jakou autobaterii?
Já jsem tu nikdy netvrdil, že pořízení velké aku má nějaký smysl. Spíš naopak. Když si pročteš toto téma, zjistíš poměrně rychle, že jsem jedním z těch, co tvrdí, že pořídit si do benziňáku baterku pro nafťák je nerozum - především pro její podstatně vyšší cenu.
O tom jsem tu teď ale nemluvil. Snažil jsem se Tobě dokázat, že se pleteš. Na to nemusím být fyzik, na to mi stačí matematika pro ZŠ.
O tom jsem tu teď ale nemluvil. Snažil jsem se Tobě dokázat, že se pleteš. Na to nemusím být fyzik, na to mi stačí matematika pro ZŠ.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Re: Jakou autobaterii?
A proto jsi po půl roce otevřel již proběhlou debatu?Marek píše: Snažil jsem se Tobě dokázat, že se pleteš.
P.S. Takovým příkladem mimo ideální provoz baterie je její hloubkové vybití při např. zapomenutých zapnutých světlech. Následné oživení přes startovací kabely a ježdění krátkých tras. A fakt je ten, že pokud má baterie vydržet maximální životnost, je nezbytně nutné ji provozovat plně nabitou.
Vašátor / TŘI SESTRY <III> LADA GANG / osa Brno - Plzeň / cituji "ladaklub je jen náhodně zformovaná banda hovad"
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
Re: Jakou autobaterii?
Nečetl jsem celé téma, jen posledních pár příspěvků, tak snad to tu už nebylo. Mě zajímá opačný problém. Odchází mi na T4 baterka, je tam s kapacitou 74 Ah. Mám na dílně z žigulíka baterku o kapacite 56 Ah, která už 2 roky leží v regále a ještě dost dlouho pro ní nebudu mít využití. Pokud by byla baterka 56 Ah schopná T4 nastartovat, stalo by se jí něco, kdybych jí tam nechal dlouhodobě? Elektrika je pro mě španělská ves, tak mě jen napadá, co to může způsobit, když alternátor dobíjí víc, než je kapacita baterie?
Re: Jakou autobaterii?
Alternátor dobíjí proud do baterie a udává pouze za jak dlouho baterii nabije. Jakmile se napětí baterie srovná s dobíjecím napětím, do baterie neteče proud, tudíž baterie se již nedobíjí. Alternátor baterii nikdy nepřebije - pokud správně funguje regulace.
Vašátor / TŘI SESTRY <III> LADA GANG / osa Brno - Plzeň / cituji "ladaklub je jen náhodně zformovaná banda hovad"
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
Re: Jakou autobaterii?
Díky za odpověď, to jsem potřeboval slyšet.
Re: Jakou autobaterii?
V podstatě jde jen o to, aby ten těžký motor a výkonný startér nebyly pro tu baterku moc velkou zátěží. V létě bych to možná zkusil, ale v zimě mám dost obavy.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)