Liftback píše:.. no popravde ja málokedy používam 3.jku na vetráku
Dakujem velmi pekne za tip na info, preluskam.
A s tou trojkou si to myslel, ze to uz je na teba prilis velky fujak?
Ja som zvyknuty mat pusteny vzduch skor silnejsie a vlaznejsi, ako slabsie a studensi. Prievan mi zatial (klop-klop) nevadi, skor velmi studeny vzduch.
Už je to na mňa veľmi hlučné, štyrku zapnem len po naštartovaní ak odrosujem, aj to len na krátko. Zaujímavé by bolo aké máme teplotné hodnoty pri zapnutej klimoške.
Wartburg 353 Ja Hans! Das Auto! (KIA)
Škoda Favorit 135 H Black Deamon (Retired) Renault Megane 1.6 66kw/90k Classic (Predané)
Lada Granta 1.6 72kw/98k Liftback - Polárna Líška, (Predaná) Lada Vesta 1.6 16v ? kw/ ? k Sedan - Eskymka - Posledná biela kráľovná
Este na doplnenie: uz vyse 15 rokov pracujem ako servisny technik a programator riadiacich systemov budov - kotolni, chladenia, vzduchotechnik.
Preto sme sa dali do rozmyslania nad problemom zamrzania spolu s kolegom. Vysledok bol asi takyto.
Pri beznom prepnuti ovladaca do polohy AUTO a v pripade nastavenej nizsej pozadovanej teploty v kabine, ako je aktualne dosiahnuta sa uvedie do cinnosti okruh chladenia. Ten funguje priblizne takto:
zapne sa magneticka spojka kompresora, ktory zacne plynne chladivo tlacit do kondenzatora, ktory je osadeny pred chladicom motora. V tomto kondenzatore, ci uz za pomoci ventilatora, alebo naporovym prudenim vzduchu pocas jazdy sa jeho ochladzovanim meni skupenstvo chladiva na tekute. V tomto stave putuje chladivo hadicou a trubkami do expanzneho ventilu, co je ten hlinikovy obdlznik na motorovej priecke. Ten sa stara o to, aby sa chladivo davkovalo do vyparnika v spravnom mnozstve. Riesi to otvaranim privodneho ventilu v zavislosti od poklesu tlaku na strane vratu uz znova vypareneho chladiva, ktore pocas toho vyparovania vo vyparniku odoberalo teplo z cez neho prudiaci vzduch a tym ho ochladzovalo.
Urcite sme si vsetci pouzivatelia tohto druhu klimatizacia vsimli to cvakanie relatka a zmeny vykonu motora. To sa vlastne striedavo na urcity cas zapina a vypina kompresor. Toto zapinanie a vypinanie ma na starosti snimac teploty vyparnika, ktory je osadeny na strane vystupu vzduchu za nim a v podstate meria teplotu vzduchu z vyparnika. Kedze chladivo vie pri vyparovani dosiahnut poriadne minusove teploty, pri trvalom zapnuti kompresora, ktory nema regulaciu vykonu a ked ide, tak ide stale na plno, by dochadzalo k poklesu teploty vyparnika pod bod mrazu. Toto je neziaduce z jednoducheho dovodu: na povrchu vyparnika dochadza vdaka jeho nizkej teplote, ktora je nizsia ako hodnota rosneho bodu k zrazaniu vzdusnej vlhkosti vo forme vodnych kvapiek. Tieto kvapky stekaju po vymenniku do spodku vanicky, odkial je voda odvadzana gumenou hadickou cez motorovu priecku , kde volne odteka pod auto.
Preto snimac teploty vyparnika zabezpecuje, ze ked jeho teplota klesa uz k bodu mrazu, vypne kompresor a pocka, kym sa vyparnik o par stupnov nezohreje a potom ho znova zapne. A tak stale dokola, cvak-cvak, cvak-cvak.
No a teraz k pravdepodobnej pricine mojho zamrznutia vyparnika:
Isiel som dlhsiu dobu po okreskach a kondenzator bol velmi ucinne chladeny naporom vzduchu, cim dosahoval svoj maximalny vykon.
Ziadanu teplotu v kabine som mal nastavenu na cca. o odporucanych 5 stupnov nizsiu, ako bolo vonku, cize system pozadoval chladit vzduch.
Zapol sa kompresor a do expanzneho ventilu prichadzal dostatok tekuteho chladiva, ktore sa vo vyparniku odparovalo.
Ventilator isiel na najvyssi vykon.
Horuci vzduch jednak sposoboval uplne vyparovanie chladiva, nasledkom coho nizky tlak na spatocke vyparnika v regulatore expanzneho ventilu sposoboval jeho maximalne otvorenie a system teda bezal na maximalnom vykone. Zaroven snimac teploty vyparnika stale nezaznamenal prilis nizku teplotu a preto kompresor isiel trvalo dlhsiu dobu.
A tu nastal kriticky okamih, ked niekde v rohu vyparnika (ktoreho vstupny aj vystupny vzduchovy otvor su odhadom 1/3 celkoveho jeho prierezu) prislo vplyvom ci uz turbulencie, ale mierne pomalsieho prudenia vzduchu k dosiahnutiu teploty bodu mrazu. Nasledkom toho vyzrazana vlhkost primrzla na vyparnik.
Dalej uz nastal lavinovy efekt: postupne sa zacala zvacsovat plocha zamrznutej casti vyparnika, cez ktoru nemohol prudit vzduch, na co vsak cidlo jeho teploty nereagovalo, lebo sa nachadza v jeho strede, kde az do poslednej chvile prudil dostatocne teply vzduch a este o to teplejsi, ze ventilator fukal do vyparnika ako besny a zmensena volna plocha, cez ktoru mohol prudit sposobovala jeho rychlejsie prudenie a tym padom aj mensie ochladzovanie.
Jednoducho, na zaver cely system makal ako besny, coho jediny vysledok bol huciaci ventilator, slaby prud navyse podozrivo tepleho vzduchu z vyustiek, kontinualne iduci kompresor a skoro v celom priereze zamrznuty vyparnik, okrem maleho kolecka v strede.
Po odstaveni auta som nechal bezat motor, aj ventilator, ale vypol som chladenie. Ako sa postupne vyparnik rozmrazoval, tiekli z neho kvanta vody a prud vzduchu z vyustiek zosilnoval az na bezny plny prietok.
Priciny tohto javu budu v prvom rade asi nie najlepsie navrhnute prudenie vzduchu v komore vyparnika a mozno tiez nastavenie nizkej teploty vyparnika, pri ktorej vypina kompresor.
Spravanie klimy budem nadalej sledovat, na reklamaciu to podla mna zatial nevyzera.
Ak je tu niekto dalsi z oboru merania a regulacie, pripadne este lepsie chladiar a bude mat inu teoriu, pripadne komentare k mojej, budem rad, nikto uceny z neba nespadol.
Ahoj zippo. Ja teda určite väčší odborník na túto oblasť nie som, pretože skúsenosti z praxe, ktoré máš Ty nemám (ak nerátam užívanie chladničiek a riešenie ich porúch;o) Ale čisto teoreticky: myslíš, že na tom výparníku (ktorý bude predpokladám z Al plechu, ktorého tepelná vodivosť je vynikajúca) by sa mohol za normálnych okolností vytvoriť tak veľký teplotný rozdiel, že na jednej strane by bol výparník pokrytý hrubou vrstvou námrazy, ktorá pôsobí ako izolácia a teda pod ňou bude silne podchladený a na druhej strane v mieste snímača jeho teploty bude mať jeho povrch teplotu nad bodom mrazu? Či to nezaváňa skôr zlými tlakovými pomermi v sústave, vinou nesprávnej funkcie expanzného ventilu, alebo (skôr) nedostatočnej náplne, kedy dôjde k prudkému odpareniu chladiva už na začiatku výparníka, kde to silne namŕza a ďalej už prúdi odparené plynné chladivo výparníkom - bez schopnosti ďalšieho odberu tepla. To, že sa Ti kompresor počas jazdy nevypínal a pritom – ako píšeš – boli vhodné podmienky pre kondenzáciu chladiva náporom vzduchu tejto teórii len nahráva, pretože ak je chladivo dobre ochladené a skvapalnené, tak by sa malo odparovať v celom výparníku a nie len na jeho začiatku a teda snímač by mal zareagovať a kompresor odstaviť. Ak aj vinou silného prietoku vzduchu povrchom výmenníka tento vo vstupnej časti (kde je prívod chladiva) namrzne, tak cez túto časť prúdiace – len slabo odparené chladivo (keďže nemôže vinou námrazy odoberať dosť tepla), postupuje ďalej, kde chladí a teda nenastane stav, že zbytok výparníka nebude chladený a čidlo nebude reagovať.
Škoda, že dovnútra nie je vidieť, hneď by sme boli múdrejší, keby človek videl na povrch výparníka počas jeho funkcie, čo Ti to vlastne robí. Či sa tam netvorí na vstupe ľadová bozuľa a ďalej nič nechladí. Endoskopom by sa tam nedalo dostať cez niektorý výduch?
posim píše:... Škoda, že dovnútra nie je vidieť, hneď by sme boli múdrejší, keby človek videl na povrch výparníka počas jeho funkcie, čo Ti to vlastne robí. Či sa tam netvorí na vstupe ľadová bozuľa a ďalej nič nechladí. Endoskopom by sa tam nedalo dostať cez niektorý výduch?
Dakujem za nazor, je pravda ze s chladenim nemam az tolko skusenosti, ako s markou. Nedostatok chladiva ma tiez napadol, ale z dovodu potreby riesit to cez zarucnu reklamaciu, som to zatial vedome tlacil do uzadia a hladal priciny, ktore by som vedel riesit "svojpomocne" napriklad "spravnym" pouzivanim klimy.
S tym endoskopom to nie je zly napad. Mame v praci taky na USB, priemer kamery je asi 7-8mm, s prisvetlenim, to by som mohol skusit spravit dierku do krabice s vyparnikom a pozriet sa na vyparnik v cinnosti. Potom by som mohol ten malicky otvor prelepit kuskom chladiarskej izolacnej pasky.
Myslis ze bude na vyparnik zaujimavejsi pohlad zo strany vstupu vzduchu, alebo vystupu?
Nuž neviem, teoreticky by to mohlo najviac namŕzať na strane vstupu vzduchu - kde je vlhkosti najviac. A tam by sa nedalo s tým endoskopom dostať otvorom po peľovom filtri? Ja by som do toho nerád vŕtal otvor, keď presne neviem, ako to tam vnútri vyzerá - aby tam nebola práve nejaká klapka, alebo niečo. Čert nikdy nespí...
Trochu sa zapojím do debaty, nie som odborník na klimatizácie, ale vzhľadom tomu, že náš starý Renault R21GTD klimatizáciu má a keď som ho kupoval tak samozrejme nefungovala, tak som musel jej systém trochu naštudovať a opraviť. V systéme „chľadiva“ a kompresoru sa nachádza ešte tlakový spínač, ktorý podľa mňa častejšie zapína a vypína kompresor, ako teplotný snímač v kabíne. Keď je chladiaceho média málo, tak toto vypínanie je len ojedinelé a pri zapnutí je počuť syčivý zvuk z priestoru klimatizácie a účinnosť chladenia je žalostná. A keby bolo chladiaceho média nedostatočné množstvo, tak sa klimatizácia ani nezopne, lebo to nedovolí zasa tlakový spínač ktorý stráži nízky „havarijný“ tlak v systému. Ale prečo to tak zamrzlo u Kaliny, to fakt netuším, ale v návodu na obsluhu je tuším písané, že by malo byť čo najviac výdychov z kúrenia-klimatizácie otvorených, aby systém nezamrzol.
ŠKODA 100/110LS (1971) od 1989 – 2002, RENAULT 21 GTD (1991)od 2002 – 2018, KEEWAY SilverBlade 125EFI od 2014, LADA 2194 CROSS LUX (2017) od 2017, LADA 2112 1,5 GLI (2002) od 2020, , LADA 2194 CROSS LUX (2016) od 2023
posim píše:Nuž neviem, teoreticky by to mohlo najviac namŕzať na strane vstupu vzduchu - kde je vlhkosti najviac. A tam by sa nedalo s tým endoskopom dostať otvorom po peľovom filtri? Ja by som do toho nerád vŕtal otvor, keď presne neviem, ako to tam vnútri vyzerá - aby tam nebola práve nejaká klapka, alebo niečo. Čert nikdy nespí...
Vyparnik je pekne vidno aj na tomto odkaze, asi by som si aj trufol spravit dierku na vhodnom mieste, ale to bude az posledna moznost v pripade dlhodobych problemov, neuznani reklamacie a overeni spravneho mnozstva chladiva: http://comfortautotlt.ru/products/avtok ... ore-granta
Nikde sa mi vsak nepodarilo vygooglit presny technologicky postup regulacie tejto autoklimy, preto iba spekulujem nad jej riadenim a zavislostami funkcii jednotlivych prvkov. Nemate niekto tento popis k dispozicii, kludne aj v rustine?
KRAES píše:... V systéme „chľadiva“ a kompresoru sa nachádza ešte tlakový spínač....
Tlakovy spinac (snimac?) do regulacie urcite vstupuje, ale ako konkretne neviem uplne presne, asi sa este skusim pobavit o tejto teme aj s kolegom chladiarom.
KRAES píše:... V systéme „chľadiva“ a kompresoru sa nachádza ešte tlakový spínač, ktorý...
Rozmyslal som este nad tym snimacom tlaku... nesluzi na to, aby v pripade velkeho(?) tlaku na vystupe z kondenzatora (a to tiez presne neviem vysvetlit z hladiska chladiariny) zopol ventilator na chladici a kondenzatore do vyssich otacok?
Ak by on naozaj sluzil na spinanie ventilatora, tak kompresor by mohol byt predsa len spinany tym teplotnym cidlom za vyparnikom.
Tie tlakové snímače by tam mali byť dva - ako píše Kraes. Vysokotlakový chráni sústavu pred vysokým tlakom - pri prekročení stanoveného tlaku vypne kompresor a nízkotlakový zas naopak vypne kompresor pri výraznom poklese (v prípade úniku chladiva). Oba bývajú na dehydrátore. Ventilátor kondenzátora ovláda zase iné čidlo - teplotné, ktoré pri prekročení teploty na výstupe z kondenzátora zopne ventilátor. Lenže všetko je to snímané a vyhodnocované riadiacou jednotkou, ktorá dáva pokyny čo ďalej.
posim píše:Tie tlakové snímače by tam mali byť dva - ako píše Kraes. ...
V principe s tebou suhlasim, ale podla toho katalogoveho obrazku a zoznamu suciastok limatizacie Kaliny2 som nasiel iba tieto 2 snimace:
3 - snimac tlaku chladiva medzi kondenzatorom a expanznym ventilom
13 - snimac teploty vyparnika
Podla tej schemy konkretne tato klimatizacia pracuje iba s tymito dvomi snimacmi!
Musia byť dva. Zrejme integrované do jedného A dehydrátor je vždy medzi kondenzátorom a exp. ventilom, takže je to ok. V zásade by malo byť jedno, kde budú tie dva snímače presne umiestnené, či na naletovanom nátrubku danej rúrky, alebo priamo na nádobe dehydrátora.