ekonomické otáčky
Moderátor: Moderátoři
- Pavel04
- Příspěvky: 602
- Registrován: sob říj 29, 2005 09:52
- Bydliště: Praha - Nusle
- Kontaktovat uživatele:
ekonomické otáčky
V jakých otáčkách je na rovině nejnižší spotřeba?
2104
1300ccm
LPG
4Q
2104
1300ccm
LPG
4Q
Vaz 2107 no engine - 0g CO2
Re: ekonomické otáčky
otacky nevim, bo muj stroj otackomer nema a tvuj v zakladu taky ne, ne? Ale na 4. kvalt, kdyz sem jezdil tak tech 100, tak sem jezdil za 7.2 v lete. Niz sem se nedostal. Dulezita je maximalni mozna plynulost jizdy. Inac to nema smysl nejak extra sestrit. Na 2. kvalt tak 50, na 30 kvalt 70 - 80 a pak zbytek. Zalezi na situaci. Hlavne ne brzda-plyn.Pavel04 píše:V jakých otáčkách je na rovině nejnižší spotřeba?
2104
1300ccm
LPG
4Q
VAZ 2104 1.3 1989
-
- Příspěvky: 1296
- Registrován: úte led 31, 2006 20:53
- Bydliště: Kocourkov a Hulvátov
Re: ekonomické otáčky
No nejmenší měrná spotřeba paliva by měla být v oblasti otáček nejvyššího točivého momentu.Tedy nejpříznivější poměr toho abych někam jel rozumně dlouho s roumnou spotřebou.Čili u tvého auta by to mělo být tak těch 3200 ot/min,čili tak těch 80km/h na čtyřku.ale samozřejmě když pojedeš s prázdným autem po rovině tak 55-60km/h tak musíš jít pod 7l/100.Úplně nejmenší spotřeba je při nejnižších možných otáčkách kdy ještě není motor podtočený.Ale z logiky věci je celkem zřejmé,že když v praxi pojedeš po státovce šedesátkou tak tě nebudou mít ostatní asi rádi...Pavel04 píše:V jakých otáčkách je na rovině nejnižší spotřeba?
2104
1300ccm
LPG
4Q
- Jozef Matuška
- Příspěvky: 147
- Registrován: úte bře 22, 2005 08:30
- Bydliště: Šurany, Slovensko
-
- Příspěvky: 1296
- Registrován: úte led 31, 2006 20:53
- Bydliště: Kocourkov a Hulvátov
Vem si příklad ze závodu o nejnižší spotřebu (Ekonomy Tour nebo tak nějak) četl jsem o tom něco a tam se jezdí stylem 40 km/h a 1000 ot/min, do kopců tak 1200 ot/min, 1500 už je moc... Spotřeba kolem 3l/100km. Je to extrém...
Jenže jak už psali, když se budeš na okrsce loudat 40 km/h tak si všichni budou ťukat na čelo, nebo tě nejspíš sestřelí nějakej magor v BMW/Audi. Chce to najít kompromis. A věřím že na spotřebu pojedeš jenom do chvíle, než se ti na záda přilepí první Škodovka... ta se bude chtít dostat před tebe a je po spotřebě... (tak to alespoň funguje u mně)
Jenže jak už psali, když se budeš na okrsce loudat 40 km/h tak si všichni budou ťukat na čelo, nebo tě nejspíš sestřelí nějakej magor v BMW/Audi. Chce to najít kompromis. A věřím že na spotřebu pojedeš jenom do chvíle, než se ti na záda přilepí první Škodovka... ta se bude chtít dostat před tebe a je po spotřebě... (tak to alespoň funguje u mně)
Když se podíváš do brzdového diagramu motoru 2105, najdeš tam tři základní křivky - naměřenou křivku krouticího momentu závislou na otáčkách, dále pak vypočítanou křivku výkonu motoru (z hodnot krouticího momentu a otáček) a křivku specifické spotřeby paliva. Třetí jmenovaná přímo vypovídá o tom, při jakých otáčkách je nejvhodnější motor provozovat.Pavel04 píše:no jasne ctyrka ve meste de, ale nevedel sem, jestli tam nejsou neekonomicky nizke otacky... (pokud to de)
Motor k tomu, aby jel, potřebuje nejen palivo, neb i vlastní setrvačnost. Proto pro spotřebu paliva je jednoznačně výhodnější provozovat motor v otáčkách vyšších než nižších!!!
Z ekonomického hlediska by motor měl mít takové otáčky, aby hodnota krouticího momentu byla co nejvyšší (aspoň 80%, lépe nad 90% jeho maxima). Motory LADA mají nespornou výhodu, že průběh jejich krouticích momentů je velmi plochý, prakticky od 2000 do 5000 rpm je hodnota krouticího momentu nad 90% (jak který motor). Proto je jízda s těmito motory velmi příjemná a není nutné časté řazení. Umíš-li zacházet s pedálem akcelerátoru citlivě a motor pracuje ve správných otáčkách, spotřeba paliva je mnohdy až překvapující.
Příklad: Mám motor 2103 s pěti rychlostmi a karburátorem DAAZ OZON 2107. Trasu Sokolov - Trnava (SK) jsem urazil za čas 5 hod. 8 min. s průměrnou spotřebou 6,92 l/100 km. Což při průměrné rychlosti daleko nad 110 km/h (a po dálnici často daleko nad 150 km/h) je výsledek naprosto úžasný!!!
Naposledy upravil(a) Marek dne pát dub 14, 2006 06:56, celkem upraveno 1 x.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Tohle je myslím základ pro úspornou jízdu z karburátorem. Jsem jezdil se stříkačkou (felicie, fabie) a potom jsem přesednul do 2105. Při stejném stylu zacházení s plynem si lejdyna vzala i dvanáct litrů Při trošku citlivějším zacházení jsem to srazil na devět (teda letos v zimě si to bralo přes deset, ale holt byla zima i v Praze). Jezdím jenom po Praze.Marek píše:Umíš-li zacházet s pedálem akcelerátoru citlivě a motor pracuje ve správných otáčkách, spotřeba paliva je mnohdy až překvapující.
Lada 2105 - po dvaceti letech služby jí došel dech
Renault Megane II - kombi
Renault Megane II - kombi
To je základ pro úspornou jízdu obecně - bez ohledu na systém plnění. Jediný rozdíl, ovšem zásadní, je v tom, že vstřikování řízené pomocí CPU má nesrovnatelně přesnější dávkování paliva (zejména zastudena) a řízení předstihu a tudíž spotřeba je malinko jinde. Pravidla jízdy jsou pro všechny motory stejná.tek píše:Tohle je myslím základ pro úspornou jízdu z karburátorem. Jsem jezdil se stříkačkou (felicie, fabie) a potom jsem přesednul do 2105. Při stejném stylu zacházení s plynem si lejdyna vzala i dvanáct litrů Při trošku citlivějším zacházení jsem to srazil na devět (teda letos v zimě si to bralo přes deset, ale holt byla zima i v Praze). Jezdím jenom po Praze.Marek píše:Umíš-li zacházet s pedálem akcelerátoru citlivě a motor pracuje ve správných otáčkách, spotřeba paliva je mnohdy až překvapující.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)