Luďku, pokud jde o Vestu, tak karosářské varianty jsou známé. Jde o sedan (již vyráběný od 25.9.2015), kombi (začátek výroby je naplánovaný na 25.9. tohoto roku - viz co jsem psal 5 příspěvků zpět
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
) a liftback (výroba plánována od příštího roku). Co se týče kombi, tak zde zatím přetrvává jedna nejasnost a to, jestli půjde o klasickou kombi verzi Vesty, nebo kombi ve stylu cross. Spíš to zatím vypadá na druhou variantu, byť na definitivní a spolehlivou informaci si ještě asi budeme muset nějaký ten čas počkat.
Hospodaření VAZu v roce 2015
Aneb vyjádření agentury pro uvádění románových příběhů na pravou míru:
Mulisk, odkazovaný článek jsem četl a hned mě zaujalo klasicky zjednodušené podání informací, které se poněkud rozchází s podrobnými zprávami, které jsem během dne četl na ekonomických webech. Uvedené číslo je sice téměř správné, ale souvislosti jsou zavádějící. Zkusím to trochu přiblížit. Všechny mnou uváděné cifry jsou v miliardách rublů.
1. nejde o provozní ztrátu, jak se může na první pohled zdát, nýbrž o
kumulovaný účetní výsledek, což je něco úplně jiného.
2. nejde o 74 mlrd, ale o 73,851 mlrd, což ale považuju za detail.
3. ztráta nenastala primárně kvůli propadu prodejů, protože tržby klesly jen o 8%.
4. ztráta se skládá z velkého množství různých položek, které se v zásadě dělí do dvou skupin. Pokusím se to zjednodušeně rozepsat:
Provozní položky:
rozdíl mezi výrobní a prodejní cenou - 5,8 (téměř ze 100% v souvislosti se zahájením výroby nových modelů)
náklady na prodej, rozvoj prodejní a servisní sítě, reklama, ... - 5,6
náklady na vývoj - 2,1
ztráty při nákupu vlivem změny kursu k €, dolaru,atd. - 6,7
další faktory - 4,5
= provozní ztráta = 24,7
Účetní položky:
splátky úvěrů - 5,1
ztráty z kapitálové a jiné účasti v jiných podnicích - 1,3
příjmy z jiné činnosti + 0,2
náklady na restrukturalizaci + odpis starého vybavení + opravné položky - 42,1 (v roce 2014 před zahájením masivní restrukturalizace - 4,7)
daňové doplatky - 0,8
= účetní ztráta = 49,1
Celkový kumulovaný výsledek (ztráta) = 24,7 + 49,1 = -73,8 mlrd rublů
Když se na to podívám, tak vidím, že hlavní provozní ztráta byla způsobená propadem kurzu rublu a tím pádem neplánované a neovlivnitelné zdražení dovážených komponent. S tímhle bude muset VAZ jednoznačně něco udělat.
Jako nejdůležitější se mě jeví fakt, že i přes
36% pokles automobilového trhu v RU a i dalších státech ex SSSR, došlo k
poklesu tržeb jen o 8%, což při 176,5 mlrd tržeb obnáší pokles jen o 15,2 mlrd. proti roku 2014. Další pozitivní fakt je nárůst tržního podílu v RF ze 16,4% na 17,9%. A to se v tomto nárůstu ještě vůbec neprojevila Vesta a Xray. Přitom tyto modely by mohly VAZ dál povytáhnout nahoru.
Tímto rozborem účetních položek za minulý rok nechci nijak zakrývat napjatou finanční situaci VAZu. Vše je ale potřeba vidět v souvislostech.
![Idea :idea:](./images/smilies/icon_idea.gif)
Takže budeme to dál sledovat a uvidíme.
Или как пишется: поживём - увидим.
![Obrázek](https://content.foto.my.mail.ru/mail/albert.lkcs/VAZ_obecne_clanky/h-1752.jpg)