Tlumiče pérování originál CCCP nebo PAL ?
Moderátor: Moderátoři
Re: Tlumiče pérování originál CCCP nebo PAL ?
Naopak, lobby pseudoekologov je dnes daleko rozsiahlejsia nez lobby ropnych koncernov.
Aj ked v tomto konkretnom pripade(veteran s malymi narokmi na jazdne vlastnosti) by som asi skutocne namontoval tlmice bez vymeny oleja a tu by som riesil, az ked by sa objavil unik co i len na jedinom z tlmicov...
CCCP i Pal su na jednej urovni...
Aj ked v tomto konkretnom pripade(veteran s malymi narokmi na jazdne vlastnosti) by som asi skutocne namontoval tlmice bez vymeny oleja a tu by som riesil, az ked by sa objavil unik co i len na jedinom z tlmicov...
CCCP i Pal su na jednej urovni...
21043(reinkarnacia), 2105 1.3k(svagrov), 2110 1.5 16V, Niva(rozobrata), Chevy Niva 1.7i, Priora1,8+, BMW e36 328iA, Fiat Tempra 2.0i.e, 4x4
Re: Tlumiče pérování originál CCCP nebo PAL ?
Asi mi někdo bude nadávat, ale v roce 1996 jsem měnil tlumiče za nové, jeden zadní totálně po chvíli odešel (vytekl a neměl žádnou adhezi) - nahradil jsem jej starým, po nějaké době (cca 2005) jsem byl na stolici a OK. Od té doby jsem nikde nebyl a za ty léta se chovají bezvadně.....
Žigulíci: VAZ 2101 r.1971, VAZ 2103 r.1974, VAZ 2170 r.2012
Re: Tlumiče pérování originál CCCP nebo PAL ?
S tema gumama vs tlumicema ste mi pripomneli tenhle test: https://www.youtube.com/watch?v=ca3KmMZ577o
Re: Tlumiče pérování originál CCCP nebo PAL ?
Jo no, takže jestli chceš lepší vlastnosti, vyměň gumy i tlumiče. A taky brzdy
Re: Tlumiče pérování originál CCCP nebo PAL ?
a taky auto kazde auto vyrobene v dnesni dobe ma lepsi vlastnosti nez stary Zigul. a stare tlumice muzes poslat mne
ale vazne, ja bych se priklonil k nazoru Musketyra a Valdy, proste tam hod stare tlumice, resil bych je az na aute opravdu nebudou fungovat.
ale vazne, ja bych se priklonil k nazoru Musketyra a Valdy, proste tam hod stare tlumice, resil bych je az na aute opravdu nebudou fungovat.
3xVAZ 2103
s Ladou na vecne casy!
s Ladou na vecne casy!
Re: Tlumiče pérování originál CCCP nebo PAL ?
Sice nemam klapky na ociach ako par priaznivcov znacky Lada a nemyslim si, ze seriovy Zigul je najlepsie auto na svete, ale uz som sedel vpar zánovných autach, ktore na tom neboli lepsie, takze toto tvrdenie takisto povazujem za prehnane.... podla môjho nazoru sa do urciteho momentu výrobcovia aj snazili auta zdokonalovat, no uz na to zanevreli snad vsetci a drzia sa svetových trendov.... a tie smeruju inam nez k pokroku... ale nejak moc filozofujem takto navecer a navyse OTuha2324 píše:a taky auto kazde auto vyrobene v dnesni dobe ma lepsi vlastnosti nez stary Zigul...
21043(reinkarnacia), 2105 1.3k(svagrov), 2110 1.5 16V, Niva(rozobrata), Chevy Niva 1.7i, Priora1,8+, BMW e36 328iA, Fiat Tempra 2.0i.e, 4x4
Re: Tlumiče pérování originál CCCP nebo PAL ?
Dělejte si, co chcete, pánové. Ovšem někteří z vás se tu velmi, ale velmi zásadně mýlí.
Například v tom, že ať dám na auto jakýkoli tlumič, bude tlumit stále stejně. To je blábol hodný dementa. Mám osobně vyzkoušeno, že právě na typu použitého oleje v tlumičích záleží velmi zásadně. Například tak, že s novými tlumiči ruské výroby jsem zatáčku neprojel rychleji než sedmdesátkou. Novými tlumiči renomované značky jsem si troufnul skoro devadesát - pak mi začal zadek odskakovat. No a když jsem ty ruské tlumiče vzal a použil do nich zcela jinou kapalinu, tutéž zatáčku jsem jel kilo deset pod plynem a auto drželo jako přibité.
Další holý nesmysl, který tu padl - že někdo dokáže poznat stupeň opotřebení svých tlumičů. To fakt neumí ani Čuk Norys - leda bys, milý Jimmi, věštil z křišťálové kouličky . Jinak totiž poznáš pouze totálně mrtvý tlumič, z něhož dejme tomu utekla kapalina a který při každém průjezdu zatáčkou vyhazuje prdel vozu jako splašené telátko. Víc opravdu poznat nemůžeš, nekrm nás vtipnou kaší.
Co degraduje na uzavřeném oleji? Inu, řekl bych, že totéž, co degraduje na uzavřeném benzinu nebo naftě. Nalej si zcela plný kanystr s benzinem (zcela plný, aby po jeho uzavření uvnitř nezůstal vůbec žádný prostor pro vzduch). A tento benzin za několik měsíců (nemusíš ani čekat zmíněných pět let) přelej do nádrže auta a zkus na něj jezdit. Uvidíš, jak zůstal fresh. Olej, stejně jako pohonné hmoty a další maziva, jsou ropné látky, které podléhají zkáze - jako úplně vše, co se ve vesmíru nachází.
Takže si tu diskutujte, jak uznáte za vhodné, a myslete si o mně, že tu plácám kraviny. Jak chcete.
Výměna oleje v sadě čtyř tlumičů (pokud bych použil "svůj" olej) nevyjde na víc než dvě, možná tři sta korun. To je pade- až sedmdesátpět na tlumič. Investice, která pro nesrovnatelně vyšší bezpečnost a ovladatelnost auta nestojí ani za řeč.
Kelfik: Pokud se rozhodneš pro výměnu oleje v tlumičích, pak hleď pouze k tomu, jak snadno půjdou rozebrat. Některé mají na zátce ploché zářezy na plochý klíč (č.24 nebo 27) - ty jdou otevřít nejlépe. Jiné mají dírky, kam by měl pasovat klíč na rozbrušovačku - ty jdou otevřít špatně, protože jsou dotažené tak, že ten klíč většinou zničíš.
Olej do tlumičů určitě vícerozsahový - podobně jako u motorového oleje. Já jsem používal SAE 15W/30, ale samozřejmě lze si vybrat z mnoha viskozit.
Repasované tlumiče jsou naprosto vždy lepší, než když koupíš tlumiče nové (a je jedno, od jakého budou výrobce). Mnohokráte vyzkoušeno.....
Například v tom, že ať dám na auto jakýkoli tlumič, bude tlumit stále stejně. To je blábol hodný dementa. Mám osobně vyzkoušeno, že právě na typu použitého oleje v tlumičích záleží velmi zásadně. Například tak, že s novými tlumiči ruské výroby jsem zatáčku neprojel rychleji než sedmdesátkou. Novými tlumiči renomované značky jsem si troufnul skoro devadesát - pak mi začal zadek odskakovat. No a když jsem ty ruské tlumiče vzal a použil do nich zcela jinou kapalinu, tutéž zatáčku jsem jel kilo deset pod plynem a auto drželo jako přibité.
Další holý nesmysl, který tu padl - že někdo dokáže poznat stupeň opotřebení svých tlumičů. To fakt neumí ani Čuk Norys - leda bys, milý Jimmi, věštil z křišťálové kouličky . Jinak totiž poznáš pouze totálně mrtvý tlumič, z něhož dejme tomu utekla kapalina a který při každém průjezdu zatáčkou vyhazuje prdel vozu jako splašené telátko. Víc opravdu poznat nemůžeš, nekrm nás vtipnou kaší.
Co degraduje na uzavřeném oleji? Inu, řekl bych, že totéž, co degraduje na uzavřeném benzinu nebo naftě. Nalej si zcela plný kanystr s benzinem (zcela plný, aby po jeho uzavření uvnitř nezůstal vůbec žádný prostor pro vzduch). A tento benzin za několik měsíců (nemusíš ani čekat zmíněných pět let) přelej do nádrže auta a zkus na něj jezdit. Uvidíš, jak zůstal fresh. Olej, stejně jako pohonné hmoty a další maziva, jsou ropné látky, které podléhají zkáze - jako úplně vše, co se ve vesmíru nachází.
Takže si tu diskutujte, jak uznáte za vhodné, a myslete si o mně, že tu plácám kraviny. Jak chcete.
Výměna oleje v sadě čtyř tlumičů (pokud bych použil "svůj" olej) nevyjde na víc než dvě, možná tři sta korun. To je pade- až sedmdesátpět na tlumič. Investice, která pro nesrovnatelně vyšší bezpečnost a ovladatelnost auta nestojí ani za řeč.
Kelfik: Pokud se rozhodneš pro výměnu oleje v tlumičích, pak hleď pouze k tomu, jak snadno půjdou rozebrat. Některé mají na zátce ploché zářezy na plochý klíč (č.24 nebo 27) - ty jdou otevřít nejlépe. Jiné mají dírky, kam by měl pasovat klíč na rozbrušovačku - ty jdou otevřít špatně, protože jsou dotažené tak, že ten klíč většinou zničíš.
Olej do tlumičů určitě vícerozsahový - podobně jako u motorového oleje. Já jsem používal SAE 15W/30, ale samozřejmě lze si vybrat z mnoha viskozit.
Repasované tlumiče jsou naprosto vždy lepší, než když koupíš tlumiče nové (a je jedno, od jakého budou výrobce). Mnohokráte vyzkoušeno.....
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Re: Tlumiče pérování originál CCCP nebo PAL ?
Ja so vsetkym, Marku, samozrejme suhlasim, sam som hodil auto na strechu aj za podpory starych "dobrych" tlmicov zo zasob. Na kruhovom objazde mi pod plynom skakalo koleso do vzduchu a otacky motora stupali a klesali podla toho ako sa dotklo zeme. Tommel na skoro rovnakom aute za mnou nalepeny blikal nech idem rychlejsie a smeje sa na tom pohlade dodnes...
Lenze nie kazdy to zvladne vymenit a pri tom ako v Ladaklube velka cast ludi pouziva svoje auta je skoro jedno, ci tam nejake tlmice vôbec maju
Lenze nie kazdy to zvladne vymenit a pri tom ako v Ladaklube velka cast ludi pouziva svoje auta je skoro jedno, ci tam nejake tlmice vôbec maju
21043(reinkarnacia), 2105 1.3k(svagrov), 2110 1.5 16V, Niva(rozobrata), Chevy Niva 1.7i, Priora1,8+, BMW e36 328iA, Fiat Tempra 2.0i.e, 4x4
Re: Tlumiče pérování originál CCCP nebo PAL ?
Jako neprofesionál souhlasím s Markem. Tlumiče se nedají pořádně odhadnout. Člověk si zvyká na jejich pozvolné stárnutí a nevnímá jejich stav s postupem času. Dokonce i test starých tlumičů může dopadnout dobře a přitom nové tlumiče po výměně jedou na autě úplně jinak. Už jsem to tady taky popisoval v souvislosti s jinou závadou vibrací. Nakonec se ukázalo, že šlo o dvě souběžné závady. Přestárlé tlumiče i když se jevily dobře, k tomu krátce jeté nově měněné kotouče a destičky. Dokonce tlumiče, které byly problematické, tak po vymontování v ruce kladly odpor oběma směry a bez přerušení či cuknutí. Nové tlumiče kladly v ruce menší odpor, než ty staré a jedou naprosto báječně, nesrovnatelně lépe, než původní. http://forum.ladaklub.com/viewtopic.php ... 8D#p412183
K dotazu CCCP nebo Pal ? Pokud vím, tak CCCP se nerepasovaly, nešly rozebrat. Firmy kdysi ruské odmítaly a repasovaly jen české Pal (s těmi jsem byl kdysi asi ve 2-3 firmách na repasi - před 20 lety a dřív).
Dobré vodítko o stavu tlumičů je se podívat na tlumiče za jízdy z jiného auta (na auto před sebou), nebo jako stojící člověk pozorovat to jedoucí auto ideálně po dlažbě, nebo po dírách. Tohle je snad jedno z nejlepších přezkoušení. Samozřejmě je to obtížné za běžného provozu, musí se najít vhodný prostor.
K dotazu CCCP nebo Pal ? Pokud vím, tak CCCP se nerepasovaly, nešly rozebrat. Firmy kdysi ruské odmítaly a repasovaly jen české Pal (s těmi jsem byl kdysi asi ve 2-3 firmách na repasi - před 20 lety a dřív).
Dobré vodítko o stavu tlumičů je se podívat na tlumiče za jízdy z jiného auta (na auto před sebou), nebo jako stojící člověk pozorovat to jedoucí auto ideálně po dlažbě, nebo po dírách. Tohle je snad jedno z nejlepších přezkoušení. Samozřejmě je to obtížné za běžného provozu, musí se najít vhodný prostor.
Re: Tlumiče pérování originál CCCP nebo PAL ?
Mnohokrát to pozoruji na autech, která předjíždím na dálnici. I na dálničním povrchu umí kolo s vadným tlumičem skákat jako zajíc. Bodejď by s takovým autem bylo možno jet rychleji než stovkou po té dálnici.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Re: Tlumiče pérování originál CCCP nebo PAL ?
Rád bych zde popsal jednu méně obvyklou vadu tlumiče, se kterou jsem se minulý týden setkal u svého Fiata. Auto delší dobu divně plave přes nerovnosti, vyjeté koleje. Stav je dlouhodobě stejný. Při plynulé prohlubni na jinak rovné silnici se částečně rozhodí směr jízdy. Při přibrždění na té samé prohlubni se směr rozhodí víc. Při rozjezdu i když je to lehké auto, tak se na můj vkus až příliš brzy začnou protáčet kola při malém plynu (zejména rozjezd do kopce) a auto poskakovat. Levý přední a pravý zadní pouští olej. Test tlumičů na "zemním vibračním testu" dopadl tak, že přední mají rozdíl 1% mezi sebou a zadní prakticky také. Technik říkal, že tak vyrovnaný stav se vídá velmi málo a že jsou tlumiče dobrý. Na výměnu jsou údajně s výsledkem pod 60%. Test dopadl takto: LP 84% PP 83%, LZ 74%, PZ 72%.Tlumiče jsou 13 let staré a mají najeto 80tkm. Ještě mi to nedalo a protože jsem neměl nikoho na kukačku za jízdy, natočil jsem pohyb kola za jízdy po dlažbě endoskopem na tablet. Ostrost není ideální, myslím použitelná. Když se budu hodně soustředit, tak vidím, že nejsou dokonalé. Skákání kola není vyloženě vidět u žádného. Drobná vibrace na úrovni rozlišení snímku tam pocitově občas je, ale ne celou dobu jízdy po dlažbě. Dalo by se spekulovat, jestli je to vadou tlumiče, nebo rozlišením záznamu. Pokud by byl zájem o videa, tak mám asi 1 minutový záznam jízdy po dlažbě před výměnou z každého jednotlivého kola zvlášť. Protože jsem po mnoha letech a dřívějších zkušennostech začal být k testům tlumičů skeptický, nedalo mi to a koupil jsem stejně nové tlumiče - kapalinové Sachs.
Namontoval jsem nejdřív zadní. Staré chodí v ruce plynule. Když s nimi začnu pumpovat asi uprostřed dráhy, mám pocit, že jeden z nich tlumí méně a je hlučnější, jakoby šumí (PZ co je zvenku mastný). 1 den jsem jezdil se starými předními a novými zadními (nestihl jsem výměnu najednou). Stav se nepatrně zlepšil při přejezdu příčné nerovnosti a auto bylo taky nepatrně tišejší na zadní nápravě. Tu prohlubeň co rozhazovala směr jsem neprojížděl.
Vymontoval jsem přední. Následoval šok. Pravý přední tlumič v ruce vyloženě drhnul (zasekával se) přibližně v polovině dráhy. Při každém stlačení i roztažení jsem s ním asi sekundu nemohl pohnout ani na tlak ani na roztažení v jednom i druhém směru. Levý co tekl, běží v ruce normálně. Pokud bych pominul drhnutí pravého, tak přední tlumiče jako takové kladou v ruce subjektivně podobný odpor jako zadní, akorát mají delší celkovou dráhu chodu, než zadní. Zadní jsou na autě uložené šikmo, pod úhlem asi 45 stupňů, přední jsou namontované na tlumiči.
S novými tlumiči jezdí auto jako vyměněné, perfektně sedí. Dokonce přestávám pozorovat občasné cukání na motoru, které bylo způsobené špatnou adhezí kol k vozovce a pravděpodobným souvisejícím chvěním motoru vůči pedálu plynu.
Pokud je to možné, tak mi někdo vysvětlete, jak je možné, že test neodhalil tuto vadu tlumiče a dost mizerné jízdní vlastnosti ? Proč byl výsledek měření tak ukázkově učebnicový a přitom úplně mimo skutečný stav ?
Namontoval jsem nejdřív zadní. Staré chodí v ruce plynule. Když s nimi začnu pumpovat asi uprostřed dráhy, mám pocit, že jeden z nich tlumí méně a je hlučnější, jakoby šumí (PZ co je zvenku mastný). 1 den jsem jezdil se starými předními a novými zadními (nestihl jsem výměnu najednou). Stav se nepatrně zlepšil při přejezdu příčné nerovnosti a auto bylo taky nepatrně tišejší na zadní nápravě. Tu prohlubeň co rozhazovala směr jsem neprojížděl.
Vymontoval jsem přední. Následoval šok. Pravý přední tlumič v ruce vyloženě drhnul (zasekával se) přibližně v polovině dráhy. Při každém stlačení i roztažení jsem s ním asi sekundu nemohl pohnout ani na tlak ani na roztažení v jednom i druhém směru. Levý co tekl, běží v ruce normálně. Pokud bych pominul drhnutí pravého, tak přední tlumiče jako takové kladou v ruce subjektivně podobný odpor jako zadní, akorát mají delší celkovou dráhu chodu, než zadní. Zadní jsou na autě uložené šikmo, pod úhlem asi 45 stupňů, přední jsou namontované na tlumiči.
S novými tlumiči jezdí auto jako vyměněné, perfektně sedí. Dokonce přestávám pozorovat občasné cukání na motoru, které bylo způsobené špatnou adhezí kol k vozovce a pravděpodobným souvisejícím chvěním motoru vůči pedálu plynu.
Pokud je to možné, tak mi někdo vysvětlete, jak je možné, že test neodhalil tuto vadu tlumiče a dost mizerné jízdní vlastnosti ? Proč byl výsledek měření tak ukázkově učebnicový a přitom úplně mimo skutečný stav ?
Re: Tlumiče pérování originál CCCP nebo PAL ?
Tos tomu dal tečku...
Re: Tlumiče pérování originál CCCP nebo PAL ?
Tečka byl omyl, zkopíroval se mi celý text znovu.
Re: Tlumiče pérování originál CCCP nebo PAL ?
Chování vymontovaných v ruce a na autě bych snad přiřknul zatížení v autě (třeba i to drhnutí mohlo být v autě eliminování montáží - tlakem na jednu stranu..), proč test ukázal perfektní stav a v praxi jiný výsledek...???
Žigulíci: VAZ 2101 r.1971, VAZ 2103 r.1974, VAZ 2170 r.2012