Poloha škrtiacej klapky na volnobeh

Moderátor: Moderátoři

Tybor
Příspěvky: 14
Registrován: pon lis 16, 2009 10:19
Bydliště: Gbely

Poloha škrtiacej klapky na volnobeh

Příspěvek od Tybor »

Zdravím,
niekedy mi kolíšu otáčky na voľnobeh, hlavne (ale nie len) pri studenom motore alebo po prepnutí na LPG pri nie úplne zohriatom motore. Občas pri tom motor zdochne. Po znovunaštartovaní sa otáčky voľnobehu niekedy držia, niekedy opäť kolíšu. Cez OBDII nie sú vidieť žiadne chyby. Zobrazená poloha škrtiacej klapky (throttle) je 11%. Je to dobrá hodnota? Plný plyn má hodnotu 64%.
Vďaka za odpoveď,
Tibor
Uživatelský avatar
zelvotron
Příspěvky: 6280
Registrován: čtv lis 23, 2006 10:32
Bydliště: Praha

Re: Poloha škrtiacej klapky na volnobeh

Příspěvek od zelvotron »

Přijde na to, nebylo by od věci napsat co máš za auto, tedy jestli máš lankovej plyn nebo už elektronickej. Ty hodnoty nemusí nutně znamenat chybu, záleží co je to soft a jakým způsobem si přepočítává polohu klapky na procenta, protože senzor polohy má logicky větší rozsah jak 90° o které se otáčí klapka. A tudíž opravdu nechodí o 0 do 100 ale to už opravdu záleží jak kterej soft si to dokáže přepočítat. Kolísání otáček obvykle způsobuje servo volnoběhu nebo čidlo klapky, u klasickýho plynu.
21113 >>> 21113 >>> 21113

Komu není rady, tomu není pomoci.
Majo
Příspěvky: 6455
Registrován: úte čer 01, 2004 19:32
Bydliště: Zvolen
Kontaktovat uživatele:

Re: Poloha škrtiacej klapky na volnobeh

Příspěvek od Majo »

v RJ je nastavene, ze pokial je poloha skrtiacej klapky vacsia ako 1%, tak to uz nevyhodnocuje ako volnobeh. Takze to sposobovat kolisanie otacok moze(ba az musi). Este horsi pripad je, ked poloha pri pustenom plyne je vacsia ako pri jemne pridanom. Totiz ak je zle zalozeny potenciometer, moze sa stat, ze hodnota najpr klesa na nulu a az nasledne zacne stupat.
Kedze mas moznost diagnostiky, zapoj ju, skontroluj napnutie lanka a doraz klapky aby nedoslo k pochybeniu a nasledne povol dva sroubiky, ktore drzia potenciometer. S povolenymi sroubikmi s nim otacaj, kym sa nepriblizis co najviac nule. Ked sa tak stane, sroubiky dotiahni a odskusaj funkcnost postupnym pridavanim plynu. Problemy s kolisanim by mali zmiznut.
Bohuzial potenciometre dodavane ako ND su druho az tretotriedne a ich rozsah je velmi divoky. Tych 60percent na plnom plyne nie je nic nezvycajne...
21043(reinkarnacia), 2105 1.3k(svagrov), 2110 1.5 16V, Niva(rozobrata), Chevy Niva 1.7i, Priora1,8+, BMW e36 328iA, Fiat Tempra 2.0i.e, 4x4
Tybor
Příspěvky: 14
Registrován: pon lis 16, 2009 10:19
Bydliště: Gbely

Re: Poloha škrtiacej klapky na volnobeh

Příspěvek od Tybor »

Mám lankový plyn. Lanko som pozeral asi pred týždňom. Nemá vôľu, ale po ručnom pootočení a pustení klapky je počuť náraz o doraz. Zajtra vyskúšam nastaviť polohu 0%. Zatiaľ vďaka. Dám vedieť, ako som dopadol.
Uživatelský avatar
Petr HC
Příspěvky: 2295
Registrován: stř lis 21, 2007 11:27
Bydliště: Hořice

Re: Poloha škrtiacej klapky na volnobeh

Příspěvek od Petr HC »

Если бы автомобили Лада были безпроблематичными, я бы определенно русский язык забыл.
Uživatelský avatar
zelvotron
Příspěvky: 6280
Registrován: čtv lis 23, 2006 10:32
Bydliště: Praha

Re: Poloha škrtiacej klapky na volnobeh

Příspěvek od zelvotron »

Majo píše:v RJ je nastavene, ze pokial je poloha skrtiacej klapky vacsia ako 1%, tak to uz nevyhodnocuje ako volnobeh. Takze to sposobovat kolisanie otacok moze(ba az musi). Este horsi pripad je, ked poloha pri pustenom plyne je vacsia ako pri jemne pridanom. Totiz ak je zle zalozeny potenciometer, moze sa stat, ze hodnota najpr klesa na nulu a az nasledne zacne stupat.
Kedze mas moznost diagnostiky, zapoj ju, skontroluj napnutie lanka a doraz klapky aby nedoslo k pochybeniu a nasledne povol dva sroubiky, ktore drzia potenciometer. S povolenymi sroubikmi s nim otacaj, kym sa nepriblizis co najviac nule. Ked sa tak stane, sroubiky dotiahni a odskusaj funkcnost postupnym pridavanim plynu. Problemy s kolisanim by mali zmiznut.
Bohuzial potenciometre dodavane ako ND su druho az tretotriedne a ich rozsah je velmi divoky. Tych 60percent na plnom plyne nie je nic nezvycajne...
To jsem moc nepobral, dyk na těch šroubkách to má vůli max. milimetr, to už nemůže mít žádnej vliv. Mě kolísání dělalo naposled právě čidlo klapky a bylo to i poznat, že na palubáku když jsem si zobrazil hodnotu klapky, tak občas samovolně přeblikávala mezi 1 a 0 %. Ale těch cca 7% bych nebral jako chybu jestli se ta hodnota sama od sebe nemění, jak sem psal, některý diagnostický programy to tak ukazujou, tuším snad zrovna scanmaster např.
21113 >>> 21113 >>> 21113

Komu není rady, tomu není pomoci.
Tybor
Příspěvky: 14
Registrován: pon lis 16, 2009 10:19
Bydliště: Gbely

Re: Poloha škrtiacej klapky na volnobeh

Příspěvek od Tybor »

Hodnoty mám z android aplikácie Torque OBD CHECK.
Ak je potenciometer odmontovaný z klapky, najmenšia hodnota je 3.4%. Ako písal zelvotron, vôla na šróboch je minimálna, podarilo sa mi v prišrubovanom stave klesnúť na hodnotu 10.6%. Cestou z roboty (asi 2 km) sa závada neprejavila. Ak sa zopakuje, vyskúšam vyčistiť servo. To mi menili na Poliankach asi pred 1.5 roka. Bolo to po namontovaní LPG. Vtedy bol problém s voľnobehom na LPG. Asi by ho vtedy stačilo vyčistiť, nemuselo sa meniť.
Majo
Příspěvky: 6455
Registrován: úte čer 01, 2004 19:32
Bydliště: Zvolen
Kontaktovat uživatele:

Re: Poloha škrtiacej klapky na volnobeh

Příspěvek od Majo »

ten milimeter na sroubikoch casto staci a ked nie, pouzivam pilnik :)
Torque vsak ukazuje blbosti, v porovnani s napr. Scanmasterom boli dost rozdiely....
21043(reinkarnacia), 2105 1.3k(svagrov), 2110 1.5 16V, Niva(rozobrata), Chevy Niva 1.7i, Priora1,8+, BMW e36 328iA, Fiat Tempra 2.0i.e, 4x4
Uživatelský avatar
zelvotron
Příspěvky: 6280
Registrován: čtv lis 23, 2006 10:32
Bydliště: Praha

Re: Poloha škrtiacej klapky na volnobeh

Příspěvek od zelvotron »

Tak ono máš pravdu, že to pootočení by mohlo pomoct, pokud už je dráha potenciometru na začátku vydřená.
21113 >>> 21113 >>> 21113

Komu není rady, tomu není pomoci.
Cory
Příspěvky: 11608
Registrován: stř čer 14, 2006 17:14
Bydliště: Snina/Košice

Re: Poloha škrtiacej klapky na volnobeh

Příspěvek od Cory »

Scanmaster mi ukazoval najmenej okolo 10% a po napojeni na ICD krasnych 0%
Lada 2171 Priora 1,6 MPi (2013), Lada 2105 v regenerácii (1985), Lada 21044 1,9 MPi (1998), Škoda Felícia 1,3 SPi - 40kw (1996), 2 x Babetta 210 (1984,1988), Simson 70 ccm (1989), Zetor 4011 (1966)
Uživatelský avatar
zelvotron
Příspěvky: 6280
Registrován: čtv lis 23, 2006 10:32
Bydliště: Praha

Re: Poloha škrtiacej klapky na volnobeh

Příspěvek od zelvotron »

Jo to je přesně ono, to jenom scanmaster neumí nakalibrovat nulu, nic to nenamená. Samo o sobě.
21113 >>> 21113 >>> 21113

Komu není rady, tomu není pomoci.
Majo
Příspěvky: 6455
Registrován: úte čer 01, 2004 19:32
Bydliště: Zvolen
Kontaktovat uživatele:

Re: Poloha škrtiacej klapky na volnobeh

Příspěvek od Majo »

a torque je este horsi. Scanmaster sa da aspon kalibrovat v nastaveniach podla typu RJ, ale torque v moznostiach nic podobne boschu v lade nema...
21043(reinkarnacia), 2105 1.3k(svagrov), 2110 1.5 16V, Niva(rozobrata), Chevy Niva 1.7i, Priora1,8+, BMW e36 328iA, Fiat Tempra 2.0i.e, 4x4
Tybor
Příspěvky: 14
Registrován: pon lis 16, 2009 10:19
Bydliště: Gbely

Re: Poloha škrtiacej klapky na volnobeh

Příspěvek od Tybor »

Problém kolísania otáčok na voľnobeh stále trvá, aj keď sa prejavuje menej. Prejavuje sa hlavne pri posúvaní sa v kolóne. Vo februári som prešiel cez STK/EK, aj keď sa dokázali pripojiť na diagnostiku iba jedným prístrojom, a aj tomu vždy vypadlo spojenie pri meraní teploty oleja.
Čo som skúšal:
Upraviť pilníkom dierky na potenciometri a pootočiť ho. Torque OBD CHECK ukazujem polohu klapky na voľnobeh ca 7%.
Vytiahnuť ihlu zo serva, vyčistiť ju (nezasekávala sa) a premazať silikónovým olejom.

Na Poliankach tvrdia, že kolísanie otáčok spôsobuje falošný vzduch. To sa mi nezdá, keďže sa ihla vie zatvoriť až na zdochnutie motora a kolísanie sa často odstráni znovunaštartovaním, bez dotknutia sa hocičoho okrem kľúča.

Všimol som si, že pri rovnakej polohe škrtiacej klapky sú na LPG o dosť vyššie otáčky ako na benzín. Je to normálne?

Nemá niekto nápad, čo by sa dalo ešte vyskúšať?

Včera večer (na benzín, ešte nebol dosť zohriaty motor) začali kolísať otáčky pri státí na semafore. Vyskúšal som znova naštartovať a strelila hadica medzi splynovačom a filtrom LPG. Prepínač paliva nemám v zornom poli, možno sa práve prehodilo palivo.
Aký má byť tlak LPG za splynovačom? Toto už je na nový topic.

Vďaka za rady,
Tibor
Uživatelský avatar
JmJ
Příspěvky: 6590
Registrován: úte čer 01, 2004 11:30
Bydliště: Kromeriz

Re: Poloha škrtiacej klapky na volnobeh

Příspěvek od JmJ »

Velmi casto se ukazalo, ze problemem je vaha vzduchu. Ona ta svine totiz nijak nerekne, ze je vadna, proste jen rika blbe hodnoty a pokud nemas nejaky pristroj, ktery by hnal vahou presne stanovene mnozstvi vzduchu a nemas presne udaje o tom, jako hodnotu ma vaha pri takovem prutoku udavat, tak ji nedokazes nijak rozumni zdiagnostikovat. Takze nez pilovat diry a otacet potenciometry atd, tak bych zkusil jinou vahu, nebo proste koupil novou a pri nejhorsim mel jednu zalozni. Ja sem vymenoval hadice, serva, potenciometry, kontroloval vstriky, menil RJ a nakonec Chester vymenil vahu za nejakou z VW a obcasne chcipnuti motoru zmizelo. FOMA taky hledal, patral, analyzoval, vymenil vahu a auto je jak nove.

Nechci aby to vyznelo, ze vaha je jasna pricina, ale bohuzel se ukazuje, ze stoji za to ji zkusit resit.
VAZ 2104 1.3 1989
Uživatelský avatar
Petr HC
Příspěvky: 2295
Registrován: stř lis 21, 2007 11:27
Bydliště: Hořice

Re: Poloha škrtiacej klapky na volnobeh

Příspěvek od Petr HC »

Если бы автомобили Лада были безпроблематичными, я бы определенно русский язык забыл.
Odpovědět

Zpět na „Hnací soustava“