Nekdo prosim odpovezte, ja bych nerad kecal a literaturu nemam ted po ruce. Ja to pak predam mailem jako odpoved.Dobrý den.
Sbírám Fiaty ze sedmdesátých let a také se snažím o nich co nejvíce dozvědět. Kromě originální italské produkce mne zajímá také licenční výroba a z ní samozřejmě nejvíce, pro naší historii zásadní, VAZ, Zastava a polský Fiat. Vznik polské i jugoslávské licence mi je vcelku jasný. Co jsem ale nikde neobjevil je vznik motoru/ů VAZ. Nemají nic společného s motory Fiat 124 ani jinými Fiaty té doby. Jsou to takové zvláštní OHC s vahadly jak OHV... Jak vznikly, kdo je zkonstruoval, vyvinuli je v Turině přímo pro VAZ nebo Rusové převzali nějaký odložený italský projekt?
Děkuji za odpověď a přeji hezký víkend.
Pavel Nonner
puvod motoru VAZ 2101
Moderátor: Moderátoři
puvod motoru VAZ 2101
Z emailu:
VAZ 2104 1.3 1989
Re: puvod motoru VAZ 2101
Rusové při provozních zkouškách dodaných Fiat 124 nebyli s některými komponenty spokojeni, tak se měnilo vyztužení karoserie (praskaly), zesílení náprav, výkonější topení, záměna zadních brzd za bubny (menší náchylnost na "bordel") a motor - ten po konzultaci s rusama upravili a vyvinuli v italové v Turíně právě pro potřeby VAZu.
Žigulíci: VAZ 2101 r.1971, VAZ 2103 r.1974, VAZ 2170 r.2012
Re: puvod motoru VAZ 2101
Přesně jak píše Valda,první řetězové OHC motory VAZ(typ 2101,2103) jsou původní-italské konstrukce,navržené na základě požadavku sovětského partnera přímo v Turíně.
Jednalo se o to že konkurenční a modernizovaný Moskvič 412 šel tehdy do výroby s nelicencovaným motorem BMW(1,5L OHC) a nový vůz z Povolží přece nemohl mít dle sovětské strany obstarožní motor s rozvodem OHV.
Zároveň se jednalo také o možnost zvyšovat měrný výkon motoru(Lada v SSSR byla v kategorii obj.třídy 1200-1800),provedení bloku s OHV rozvodem takové možnosti moc nedávalo.
Italské motory SOHC(Lampredi) tehdy ještě neexistovaly,sériově šly do Fiatů 128 až v roce 1969.
U motorů VAZ ta možnost jednoduchého seřizování ventilů šroubem na vloženém vahadle-ta se Rusům určitě moc líbila ,už vidím jak v Rusku všichni stojí frontu na přesné,kalibrované podložky do hrníčkových zdvihátek (to je ale pouze moje teorie).Takže asi tak.
Jednalo se o to že konkurenční a modernizovaný Moskvič 412 šel tehdy do výroby s nelicencovaným motorem BMW(1,5L OHC) a nový vůz z Povolží přece nemohl mít dle sovětské strany obstarožní motor s rozvodem OHV.
Zároveň se jednalo také o možnost zvyšovat měrný výkon motoru(Lada v SSSR byla v kategorii obj.třídy 1200-1800),provedení bloku s OHV rozvodem takové možnosti moc nedávalo.
Italské motory SOHC(Lampredi) tehdy ještě neexistovaly,sériově šly do Fiatů 128 až v roce 1969.
U motorů VAZ ta možnost jednoduchého seřizování ventilů šroubem na vloženém vahadle-ta se Rusům určitě moc líbila ,už vidím jak v Rusku všichni stojí frontu na přesné,kalibrované podložky do hrníčkových zdvihátek (to je ale pouze moje teorie).Takže asi tak.
Vaz 2101 r.v.71 1995-2000-ukradeno...Vaz 2103 r.v.1978 2013-? srdcovka...
Citroen Berlingo 1.6BHDI rodinný kočár-ek
Citroen Berlingo 1.6BHDI rodinný kočár-ek
Re: puvod motoru VAZ 2101
sa uvažovalo vraj aj o motoroch s typom rozvodu DOHC ale ten by bol pre rusov vo vtedajších podmienkach ťažko servisovateľný. vznikol aj tak veľmi dobrý motor a je paradox že sa nikdy neobjavil v žiadnom fiate.
Minule mi povedala jedna milá pani,
Maťo mne sa zdá že ty si ani, ani, ani.
Musíš vedieť kde máš miesto, musíš niekam
patriť,
nemôžeš sa takto motať a tárať dve na tri.
Maťo mne sa zdá že ty si ani, ani, ani.
Musíš vedieť kde máš miesto, musíš niekam
patriť,
nemôžeš sa takto motať a tárať dve na tri.
Re: puvod motoru VAZ 2101
Já mám informací od člověka, který se zaskoloval na lady přímove fabrice a ten ji měl přímo od šéfkonstruktera motoru, že Ital oprášil o mnoho let starší konstrukci, kterou vytáhl tzv.ze šuplíku.
Re: puvod motoru VAZ 2101
Pritom je ten motor modernejsi, nez jaky byl v predloze, tedy ve Fiatu 124
Re: puvod motoru VAZ 2101
Jest-li to není jen "Jedna bába povídala" - všude se píše a mluvilo, že motor byl italy vyvinut pro potřeby VAZ dle požadavků. Tím se ovšem nechci hádat....
Žigulíci: VAZ 2101 r.1971, VAZ 2103 r.1974, VAZ 2170 r.2012