Ano, existuje. Např. O2, 2,0 TDi. Měl jsem s tím tu čest jet a na dálnici při ustálené rychlosti 135 km/h na zapnutém tempomatu to bylo vcelku fajn. Točilo to 2 - 2,5 (?) L.JmJ píše:... mel sestku jako dalsi kvalt navic za petkou. Nerikam ze neexistuje, ... .
Fábie.
Moderátor: Moderátoři
- Luděk Musil
- Příspěvky: 10571
- Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
- Bydliště: Vyškov/Rašov
- Kontaktovat uživatele:
Re: Fábie.
21011 -> (78) 84-99; 2103 -> (78) 99-04; 21073 -> (96) 04-07; 21044 -> (99) 07-13; 21044 -> (96) 12-16; Granta bílá -> 16-?; Vesta SW cross barvy Phantom (19) 20-?; 21011 - veterán (75) 12-?
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Re: Fábie.
Šestirychlostní převodovky jsou vždy dělané primárně proto, aby se na poslední stupeň snížily otáčky oproti původním pěti rychlostem. Jinak by to nemělo smysl. Čili šestka je vždy delší než pětka. Ovšem vždy je to s ohledem na výkonové parametry motoru. A není vždycky pravdou, že u šestikvaltu je pět prvních rychlostí stejných, jako u pětikvaltu - to je logicky nesmysl. On ten původní pětikvalt není tak krátký (až na výjimky), že by u šestikvaltu mohlo být to pětikvaltové převodování zachováno s přidáním šestky. Když to vezmete tak nějak rozumně, je ta šestka jakoby pět a půl kvaltu z původní pětikvaltové převodovky. Má tedy tomu maličko zkrácené ty své nižší rychlosti, proto většinou pětka u 6q je trochu kratší, než pětka u 5q - logikou věci.
Hlavně je třeba mít vždy na paměti, že převodování rychlostních stupňů se neodvíjí od výkonu daného motoru, ale od točivého momentu - jeho maxima a jeho otáčkového průběhu.
Vyšší otáčky neznamenají automaticky vyšší opotřebení motoru, ani vyšší spotřebu. To jsou jen mýty a předsudky mnoha lidí. Na spotřebu má vliv pouze a jedině plynový pedál.
Každý motor má optimální pásmo provozních otáček, kde pokud pracuje, vykazuje nejlepší hodnoty (zrychlení, spotřeby, opotřebení, emisí atd.). Není pravda, že ty otáčky musejí být co nejmenší. To je prostě blbost. Je to stanoveno výrobními parametry motoru (průběhem točivého momentu především).
Je třeba vždy vycházet z křivky průběhu točivého momentu daného motoru. Pokud mám např. motor 1,9 TDi / 81kW, který disponuje maximem točivého momentu v rozsahu otáček 1750 - 2500 rpm, je holý nesmysl chtít po něm, aby smysluplně pracoval ve třinácti stech!!! Spotřebu nesnížím (možná nepatrně v městském provozu s velmi lehkou nohou), naopak podstatně zvýším opotřebení spojky, převodovky, turba a motoru samotného. Takže dejme tomu v okamžité spotřebě ušetřím dvě deci paliva, ale po nějakém čase vysázím třeba dvacet tisíc za výměnu spojky a turba.
No jak chcete.........
Pokud má někdo motor, který disponuje maximem točivého momentu ve vysokých otáčkách (pověstné jsou tím především japonské a korejské motory), pak nemůže očekávat, že takový motor bude mít dlouhé převody. To opravdu nebude. Každý motor musí pracovat v optimálních otáčkách a ty leží právě okolo maxima točivého momentu, takže tomu nutně uzpůsobím délku převodování rychlostí.
Naopak pokud někdo má vůz s motorem, který má maximální hodnoty točivého momentu níž, případně motorem s plochou křivkou točivého momentu (většinou motory s turbem), pak je prakticky jedno, v jakých otáčkách se točí, protože pořád má optimální podmínky práce. Pak OK - dám tomu delší kvalty. Ale opět mějte na paměti, že každé prodloužení rychlostí má za následek ztrátu zrychlení vozu.
Výrobci nás bombardují informací, že pokud se motor točí v nižších otáčkách, produkuje méně emisí, potažmo méně CO2. Odborníci, či laická zasvěcená veřejnost samozřejmě ví, že to je naprostý nesmysl (stejně jako ty jejich báchorky o tabulkových údajích spotřeby paliva). Jenže proto se třeba koncern snaží rvát do aut co nejdelší převody. Prý motor produkuje tak málo emisí, že vlastně skoro žádné neprodukuje - jak zajímavá informace....... Pak se stane to, že než něco předjedu, bojím se o život, jak to strašně nejede, před každým kopcem musím minimálně o kvalt dolů, abych znásobil sílu motoru a trochu se to hýbalo......., odcházejí dvouhmotové setrvačníky díky permanentnímu přetížení, pocitově se mi zdá, že to auto prostě nejde za plynem a je líné (ono se to nezdá, on je to fakt). Jestli ono by nakonec nebylo rozumnější dát takovému vozu radši převody o 10% kratší, než má - ono by se to hýbalo, nemuselo by se stát na plynu jak na osobní váze, nepřetěžoval bych pohonnou jednotku................... Ve finále bychom se možná dostali i na ty jejich "tabulkové hodnoty" .
Takže s převodovkami opravdu s rozumem. Vždy s ohledem na výkonové parametry motoru, zejména průběhu točivého momentu.
Já na Matizu mám pět rychlostí. Ovšem takových, že pětka je tak dlouhá (krátká), jako je u Lady čtyřka. Při třech tisících otáčkách to jede přesně 81 km/h. Takže přepočteno na dálniční rychlost - při sto třiceti za hodinu má motor na poslední kvalt otáčky přesně 4800 rpm. Při otáčkách maximálního výkonu motoru je maximální rychlost 160 km/h (snadno dosažitelná a udržitelná i v kopcích), ačkoli výrobcem udávaná maximální rychlost je 144 km/h.
Myslíte, že ten motor řve? Omyl - chutná mu to a nijak nelibě to nenese. Je to tříválec 0,8, který má maximální točivý moment 69Nm na otáčkách 4600 rpm a výkon 38kW na otáčkách 5900 rpm. Takže nejvíc mu chutnají otáčky 4000+, protože teprve na čtyřech tisících se ten motor probouzí. Naopak pokud pojedu po městě na čtyřku, zvuk toho motoru se mi vůbec nelíbí (a to má otáčky 2300).
Myslíte si, že žere jak prokopnutej? Opět omyl - při běžném provozu jsem hluboko pod pěti litry, v dálničním provozu do pěti a půl. Dlužno ovšem říci, že tento malý divoch s přehledem a kdykoli ujede Felicii, čili pružnost toho vozu je navzdory jeho papírovým hodnotám ohromující.
Pokud bych takovému vozu dal delší převody (třeba jako v Ladě 2107 nebo Felicii, což je plus minus stejné), auto téměř vůbec nebude moci jezdit na poslední rychlost, protože pro motor bude tak těžká, že nebude mít sílu na to, aby ji utáhl. Aby se to hýbalo, budu tomu ímrvére klečet na plynu, důsledkem čehož půjdu na spotřebě o poznání nahoru. Pětku budu moci použít pouze na dálnici, a to ještě jen s větrem v zádech a po rovině. Takže prodloužením rychlostí u takového vozu docílím jen toho, že ztratím pružnost, nesvezu se a vypráším si šrajtofli.
Tak nevím, jestli tohle zrovna chci..............?
Mockrát jsem tu o převodech vozidel psal. I zde, v tomto tématu, a přímo se to týkalo Fabií. A vzhledem k tomu, že jsme v tématu o nich, připomenu dvě srovnání:
1) Proč Fabia 1,4 MPi / 44kW měla skoro o 12% delší převod páté rychlosti, než Fabia 1,4 16V / 74kW? Logicky podle mnohých tady je to přece blbost, ne? Proč má slabý motor o výkonu 60 koní delší převody, než silný stokoňový agregát? A přitom je to pravda - a je to správně a je to logicky (viz tučně označená věta nahoře tohoto příspěvku).
2) Taktéž Fabia 1,9 TDi / 74kW vs. Fabia 1,6 TDi / 55kW. Ačkoli je to mnohým zde ne zcela pochopitelné, výkonově slabší šestnáctistovka má o cca 13% delší převody, než její starší silnější stokoňová sestra jedna-devítka. Obě mají 5q převody. Ovšem zatímco FI s motorem 1,9 PD / 74kW má při 2000 rpm na pětku rychlost kolem stovky, FII s motorem 1,6 CR / 55kW má při stejném rychlostním stupni a otáčkách rychlost 113 km/h. Proč? Inu proto, že motorizace 1,9 má maximum točivého momentu na 1900 rpm, zatímco motorizace 1,6 již na 1500 rpm. Proto delší převodování.
Že ta šestnáctka s dlouhými rychlostními stupni vůbec nejede a každý kopec musím podřadit, to je věc druhá. Že se na dálnici modlím, abych nemusel kvůli někomu či něčemu přibrzdit, neboť pak se budu opět půl minuty rozjíždět, to je další "příjemné" zpestření. A že žere i trávu u cesty, jakej to má apetit, to je jen další důsledek věci. Ale je to trendy.................
On výkon motoru je pouze jedním, nikoli jediným parametrem motoru - a zaplaťbůh vůbec není tím nejdůležitějším parametrem.
Hlavně je třeba mít vždy na paměti, že převodování rychlostních stupňů se neodvíjí od výkonu daného motoru, ale od točivého momentu - jeho maxima a jeho otáčkového průběhu.
Vyšší otáčky neznamenají automaticky vyšší opotřebení motoru, ani vyšší spotřebu. To jsou jen mýty a předsudky mnoha lidí. Na spotřebu má vliv pouze a jedině plynový pedál.
Každý motor má optimální pásmo provozních otáček, kde pokud pracuje, vykazuje nejlepší hodnoty (zrychlení, spotřeby, opotřebení, emisí atd.). Není pravda, že ty otáčky musejí být co nejmenší. To je prostě blbost. Je to stanoveno výrobními parametry motoru (průběhem točivého momentu především).
Je třeba vždy vycházet z křivky průběhu točivého momentu daného motoru. Pokud mám např. motor 1,9 TDi / 81kW, který disponuje maximem točivého momentu v rozsahu otáček 1750 - 2500 rpm, je holý nesmysl chtít po něm, aby smysluplně pracoval ve třinácti stech!!! Spotřebu nesnížím (možná nepatrně v městském provozu s velmi lehkou nohou), naopak podstatně zvýším opotřebení spojky, převodovky, turba a motoru samotného. Takže dejme tomu v okamžité spotřebě ušetřím dvě deci paliva, ale po nějakém čase vysázím třeba dvacet tisíc za výměnu spojky a turba.
No jak chcete.........
Pokud má někdo motor, který disponuje maximem točivého momentu ve vysokých otáčkách (pověstné jsou tím především japonské a korejské motory), pak nemůže očekávat, že takový motor bude mít dlouhé převody. To opravdu nebude. Každý motor musí pracovat v optimálních otáčkách a ty leží právě okolo maxima točivého momentu, takže tomu nutně uzpůsobím délku převodování rychlostí.
Naopak pokud někdo má vůz s motorem, který má maximální hodnoty točivého momentu níž, případně motorem s plochou křivkou točivého momentu (většinou motory s turbem), pak je prakticky jedno, v jakých otáčkách se točí, protože pořád má optimální podmínky práce. Pak OK - dám tomu delší kvalty. Ale opět mějte na paměti, že každé prodloužení rychlostí má za následek ztrátu zrychlení vozu.
Výrobci nás bombardují informací, že pokud se motor točí v nižších otáčkách, produkuje méně emisí, potažmo méně CO2. Odborníci, či laická zasvěcená veřejnost samozřejmě ví, že to je naprostý nesmysl (stejně jako ty jejich báchorky o tabulkových údajích spotřeby paliva). Jenže proto se třeba koncern snaží rvát do aut co nejdelší převody. Prý motor produkuje tak málo emisí, že vlastně skoro žádné neprodukuje - jak zajímavá informace....... Pak se stane to, že než něco předjedu, bojím se o život, jak to strašně nejede, před každým kopcem musím minimálně o kvalt dolů, abych znásobil sílu motoru a trochu se to hýbalo......., odcházejí dvouhmotové setrvačníky díky permanentnímu přetížení, pocitově se mi zdá, že to auto prostě nejde za plynem a je líné (ono se to nezdá, on je to fakt). Jestli ono by nakonec nebylo rozumnější dát takovému vozu radši převody o 10% kratší, než má - ono by se to hýbalo, nemuselo by se stát na plynu jak na osobní váze, nepřetěžoval bych pohonnou jednotku................... Ve finále bychom se možná dostali i na ty jejich "tabulkové hodnoty" .
Takže s převodovkami opravdu s rozumem. Vždy s ohledem na výkonové parametry motoru, zejména průběhu točivého momentu.
Já na Matizu mám pět rychlostí. Ovšem takových, že pětka je tak dlouhá (krátká), jako je u Lady čtyřka. Při třech tisících otáčkách to jede přesně 81 km/h. Takže přepočteno na dálniční rychlost - při sto třiceti za hodinu má motor na poslední kvalt otáčky přesně 4800 rpm. Při otáčkách maximálního výkonu motoru je maximální rychlost 160 km/h (snadno dosažitelná a udržitelná i v kopcích), ačkoli výrobcem udávaná maximální rychlost je 144 km/h.
Myslíte, že ten motor řve? Omyl - chutná mu to a nijak nelibě to nenese. Je to tříválec 0,8, který má maximální točivý moment 69Nm na otáčkách 4600 rpm a výkon 38kW na otáčkách 5900 rpm. Takže nejvíc mu chutnají otáčky 4000+, protože teprve na čtyřech tisících se ten motor probouzí. Naopak pokud pojedu po městě na čtyřku, zvuk toho motoru se mi vůbec nelíbí (a to má otáčky 2300).
Myslíte si, že žere jak prokopnutej? Opět omyl - při běžném provozu jsem hluboko pod pěti litry, v dálničním provozu do pěti a půl. Dlužno ovšem říci, že tento malý divoch s přehledem a kdykoli ujede Felicii, čili pružnost toho vozu je navzdory jeho papírovým hodnotám ohromující.
Pokud bych takovému vozu dal delší převody (třeba jako v Ladě 2107 nebo Felicii, což je plus minus stejné), auto téměř vůbec nebude moci jezdit na poslední rychlost, protože pro motor bude tak těžká, že nebude mít sílu na to, aby ji utáhl. Aby se to hýbalo, budu tomu ímrvére klečet na plynu, důsledkem čehož půjdu na spotřebě o poznání nahoru. Pětku budu moci použít pouze na dálnici, a to ještě jen s větrem v zádech a po rovině. Takže prodloužením rychlostí u takového vozu docílím jen toho, že ztratím pružnost, nesvezu se a vypráším si šrajtofli.
Tak nevím, jestli tohle zrovna chci..............?
Mockrát jsem tu o převodech vozidel psal. I zde, v tomto tématu, a přímo se to týkalo Fabií. A vzhledem k tomu, že jsme v tématu o nich, připomenu dvě srovnání:
1) Proč Fabia 1,4 MPi / 44kW měla skoro o 12% delší převod páté rychlosti, než Fabia 1,4 16V / 74kW? Logicky podle mnohých tady je to přece blbost, ne? Proč má slabý motor o výkonu 60 koní delší převody, než silný stokoňový agregát? A přitom je to pravda - a je to správně a je to logicky (viz tučně označená věta nahoře tohoto příspěvku).
2) Taktéž Fabia 1,9 TDi / 74kW vs. Fabia 1,6 TDi / 55kW. Ačkoli je to mnohým zde ne zcela pochopitelné, výkonově slabší šestnáctistovka má o cca 13% delší převody, než její starší silnější stokoňová sestra jedna-devítka. Obě mají 5q převody. Ovšem zatímco FI s motorem 1,9 PD / 74kW má při 2000 rpm na pětku rychlost kolem stovky, FII s motorem 1,6 CR / 55kW má při stejném rychlostním stupni a otáčkách rychlost 113 km/h. Proč? Inu proto, že motorizace 1,9 má maximum točivého momentu na 1900 rpm, zatímco motorizace 1,6 již na 1500 rpm. Proto delší převodování.
Že ta šestnáctka s dlouhými rychlostními stupni vůbec nejede a každý kopec musím podřadit, to je věc druhá. Že se na dálnici modlím, abych nemusel kvůli někomu či něčemu přibrzdit, neboť pak se budu opět půl minuty rozjíždět, to je další "příjemné" zpestření. A že žere i trávu u cesty, jakej to má apetit, to je jen další důsledek věci. Ale je to trendy.................
On výkon motoru je pouze jedním, nikoli jediným parametrem motoru - a zaplaťbůh vůbec není tím nejdůležitějším parametrem.
Naposledy upravil(a) Marek dne pát lis 21, 2014 14:00, celkem upraveno 5 x.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Re: Fábie.
starsi model s petikvaltem mel ve stejne rychlosti vetsi otacky? Co ja jsem zazil, tak tomu tak nikdy nebylo. Vetsina aut se sestri kvalty toci na sestku vic jak jiz zminovana 2111 na petku.Luděk Musil píše:Ano, existuje. Např. O2, 2,0 TDi. Měl jsem s tím tu čest jet a na dálnici při ustálené rychlosti 135 km/h na zapnutém tempomatu to bylo vcelku fajn. Točilo to 2 - 2,5 (?) L.JmJ píše:... mel sestku jako dalsi kvalt navic za petkou. Nerikam ze neexistuje, ... .
VAZ 2104 1.3 1989
Re: Fábie.
Pokud jsme u Octavie, jak tu zmínil Luděk, pak věc se má takto:
Octavia I s motorem 1,9 TDi / 81kW měla na pětku při 2000 otáčkách rychlost 92 km/h. Podobně na tom byla Octavia II s motorem 1,9 TDi / 77kW (rozdíl téměř nulový, bylo to asi 94 km/h).
Octavia I s motorem 1,9 TDi / 96kW měla šest rychlostí a při šestém rychlostním stupni měla na 2000 otáčkách rychlost 112 km/h. Octavia II s motorem 2,0 TDi / 103kW má při stejných podmínkách rychlost 106 km/h. Potom to, co píše Luděk, je samozřejmě pravda, neboť při dálničním maximu 130 km/h budou otáčky motoru 2450 rpm.
Bylo to dáno tím, že model 96kW, stejně jako dvoulitr, měl vyšší hodnotu točivého momentu, navíc při nižších otáčkách 1750 rpm, zatímco motory 81 resp. 77kW byly v maximu na 1900 otáčkách.
Motor 1,9 TDi / 81kW (např. AHF, AFN, ASV, AVG): Maximum točivého momentu 235 Nm / 1900 rpm, max. výkon 81kW / 4150 rpm
Motor 1,9 TDi PD / 77kW (např. BJB, BXE, ......): Maximum točivého momentu 250 Nm / 1900 rpm, max. výkon 77kW / 4000 rpm
Motor 1,9 TDi PD / 96kW (ASZ, BLT, AWX, AVF): Maximum točivého momentu 285 Nm / 1750-2400 rpm (některé motorizace 310 Nm / 1900 rpm), max. výkon 96kW / 4000 rpm
Motor 2,0 TDi PD 16V / 103kW (BKD): Maximum točivého momentu 320 Nm / 1750 rpm, max. výkon 103kW / 4000 rpm
Octavia I s motorem 1,9 TDi / 81kW měla na pětku při 2000 otáčkách rychlost 92 km/h. Podobně na tom byla Octavia II s motorem 1,9 TDi / 77kW (rozdíl téměř nulový, bylo to asi 94 km/h).
Octavia I s motorem 1,9 TDi / 96kW měla šest rychlostí a při šestém rychlostním stupni měla na 2000 otáčkách rychlost 112 km/h. Octavia II s motorem 2,0 TDi / 103kW má při stejných podmínkách rychlost 106 km/h. Potom to, co píše Luděk, je samozřejmě pravda, neboť při dálničním maximu 130 km/h budou otáčky motoru 2450 rpm.
Bylo to dáno tím, že model 96kW, stejně jako dvoulitr, měl vyšší hodnotu točivého momentu, navíc při nižších otáčkách 1750 rpm, zatímco motory 81 resp. 77kW byly v maximu na 1900 otáčkách.
Motor 1,9 TDi / 81kW (např. AHF, AFN, ASV, AVG): Maximum točivého momentu 235 Nm / 1900 rpm, max. výkon 81kW / 4150 rpm
Motor 1,9 TDi PD / 77kW (např. BJB, BXE, ......): Maximum točivého momentu 250 Nm / 1900 rpm, max. výkon 77kW / 4000 rpm
Motor 1,9 TDi PD / 96kW (ASZ, BLT, AWX, AVF): Maximum točivého momentu 285 Nm / 1750-2400 rpm (některé motorizace 310 Nm / 1900 rpm), max. výkon 96kW / 4000 rpm
Motor 2,0 TDi PD 16V / 103kW (BKD): Maximum točivého momentu 320 Nm / 1750 rpm, max. výkon 103kW / 4000 rpm
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Re: Fábie.
Ja napriklad na Priore tocim pri 140 4000ot...Ale podotykam, ze u mna je tachometrovych 140 v skutocnosti 141-142 (neviem, kde sudruzi urobili chybu, ale je to snad jedno auto, kde tachometer podmeriava). Tak isto toci kamaratov Lexus na 6ke so 140konovym motorom
Lada 2171 Priora 1,6 MPi (2013), Lada 2105 v regenerácii (1985), Lada 21044 1,9 MPi (1998), Škoda Felícia 1,3 SPi - 40kw (1996), 2 x Babetta 210 (1984,1988), Simson 70 ccm (1989), Zetor 4011 (1966)
Re: Fábie.
To je u benzinových motorů celkem běžné - 4000 rpm je často při rychlosti 130-150 km/h. Lada s difem 4,1:1 má při 4000 rpm přesně 130 km/h, Felicia 1,3 asi 133.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Re: Fábie.
Máš pravdu předsedo, spousta výkonově srovnatelných aut má pětku jako 2111 čtyřku. A mě tohle celkem vyhovuje.Ale ono se to teď zase obrací kvůli spotřebě se opět dávaj co nejdelší převody, zatímco před pár lety se naopak dávala pětka spíš kratší protože spousta řidičů jsou ňoumové co si neumí do kopečka podřadit.JmJ píše:Nepotkal sem sestikvalt, ktery byl mel sestku jako dalsi kvalt navic za petkou. Nerikam ze neexistuje, ale to co se dnes dela je jen to, ze radite jak blby a sestka je stejne rychla jako u starsiho modelu petka.
Co se tyce otacek pri 130, tak povazuju za rozumne, kdyz se ve 130 toci cca 3200 rpm, max tech 3500, ale jak to de vys, tak motor zpravidla byva uz slyset a na delsi cesty to neni prijemne. Zlata 2111, 120 @ 3000 , 140 @ 35000 , 160 @ 4000. Spotreba krasna, jizda kopec nekopec. Znama mela opel meriva 1,4, papirove vykon jak 2111 a pri 130 to tocilo snad 4000 rpm.
21113 >>> 21113 >>> 21113
Komu není rady, tomu není pomoci.
Komu není rady, tomu není pomoci.
Re: Fábie.
Všechno má své.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Re: Fábie.
Ona si spousta těch ňoumů do kopečka třeba podřadí, ale když už to není nic platné. Podřadit se musí před kopečkem (praxí ověřený fakt).Mně se manželkatřeba diví, proč řadím ještě na hlavní z dojíždějící 5ky 2ku s meziplynem před vjezdem do hořického kempu. Marek to tam zná.zelvotron píše:...spousta řidičů jsou ňoumové co si neumí do kopečka podřadit.
Если бы автомобили Лада были безпроблематичными, я бы определенно русский язык забыл.
Re: Fábie.
Podtočený motor je to nejhorší, co šofér může autu udělat. To je skoro vražda, řekl bych obrazně.
Já neříkám, že nelze jezdit s motorem v nižších otáčkách. Samozřejmě lze. Mám naftu, takže logicky nebudu motat otáčky jak vrtulník. Ale i ta nafta chce své. Prostě každý motor chce své. Pokud budu mít benzinový motor, který disponuje plošším průběhem točivého momentu, pak není problém s ním jezdit s lehkou nohou i hluboko pod maximem. Ale moje zkušenost s moderními motory je v poslední době spíše opačná, zejména týká-li se to malolitrážních kubatur. Dole tupé, až kolem čtyř tisíc se to probudí, a aby to jelo, musím to roztočit. S tím se mi nejezdí dobře.
Zvláště moderní motory jsou na nešetrné zacházení háklivé, ač nám mluvčí automobilek tvrdí něco jiného.
Nejvíc mi utkvěl v paměti asi tři roky starý výrok nějakého takového "odborníka", který tvrdil zcela vážně, veřejně a beze studu, že dnešní motory mají natolik velký potenciál, že je můžeme s klidem využívat již od volnoběhu a řadit na vyšší rychlost v co možná nejnižších otáčkách (zřejmě měl na mysli tehdy, aby nově zařazený vyšší rychlostní stupeň opět otáčkově padl do volnoběhu).
Takového mluvílka patří pro výstrahu zastřelit, nic jiného mě nenapadá!
Dost k tomu nabádají i takové ty radící asistenty řazení, právě jako má například dvojková Fabia (když už jsme v tom tématu): Ta naše služební 1,6 TDi mi zcela nepokrytě radí, abych po městě jel na pětku, která při tachometrových 55 km/h má otáčky rovný tisíc!!!!! No jsem debil??? Tisíci otáčkami nepojedu ani dvojkou, natož pětkou!!! No idioti to jsou, jinak to neumím nazvat.
Já jsem naprosto vždy, a je jedno, jaký to byl vůz a jaký v něm byl motor, jezdil okolo maxima točivého momentu. Naprosto vždy mi motory vydržely až neuvěřitelné kilometry, spotřeba u nich vždy byla víc než skvělá, nikdy mi motor nebral olej, vždy byl ve výborné kondici a nikdy jsem neměl ani jiné problémy.
Například nikdy jsem nejezdil s žigulíkem po městě na čtyřku. To bych neudělal, ani kdyby mě nutili. Přitom znám mnoho lidí tady z fóra, co jim to připadá naprosto normální. Podle mě to normální není.
Kdo dlouhodobě podtáčí motor, hrozí riziko, že ten motor si na to normálně regulérně zvykne. Jednotky řízení motorů jsou adaptabilní, takže po určité době si zvyknou na nějaký způsob užívání a pamatují si to. Pak je opravdu řehole takovým vozem jezdit.
Osobně, na základě dlouhodobých zkušeností, bych pracovní otáčky motoru rozdělil na tři skupiny: Nižší, střední (optimální) a vyšší. U benzinových motorů jsou nižší otáčky do 2500 rpm. Od 2500 do 4000 bych tak plus minus viděl to pásmo středních, optimálních otáček. Nad čtyři tisíce (u víceventilových motorů nad 4500) je to pásmo vyšších, či vysokých otáček. Neplatí to vždy, samozřejmě jsou výjimky, ale takovým dejme tomu 90% motorů by to mohlo odpovídat.
U naftových motorů bych všechny ty hodnoty o třetinu snížil. Čili to pásmo optima by bylo někde v rozmezí 1700 - 2700 (3000) rpm - zase plus minus, jak který motor.
Já se naprosto vždycky snažím co nejvíc motor provozovat v tom středním, optimálním pásmu otáček. Jednoduché, prosté, i pro blby pochopitelné . Přirozeně do kopce na horní hranici toho rozsahu, z kopce klidně přeřadím malinko dřív. Ono vlastně stačí používat hlavu a jde to tak nějak samo. Ovšem divili byste se, kolik lidí při řízení auta hlavu vůbec nepoužívá. Moc jich je, moc.....
Herdeg - už mi z té diplomky opravdu začíná mr..t!!! Se tu rozepisuju, jak kdybych skládal státnice . Zastavte mě!!!!!!!!!!!!!!!!!
Já neříkám, že nelze jezdit s motorem v nižších otáčkách. Samozřejmě lze. Mám naftu, takže logicky nebudu motat otáčky jak vrtulník. Ale i ta nafta chce své. Prostě každý motor chce své. Pokud budu mít benzinový motor, který disponuje plošším průběhem točivého momentu, pak není problém s ním jezdit s lehkou nohou i hluboko pod maximem. Ale moje zkušenost s moderními motory je v poslední době spíše opačná, zejména týká-li se to malolitrážních kubatur. Dole tupé, až kolem čtyř tisíc se to probudí, a aby to jelo, musím to roztočit. S tím se mi nejezdí dobře.
Zvláště moderní motory jsou na nešetrné zacházení háklivé, ač nám mluvčí automobilek tvrdí něco jiného.
Nejvíc mi utkvěl v paměti asi tři roky starý výrok nějakého takového "odborníka", který tvrdil zcela vážně, veřejně a beze studu, že dnešní motory mají natolik velký potenciál, že je můžeme s klidem využívat již od volnoběhu a řadit na vyšší rychlost v co možná nejnižších otáčkách (zřejmě měl na mysli tehdy, aby nově zařazený vyšší rychlostní stupeň opět otáčkově padl do volnoběhu).
Takového mluvílka patří pro výstrahu zastřelit, nic jiného mě nenapadá!
Dost k tomu nabádají i takové ty radící asistenty řazení, právě jako má například dvojková Fabia (když už jsme v tom tématu): Ta naše služební 1,6 TDi mi zcela nepokrytě radí, abych po městě jel na pětku, která při tachometrových 55 km/h má otáčky rovný tisíc!!!!! No jsem debil??? Tisíci otáčkami nepojedu ani dvojkou, natož pětkou!!! No idioti to jsou, jinak to neumím nazvat.
Já jsem naprosto vždy, a je jedno, jaký to byl vůz a jaký v něm byl motor, jezdil okolo maxima točivého momentu. Naprosto vždy mi motory vydržely až neuvěřitelné kilometry, spotřeba u nich vždy byla víc než skvělá, nikdy mi motor nebral olej, vždy byl ve výborné kondici a nikdy jsem neměl ani jiné problémy.
Například nikdy jsem nejezdil s žigulíkem po městě na čtyřku. To bych neudělal, ani kdyby mě nutili. Přitom znám mnoho lidí tady z fóra, co jim to připadá naprosto normální. Podle mě to normální není.
Kdo dlouhodobě podtáčí motor, hrozí riziko, že ten motor si na to normálně regulérně zvykne. Jednotky řízení motorů jsou adaptabilní, takže po určité době si zvyknou na nějaký způsob užívání a pamatují si to. Pak je opravdu řehole takovým vozem jezdit.
Osobně, na základě dlouhodobých zkušeností, bych pracovní otáčky motoru rozdělil na tři skupiny: Nižší, střední (optimální) a vyšší. U benzinových motorů jsou nižší otáčky do 2500 rpm. Od 2500 do 4000 bych tak plus minus viděl to pásmo středních, optimálních otáček. Nad čtyři tisíce (u víceventilových motorů nad 4500) je to pásmo vyšších, či vysokých otáček. Neplatí to vždy, samozřejmě jsou výjimky, ale takovým dejme tomu 90% motorů by to mohlo odpovídat.
U naftových motorů bych všechny ty hodnoty o třetinu snížil. Čili to pásmo optima by bylo někde v rozmezí 1700 - 2700 (3000) rpm - zase plus minus, jak který motor.
Já se naprosto vždycky snažím co nejvíc motor provozovat v tom středním, optimálním pásmu otáček. Jednoduché, prosté, i pro blby pochopitelné . Přirozeně do kopce na horní hranici toho rozsahu, z kopce klidně přeřadím malinko dřív. Ono vlastně stačí používat hlavu a jde to tak nějak samo. Ovšem divili byste se, kolik lidí při řízení auta hlavu vůbec nepoužívá. Moc jich je, moc.....
Herdeg - už mi z té diplomky opravdu začíná mr..t!!! Se tu rozepisuju, jak kdybych skládal státnice . Zastavte mě!!!!!!!!!!!!!!!!!
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Re: Fábie.
Tak to už jen vytiskni a nechej svázat a máš hotovo
Ještě bych dodal, že spousta řidičů za to vlastně ani nemůže, buď je to někdo naučí, ať už v autoškole nebo doma, no nebo dnes mají snad už všechny novější auta indikátory řazení, možná že je to i povinný, který zběsile radí řadit vyšší rychlosti takřka z volnoběhu.
Ještě bych dodal, že spousta řidičů za to vlastně ani nemůže, buď je to někdo naučí, ať už v autoškole nebo doma, no nebo dnes mají snad už všechny novější auta indikátory řazení, možná že je to i povinný, který zběsile radí řadit vyšší rychlosti takřka z volnoběhu.
21113 >>> 21113 >>> 21113
Komu není rady, tomu není pomoci.
Komu není rady, tomu není pomoci.
Re: Fábie.
No, o tom jsem psal.
A pak je ještě další sorta lidí - ti prostě na řízení auta nemají vlohy. Podle mého názoru i k takové činnosti, jako je řízení auta, musí mít člověk vlohy, dispozice - podobně jako třeba ke zpěvu, či malování. To mi nikdo nevymluví.
A pak je ještě další sorta lidí - ti prostě na řízení auta nemají vlohy. Podle mého názoru i k takové činnosti, jako je řízení auta, musí mít člověk vlohy, dispozice - podobně jako třeba ke zpěvu, či malování. To mi nikdo nevymluví.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
- Michal Pokorný
- Příspěvky: 3826
- Registrován: ned led 28, 2007 20:53
Re: Fábie.
A to mně bylo zrovna nedávno v autoškole doporučováno, že u konkrétního turbodiesla (pravda, není to osobák ) jsou ideální otáčky na rovině okolo 1700 , kdy si jen tak vrní a v pohodě jede za 22 litrů.
Jaký je to hrozný nešvar u řidičů, jezdících u firem, kde jsou vypláceny bonusy za nízkou spotřebu, že jezdí v co nejnižších otáčkách, v domění, že ušetří. Ve skutečnosti že neušetří nic a ještě ničí motor. A že my (zdejší dopravní podnik) nepotřebujeme ani tak to, abychom jezdili skoro zadarmo, ale hlavně to, aby nám ten motor něco vydržel. Nový že stojí krásný kulatý milionek a tolik, že na naftě nikdy neušetříme, a tím, že ho budeme mučit jízdou na 1000 ot. určitě ne.
A nebát se z křižovatek rychle vypálit s plynem na podlaze
Ale to jen takové nemístné odbočení od Fábie k autobusu
Jaký je to hrozný nešvar u řidičů, jezdících u firem, kde jsou vypláceny bonusy za nízkou spotřebu, že jezdí v co nejnižších otáčkách, v domění, že ušetří. Ve skutečnosti že neušetří nic a ještě ničí motor. A že my (zdejší dopravní podnik) nepotřebujeme ani tak to, abychom jezdili skoro zadarmo, ale hlavně to, aby nám ten motor něco vydržel. Nový že stojí krásný kulatý milionek a tolik, že na naftě nikdy neušetříme, a tím, že ho budeme mučit jízdou na 1000 ot. určitě ne.
A nebát se z křižovatek rychle vypálit s plynem na podlaze
Ale to jen takové nemístné odbočení od Fábie k autobusu
VAZ 2101, VAZ 2104, Škoda Fabia 1,4 16V
ex. 2xVAZ 2101, 2xVAZ 2105, 2xVAZ 21044i, Škoda Favorit 135 GLXi, VAZ 2111, Lada 4x4, Peugeot 206 1,4 HDi, VAZ 2104
ex. 2xVAZ 2101, 2xVAZ 2105, 2xVAZ 21044i, Škoda Favorit 135 GLXi, VAZ 2111, Lada 4x4, Peugeot 206 1,4 HDi, VAZ 2104
-
- Příspěvky: 1110
- Registrován: úte úno 03, 2009 10:26
- Bydliště: Krkonoše
Re: Fábie.
Mám dvě rozdílná auta - Berlingo benzín 1,6 16V 80kW. To má dlouhé rychlosti, už i jedničku, pokud se potřebuju rozjet naložený, s vlekem, nebo jen velmi pomalu, musím často přes spojku, což se mi nelíbí, ale jinak to nejde. Při 90 na pětku to točí někde okolo 2100-2200 ot.. Pokud jedu po rovině, mrně z kopce, nechá si ten motor líbit i 1800 ot., samozřejmě pak se tomu nemůže naložit a očekávat nějakou akceleraci. Často musím i o dva stupně dolů, to samé, pokud chci rychleji předjet. Samozřejmě pro svižnou jízdu jsou nejlepší otáčky 3000+ (ale to je obecná vlastnost 16V).
Druhá je O3 ropák 2,0 110kW. Při 2000 ot. jede na šestku 120. 90km/h se odehrává při 1500ot. ze kterých to auto i slušně akceleruje, samozřejmě pokud chci odpich, řadím většinou o stupeň dolů, ale to je potřeba málokdy. Ač nápověda radí řadit vyšší stupeň, pod 1300ot. je blbost jezdit, motor si o nižší stupeň řekne, já to tedy alespoň cítím. Pravidelně při jízdě zahřátý motor několikrát vytočím nad 3000ot, aby se "procvičilo" turbo a "vymetly" saze. Stejným stylem jsem již najel několik set tisíc km na různých Octáviích (s konečným počtem km v rozmezí 150-250tis. - poslední již byl též CR), NIKDY mi neodešlo turbo a pouze 1x se při nějakých 230tis. měnil dvohmoťák. Doufám, že to vydrží i nadále. Skutečná dlouhodobá spotřeba se mi pohybuje v rozmezí 4,5-5L, u 4x4 to bylo 5-6L.
Druhá je O3 ropák 2,0 110kW. Při 2000 ot. jede na šestku 120. 90km/h se odehrává při 1500ot. ze kterých to auto i slušně akceleruje, samozřejmě pokud chci odpich, řadím většinou o stupeň dolů, ale to je potřeba málokdy. Ač nápověda radí řadit vyšší stupeň, pod 1300ot. je blbost jezdit, motor si o nižší stupeň řekne, já to tedy alespoň cítím. Pravidelně při jízdě zahřátý motor několikrát vytočím nad 3000ot, aby se "procvičilo" turbo a "vymetly" saze. Stejným stylem jsem již najel několik set tisíc km na různých Octáviích (s konečným počtem km v rozmezí 150-250tis. - poslední již byl též CR), NIKDY mi neodešlo turbo a pouze 1x se při nějakých 230tis. měnil dvohmoťák. Doufám, že to vydrží i nadále. Skutečná dlouhodobá spotřeba se mi pohybuje v rozmezí 4,5-5L, u 4x4 to bylo 5-6L.
Re: Fábie.
No a přesně o tom to je .
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)