Vašátore, máš pravdu, že Velvana má perfektní výrobky.
Vyzkoušel jsem na červený Felicii s laminátovou budkou. Lak byl pěkně zoxidovaný, na pohled asi jako moje Lada, možná i trochu víc matnější. Laminátová budka mi obarvila na bílo 2 kbelíky s vodou už při mytí. Na laku zůstaly od mytí budky pramínky bílý barvy, který mytím moc nešly dolu. Přijde mi, že ta felda měla zoxidovanou vrstvu slabší, než Lada, protože šla dolu s výrazně menší námahou a na poprvé, nikoliv po druhém leštění leštěnkou na starý laky od Turtle Wax. Hadr se výrazně méně špinil barvou z laku na Felicii, než na Ladě.
Zkoušel jsem Turtle wax na starý laky, co mi trochu zbyl z Lady, novější oranžový provedení Velvany na starý laky a protože jsem měl u prodejce větší nákup, věnoval mi 13 let starou lahvičku (z roku 2001) Velvany na starý laky, co mu zůstala na skladě. Je to balení jako brzdová kapalina, ale v červený lahvičce. Lahvička měla asi o 1 cm vyschlý obsah oproti původnímu plnění, plně tekutá a na dně neměla žádný úsady.
No a výsledek ? Sám jsem nevěřil. Na felicii byl absolutně nejlepší výsledek s tou nejstarší Velvanou z lahvičky jako na brzdovou kapalinu. S touto leštěnkou se dá nanášet trochu větší plocha, proto jde práce rychleji od ruky a nemusí se zas až tak intenzivně leštit jako u jiných leštěnek. Celou feldu i s její ohromnou laminátovou ulitou jsem měl naleštěnou během 3,5 hodiny. To je oproti Ladě zhruba 4x méně času! Velvana nezanechává stopy po nanášení (oproti Turtle waxu a to jak verzi na starý laky, tak konečný leštěnce s teflonem - v modrý nádobce). Takže na Feldě je ta stará Velvana na starý laky absolutní špička. Nová oranžová Velvana na starý laky vypadala také dobře. Řekl bych, že potřebovala o něco víc zapracovat. Na zkoušce obou leštěnek vedle sebe bylo vidět, že se starou červenou je výsledek lepší, než s oranžovou. Nicméně nemít tu červenou, asi bych byl s oranžovou také spokojen. U Velvany jako takové je jedno specifikum, že je potřeba konečné přeleštění flanelem provést co nejdříve, tedy po nanesení každé části, nebo tak maximálně po třech částech. Bělavý povrch rychle zasychá a nanést celou kapotu a pak přeleštit jsem zjistil výrazně přidělá práci ke konečnému přeleštění, protože to pak už prakticky nejde rozleštit. Tak kdybych například nanášel kapotu na 30x, tak po každém třetím nanesení je lepší přeleštit, tedy přeleštit kapotu na 10x - orientačně. Nakonec jsem přeleštil i celou budku, aby při dešti nestékaly potůčky sprášené barvy z ulity. Jde to asi tak rychle jako na laku. Budka je po rozleštění viditelně pěkně bílá, lesklá. Konečné přeleštění jinou leštěnkou jsem neprováděl, zdálo se mi, že není už co vylepšit. Vodoodpudivost je i po několika dnech stále zachována.
No a teď mám ještě jednu záležitost s červeným Fiatem. Celý 2 roky co ho mám (a je mu celkem 12 let) jsem ho jen občas umyl a lak vypadá dost pěkně. Na lesku by bylo co vylepšit, ale prostě to nelze. Zkoušel jsem na kouscích laku leštěnku, obě dvě leštěnky na starý laky. Vlastně se na vzhledu laku vůbec nic nemění. Lesk laku je stejný před naleštěním i po, odstín taky, hadr se ani nepatrně nezašpiní od barvy. Jen je lepší vodoodpudivý efekt, jinak nic. Je možné, že je to nějaký jiný druh laku, případně, že je Fiat přelakovaný už z výroby bezbarvým lakem, nebo má nějakou velmi tvrdou a odolnou povrchovou vrstvu ? S Felicií má Fiat jediné společné - prakticky na celé karoserii asi milion oděrek velikosti nevím, asi jako posypání hrubou moukou. ťupky jsou od po celé ploše od sebe asi 0,5 - 2 cm. Taky by to šlo přirovnat k opískování pískovací pistolí z velké vzdálenosti, nebo nevím jak to jinak popsat. Píseček za jízdy..... Obě dvě auta vypadají z tohoto ohledu prakticky stejně. Tak asi vzít jen leštěnkou a nebo šamponem s voskem pro vodoodpudivost a snadnější samoumývání deštěm a nic víc ? Každý lak zřejmě vyžaduje úplně odlišnou údržbu.
Nevěděl by ještě někdo z Vás, jestli voda v automatu na mince na ruční mytí třeba u Shellu, nebo Robin Oilu jde přímo z vodovodního řadu, nebo je to recyklát vody z myčky se směsí všemožné chemie (neprospívající laku) mechanicky přefiltrované z vedle stojících automatických myček ? (Asi tak jako se filtruje voda pro ty myčky pořád do kola třeba měsíc, dokud to jde).