oprava motoru 1,5

Moderátor: Moderátoři

tomass
Příspěvky: 896
Registrován: čtv čer 28, 2012 00:16

Re: oprava motoru 1,5

Příspěvek od tomass »

To jako že by 20W50 tolik neteklo přes gufero a těsněním pod vanou ? Představ si -15 stupňů Celsia a před sebou kopec 12% dlouhý 2 kilometry se studeným motorem, totéž v létě při + 30 stupních. Muselo to jet do kopce trvale v 80% otáčkách. To by lepší mazalo a těsnilo než polosyntetika 10W40 ?
Uživatelský avatar
Vašátor
Příspěvky: 9400
Registrován: pon lis 01, 2004 13:56
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: oprava motoru 1,5

Příspěvek od Vašátor »

20w50 je celkově mnohem "hustší" než polosyntetika 10w40. Tím pádem výrazně klesne spotřeba oleje jak přes vodítka (gufera) ventilů, tak přes pístní kroužky, načež klesne i kouřivost. U staršího motoru (staré konstrukce) nebude mít tento těžší olej jediný problém s umazáním. Pro letní vysoké teploty je dokonce rozsahově lepší, než daná 10w40, je stavěný na vyšší teploty. V nízkých zimních teplotách však bude tužší, motor bude při startu "zatuhlejší" a bylo by dobré jej při nízkých teplotách chvilku zahřát.
Na dílně jsme měli Rolls Royce Silver Shadow, který na minerál 15w40 kouřil v zátahu jako stará tatra a bral 1l oleje na cca 800km. Použili jsme tedy minerální olej 25w70 (olej určený aditivací pro staré motory veteránů), spotřeba oleje klesla na 1l / 6000km (ověřeno, auto u nás bylo na výměnu po roce a půl a majitel nedoléval) a kouřivost motoru takřka nulová.
Ovšem není to lék na všechny motory.
Vašátor / TŘI SESTRY <III> LADA GANG / osa Brno - Plzeň / cituji "ladaklub je jen náhodně zformovaná banda hovad"
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
tomass
Příspěvky: 896
Registrován: čtv čer 28, 2012 00:16

Re: oprava motoru 1,5

Příspěvek od tomass »

Možná jsem to špatně popsal. Šlo o gufero na hřídeli směrem ke spojce, ne u ventilů. Těsnění pod vanou se nedařilo dlouhodobě utěsnit ani servismanovi silikonem na těsnění. Sám jsem dával 1x pod vanu jen samotný silikon a ten se profouknul asi po 200 km (to jsem do těch pokusů o trvalejší utěsnění ani nepočítal), odvětrání motoru nebylo ucpané. Problém byla vnější těsnost motoru hlavně kolem vany a tím guferem na hřídeli, přesto že jsem údržbu nezanedbával. Miniaturní motor, rychle, mockrát a často se ohříval a zase chladl. Když se krátkodobě vcelku podařilo utěsnit na pár tisíc km (aby byl hodně mastný, ale bez kapek-stačilo občas utřít a třeba 200 km se další neutvořila), tak byla spotřeba oleje cca 0,3-0,4 litru / 1000 km a to i v případě, že byl motor zvenku zamaštěný a sem tam vytvořil i kapku. Zpočátku byl 2x olej 15W/40 a spotřeba při přechodu 10W40 se nezvětšila. Na 10W40 jel tišeji, klidněji a ochotněji se vytáčel. Asi lepší a rychlejší mazivost i když byl řidší. V mrazu jel se sytičem na ťuknutí a sytič se musel co nejrychleji vypínat (v létě hned, během roku cca 10-20 sekund, v mrazu třeba 40 sekund do úplnéhy vypnutí), pak teprve se dalo jet, protože ani malý kousek sytiče s pedálem plynu nebral - asi jako řetězová pila (není to jako starší Lada, kdy pokud zapomeneš, si ani nevšimneš, že jedeš na půl sytiče). Už bych toho měl nechat, protože se dostávám s jiným autem hodně od tématu. :)
last.degen
Příspěvky: 71
Registrován: sob říj 29, 2011 13:09

Re: oprava motoru 1,5

Příspěvek od last.degen »

Tak motor je uz nakou dobu v aute a zda se ze docela dobre funguje, akorat po ohrati na volnobeh poblikava mazani. Svitilo i s predchozim motorem a to jeste trochu driv, svitilo i u soucasnyho motoru v predchozim aute, sviti i druhy 03 kdyz se poradne ohreje v lete ve stani v zacpe a to je to motor po starsi GO. Kdyz jsem to rozebiral tak byly saly na klice tak jako vylamany, ze tam proste u nekterejch chybely fragmenty toho mekyho materialu kterym je to potazeny takze sem si rikal ze uniky tlaku tam asi byly znacny a neresil jsem cerpadlo a dalsi veci a tak trochu cekal ze s novyma salama to bude lepsi. Zkousel jsem i davat jiny cerpadlo a asi se to trochu zlepsilo, ale dal to po ohrati sviti. Olej do hlavy de i pri svitici kontrolce, to sem taky zjistoval. A z toho volnobehu se staci jen dotknout plynu a okamzite zhasina kontrolka a za jizdy je tlak dobry.
Mam to nejak dal resit? Prijde mi ze to ma spis mirne zlepsujici se tendenci, asi jak si ten motor seda nebo nevim.
Jeste me napadlo dat hustsi olej, protoze ta 15w40 je po zahrati fakt voda, ale nevymysleli sme jakej, aby to taky v zime slo nastartovat.
A jinak zravost oleje jsem zatim nemohl zmerit, protoze to ma jeste malo najeto a tece pod vanou a ventilovym vikem, tak snad si to jeste nak sedne a nebo to pod vanou zasilikonuju a zkusim jiny viko ventilu.
Fiat 126, 1988 - low daily
Fiat 126, 1982 - barbie car
Vaz 2102, 1980 - pi-vaz
Vaz 2103, 1978 - expediční speciál
Vaz 2103, 1973 - rat rod
tomass
Příspěvky: 896
Registrován: čtv čer 28, 2012 00:16

Re: oprava motoru 1,5

Příspěvek od tomass »

Když teče olej okolo, určitě si to nesedne. Netěsnost oleje nepřestane sama od sebe. Můžeš přetěsňovat hned. Buď je křivý víko, nebo špatný těsnění. Za sebe mohu říci, že mám stále v rezervě nový těsnění pod víko ventilů, protože jsem tam už 2x nechal to původní těsnění (má tedy za sebou první mojí montáž před cca 3 lety a 2 sundání a 2 nandání). Vypadalo pořád stejně krásně a pořád dokonale těsní. Těsnění pod víkem mažu lehce z obou stran zelenou ložiskovou vazelínou od Castrolu. Celý víko ventilů mi těsní naprosto dokonale po celém obvodu po celou dobu do dalšího seřízení. Spodní vanu motoru jsem nepřetěsňoval, to je stále z výroby a nepouští. Jen jsem párkrát lehce a s citem dotáhl šrouby.
Uživatelský avatar
Vašátor
Příspěvky: 9400
Registrován: pon lis 01, 2004 13:56
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: oprava motoru 1,5

Příspěvek od Vašátor »

Největší chybou při dotahováno vany a ventilového víka je to, že většina jedinců víka prachsprostě řádně dotáhne. Víka se musí dotahovat zlehka, s citem a všechny šrouby stejně. Pak se dá použít několikrát po sobě jedno těsnění. Při přetažení nepomůže ani to, že je těsnění nové. Takže pozor na to :wink:
Vašátor / TŘI SESTRY <III> LADA GANG / osa Brno - Plzeň / cituji "ladaklub je jen náhodně zformovaná banda hovad"
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
Marek
Příspěvky: 5315
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Re: oprava motoru 1,5

Příspěvek od Marek »

Navíc hrozí deformace víka (=vany) a pak tomu nepomůže nic, než výměna plechu.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
last.degen
Příspěvky: 71
Registrován: sob říj 29, 2011 13:09

Re: oprava motoru 1,5

Příspěvek od last.degen »

Oboji sem dotahoval s citem i kdyz pri montazi vany na aute nevim uplne jak to dopadlo, ale hlavne to resim pod tim ventilovym vikem, tou vanou si nejsem jistej jestli to vubec tece. pri dalsim serizovani vuli ventilu ktery bude za chvili s tim neco udelam. Spis by me zajimala naka ta rada kolem sviticiho volnobehu a oleje a tak :) jinak ten motor jede moc pekne.
Fiat 126, 1988 - low daily
Fiat 126, 1982 - barbie car
Vaz 2102, 1980 - pi-vaz
Vaz 2103, 1978 - expediční speciál
Vaz 2103, 1973 - rat rod
Marek
Příspěvky: 5315
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Re: oprava motoru 1,5

Příspěvek od Marek »

Výměna čidla je první věc.
Změření skutečného tlaku oleje, to za druhé (případně za prvé spolu s výměnou čidla).
Kontrola olejového čerpadla, zejména redukčního ventilu uvnitř - to za třetí.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Odpovědět

Zpět na „Hnací soustava“