Ventily - seřizování a vše okolo
Moderátor: Moderátoři
Re: Ventily - seřizování a vše okolo
Koko-loko díky za proměření. Na další měření a výměnu rozdělovače ještě nedošlo-zlobí mě stroboskop.
Po mnoha měsících jsem konečně sehnal konektory Fast-on 2,8 mm s jazýčkem do konektoru zapalování a k rozdělovači.
Konektory faston 2,8 mm s jazýkem jsou snad jen ve dvou podnicích v republice a nehlaste se všichni, protože na všechny nevystačí.
Jeden prodejce je zde. http://www.jb-elektronik.cz/e-shop/?act ... D81&catg=0 (stav zásob neznám).
Druhý je zde: http://www.aci.cz/default.asp?inc=aci/kontakt.htm (po mém nákupu u Helly cca 70 ks v ČR, ale ACI objedná s dodáním za 1 den). Pod tím velkým číslem na samolepce se to objednává - to je kod Hella.
Výrobcem je Hella, kde byl človíček velmi ochotný sdělit další prodejce. Hella jich měla zhruba před měsícem po mém nákupu jen cca 70 ks. Dodávají do ACI, kdy v pátek objednali z Helly a v sobotu druhý den jsem si je vyzvedl za cca 3 Kč / kus. ACI dává ke každému kousku konektoru tuhle nádhernou samolepku.
(Autokelly, mají nejen dvojnásobnou cenu, což by v tak nedostatkovém sortimentu nebylo tolik podstatné, ale dodání až za cca 3 týdny. Elit nemají naceněno vůbec. Oba velkoprodejci dle info nikdy neměli skladem !) Mnoho prodejců součástek a autoelektrikářů nemá ponětí, kdy by se dalo sehnat.......to byli počátky vyhledávání. Ani strýček google podle fotek moc neporadil. Oslovil jsem snad více než 30 podniků naprosto bez úspěchu, včetně speciálek na autoelektriku, až se v ACI na mě usmálo štěstí). Bez jazýčku se tyto konektory dají běžně sehnat, ale ty jsou k vsazení do konektoru jaksi na nic.
Původní kabeláž mezi komutátorem a rozdělovačem má výrazně větší délku, než je potřeba. Nepochopil jsem proč vede smyčka kabeláže až ke hlavnímu spojkovému válci. Novou kabeláž z vodičů CYA 1mm jsem vyrobil zhruba o 25-30 cm kratší. Smyčka i tak vede za nádobku ostřikovače. Rozdíl v jízdě na novém kabelu oproti původnímu jsem nepoznal. Nicméně původní piny nevypadaly po 19 letech nejlépe a místo lisování už taky zrovna nebudilo důvěru. I tak nepovažuju novou kabeláž ani trochu za zbytečnou práci.
Po mnoha měsících jsem konečně sehnal konektory Fast-on 2,8 mm s jazýčkem do konektoru zapalování a k rozdělovači.
Konektory faston 2,8 mm s jazýkem jsou snad jen ve dvou podnicích v republice a nehlaste se všichni, protože na všechny nevystačí.
Jeden prodejce je zde. http://www.jb-elektronik.cz/e-shop/?act ... D81&catg=0 (stav zásob neznám).
Druhý je zde: http://www.aci.cz/default.asp?inc=aci/kontakt.htm (po mém nákupu u Helly cca 70 ks v ČR, ale ACI objedná s dodáním za 1 den). Pod tím velkým číslem na samolepce se to objednává - to je kod Hella.
Výrobcem je Hella, kde byl človíček velmi ochotný sdělit další prodejce. Hella jich měla zhruba před měsícem po mém nákupu jen cca 70 ks. Dodávají do ACI, kdy v pátek objednali z Helly a v sobotu druhý den jsem si je vyzvedl za cca 3 Kč / kus. ACI dává ke každému kousku konektoru tuhle nádhernou samolepku.
(Autokelly, mají nejen dvojnásobnou cenu, což by v tak nedostatkovém sortimentu nebylo tolik podstatné, ale dodání až za cca 3 týdny. Elit nemají naceněno vůbec. Oba velkoprodejci dle info nikdy neměli skladem !) Mnoho prodejců součástek a autoelektrikářů nemá ponětí, kdy by se dalo sehnat.......to byli počátky vyhledávání. Ani strýček google podle fotek moc neporadil. Oslovil jsem snad více než 30 podniků naprosto bez úspěchu, včetně speciálek na autoelektriku, až se v ACI na mě usmálo štěstí). Bez jazýčku se tyto konektory dají běžně sehnat, ale ty jsou k vsazení do konektoru jaksi na nic.
Původní kabeláž mezi komutátorem a rozdělovačem má výrazně větší délku, než je potřeba. Nepochopil jsem proč vede smyčka kabeláže až ke hlavnímu spojkovému válci. Novou kabeláž z vodičů CYA 1mm jsem vyrobil zhruba o 25-30 cm kratší. Smyčka i tak vede za nádobku ostřikovače. Rozdíl v jízdě na novém kabelu oproti původnímu jsem nepoznal. Nicméně původní piny nevypadaly po 19 letech nejlépe a místo lisování už taky zrovna nebudilo důvěru. I tak nepovažuju novou kabeláž ani trochu za zbytečnou práci.
Re: Ventily - seřizování a vše okolo
Fastony vyráběl bývalý PAL Hajnice. Zkus se zeptat Marcela.
Если бы автомобили Лада были безпроблематичными, я бы определенно русский язык забыл.
Re: Ventily - seřizování a vše okolo
Fastony 2,8mm mají běžně ke koupi v gme.cz , s cenou okolo 1,20Kč / ks. Zda mají tento velký jazýček nevím, ale prolis pro případné zajištění do konektoru jsem tam viděl.
Vašátor / TŘI SESTRY <III> LADA GANG / osa Brno - Plzeň / cituji "ladaklub je jen náhodně zformovaná banda hovad"
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
- Luděk Musil
- Příspěvky: 10570
- Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
- Bydliště: Vyškov/Rašov
- Kontaktovat uživatele:
Re: Ventily - seřizování a vše okolo
Já zase kupoval konektory a další drobnosti na Jakubským náměstí v Brně, firma se jmenuja Tipa, viz: http://www.tipa.eu/
21011 -> (78) 84-99; 2103 -> (78) 99-04; 21073 -> (96) 04-07; 21044 -> (99) 07-13; 21044 -> (96) 12-16; Granta bílá -> 16-?; Vesta SW cross barvy Phantom (19) 20-?; 21011 - veterán (75) 12-?
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Re: Ventily - seřizování a vše okolo
Pánové, všem Vám děkuji za typy, konektory už mám. Je to info pro ostatní až je nebudete moci sehnat, kde jsou k dispozici. GM je nemá, Tipa také ne. TME http://www.tme.eu/cz/ GES, RS bylo rovněž mezi oslovenými. Nikdo ty s jazýčkem neměl. Projížděl jsem na netu opravdu velkou spoustu malých i velkých firem podle oboru prodeje, posílal e-maily, telefonoval. Prohledával podle klíčových slov na Googlu. Prohledával podle klíčových slov i fotky konektorů. Mezi tou třicítkou počítám jen oslovené s neúspěchem, ne všechny prohledávané možnosti, těch bylo opravdu moc. Už jsem hledání skoro vzdával, že ty bez jazýčku zespoda zalepím do konektoru, nebo je nasunu jednotlivě bez plastové kostky na piny. Nakonec se povedlo. Ale pravda, ostatní konektory, třeba faston 6,3 bych sehnal úplně všude.
Re: Ventily - seřizování a vše okolo
Je pravda, že vyloženě s jazýčkem je dělá málokdo. Ale GME má fastony 2,8 s prolisovanými "zády" a ty lze lehkým zahnutím prostředního prolisu upravit tak, aby suplovaly jazýček a v konektoru drželi. Ale je pravda, že kdo si potrpí na detail, s tímto asi spokojen nebude
Vašátor / TŘI SESTRY <III> LADA GANG / osa Brno - Plzeň / cituji "ladaklub je jen náhodně zformovaná banda hovad"
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
Re: Ventily - seřizování a vše okolo
Pravda, před 30 lety bychom se skrz pořad Přemka Podlahy předháněli, kdo má konektor z vyřazeného rozebraného relé, kdo má dostupný plíšek fosforbronzu, kdo sehnal jen měděný zemnící pásek na který čekal celé 3 týdny až ho dostanou u Rotta. Poslední by navrhl třeba přípájený šikovně stočený kousek víčka od olejovek. Následně by se objevil názor, že játrová paštika má lepší plech, než olejovky. Majitel vepřové konzervy by oponoval, že sádlo prospívá plechu ještě líp. Šťastlivec s měděným přívodem od sporáku by tu trubičku zploštil kombinačkama. Ten s ocelovou trubičkou by namítl, že železo je železo. Niklák by se zeptal, proč to nejde připájet.
Re: Ventily - seřizování a vše okolo
Nevím, jestli to máš z vlastní zkušenosti, ale v době přechodu TV vysílání na IV. a V. pásmo jem dělal pro známé ke starším televizorům asi 6 konvertorů s tranzistory dovezenými z NSR do krabiček od olejovek s přepážkami z plechu masových konzerv.
Если бы автомобили Лада были безпроблематичными, я бы определенно русский язык забыл.
Re: Ventily - seřizování a vše okolo
Pocínovaný plech z konzervy byl ještě v 80. letech běžný materiál na výrobu. Psalo se o něm v každém druhém časopise i 20 let předtím.
- Luděk Musil
- Příspěvky: 10570
- Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
- Bydliště: Vyškov/Rašov
- Kontaktovat uživatele:
Re: Ventily - seřizování a vše okolo
Teeeda Tomášu ... todle bych neposkládal ani po osmi pivech a šesti fernetechtomass píše:Pravda, před 30 lety bychom se skrz pořad Přemka Podlahy předháněli, kdo má konektor z vyřazeného rozebraného relé, kdo má dostupný plíšek fosforbronzu, kdo sehnal jen měděný zemnící pásek na který čekal celé 3 týdny až ho dostanou u Rotta. Poslední by navrhl třeba přípájený šikovně stočený kousek víčka od olejovek. Následně by se objevil názor, že játrová paštika má lepší plech, než olejovky. Majitel vepřové konzervy by oponoval, že sádlo prospívá plechu ještě líp. Šťastlivec s měděným přívodem od sporáku by tu trubičku zploštil kombinačkama. Ten s ocelovou trubičkou by namítl, že železo je železo. Niklák by se zeptal, proč to nejde připájet.
21011 -> (78) 84-99; 2103 -> (78) 99-04; 21073 -> (96) 04-07; 21044 -> (99) 07-13; 21044 -> (96) 12-16; Granta bílá -> 16-?; Vesta SW cross barvy Phantom (19) 20-?; 21011 - veterán (75) 12-?
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Re: Ventily - seřizování a vše okolo
No vidite a ja som ten cely iidotsky ukrainsky konektor vyhodil a dal konektor od WV group ci coho.
Re: Ventily - seřizování a vše okolo
Koncernový mám taky. Nakonec jsem se rozhodl ho nepoužít. Musel by se zkrátit plast a koncernový dvojjazýček má menší přítlak, než faston. Perko proti vypadnutí celého konektoru a protiprachovou ochranu taky nemá. V roce 1980 bych byl možná happy. Ale chystám se namontovat škoda paměťový cyklovač a z toho jsem happy v současné době.
Re: Ventily - seřizování a vše okolo
Seřizoval jsem podruhé v životě (mém i auta) vlastnoručně vůli ventilů. Předtím samozřejmě seřizované v servisu. Po 10 tkm téměř nebylo potřeba napínat řetěz, stejně jsem ho napnul, tak jak se má. (U předchozího seřízení bylo potřeba dopnout řetěz trochu víc než teď). Vůle u ventilů se nepatrně zmenšila cca o 0,05 mm u všech výfukových ventilů na cca 0,1mm. U 3 sacích ventilů byla vůle bez seřízení dokonalá. Čtvrtý sací ventil (čtvrtý v pořadí otáčení motorem) měl také cca o 0,05 mm na cca 0,1 mm vůli, tak jako všechny výfukové ventily, tak jsem tyto všechny s menší vůli seřídil na předepsaných 0,15 mm u studeného motoru.
Motor má celkově najeto 182 tkm, pro připomenutí je to motor 2103, 1452 ccm s karburátorem a elektronickým zapalováním, r.v. 1995. Jen tak pro kontrolu jsem se podíval na nastavení ozubených kol vůči značkám a docela jsem se zděsil. Kolo na vačce mám na značce (viz foto). Vycházel jsem ze značky na řemenici a něco je asi blbě. Na řemenici to vypadá ne na 0 stupňů, kde by tedy mělo být v horní úvrati, ale odhadem na 10-12 stupňů zpoždění (viz foto). Podle fotky kola na klikovce endoskopem to odhadem vypadá, že je tedy o zub vedle. Endoskop má průměr kamery 8,5 mm a nepodařilo se ho zasunout mezi řetězem u napínáku a pomocným ozubeným kolem, ale jen mezi řetězem a přední částí skříně. Lepší fotka bohužel nejde a značka na kole u KH tak není vidět. Kdybych sundaval prsa, asi bych stejně v tu chvíli nevěděl co s tím udělat.
V jedné dokumentaci jsem taky našel, že "počáteční ustavovací úhel předstihu zapalování je 12+- 1 stupeň". "Hodnota zpoždění zapalování závisí na intenzitě a kmitočtu detonací a otáčkách motoru." "Maximální hodnota zpoždění je 12 stupňů podle úhlu otočení klikového hřídele". Já tam ale nemám čidlo detonací. Docela mě mate tento popis ze servisního manuálu.
Předstih jsem teď neměřil, protože mě zlobí stroboskop. Před 2 měsíci a tedy před dopnutím řetězu, které prakticky nebylo třeba byl předstih naměřený stroboskopem 7-8 stupňů (mám LPG).
Co se teda stalo ?
Je to vytaháním řetězu ?
Přeskočil někdy v minulosti řetěz ? (napadají mě 2 situace: U nového auta se zasekával automatický sytič a nešel vypnout - chvilkama se krutě přetáčel motor, než jsem vypnul klíček. Ale žádné následky jsem tenkrát nepozoroval. Druhá věc byla první garanční prohlídka se seřízením motoru při 10 tkm před 18 lety od kdy už ten motor nikdy nejel tak jako předtím. Tak jestli si třeba pan mechanik nepomáhal při napínání řetězu startérem, když už tam není místo na kliku a nepřeskočilo to - pouhá doměnka.)
A hlavně co s tím, je to tedy dobře, nebo špatně ?
Motor má celkově najeto 182 tkm, pro připomenutí je to motor 2103, 1452 ccm s karburátorem a elektronickým zapalováním, r.v. 1995. Jen tak pro kontrolu jsem se podíval na nastavení ozubených kol vůči značkám a docela jsem se zděsil. Kolo na vačce mám na značce (viz foto). Vycházel jsem ze značky na řemenici a něco je asi blbě. Na řemenici to vypadá ne na 0 stupňů, kde by tedy mělo být v horní úvrati, ale odhadem na 10-12 stupňů zpoždění (viz foto). Podle fotky kola na klikovce endoskopem to odhadem vypadá, že je tedy o zub vedle. Endoskop má průměr kamery 8,5 mm a nepodařilo se ho zasunout mezi řetězem u napínáku a pomocným ozubeným kolem, ale jen mezi řetězem a přední částí skříně. Lepší fotka bohužel nejde a značka na kole u KH tak není vidět. Kdybych sundaval prsa, asi bych stejně v tu chvíli nevěděl co s tím udělat.
V jedné dokumentaci jsem taky našel, že "počáteční ustavovací úhel předstihu zapalování je 12+- 1 stupeň". "Hodnota zpoždění zapalování závisí na intenzitě a kmitočtu detonací a otáčkách motoru." "Maximální hodnota zpoždění je 12 stupňů podle úhlu otočení klikového hřídele". Já tam ale nemám čidlo detonací. Docela mě mate tento popis ze servisního manuálu.
Předstih jsem teď neměřil, protože mě zlobí stroboskop. Před 2 měsíci a tedy před dopnutím řetězu, které prakticky nebylo třeba byl předstih naměřený stroboskopem 7-8 stupňů (mám LPG).
Co se teda stalo ?
Je to vytaháním řetězu ?
Přeskočil někdy v minulosti řetěz ? (napadají mě 2 situace: U nového auta se zasekával automatický sytič a nešel vypnout - chvilkama se krutě přetáčel motor, než jsem vypnul klíček. Ale žádné následky jsem tenkrát nepozoroval. Druhá věc byla první garanční prohlídka se seřízením motoru při 10 tkm před 18 lety od kdy už ten motor nikdy nejel tak jako předtím. Tak jestli si třeba pan mechanik nepomáhal při napínání řetězu startérem, když už tam není místo na kliku a nepřeskočilo to - pouhá doměnka.)
A hlavně co s tím, je to tedy dobře, nebo špatně ?
Re: Ventily - seřizování a vše okolo
Je to standartní opotřebení řetězu a řetězových kol. Nic, co by se muselo řešit. Když si na řemenici nastavíš rysku na 0st. uvidíš, že nahoře bude v tomto případě značka na rozvodovém kole o půl zubu a chlup před značkou na vačce (čili horní rozvodové kolo je zpožděné). Půl zubu na rozvodovém kole defakto v běžném provozu nic neudělá.
U řetězu přeskočení možné není. U malého rozvodového kola je pojistný "šroub", na velkém přeskočit nemůže. Respektive možné je vše, ale u motoru v dobré kondici, o který je staráno a který má napínák a třecí lištu v pořádku, přeskočení řetězu prostě nepřipadá v úvahu.
Vysvětlovat, co se stane tímto posunem řetězu u časování ventilů, není podstatné. Důležité je, že to nemá pražádný vliv na běžný provoz motoru.
U řetězu přeskočení možné není. U malého rozvodového kola je pojistný "šroub", na velkém přeskočit nemůže. Respektive možné je vše, ale u motoru v dobré kondici, o který je staráno a který má napínák a třecí lištu v pořádku, přeskočení řetězu prostě nepřipadá v úvahu.
Vysvětlovat, co se stane tímto posunem řetězu u časování ventilů, není podstatné. Důležité je, že to nemá pražádný vliv na běžný provoz motoru.
Vašátor / TŘI SESTRY <III> LADA GANG / osa Brno - Plzeň / cituji "ladaklub je jen náhodně zformovaná banda hovad"
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
Re: Ventily - seřizování a vše okolo
Díky Vašátore za zprávu,
tak jestli půjde opotřebení tímto tempem, tak mám ještě dalších nejméně 100 tkm s výměnou řetězu klid ? Předpokládám, že se to neháže o zub dřív, ale mění se potom rovnou kola i řetěz.
tak jestli půjde opotřebení tímto tempem, tak mám ještě dalších nejméně 100 tkm s výměnou řetězu klid ? Předpokládám, že se to neháže o zub dřív, ale mění se potom rovnou kola i řetěz.