Divne zvuky zadnej napravy

Moderátor: Moderátoři

Uživatelský avatar
Ondra52
Příspěvky: 97
Registrován: čtv říj 27, 2011 17:50
Bydliště: Rakvice

Re: Divne zvuky zadnej napravy

Příspěvek od Ondra52 »

Dobrý večer, stala se mi taková nemilá věc. Z jedné mojí projíždky (trochu ostřejší), se najednou začali ozývat zvuky jako když se otáči dvě ozubená kola s hodně velkou vůlí, tak jsem zastavil lehl pod auto a za kardan jsem zkoušel vůli rozvodovky a byla jaksi větší. Když jsem dojel dom, tak jsem se rozhodl že tu rozvodovku vytáhnu, zkontroluju a popřípadě vyměním za druhou co mám doma, no a když jsem oddělal kardan a zahýbal s přírubou rozvodovky tak ta matice byla povolená a šlo s ní dokonce otáčet rukou. Tak se vás ptám jakým momentem ji mám dotáhnout? V příručce je 128-255 N.m. ptám se, aby bylo zajištěné správné předpětí ložisek.

Jo a taky jsem čučel jak jelito když jsem z tatové 05, 1300ccm vytahoval rozvodovku a vykuklo na mě 2103 10/41, myslel jsem že tam má být 10/43.
Uživatelský avatar
JmJ
Příspěvky: 6563
Registrován: úte čer 01, 2004 11:30
Bydliště: Kromeriz

Re: Divne zvuky zadnej napravy

Příspěvek od JmJ »

Na spravne dotazeni diferaku je snad nejaky priravek, ktery se snad da na kolo a ktery urcitym momentem otaci kolem a matka se pritahuje tak, aby se kolo jeste tocilo/uz netocilo. Jiste nekdo prida podrobnosti.


Ja kdyz vymenil rozpernou podlozku, tak sem dotahl, zkusil jizdu, dotahl a zkusil a az bylo za jizdy rozumne ticho, tak jsem to nechal. Oprava jak z nosu.

Co se diferaku 4.1 tyce, tak jsi uz asi 10. clovek vcetne me, ktery si myslel, ze v 2104/05 ma 4.3 ale nakonec zjistil, ze tam je z vyroby prave 4.1 :-)
VAZ 2104 1.3 1989
Uživatelský avatar
Ondra52
Příspěvky: 97
Registrován: čtv říj 27, 2011 17:50
Bydliště: Rakvice

Re: Divne zvuky zadnej napravy

Příspěvek od Ondra52 »

Co měli asi po ruce tak tam dali :)

Ta rozvodovka hučela už když jsem si ho dovezl, takže neznám přesnou historii jestli náhodou někdo neměnil gufero a potom to dotáhnul jiným momentem. Takže dotáhnout to v rozmezí momentu co uvádí výrobce a jízdní zkouškou to prověřovat?
Dusan
Příspěvky: 3917
Registrován: stř čer 02, 2004 17:29
Bydliště: Kosice-okolie

Re: Divne zvuky zadnej napravy

Příspěvek od Dusan »

Ked uz tak vymen gufero, a modli aby sa to dalo utiahnut s povodnym puzdrom. Skus tu spodnu hranicu utiahnutia predpisanym momentom. Inak ako sa to robi je ti iz popisane.
Uživatelský avatar
Ondra52
Příspěvky: 97
Registrován: čtv říj 27, 2011 17:50
Bydliště: Rakvice

Re: Divne zvuky zadnej napravy

Příspěvek od Ondra52 »

Dotáhnul jsem to 145 N.m. a dokonce to už ani nehučí.
tomass
Příspěvky: 896
Registrován: čtv čer 28, 2012 00:16

Re: Divne zvuky zadnej napravy

Příspěvek od tomass »

Ondra52 píše:V příručce je 128-255 N.m. ptám se, aby bylo zajištěné správné předpětí ložisek.
Přesně takhle se mi odpravila ložiska v rozvodovce. Mechanik utáhl málo při výměně gufera. Já to zjistil po čase volné. Dotáhl jsem tímto velkým momentem. Kdo kdy viděl takhle zarvaný ložisko ? To je moment pro prvotní slisování nového pružného pouzdra. To mě v tu chvíli ale vůbec nenapadlo. Je to moc špatně popsané. I tak šlo při velkém dotažení otáčet hřídelí poměrně lehce a jelo to tiše. Po 10tkm to začalo dost hučet. To už bylo pozdě.

Dotáhl bych to lehce s citem, aby tam nebyla v ložisku vůle. Rozhodně je to lepší, než moc ! Jinak nová rozvodovka mě vyšla před 3 lety na 7 tisíc + práce (taktéž 7 tisíc v Autoladě). Nechci jezdit s hučícím autem, z toho brní hlava.

Ondro se 145 Nm sis zadělal na velký problém, který se Ti taky jistě brzy projeví. Neznám správný dotahovací moment, ale 145 Nm je pořádně zarvaný ložisko. Vloni jsem se rozhodoval, že už vyměním gufero na tom 3 letým difu, protože na podzim se to mastilo. Letos na jaře je to zase lepší a kapka na rozvodovce se už netvoří, tak to zatím ještě nechám. Zhruba do roka gufero stejně půjde, už mám koupený lepší - Corteco. Při výměně si označím polohu matky a dám vědět jakej moment bude vyžadovat na utažení do původní polohy.


Pokud si pamatuju z dokumentace, tak 4,3 měly jen 2102 kombíci, vše ostatní 4,1 a pozdější 1500ccm z 90. let s pětikvaltem už 3,9 (na přání 4,1). Možná je to i trochu složitější, než jsem popsal. Já mám mít u 21043 taky 3,9 podle dokumentace, tak snad si tu před 20 lety nepřálo vedení u zastoupení Lady 4,1 , když normální volba nebyla :D Po výměně rozvodovky jsem rozdíl nepoznal, tak předpokládám, že mi dali stejnou.
Dusan
Příspěvky: 3917
Registrován: stř čer 02, 2004 17:29
Bydliště: Kosice-okolie

Re: Divne zvuky zadnej napravy

Příspěvek od Dusan »

To ti nikto nepovie ci 145 je malo alebo vela, proste odpor otacania pastorka ma byt okolo 0,5Nm. Niekomu staci dotiahnut 100Nm niekomu 180Nm.
A hucat to zacalo preto lebo to najpr jazdilo na volnych loziskach, vtedy dostali po kokose, a ked si t odotiahol uz to malo rychly spad.
Uživatelský avatar
Marťas
Příspěvky: 3466
Registrován: ned čer 21, 2009 22:56
Bydliště: Praha 10

Re: Divne zvuky zadnej napravy

Příspěvek od Marťas »

2102 měli převodový poměr 4,44 a 2101 měli 4,3.
2101, r.v.1977, 1700k - Vladimir / 2106, r.v.1978 - Nikolaj / 21061, r.v.1986 - Sergej / 21044, r.v. 1999 :hrob: / 21044, r.v. 1997 Ivan / 1119, r.v. 2009 Kalina / Jawa 20, rv. 1969 / Š1203 rv. 1975 - Blaženka / Jawa 250/353 rv. 1957 / Avia A21 Furgon / Zetor 25A
Obrázek
Жигули навсегда!
tomass
Příspěvky: 896
Registrován: čtv čer 28, 2012 00:16

Re: Divne zvuky zadnej napravy

Příspěvek od tomass »

Dusan píše:To ti nikto nepovie ci 145 je malo alebo vela, proste odpor otacania pastorka ma byt okolo 0,5Nm. Niekomu staci dotiahnut 100Nm niekomu 180Nm.
Kdysi mě tu v diskuzi někdo ujištoval, že těch cca 100 - 180 Nm je právě na prvotní stlačení nového pružného elementu. Teď mi ovšem připadá, že ta informace nebyla správná.

Myslím, že problematice pastorku přes ne zrovna šťastný popis v Tůmovi začínám teprve teď rozumět. Tak velký rozptyl "zarvávacího momentu" je zřejmě proto, že ani sám výrobce netuší jakou tuhost kdy bude mít konkrétně vyrobený pružný element. Taky bych poznamenal, že v době vzniku knihy se používal PP90 s výrazně větší viskozitou. Jeden starý pán mi kdysi říkal, že do rozvodovky musí olej, aby šel velkou silou natlačit z mazací pumpičky. Viskozitu odhadem má tak napůl mezi olejem a vazelínou A00. Prý je rozvodový olej pro hypoidní převod tak hustý proto, aby ji z ozubení nevymáčkl obrovský tlak hypoidního ozubení za provozu. No a já ho neposlech a nalil jsem Castrol SAF-X. :D Když jsem mu říkal, že teď už jsou výrazně kvalitnější oleje s menší viskozitou, než tehdejší PP90 málem to s ním šlehlo. Nelituju svého rozhodnutí použít v té době revoluční olej do rozvodovky Lady. Rozdíl jízdního odporu oproti původnímu oleji byl znát hned po výměně a nebýt události s povolenou matkou pastorku o mnoho let později, původní rozvodovka by byla nepochybně stále ve velmi dobré kondici (olej SAF-X v ní byl měněn po 80 tkm).

Docela by mě zajímalo, jak vůbec v praxi naměřit na pastorku odpor otáčení 0,5 Nm. To je přibližně 50 g na metrový páce. Ta páka sama o sobě bude mít větší hmotnost, než 50g, tak to takhle nepůjde. Zkrátím páku na 10 cm aby se neuplatnila vlastní hmotnost páky a použiju teda 500 g ? I když je to početně ekvivalentní, rozdíl v přesnosti i tak bude. No a jak teď ještě eliminuju dřívější vysokou viskozitu převodového oleje ? Předpokládám, že dnes už nikdo původní olej v rozvodovce nemá a buď používá levný PP90 od kteréhokoliv výrobce, které jsou řiďoučké jako olej na smažení řízků. Tyhle oleje se hrozně rychle špiní. Nebo kvalitní syntetický olej, třeba ten SAF-X, jako mám já. On už se i teď SAF-X jmenuje jinak, když jsem ho kupoval naposledy, nechal jsem si doporučit záměnu přímo u zastoupení Castrolu. Tak tu viskozitu dřívějšího oleje a její odpor při točení tak malým momentem 0,5 Nm není čím odvodit. Ve skutečnosti by mohl být moment otočení v dnešní době s novějšími oleji pro měřené právě kvuli výrazně nižší viskozitě než dříve ještě menší. Předpokládám, že na měření stačí sundat jen jedno kolo a buben, aby mělo auto větší stabilitu a dalo se pod něj bezpečně vlézt (ke dvěma stojanům na zadku bych neměl důvěru, že to auto při utahování tak velkou silou na sebe neshodím). Dokonce myslím, že ten maximální utahovací moment je uvedený někde v knize až 250 Nm, ale nevím to přesně. Tenkrát jsem uvažoval jak pod autem nastavím klíč na 50 cm délky, abych 50 kg silou vůbec pohnul matkou. :(

Podle mého názoru je těch 0,5 Nm tak málo, že je to v daných podmínkách - i prostorových dost obtížně realizovatelné ke změření.

Ptám se proto, jestli někdo z Vás někdy ten moment 0,5 Nm vůbec měřil a případně jak konkrétně ?

Druhá otázka zní, jestli by místo tohoto měření nestačilo vymezení vůle ložiska na pastorku stejným způsobem jako v ložisku předního kola ? Tam je vlastně stejný princip dotažení ložiska - žádná axiální vůle a volné otáčení kola. Akorát v předním kole není mezi ložisky pružný element. Chce to cit, který prakticky každý kdo na autě něco dělal má v ruce a pastorek by se utáhnul trošku víc, než to ložisko u kola...... Já to tenkrát na pastorku při výměně gufera dotahoval tak, aby se dal pastorek za přírubu dobře roztočit rukou a měl setrvačnost - dotažení ložiska ho příliš nebrzdilo.
Dusan
Příspěvky: 3917
Registrován: stř čer 02, 2004 17:29
Bydliště: Kosice-okolie

Re: Divne zvuky zadnej napravy

Příspěvek od Dusan »

No meral som to. Je to taku rucickovy pristroj z pruzinou a ukazovatelom na konci je stvorhran na golu, a boku packa za ktorou sa taha res toci. Pri nastavovani maju byt poloosi vonku z diferaku. Ono ked stym chces pohnut je to zlepene a chvilku ukaze vysoku hodnotu ale pri otacani sa potom ukaze uz odpor otacania pastorku. V tumovi su hodnoty tusim N.cm, alebo tak nejako. Ale ide to dotiahnut aj s citom,ale to by si najprv musel mat osahane aky odpor je 0,5Nm. Inak na wv Lt35 sa nastavuje odpor 5Nm. Inak mal by sa merat odpor otacania pred rozobratim, a inak existuje presny popis ako.sa nastavuje diferencial v CZ jazyku ale nieje cely, mam len v ang.

PS: niesom si isty hodnotou 0,5Nm neieje to troska menej alebo 0,56 uz som to davnejsie nerobil. Res stale sa mi tozdalo ze to ide dost z tuha.
tomass
Příspěvky: 896
Registrován: čtv čer 28, 2012 00:16

Re: Divne zvuky zadnej napravy

Příspěvek od tomass »

Dušane, právě jsi mne přivedl na myšlenku měření akuvrtačkou. Čerstvě nabitý akumulátor, do sklíčidla napasovat klíč na dif. Sundat jedno kolo a u něj buben. To znamená bude tam odpor ložiska u kola a jeho gufera, ale poměrně malý a poměrně malá setrvačná hmota navíc. Nebude to tak přesný a správný jako s vyndanýma poloosama, ale zase je to třetina práce a hlavně bezpečnější, že na sebe neshodíš auto ze 2 stojanů, kde je o dost menší stabilita. Akuvrtačku upravit na měření protékajícího proudu - přerušit aku a do serie dát ampérmetr. Zatočit si s difem a změřit proud, kdy se to ještě nehne a proud, kdy se to pomalinku točí. Udělat to pro kontrolu několikrát a zapsat si hodnoty (budou podobné) . Totéž udělat po výměně kroužku při dotahování. Poměrně přesný měření za stejných okolností, proto tam nebude tolik vadit, že se točí ještě jedna poloosa k tomu. Odpory se sčítají, tak budu vlastně nastavovat jeden odpor ze součtu odporů.

Nebo si koupit siloměr s pružinkou a měřit tak jak jsi popsal Ty. Každopádně nastavení na původní odpor před výměnou bude zřejmě nejsprávnější.
Odpovědět

Zpět na „Hnací soustava“