Olej
Moderátor: Moderátoři
- Křečík Barbuška
- Příspěvky: 11040
- Registrován: ned srp 29, 2004 09:01
- Bydliště: Brno
Re: Olej
Petka je podle mne kvilivejsi kvuli "vychylovani z osy". Predloha je neprirozene prodlouzena a velke kolo si s ni dela co chce. Navic cirkulace oleje smerem k sroubu s magnetem je omezena a oter v zadnim "bazenku" prispiva k opotrebeni lozisek v zadni casti. Toliko nazor laika.
Lada Granta Liftback 1,6 16V - skoro normální auto
Lada Kalina 1117 1,6 8V - neopodstatněné a nenaplněné naděje
ex VAZ 2105, VAZ 2104, VAZ 2107
Lada Kalina 1117 1,6 8V - neopodstatněné a nenaplněné naděje
ex VAZ 2105, VAZ 2104, VAZ 2107
Re: Olej
Ložisko pětky jsem měl "okometricky" v pořádku, nicméně šroub držící pětkové kolo v předloze byl prasklý. Mám tudíž lehkou obavu, že kola budou lehce slyšet.
Vašátor / TŘI SESTRY <III> LADA GANG / osa Brno - Plzeň / cituji "ladaklub je jen náhodně zformovaná banda hovad"
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
- Křečík Barbuška
- Příspěvky: 11040
- Registrován: ned srp 29, 2004 09:01
- Bydliště: Brno
Re: Olej
Nebyla by to petka kdyby nebyla slyset . Ale co neni v te cihle vrzene vzduchem slyset, ze?
Lada Granta Liftback 1,6 16V - skoro normální auto
Lada Kalina 1117 1,6 8V - neopodstatněné a nenaplněné naděje
ex VAZ 2105, VAZ 2104, VAZ 2107
Lada Kalina 1117 1,6 8V - neopodstatněné a nenaplněné naděje
ex VAZ 2105, VAZ 2104, VAZ 2107
Re: Olej
Kym sa este robila "klasika", tak do prevodovky liali na linke GL-5
Lada 2171 Priora 1,6 MPi (2013), Lada 2105 v regenerácii (1985), Lada 21044 1,9 MPi (1998), Škoda Felícia 1,3 SPi - 40kw (1996), 2 x Babetta 210 (1984,1988), Simson 70 ccm (1989), Zetor 4011 (1966)
Re: Olej
Ja som uz nadmerne opotrebene synchrony mal viackrat. Myslel som, ze za to moze moj styl jazdy, ale aj tak som prestal pouzivat GL5. A odvtedy mam so synchronmi pokoj. Za mna 75W90 GL4
21043(reinkarnacia), 2105 1.3k(svagrov), 2110 1.5 16V, Niva(rozobrata), Chevy Niva 1.7i, Priora1,8+, BMW e36 328iA, Fiat Tempra 2.0i.e, 4x4
- Teepee
- Příspěvky: 4307
- Registrován: čtv bře 10, 2005 13:20
- Bydliště: Praha západ
- Kontaktovat uživatele:
Re: Olej
Hmmm, vcelku revoluční informace, dělající přítrž veškerému handrkování.Majo píše:Ja som uz nadmerne opotrebene synchrony mal viackrat. Myslel som, ze za to moze moj styl jazdy, ale aj tak som prestal pouzivat GL5. A odvtedy mam so synchronmi pokoj. Za mna 75W90 GL4
Bílý LADA a okřídlená spol.
Re: Olej
Něco z historie převodových olejů:
http://forum.ladaklub.com/viewtopic.php ... 2A#p376768
http://forum.ladaklub.com/viewtopic.php ... 2A#p376768
Если бы автомобили Лада были безпроблематичными, я бы определенно русский язык забыл.
Re: Olej
Majo, ovšem přijde mi divné, že by ve fabrice začali používat olej, který převodovce nesvědčí. Jaký přesně olej to byl? Byl plně syntetický? Dle chlapíka, který oleje prodává od revoluce a s kterým jsem to teď "řešil", našel ve všech katalogách pro 5q plně syntetický olej 75w85 GL5.
Vašátor / TŘI SESTRY <III> LADA GANG / osa Brno - Plzeň / cituji "ladaklub je jen náhodně zformovaná banda hovad"
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
Re: Olej
V prvovýrobě skutečně v převodovce a rozvodovce byl použit stejný typ oleje, který plnil API GL-5. Bylo to proto, aby to Rus měl jednodušší.
Je ovšem třeba vědět, že mezi olejem API GL-5 vyrobeným v 70. letech a dnes, je obrovský rozdíl v chemickém složení. Moderní oleje mají jiné přísady pro hypoidní soukolí, které jej jakoby víc chrání, ale nesnášejí se bohužel s barevnými kovy (= synchrony). Proto se jejich použití do manuálních synchronizovaných převodovek dnes nedoporučuje.
Je to podobné jako s vývojem benzinů. V 70. letech jste koupili SUPER 96, který v 90. letech byl nahrazen NATURALem 95 s aditivy nahrazujícími olovo. Parametry mají obě paliva prakticky shodné a novější palivo by mělo být šetrnější a vhodnější. Některým vozům to přesto nesvědčilo. Tak je to i s oleji - vývoj je vývoj.
A proto bych se uchýlil k Majovu řešení - do rozvodovky API GL-5 a do převodovky API GL-4 (maximálně 4+). Nehledejte v tom vědu - máte čtyřicet let staré škopky. Rozvodovka SAE 85W/140H - API GL-5, převodovka SAE 80W/90 - API GL-4.
Je ovšem třeba vědět, že mezi olejem API GL-5 vyrobeným v 70. letech a dnes, je obrovský rozdíl v chemickém složení. Moderní oleje mají jiné přísady pro hypoidní soukolí, které jej jakoby víc chrání, ale nesnášejí se bohužel s barevnými kovy (= synchrony). Proto se jejich použití do manuálních synchronizovaných převodovek dnes nedoporučuje.
Je to podobné jako s vývojem benzinů. V 70. letech jste koupili SUPER 96, který v 90. letech byl nahrazen NATURALem 95 s aditivy nahrazujícími olovo. Parametry mají obě paliva prakticky shodné a novější palivo by mělo být šetrnější a vhodnější. Některým vozům to přesto nesvědčilo. Tak je to i s oleji - vývoj je vývoj.
A proto bych se uchýlil k Majovu řešení - do rozvodovky API GL-5 a do převodovky API GL-4 (maximálně 4+). Nehledejte v tom vědu - máte čtyřicet let staré škopky. Rozvodovka SAE 85W/140H - API GL-5, převodovka SAE 80W/90 - API GL-4.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Re: Olej
Marku, to je hezké, ale stejně mi to v podstatě neodpovědělo. Respektive asi v tom hledám vědu, ale odpověď mi nestačí. Polopatě bych se nad tím zamýšlel stejně, ovšem situaci popisuješ úplně obráceně. Rus totiž prvně používal GL-4 a až v 90tých letech přešel právě na onu "řídkou" GL-5.
Docela by mne zajímalo, kde jsi vyčetl, že se v prvovýrobě dával do převodovky GL-5. Dle všeho co jsem zatím pročetl, všude píší do 4q převodovky PP80w90 či PP80w ... "H" nikde psané není. Tím ovšem nechci říct, že tam přímo na lince nelili stejný olej, nicméně předepsaný v literatuře není. Zatímco pro 5q převodovku je již předepsaný syntetický 75w85 GL-5. Dokonce tento olej do manuálních převodovek předepisuje více výrobců automobilů. Pokud se ale nesnášejí se synchrony, nechápu proč je předepisován do manuálních převodovek. Dělají v tom bordel
Abych vysvětlil, proč se v tom tak šťourám... Nemám rád v autě zvuky, co tam nepatří. A všichni tady víte, že sebelepší "pětikvalt" na pětce v záběru hučí. Pětkové kolo je totiž nejhůř mazané a proto bych rád použil kvalitní olej. Jediné co již vím, že 80w90 do své nachystané převodovky rozhodně lít nebudu
Docela by mne zajímalo, kde jsi vyčetl, že se v prvovýrobě dával do převodovky GL-5. Dle všeho co jsem zatím pročetl, všude píší do 4q převodovky PP80w90 či PP80w ... "H" nikde psané není. Tím ovšem nechci říct, že tam přímo na lince nelili stejný olej, nicméně předepsaný v literatuře není. Zatímco pro 5q převodovku je již předepsaný syntetický 75w85 GL-5. Dokonce tento olej do manuálních převodovek předepisuje více výrobců automobilů. Pokud se ale nesnášejí se synchrony, nechápu proč je předepisován do manuálních převodovek. Dělají v tom bordel
Abych vysvětlil, proč se v tom tak šťourám... Nemám rád v autě zvuky, co tam nepatří. A všichni tady víte, že sebelepší "pětikvalt" na pětce v záběru hučí. Pětkové kolo je totiž nejhůř mazané a proto bych rád použil kvalitní olej. Jediné co již vím, že 80w90 do své nachystané převodovky rozhodně lít nebudu
Vašátor / TŘI SESTRY <III> LADA GANG / osa Brno - Plzeň / cituji "ladaklub je jen náhodně zformovaná banda hovad"
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
Re: Olej
myslim, ze fakt hladas vedu tam kde neni. Ja pouzivam kvalitne oleje, vacsinou 75W/90 ale nebranim sa ani 80W/90 momentalne od Valvoline a inych renomovanych firiem. S huciacou patkou som mal problem iba na prevodovke FSO Polonez este v Orechu.
21043(reinkarnacia), 2105 1.3k(svagrov), 2110 1.5 16V, Niva(rozobrata), Chevy Niva 1.7i, Priora1,8+, BMW e36 328iA, Fiat Tempra 2.0i.e, 4x4
Re: Olej
Vašku - Rus musel od počátku výroby dávat do rozvodovky olej pro hypoidní soukolí, neboť rozvodovka Lada (se zadním pohonem a Niva) je velmi extrémně hypoidní. Kdyby používal olej pouze dle API GL-4, který NENÍ určen pro hypoidní soukolí ani omylem, žádný vůz by mu po pár tisících kilometrů nejezdil.
Že své oleje neoznačoval v názvu značkou "H" (jako hypoidní), není vůbec podstatné. To totiž není vůbec nijak směrodatné označení. Na trhu Ti i dneska najdu desítky převodových olejů, které v názvu ani jinde nemají ono zmiňované "H" a přesto budou plnit API GL-5 a budou pro hypoidní soukolí.
Takže tak.....
Že své oleje neoznačoval v názvu značkou "H" (jako hypoidní), není vůbec podstatné. To totiž není vůbec nijak směrodatné označení. Na trhu Ti i dneska najdu desítky převodových olejů, které v názvu ani jinde nemají ono zmiňované "H" a přesto budou plnit API GL-5 a budou pro hypoidní soukolí.
Takže tak.....
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Re: Olej
Marek píše:V prvovýrobě skutečně v převodovce a rozvodovce byl použit stejný typ oleje, který plnil API GL-5.....
Vašátor píše:Docela by mne zajímalo, kde jsi vyčetl, že se v prvovýrobě dával do převodovky GL-5...
Marek píše:Vašku - Rus musel od počátku výroby dávat do rozvodovky olej pro hypoidní soukolí...
Vašátor / TŘI SESTRY <III> LADA GANG / osa Brno - Plzeň / cituji "ladaklub je jen náhodně zformovaná banda hovad"
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
Re: Olej
Malinko nerozumím souvislostem a nechápu ten otazník. Ale pokusím se nějak to objasnit, protože jak vidno Vašátor se v tom pořádně plácá .
Podle příruček, které vycházely k vozům, je zřejmé, že Rus ve fabrice plnil do převodovek i rozvodovek stejný typ oleje. To není problém dokázat - stačí otevřít Tůmu, nebo jakoukoli jinou příručku k vozu. No a protože víme, že rozvodovka u Lady má extrémně hypoidní soukolí, jednoduše musel být origo olej použitý v rozvodovce olejem určeným právě pro hypoidní soukolí - to prostě tak nějak vyplývá z logiky věci. Takže logicky - byl-li v rozvodovce originál olej hypoidní, musel být tentýž hypoidní olej i v převodovce. Nevím, co na tom nechápeš?
Výrobce, potažmo dovozce doporučoval tento originální olej po ujetí 30.000 km vyměnit. Jako adekvátní náhrady pro tento olej doporučoval (tehdy, tedy v 70.letech) do převodovky olej SAE90 API GL-4 a do rozvodovky SAE90 API GL-5. Dlužno dodat, že tehdy v 70.letech na československém trhu nic jiného nebylo.
Podle příruček, které vycházely k vozům, je zřejmé, že Rus ve fabrice plnil do převodovek i rozvodovek stejný typ oleje. To není problém dokázat - stačí otevřít Tůmu, nebo jakoukoli jinou příručku k vozu. No a protože víme, že rozvodovka u Lady má extrémně hypoidní soukolí, jednoduše musel být origo olej použitý v rozvodovce olejem určeným právě pro hypoidní soukolí - to prostě tak nějak vyplývá z logiky věci. Takže logicky - byl-li v rozvodovce originál olej hypoidní, musel být tentýž hypoidní olej i v převodovce. Nevím, co na tom nechápeš?
Výrobce, potažmo dovozce doporučoval tento originální olej po ujetí 30.000 km vyměnit. Jako adekvátní náhrady pro tento olej doporučoval (tehdy, tedy v 70.letech) do převodovky olej SAE90 API GL-4 a do rozvodovky SAE90 API GL-5. Dlužno dodat, že tehdy v 70.letech na československém trhu nic jiného nebylo.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Re: Olej
Ja, ako nezavisly pozorovatel, nejak nechapem, aku logiku má: "byl-li v rozvodovce originál olej hypoidní, musel být tentýž hypoidní olej i v převodovce".
Prečo? Nalieva sa to snad cez jeden otvor? Ale tym nechcem tvrdit, ze sa do prevodovky lial iny.
Prečo? Nalieva sa to snad cez jeden otvor? Ale tym nechcem tvrdit, ze sa do prevodovky lial iny.
Lada 2171 Priora 1,6 MPi (2013), Lada 2105 v regenerácii (1985), Lada 21044 1,9 MPi (1998), Škoda Felícia 1,3 SPi - 40kw (1996), 2 x Babetta 210 (1984,1988), Simson 70 ccm (1989), Zetor 4011 (1966)