uha2324 píše:zajimave nazory
celkove vzato v nekterych situacich je ABS nepatrna nevyhoda, ale jsou situace kdy je primo katastrofalni ABS nemit (napriklad zcela rozdilna adheze pod levou a pod pravou casti vozidla za vysoke rychlosti v zatacce atd., vubec za vysokych rychlosti hodne nad 100km/h v promenlivych adheznich podminkach je elektronika nenahraditelna). jestlize tu nekdo tvrdi ze ABS nepotrebuje, je to hodne odvazne tvrzeni.
Dobrý pojednání.
Z vlastní zkušennosti jsem pro některé z Vás paradoxně rád, když je v zimě místo dvou zledovatělých kolejí, nebo souvislých pruhů na silnici kdy jedna stopa nejede po náledí, ale po mokru (třeba zasolený ale nezmrzlý mokro se vyskytuje). Zase se tu najdou oponenti, že nemám pravdu.
Propagovaný názor je určen těm, co nemají takové zkušennosti s ježděním, nebo na tuto částečnou výhodu sami nepřišli. /Já zase například nemám dostatek zkušenností s použitím ruční brzdy při řízeném smyku a asi ani nikdy mít nebudu./
Pravá strana jede po náledí a levá po mokru. Když budu brzdit hodně, půjde auto zákonitě do smyku. Nebrzdím hodně, ale o něco víc, než kdyby byly obě koleje zledovatělé. Cítím, že to brzdí o něco víc. Řekl bych, že tuhá zadní náprava možná trochu podpoří stabilitu v přímém směru. Zkoušel jsem to i s jinými auty a i tak je to lepší, než souvislé náledí v obou stopách, kde to brzdí méně než každá stopa jiná. Podobně to funguje i když je na výběr jedna stopa náledí a druhá stopa středně ujetý sníh. Horší varianta je ujetý zledovatělý boulovatý sníh ale i ten je možná nepatrně lepší, než hladký led. Připouštím, že toto je možná jediný případ, kdy má ABS možnost regulace, kterou bez něj nedokážu. Taková situace rozdílných stop nastane méně často, některou zimu skoro vůbec.
Proto kvuli tomuto jedinému případu nepovažuju ABS pro mě za nutnost ho mít. Takovou situaci znám a je to na omezenou rychlost, kde nemůžu jet rychleji jen proto že bych měl ABS. Stačí o trošku větší rozestup, ale i ten mívá větší i řidič spoléhající na ABS.
Tuhá náprava této stabilitě možná trochu pomůže (do určité rychlosti) i když někdy poskakuje. Jak si vysvětlit jinak třeba skutečnost, že se zadní náprava tak snadno nesesune do příkopu při nevhodném zaparkování na krajnici ? Prostě druhé zadní kolo celé auto axiálně podrží. U nezávislého zavěšení kol se to nezpevněné kolo propadne a druhé zavěšení povolí určitou vůli. Zní to nelogicky ?Vyjet z takové situace se už dá hůř popsat, tam to bude fungovat jinak a závisí na mnohem více okolností.