Akumulátor a dobíjení
Moderátor: Moderátoři
500A
Nevim, co je Tumovi. Originalni manual udava 60A při napětí 11,2 až 12,0V a 5000+-1000 otáčkách na zkušebním stavu. Je sice pravad ža je v příručče popsán test vinutí na 550A ale to jde starter do zkratu a může být zatížen max. 5sec. Ještě jinak, 500A x 12V = 6kW. To by nastartovalo nákladák, ne osobní auto s malým zvihovým objemem. Už neblázněte se superpříkony, 500A by nevydržely ani přívodní vodiče. Znovu opakuji že zástavba podstatně většího aku má smysl jen ve specifickýcj případech a za specifických podmínek.
To je opravdu nesmysl.. Schválně jsem se podíval. Můj starej Tůma hlásí: že 500A je proud v zabržděném stavu! Nejvýššího výkonu dosahuje startér při proudu 260A. To ovšem není startovací proud. Záleží na laxnosti motoru, jaký klade odpor = kolik proudu potřebuje startér na jeho otáčení. Teplý promazaný motor dejme tomu těch 60A. Studený motor na sucho tak 100-150A. Řekl bych...Teepee píše:V Tůmovi - Dílenská příručka LADA se u parametrů startéru píše odběr při jmenovitém zatížení cca 500A (nepamatuji si to přesně, když bude mít Luděk chuť může to přesně ocitovat).
Opravdu je to všechno jinak než to vidím já?
Jo a jedná se tedy o startér CT 221 abych nemluvil do větru..
proudy
to pool: souhlas, ono je potreba to docist az do konce. A i tech 260A je za podminky -18°C, jinak se uvadi mensi proudy. Pri dobrem stavu motoru a kvalitnim oleji jsem nameril startovaci proudy v intervalu 90A - 110A, co odpovida vykonu kolem 1kW. Tento vykon je primereny rozmerum starteru a dimenzovani vodicu. Jen pro zajimavost, 6kW starter mely motory Maybach HL230 P45, ktere pohanely tanky Panzer VI - Tiger. Jenze to byl 22l motor.
- Teepee
- Příspěvky: 4307
- Registrován: čtv bře 10, 2005 13:20
- Bydliště: Praha západ
- Kontaktovat uživatele:
Karel & ALL: musím uznat, že v tom odběru jsem přestřelil. Měl jsem kdysi zafixováno, že startér bere asi tak jak uvádíš, ale jednou jsme o tom diskutovali na Ford Sierra a tam jsem pro úplnost opsal z pár knih údaje a vznikl příspěvek:
Pohledal jsem proudy starteru a musim priznat, ze jsem si vzdy myslel, ze proud do starteru pri startu nepresahuje 150A (usuzoval jsem i podle start. proudu akumulatoru), ale po zacteni do moudrych knih vypisuji sem a zapisuji do hlavy.
Skoda 105-120: starter bez zateze 65A, vykon 0,66kW
LADA 2101-2107: pri zkousce behu naprazdno 35A a napeti 11,0-11,5V, proud v zabrzdenem stavu mene nez 500A!, pro dosazeni max vykonu 1,3kW je proud 260A
trochu veteranismu Moskvic 412: 110A naprazdno, v zatezi (mozna zabrzdeny) 525A, vykon 1,1k (skutecne jen k); Moskvic 408: 45A naprazdno, v zatezi (mozna zabrzdeny) 285A, vykon 0,6k (opet skutecne jen k).
Snad je vseobecne dosta zname, ze do Skodovek se davaji aku cca 40-44Ah, do Ladovek patri 55Ah a do Moskvice 408 snad si pamatuji spravne z otcovy praxe, 55Ah. Pro Sierru jsem to v Jak na to ani v Haynesovi nenasel, Prochy na ktere je to strane?
Když jsem viděl, Moskvič, v zátěži 525A, tak jsem si zafixoval, že startér jsou stovky ampér, resp. když LADA a Moskvič cca 500A, tak dvoulitrový Ford asi ještě více...
No a pak si člověk přečte: http://skoda.panda.cz/clanek.php3?id=379 resp. komentáře autora k tomuto článku: http://skoda.panda.cz/komentare.php3?id=379&ids=6791
http://skoda.panda.cz/komentare.php3?id=379&ids=7622
a snadno pak hlásá, že obecně AKU tak velký, jaký se podaří do prostoru pro AKU vměstnat.
Takže se řídit předpisem výrobce?
A co když, jako v případě mého auta http://www.mujweb.cz/www/teepee/sierra není k dispozici údaj o nejvhodnějším akumulátoru. Podle čeho se pak určí, jaká kapacita je nejlepší?
Mrzí mne to
Pohledal jsem proudy starteru a musim priznat, ze jsem si vzdy myslel, ze proud do starteru pri startu nepresahuje 150A (usuzoval jsem i podle start. proudu akumulatoru), ale po zacteni do moudrych knih vypisuji sem a zapisuji do hlavy.
Skoda 105-120: starter bez zateze 65A, vykon 0,66kW
LADA 2101-2107: pri zkousce behu naprazdno 35A a napeti 11,0-11,5V, proud v zabrzdenem stavu mene nez 500A!, pro dosazeni max vykonu 1,3kW je proud 260A
trochu veteranismu Moskvic 412: 110A naprazdno, v zatezi (mozna zabrzdeny) 525A, vykon 1,1k (skutecne jen k); Moskvic 408: 45A naprazdno, v zatezi (mozna zabrzdeny) 285A, vykon 0,6k (opet skutecne jen k).
Snad je vseobecne dosta zname, ze do Skodovek se davaji aku cca 40-44Ah, do Ladovek patri 55Ah a do Moskvice 408 snad si pamatuji spravne z otcovy praxe, 55Ah. Pro Sierru jsem to v Jak na to ani v Haynesovi nenasel, Prochy na ktere je to strane?
Když jsem viděl, Moskvič, v zátěži 525A, tak jsem si zafixoval, že startér jsou stovky ampér, resp. když LADA a Moskvič cca 500A, tak dvoulitrový Ford asi ještě více...
No a pak si člověk přečte: http://skoda.panda.cz/clanek.php3?id=379 resp. komentáře autora k tomuto článku: http://skoda.panda.cz/komentare.php3?id=379&ids=6791
http://skoda.panda.cz/komentare.php3?id=379&ids=7622
a snadno pak hlásá, že obecně AKU tak velký, jaký se podaří do prostoru pro AKU vměstnat.
Takže se řídit předpisem výrobce?
A co když, jako v případě mého auta http://www.mujweb.cz/www/teepee/sierra není k dispozici údaj o nejvhodnějším akumulátoru. Podle čeho se pak určí, jaká kapacita je nejlepší?
Mrzí mne to
Bílý LADA a okřídlená spol.
v poho
to teepee:
Kazdej obcas udela chybu. Divej, vec se ma tak ze vetsi aku samozrejme zabudovat muzes (mas-li kam), jenze jak vime my, dialekticti materialisti, vec ma taky druhou stranku veci. Pokud jezdis prevazne kratoucky trasy s velkym intervalem stani, velka baterka se proste nestaci dobit, protoze je pro ni malo energie, zvlast v zime kdy se kumuluji same nepriznive souvislosti (mala rychlost chem. reakci, velka spotreba proudu a pod.). Tady je velky baterka na zavadu a snsdno muzes zustat bez proudu, nebo musis casto baterku dobijet mimo vozidlo. Naopak pokud jezdis dlouhy trasy a potrebujes velkou zasobu energie, lze to risknout. Jenze je tady to ale. Kamos jezdi 1203 do Moskvy a do Portugalska, tak si muze dovolit baterku 130Ah, ja bych ju neuzivil, tak si muzu dovolit jen 85Ah a v zime jen 50Ah. Co se tyka nejlepsi baterky, pro osobni auta s vykonem startu do 1,5kW (a vetsi neni potreba) staci baterky do 65Ah, vic je proste zbytecny a porad je tu riziko nedostatecneho dobijeni.
Kazdej obcas udela chybu. Divej, vec se ma tak ze vetsi aku samozrejme zabudovat muzes (mas-li kam), jenze jak vime my, dialekticti materialisti, vec ma taky druhou stranku veci. Pokud jezdis prevazne kratoucky trasy s velkym intervalem stani, velka baterka se proste nestaci dobit, protoze je pro ni malo energie, zvlast v zime kdy se kumuluji same nepriznive souvislosti (mala rychlost chem. reakci, velka spotreba proudu a pod.). Tady je velky baterka na zavadu a snsdno muzes zustat bez proudu, nebo musis casto baterku dobijet mimo vozidlo. Naopak pokud jezdis dlouhy trasy a potrebujes velkou zasobu energie, lze to risknout. Jenze je tady to ale. Kamos jezdi 1203 do Moskvy a do Portugalska, tak si muze dovolit baterku 130Ah, ja bych ju neuzivil, tak si muzu dovolit jen 85Ah a v zime jen 50Ah. Co se tyka nejlepsi baterky, pro osobni auta s vykonem startu do 1,5kW (a vetsi neni potreba) staci baterky do 65Ah, vic je proste zbytecny a porad je tu riziko nedostatecneho dobijeni.
- Luděk Musil
- Příspěvky: 10569
- Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
- Bydliště: Vyškov/Rašov
- Kontaktovat uživatele:
Tak jsem právě navštívil UNIPROS na Lidické (pro nezasvěcené Baterkárna).
Tam tu baterku změřili, málem na ní zničili zátěžák (spirála doruda) a řekli mi, že s ní můžu startovat náklaďáky. . . . . .
Na druhou stranu je zase fakt, že po 24 hodinách dobíjení vylezla z 25% na 50%. Tak nevím . . . . asi ji dám zpátky do auta a nechám to bejt. L.
Tam tu baterku změřili, málem na ní zničili zátěžák (spirála doruda) a řekli mi, že s ní můžu startovat náklaďáky. . . . . .
Na druhou stranu je zase fakt, že po 24 hodinách dobíjení vylezla z 25% na 50%. Tak nevím . . . . asi ji dám zpátky do auta a nechám to bejt. L.
Zdravim.
Kdyz uz se tady rozjela ta diskuze na tema baterka a dobijeni. Jde nejak nastavit regulator napeti u 2106, aby alternator dobijel na tech potrebnejch, nevim presne kolik (14V)? Urcite nejak nastavit de, ale bohuzel netusim jak? A co ve vysokej otackach? Kolik tam ma bejt napeti?
Dik. Lukas.
Lada 2106
Kdyz uz se tady rozjela ta diskuze na tema baterka a dobijeni. Jde nejak nastavit regulator napeti u 2106, aby alternator dobijel na tech potrebnejch, nevim presne kolik (14V)? Urcite nejak nastavit de, ale bohuzel netusim jak? A co ve vysokej otackach? Kolik tam ma bejt napeti?
Dik. Lukas.
Lada 2106
- Luděk Musil
- Příspěvky: 10569
- Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
- Bydliště: Vyškov/Rašov
- Kontaktovat uživatele:
Doporučil bych: TOHLE RADĚJI NEZKOUŠEJ ! ! !Lukáš píše:Zdravim.
Kdyz uz se tady rozjela ta diskuze na tema baterka a dobijeni. Jde nejak nastavit regulator napeti u 2106, aby alternator dobijel na tech potrebnejch, nevim presne kolik (14V)? Urcite nejak nastavit de, ale bohuzel netusim jak? A co ve vysokej otackach? Kolik tam ma bejt napeti?
Dik. Lukas.
Lada 2106
Regulátor napětí (obzvláště ten první typ - relé v černé krabičce na levém podběhu) asi seřizovat jde, ale v domácích podmínkách bych to rozhodně nedělal. A novější - elektronické už seřizovat nejdou.
Vypálený žárovky, uvařená baterka, zničená elektronika. . . . . . .
To už je lepší koupit nový kus. L.
- dmatej
- Příspěvky: 2847
- Registrován: pon bře 14, 2005 20:44
- Bydliště: Přehýšov
- Kontaktovat uživatele:
Něco vám povím o tom dlouhým stání: 2101 jsme startovali po 9 měsících - chytla asi po 15s točení. Totéž letos po zimě. Baterku jsem na podzim jen odpojil od kabelů, ale zapomněl jsem jí v autě, přesto přežila
Každopádně bych jí asi měl hodit na nabíječku, než pojde (2101 nejezdí).
Ručička na voltmetru u 21053 mi taky u blinkrů lítá. Myslím si, že je to relátkem - při sepnutí jiskří -> velký proud, pak sepne -> normál, rozepne, před sepnutím zase zajiskří..... kdysi jsem to sledoval na rozebraným relátku stěračů u 2101. Princip těch relátek je fakt dost primitivní a kontakty jiskří jako prase.
Jinak smyčkový rovnice si nějak nedovedu představit, protože to není statický obvod - právě díky relátkům, která mění charakteristiku obvodu.
Každopádně bych jí asi měl hodit na nabíječku, než pojde (2101 nejezdí).
Ručička na voltmetru u 21053 mi taky u blinkrů lítá. Myslím si, že je to relátkem - při sepnutí jiskří -> velký proud, pak sepne -> normál, rozepne, před sepnutím zase zajiskří..... kdysi jsem to sledoval na rozebraným relátku stěračů u 2101. Princip těch relátek je fakt dost primitivní a kontakty jiskří jako prase.
Jinak smyčkový rovnice si nějak nedovedu představit, protože to není statický obvod - právě díky relátkům, která mění charakteristiku obvodu.
Stroje Laďka 2101 a Beruška 1118 a Punťa (Grande Punto) a Škleblík (VW Passat).
- Luděk Musil
- Příspěvky: 10569
- Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
- Bydliště: Vyškov/Rašov
- Kontaktovat uživatele:
- Luděk Musil
- Příspěvky: 10569
- Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
- Bydliště: Vyškov/Rašov
- Kontaktovat uživatele:
-
- Příspěvky: 298
- Registrován: čtv říj 21, 2004 21:04
- Bydliště: Veĺký Krtíš
- Kontaktovat uživatele:
Mne to stale dobijalo asi tak na 12V.
Akurat vcera som prisiel do garaze a chcel nastartovat. Motor spravil par otacok a rana . Uplne vsetky kontrolky vypadli(nesvietili). Ja reku no fajn poistka v haji. Pozrem poistky a vsetky poriadku. Tak nasadnem a znovu potocim klucom. Ani nepotocilo a znovu rana ako ked odprasi poistku. Stalo sa to iste co predtym. Zasa pozrem poistky a zasa nic. Znovu po treti krat sadnem do Lajdaka a to iste sa stalo. Len som este pocas toho pozeral na baterku. A tam iskra jak zdela. Tak nic pozrel som sa na to. Tak ako je obimka na plusovy kontakt tak tam bol nacaty kabel.Drzalo ho len par vlaskou.Odsekol som to olupal kusok dalej kabla. Primontoval naspek na obimku , dal na baterku. A bez problemou.
Len jedno sa cudujem. Dobijanie islo hore na 14-15V.
Akurat vcera som prisiel do garaze a chcel nastartovat. Motor spravil par otacok a rana . Uplne vsetky kontrolky vypadli(nesvietili). Ja reku no fajn poistka v haji. Pozrem poistky a vsetky poriadku. Tak nasadnem a znovu potocim klucom. Ani nepotocilo a znovu rana ako ked odprasi poistku. Stalo sa to iste co predtym. Zasa pozrem poistky a zasa nic. Znovu po treti krat sadnem do Lajdaka a to iste sa stalo. Len som este pocas toho pozeral na baterku. A tam iskra jak zdela. Tak nic pozrel som sa na to. Tak ako je obimka na plusovy kontakt tak tam bol nacaty kabel.Drzalo ho len par vlaskou.Odsekol som to olupal kusok dalej kabla. Primontoval naspek na obimku , dal na baterku. A bez problemou.
Len jedno sa cudujem. Dobijanie islo hore na 14-15V.
- dmatej
- Příspěvky: 2847
- Registrován: pon bře 14, 2005 20:44
- Bydliště: Přehýšov
- Kontaktovat uživatele:
Mě kdysi na 2101 občas nešlo startovat - prostě jako kdyby byla baterka vybitá nebo byl vadný startér - vždycky cvak ...a nic, ani otáčka. Zase ...cvak...a nic. Třeba po minutě to najednou natočilo, jakoby se nechumelilo. Časem jsem přišel na to, že se na tý + objímce udělal nevodivej povlak - objel jsem to zevnitř rašplí ("jemně") a od té doby už nebyl problém.
A to mi kdysi jeden automechanik (a vůbec ne špatnej) kvůli tomuhle mydlil kladivem do startéru a nakonec mě roztlačil. Řekl bych, že ten povlak způsoboval, že sice světla šly, komplet elektrika fungovala, ale ve chvíli, kdy byl třeba velkej odběr proudu, nešlo to, protože ta objímka se začala chovat jako celkem slušnej odpor.
A to mi kdysi jeden automechanik (a vůbec ne špatnej) kvůli tomuhle mydlil kladivem do startéru a nakonec mě roztlačil. Řekl bych, že ten povlak způsoboval, že sice světla šly, komplet elektrika fungovala, ale ve chvíli, kdy byl třeba velkej odběr proudu, nešlo to, protože ta objímka se začala chovat jako celkem slušnej odpor.
Stroje Laďka 2101 a Beruška 1118 a Punťa (Grande Punto) a Škleblík (VW Passat).