
Stručné parametry motoru:
Vidlicový, zážehový, jedním turbodmýchadlem přeplňovaný dvanáctiválec pod sevřením 70°; vrtání x zdvih 135 x 170 mm; objem válců 29200 ccm; kompresní poměr 16:1; rozvod OHV, 2 ventily ve válci; jmenovité otáčky 1500 rpm; suchá hmotnost 3300 kg; rozměry d x š x v (bez generátoru) 2400 x 1340 x 1800 mm + podstavec z I profilů, takže celé je to o cca 450 mm výše; pohání generátor 3x400 V o elektrickém činném výkonu až 625 kW.
Po osmi hodinách práce čtyř lidí zbyla v bloku jen klika (sedmkrát uložená) - ostatní kompletně pryč. Vše se vyměnilo za nové díly - mokré vložky, ojnice, písty, čepy, kroužky, kompletní hlavy, náplně (700 litrů nemrznoucí směsi ve třech chladicích okruzích systému, 230 litrů oleje v motoru), turbo se repasovalo (do 48 hodin i s dopravou). Nikdy bych nevěřil tomu, že se ta kráva dá tak rychle rozházet na kusy a zase složit. Podle slov zkušeného německého kolegy trvá stejná práce na dvacetiválci jen o dvě až tři hodiny déle.
Za dva dny, tedy cca 16 hodin práce čtyř lidí, byl motor prakticky poskládaný. Třetí den se dostrojovalo příslušenství a ve čtvrtek následovaly tlakové zkoušky výměníků, chladicích systémů a poté start.
Pěkná prácička, moc pěkná.....
Životnost jednotky je 60 - 80 tisíc motohodin (podle kvality bioplynu), pak výměna za novou jednotku. Po každých 20 tisících hodinách se dělá takovýto servis (při 40000 motohodinách, což je jakoby technická polovina životnosti) se mění navíc hlavní uložení kliky. To je práce na den navíc.
Nemám představu, na kolik peněz provozovatele bioplynky takový servis vyjde. Ale odhaduji, že daleko přes milion korun. Jen pro představu - jedna zapalovací svíčka stojí skoro 500 Eur, hodina mojí práce 900 Kč, hodina práce německých kolegů 120 Eur.
Trocha aritmetiky: 20000 motohodin odpovídá cca 2,5 roku provozu bez větších prostojů (pravidelný servis, který provádíme po 2000 hodinách, a výměny oleje nejsou považovány za prostoje). Přepočteno na provoz motorového vozidla (například kamionu) odpovídá 20000 motohodin asi jednomu a půl až dvěma milionům ujetých kilometrů.
První obrázek - jednotka J312 (o které píšu), druhý obrázek - jednotka J320 (řada 3, 20 válců, objem 49 litrů, generátor o el. činném výkonu až 1,2 MW - největší, kterou naše firma v ČR a SK provozuje), třetí obrázek - jednotka J624 (řada 6, 24 válců, dvě turba, generátor o el. činném výkonu až 4 MW - největší, co jsem na vlastní oči v Rakousku viděl). Největší kogenerační jednotky GE Jenbacher výrobní řady 9 atakují hranici 10 MW, takže z toho jasně plyne, že jednotka J624, ač mrcha obrovská, je vlastně takový nedochůdče, miminečko poloviční.....
