Beruška

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
112zigul

Re: Beruška

Příspěvek od 112zigul »

Co dělá železo,když se zahřeje? Roztáhne se. Vůle na ventilech je proto,aby se kov měl kam roztáhnout,proto raději větší vůle než menší - nejlépe dle návodu výrobce motoru. Výfuk by měl mít větší vůli než sání.
Uživatelský avatar
zelvotron
Příspěvky: 6280
Registrován: čtv lis 23, 2006 10:32
Bydliště: Praha

Re: Beruška

Příspěvek od zelvotron »

Blok a hlava (který jsou taky kupodivu kovový) se roztahuje totiž víc, jak mechanismus rozvodu. Proto je vůle na teplým motoru větší jak na studeným, tak už nad tím nešpekulujte, je to prostě tak ;)
21113 >>> 21113 >>> 21113

Komu není rady, tomu není pomoci.
Uživatelský avatar
Luděk Musil
Příspěvky: 10589
Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
Bydliště: Vyškov/Rašov
Kontaktovat uživatele:

Re: Beruška

Příspěvek od Luděk Musil »

:idea: - řečeno jinak: hliník (tedy hlava) má větší roztažnost než železo (dřík ventilu) :idea: .
Půjdu na radu za tetičkou Wiki, obávám se však, že se to potvrdí. L.
21011 -> (78) 84-99; 2103 -> (78) 99-04; 21073 -> (96) 04-07; 21044 -> (99) 07-13; 21044 -> (96) 12-16; Granta bílá -> 16-?; Vesta SW cross barvy Phantom (19) 20-?; 21011 - veterán (75) 12-?
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
112zigul

Re: Beruška

Příspěvek od 112zigul »

Pozor nato,výfukový ventil se roztahuje dost,protože přes něj jdou permanentně horké spaliny,sací je ochlazován nasávanou směsí.
Uživatelský avatar
dmatej
Příspěvky: 2847
Registrován: pon bře 14, 2005 20:44
Bydliště: Přehýšov
Kontaktovat uživatele:

Re: Beruška

Příspěvek od dmatej »

"Hliník má v porovnání s ocelí 2x vyšší tepelnou roztažnost" ... jenže ... hliník s příměsí křemíku má roztažnost o dost menší. A litina má proti oceli taky menší, takže hliník se roztahuje asi vždycky víc ... http://www.tzb-info.cz/tabulky-a-vypoct ... anych-kovu ... čili ...
Blok nehraje roli, je dole.
Hlava je myslím zrovna s křemíkem, nevím, o kolik se roztažnost sníží z těch 24. Ocel dříků ale bude tak asi kolem těch 12, vačka bude asi podobný materiál, čili bude hrát roli ještě vzdálenost ... Každopádně u VAZů bude rozdíl teplý/studený v principu na jedno brdo.

Jinak od té příhody startuju bez problémů, mám na to grif - napřed otočit klíčkem a nechat doběhnout čerpadlo, pak počkat na zhasnutí vykřičníku (zase jsem zapomněl, co to znamená :D) a pak chytne na brnk. Možná jsem to jen uchcal, protože jsem spěchal. Sednul jsem a otočil ještě za běhu čerpadla.

Hmm, pravda, výfukový ventil bude ohříván po celé délce, čili vůle se brzy zmenší víc než u sacího.
Stroje Laďka 2101 a Beruška 1118 a Punťa (Grande Punto) a Škleblík (VW Passat).
Uživatelský avatar
zelvotron
Příspěvky: 6280
Registrován: čtv lis 23, 2006 10:32
Bydliště: Praha

Re: Beruška

Příspěvek od zelvotron »

Prosím zastánce teorie, že vůle se na zahřátém motoru zmenší, tedy tzv. "zmenšovače" o uvedení příkladu motoru, kde tomu tak je :-P
21113 >>> 21113 >>> 21113

Komu není rady, tomu není pomoci.
Uživatelský avatar
Laďuša
Příspěvky: 12131
Registrován: stř lis 09, 2005 22:06
Bydliště: Klatovy / Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Beruška

Příspěvek od Laďuša »

Vůle u klasický Lady se seřizuje na studeným motoru 0,15 mm, na zahřátým 0,2 mm. Ovšem nyní nechme promluvit dílenskou příručku: ,,Vůli je možno seřizovat jak na studeném motoru, tak i na zahřátém (zahřátí na 75 - 85 stupňů Celsiových). Zvětšení vůle u zahřátého (avšak nepracujícího motoru) se vysvětluje tím, že hliníková hlava válců a těleso ložisek vačkového hřídele se při téže teplotě zahřátí roztahují na hodnotu několikrát vyšší než ocelové ventily. Naopak za chodu motoru se ventily zahřívají silněji a dochází k větší roztažnosti. Proto u pracujícího motoru je vůle mezi vahadly a vačkami vačkového hřídele téměř nulová." Potud tedy odborná literatura. Názor nechť si každej udělá sám.
Člen LKCS; Honorowy klubowicz LKP [ELITE 5000]

Chatka 12 forever :toothy10: ►Stodolní II◄ :) Estonian-czech crazy night :partyman: Uctívač Vana Tallinnu. Propāns-butāns!
Osa Klatovy-Plzeň-Brno ;) Tři sestry <|||> Ladagang 8) °Expedice Eesti 2010°
Dva PoJeBy ze Skašova

Haben Sie Bratwurst?

:!: keréklampás :!:
Uživatelský avatar
dmatej
Příspěvky: 2847
Registrován: pon bře 14, 2005 20:44
Bydliště: Přehýšov
Kontaktovat uživatele:

Re: Beruška

Příspěvek od dmatej »

Zkrátka jak psal 112zigul - hliník se sice roztahuje víc, ale je chlazenej, takže drží nějakých 100°C (řádově). Ventily ale lezou do spalovacího prostoru, kde je teplota mnohem vyšší, nejsou chlazené a je to "tyčka", která se snadno prohřeje, takže roztažení asi bude slušné.
Rozdíl roztažnosti je sice dvojnásobný, ale teplota řekneme čtyřnásobná (°C; vlastně by se to z té vůle dalo i dopočítat :-) ).
Stroje Laďka 2101 a Beruška 1118 a Punťa (Grande Punto) a Škleblík (VW Passat).
Uživatelský avatar
KULICAK
Příspěvky: 295
Registrován: pát kvě 17, 2013 12:47
Bydliště: Neratovice

Re: Beruška

Příspěvek od KULICAK »

Podobný problém jsem měl na 2105,jak bylo vlhko,nešla nastartovat,po několika zkoumáních zjištěno,že je prasklé víčko rozdělovače,což Kalina již nemá,asi tam je jen nějaká krabička.
Obrázek

Лада - это красивый и верный автомобиль

Obrázek
Uživatelský avatar
Jelen
Příspěvky: 6713
Registrován: stř kvě 17, 2006 13:33
Bydliště: Střední Čechy

Re: Beruška

Příspěvek od Jelen »

Může být v háji i ta krabička, třeba se do ní dostane vlhkost a začne zlobit, nebo zkus vyměnit svíčkový kabely a fajfky, třeba nejsou v kondici a když zvlhnou, probijí.

A jak píše Laďuša z literatury, vůle je při běžícím motoru téměř nulová, tudíž se stoupající teplotou vůle klesá :-P :-D
Uživatelský avatar
dmatej
Příspěvky: 2847
Registrován: pon bře 14, 2005 20:44
Bydliště: Přehýšov
Kontaktovat uživatele:

Re: Beruška

Příspěvek od dmatej »

Kabely jsou vyměněný, už jsem to psal snad 3x :-)
Stroje Laďka 2101 a Beruška 1118 a Punťa (Grande Punto) a Škleblík (VW Passat).
Uživatelský avatar
Jelen
Příspěvky: 6713
Registrován: stř kvě 17, 2006 13:33
Bydliště: Střední Čechy

Re: Beruška

Příspěvek od Jelen »

Jsem to nečetl do hloubky, sorry no. A co svíčky? :mrgreen:
Uživatelský avatar
dmatej
Příspěvky: 2847
Registrován: pon bře 14, 2005 20:44
Bydliště: Přehýšov
Kontaktovat uživatele:

Re: Beruška

Příspěvek od dmatej »

Samozřejmě taky ;)
Akorát ještě zkontroluju znova odtrh, až bude chvilka.
Stroje Laďka 2101 a Beruška 1118 a Punťa (Grande Punto) a Škleblík (VW Passat).
Uživatelský avatar
JmJ
Příspěvky: 6598
Registrován: úte čer 01, 2004 11:30
Bydliště: Kromeriz

Re: Beruška

Příspěvek od JmJ »

dmatej píše:Samozřejmě taky ;)
Akorát ještě zkontroluju znova odtrh, až bude chvilka.
Smankote tys ty svice nejak ladil? :-) hadam, ze tam patri ty s elektrodovou vzdlenosti 1 - 1.1 mm. Daji se temer urcite objednat v brisku. Kdyz das 0.7 mm, tak to urcite pojede taky, ani nepoznas rozdil.
VAZ 2104 1.3 1989
Uživatelský avatar
dmatej
Příspěvky: 2847
Registrován: pon bře 14, 2005 20:44
Bydliště: Přehýšov
Kontaktovat uživatele:

Re: Beruška

Příspěvek od dmatej »

No, z vlastní zkušenosti na Laďce můžu říct, že rozdíl poznat je, ony se ty vůle nenastavují pro srandu králíkům. A seřídit je třeba je vždycky, protože i když jsou svíčky v blistru, už jsem je jednou dostal sklepnutý k sobě. Píšeš správně, tady by mělo být 1,1.
A 0.7 by nemělo vyloženě vadit, i když .... pořád se bavíme o studeném vlhkém startu ;-)
Stroje Laďka 2101 a Beruška 1118 a Punťa (Grande Punto) a Škleblík (VW Passat).
Odpovědět

Zpět na „Diskuse k modelu Kalina“