Vysoká spotřeba motorového oleje, tlak oleje

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Uživatelský avatar
Vašátor
Příspěvky: 9457
Registrován: pon lis 01, 2004 13:56
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Vysoká spotřeba motorového oleje, tlak oleje

Příspěvek od Vašátor »

Nebudu se tlačit do tématu Martina-MTX, abych mu to tam nepletl :)

Já bych měl dotaz k ucpávkám olejových kanálů. Je možné, že by vadná ucpávka zapříčinila to, že studený motor má tlak oleje naprosto v pořádku, ale po jeho ohřátí (po jízdě 50km) tlak oleje klesne takřka o 2bary? Olejové čerpadlo je nové, redukční ventil podložený, olej nový, olejový filtr nový. Po výměně čerpadla šel tlak nahoru o cca 1 bar při běžném provozu.
Při studeném motoru tlačí takto:
- 2000ot = více jak 3bar
- 3500ot = 6bar (výše jak 6bar nejde)

Teplý motor po 50km jízdě
- 2000ot = necelý 1bar
- 3500ot = okolo 3bar
- 6000ot = něco málo přes 4bar

A ještě bych měl jeden dotaz: Kudy může žrát motor olej, když vůbec nekouří?
Motor 1500ccm, provoz LPG, kdysi dávno po GO, šály bez škrábnutí, hlava po GO včetně gufer ventilů. Nicméně motor sežere takřka litr oleje na 1000Km, načež ovšem vůbec, ale opravdu vůbec nekouří! Zakouří pouze lehce a to při jízdě bez plynu se zařazenou rychlostí a následné průdké akceleraci. Gufera ventilů jsem kontroloval, sedí na svém místě. Dávali jsme gufera Victor-Reinz. Z motoru nikde nic neteče, po jízdě se pod ním objeví zetři kapky a šmitec. Tlaky motoru jsou výborné, na všech plus více jak 11bar. Motor jede perfektně, seřízený tak jak má být. Velké gufero motoru je vyměněné, z malého je standartní únik - prostě lehce vlhne, ale necáká. Hlava mi to nebere....
Vašátor / TŘI SESTRY <III> LADA GANG / osa Brno - Plzeň / cituji "ladaklub je jen náhodně zformovaná banda hovad"
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
Uživatelský avatar
valda1971
Příspěvky: 7327
Registrován: úte pro 06, 2011 16:45
Bydliště: Bílina

Re: Vysoká spotřeba motorového oleje, tlak oleje

Příspěvek od valda1971 »

Tvá situace mi připoměla mou cca 25let zpět na služebním Fiat 125p. Motor jezdil,mazal,nekouřil a spotřeba jako u Tebe a při poslední jízdě do blízkých Drážďan, ale přes hory si to litr vzalo jen za tu cestu.... A tam jsem na to přišel na čistém sněhu, ve dvoře a trochu víc tůrovaný motor - za mnou černá čára. Olej pronikal skrz "policajta" tak šikovně, že odkapával přímo pod auto, za běžného točení kapal, při větších otáčkách až cákal. Zas ne tolik, abych viděl v zrcátku za sebou na silnici čáru. Tož i taková hloupost může zamotat hlavu.
Žigulíci: VAZ 2101 r.1971, VAZ 2103 r.1974, VAZ 2170 r.2012
Uživatelský avatar
Vašátor
Příspěvky: 9457
Registrován: pon lis 01, 2004 13:56
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Vysoká spotřeba motorového oleje, tlak oleje

Příspěvek od Vašátor »

Tady právě nikde nic pod autem nekape, auto jsem měl na zvedáku a zespodu je motor víceméně suchý. Vanu jsem měl sundanou, nyní je přetěsněná, ale i tak tak krom běžného vlhnutí nebylo vůbec nic. Tím "policajtem" myslíš co přesně? Měrku oleje? Tam taky nic neteče :)
Vašátor / TŘI SESTRY <III> LADA GANG / osa Brno - Plzeň / cituji "ladaklub je jen náhodně zformovaná banda hovad"
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
Uživatelský avatar
valda1971
Příspěvky: 7327
Registrován: úte pro 06, 2011 16:45
Bydliště: Bílina

Re: Vysoká spotřeba motorového oleje, tlak oleje

Příspěvek od valda1971 »

"Policajtem" - čidlo na levém boku bloku motoru na snímání tlaku mazání. No a právě největší "sranda" byla, že při vypnutém motoru, nebo běžícím na volnoběh nebylo nic vidět, kapalo až teklo při určitých otáčkách a tak šikovně rovnou na zem, že nebylo nic mastného vidět. No a až jsem na tom sněhu viděl tu stopu, tak jej otevřel, ručně řádně protůroval a bylo jasno.
Uvedl jsem to jako příklad ze života, co může také s úbytkem oleje potrápit.
Žigulíci: VAZ 2101 r.1971, VAZ 2103 r.1974, VAZ 2170 r.2012
Marek
Příspěvky: 5330
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Re: Vysoká spotřeba motorového oleje, tlak oleje

Příspěvek od Marek »

Kompresní tlaky sem netahej - ty se spotřebou oleje ani jeho tlakem nemají vůbec nic společného (navíc 11 Bar u Lady je dost málo, téměř na hranici opotřebení, čili nenazýval bych to slovem "výborné").

Že simeringy na ventilech jsou po výměně a sedí na svých místech ještě nemusí znamenat, že jsou těsné a olej skrz ně neproniká. Hodně záleží na správnosti postupu montáže. Stačí jedna malinká odchylečka od správnosti a rázem všechny simeringy okamžitě zničíš ;-).


Je tu ovšem další možnost. Vůle v pístních kroužcích. Přesněji řečeno vůle mezi pístním kroužkem a drážkou v pístu. Kroužky pumpují a teplý (= řídký) olej tlačí jako pumpička do spalovacího prostoru. Litr na tisíc km je standardní spotřeba oleje v takovém případě.

Je několik možností: Překroužkovat (na chvíli, pak to přijde znovu), přepístovat (lepší varianta, ovšem o tisícovku dražší), repase motoru (tedy výbrus plus písty, což je to nejvhodnější).

Tlak oleje je závislý na viskozitě oleje. Proto by bylo fajn, abys napsal, jaký olej používáš.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Uživatelský avatar
Vašátor
Příspěvky: 9457
Registrován: pon lis 01, 2004 13:56
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Vysoká spotřeba motorového oleje, tlak oleje

Příspěvek od Vašátor »

Marku, nedefinoval jsem jasně, ale tlaky vyšší jak 11bar na studeném motoru mi přijdou jako velmi slušné. Navíc vycházím z toho, že čím nižší tlaky motoru, tím vyšší opotřebení pístních kroužků a tím vyšší spotřeba oleje. Tlaky na hranici opotřebení beru okolo 8bar, neb moje Oranžáda má tlaky v rozsahu 9,5-10,5bar, načež olej nebere a jezdí stále skvěle.

Nesprávnou montáž gufer ventilů můžeme rovnou vyloučit. Gufera jsem měnil já, načež používám stále stejný postup a závěrečnou kontrolu. Ovšem je pravdou, že je potřeba dbát určitých pravidel, jinak je po guferu.

Lze bez rozebrání nějak zjistit, zda pístní kroužky takto pumpují? Předpokládám, že bohužel ne. Motor byl v minulosti dělaný, ovšem jak podrobně, to můžeme jen odhadovat. Je dost možné, že došlo pouze k pologenerálce, kdy se nedělal výbrus, ale pouze výměna kroužků. Nicméně všechny ojnice jsou zespod nově označené a extrémě čisté - jako byli nové.

K překroužkování se stavím úplně stejně. Je to krátkodobá záležitost a osobně bych ji nedoporučil.

V motoru je použitý klasický olej M7ADSIII 15w40 , načež tlak oleje šel výrazně dolů cca před 3mi měsíci. Šel dolů takovým způsobem, že motor do 2000ot takřka nemazal - rafička se sotva zvedla. Jako první věc jsme tedy vyměnili olejové čerpadlo, na starém jsem ovšem nenaznal výrazné opotřebení. Po výměně čerpadla a vypodložení redukčního ventilu se tlak výrazně zvednul, nicméně po ohřátí oleje jde opět docela dost dolů.

A ještě jedna věc. Když auto cca týden stojí, po nastartování ještě cca 3vteřiny svítí kontrolka oleje a tlak je na nule. Zajímavější však je, že mi pak Vojta říkal, že po odšroubování olejového filtru (na teplém motoru, systém byl tudíž chvíli před tím plný oleje) z něj vůbec žádný olej nevytekl, filtr byl bez oleje. To by ukazovalo na zpětný ventil, nicméně to stejné se děje i u dalšího filtru ... že by oba filtry Champion byly vadné?? Nejde mi to do hlavy :)
Vašátor / TŘI SESTRY <III> LADA GANG / osa Brno - Plzeň / cituji "ladaklub je jen náhodně zformovaná banda hovad"
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
Cory
Příspěvky: 11646
Registrován: stř čer 14, 2006 17:14
Bydliště: Snina/Košice

Re: Vysoká spotřeba motorového oleje, tlak oleje

Příspěvek od Cory »

Keby olej utekal cez kruzky do spalovacieho priestoru, nebude to mat vplyv na mazaci tlak. To však nevylučuje to, že tadial nemizne. A čo tesnenie medzi čerpadlom a blokom? Dosadacie plochy rovné? A taka maličkosť - čidlo tlakomera je OK? :)
Lada 2171 Priora 1,6 MPi (2013), Lada 2105 v regenerácii (1985), Lada 21044 1,9 MPi (1998), Škoda Felícia 1,3 SPi - 40kw (1996), 2 x Babetta 210 (1984,1988), Simson 70 ccm (1989), Zetor 4011 (1966)
Dusan
Příspěvky: 3968
Registrován: stř čer 02, 2004 17:29
Bydliště: Kosice-okolie

Re: Vysoká spotřeba motorového oleje, tlak oleje

Příspěvek od Dusan »

Nekupujte šuntove filtre, test spetneho ventilu filtra ustami prebehol, ci tesni ? ked tahas vzduch nesmies ho natiahnut cez tu stredovu dieru. Fuknutim ide. Predpokladam ze ten olej nieje zriedeny benzinom, Skusil by som vymenit vacku res obal vacky s vackou. teda ak vylucis uz spomenute cidlo. Ak ti nestupne tlak tak kontrola tesnienia pod hlavou, ktovie ako sa im nepodari obcas trafit to medene tesnenie pre olej, a najhorsia varianta rozborka lozisk ojnic a kluky
Marek
Příspěvky: 5330
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Re: Vysoká spotřeba motorového oleje, tlak oleje

Příspěvek od Marek »

Dusan píše: ked tahas vzduch nesmies ho natiahnut cez tu stredovu dieru. Fuknutim ide.
Dušane - opačně. Foukáním musí těsnit, vtahováním pouštět ;-).




Vašátor píše:Marku, nedefinoval jsem jasně, ale tlaky vyšší jak 11bar na studeném motoru mi přijdou jako velmi slušné.
To ano. Ale výrobce hovoří o kompresním tlaku zatepla. Z toho jsem přirozeně vycházel.
Navíc pozor - dobrá těsnost pístních kroužků a správný kompresní tlak nemá nic společného se spotřebou oleje! Jak známo, kompresní prostor utěsňují horní (těsnicí) kroužky, zatímco prostor pod pístem a olej těsní spodní (stírací) kroužky. Nikde není psáno, že těsnicí kroužky jsou v pořádku a stírací nejsou v prdeli, že? Pak motor bude mít tlaky jako dehťák, ale oleje sežere po kýblech.
Když jsem v roce 1997 koupil svou modrou Ladu 2103, měla spotřebu oleje litr a půl na tisíc km. Jela jako vítr a kompresní tlaky měla zatepla 13 Bar. Po rozebrání motoru bylo zjištěno, že motor jezdil bez oleje a stěny válců jsou opotřebené tak, že vůle mezi písty a válci byly skoro dvě desetiny milimetru. Okamžitě výbrus.....
Takže pozor na srovnání kompresních tlaků se spotřebou oleje - nemá to spolu vůbec nic společného.


Jinak souhlasím s klukama, že olejový filtr umí pořádně pozlobit. A právě na Champion jsem již několikrát slyšel dost kritiky, především co se zpětného ventilu týká, některé se i bortily.

Mám nejlepší zkušenosti s filtry ruské výroby - velké (důležité), robustní a především nezničitelné. Pokud nejsou, pak doporučuji MANN, BOSCH, případně Purolator. Champion ne - pravda, je to levná značka, ale asi vědí, proč.


Jinak to zředění oleje palivem je dobré vodítko. Psal jsi, že motor jezdí na propan, tudíž v palivovém čerpadlu sedí benzin, který se nespotřebovává. Membrána palivového čerpadla tím dostává dost přes wocas a může se snadno poškodit. Jakpak ta membránka vypadá? Není náhodou zteřelá nebo dokonce děravá? To jsem loni řešil u mého souseda Koudelky na jeho 21061. Náhle mu klesl tlak oleje zatepla. Po kontrole čerpadla a podložení redukčního ventilu se nic nezměnilo. Inu protože jeho olej byl naředěný benzinem díky dírce v membránce palivové pumpy. Zapalovačem jsem to normálně zapálil, kolik tam toho bylo. Stačila výměna membránky a oleje a tlak byl tam, kde má být.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Uživatelský avatar
Vašátor
Příspěvky: 9457
Registrován: pon lis 01, 2004 13:56
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Vysoká spotřeba motorového oleje, tlak oleje

Příspěvek od Vašátor »

Osobně si myslím, že snížený tlak oleje nebude mít se spotřebou oleje nic společného.

Snímač tlaku oleje samozřejmě odzkoušený jiný a i kdyby nebyl a snímač byl vadný, ukazoval by budík špatně i u studeného motoru. Právě mě zaráží tak výrazný pokles tlaku po větším ohřátí motoru ... já radil přejít na olej 20w50, který by omezil pokles tlaku oleje po ohřátí motoru a rovněž snížil jeho spotřebu. Majitel si však nedal říct a do motoru opět nalil M7ADSIII + filtr Champion. Já olej neměnil, tudíž jsem ani nemohl filtr odzkoušet ... po pravdě by mě to ale nenapadlo, protože filtry Champion neberu, nepoužívám a kupuji převážně filtry Alco. Doposud jsem s nima nezaznamenal jediný problém.

Marku, špatné stírací kroužky mne napadli také, ovšem já si pořád nedovedu vysvětlit, proč motor, který sežere 1l oleje na 1000km vůbec nekouří. Myslíš, že vyšší teplota při spalování LPG olej spálí o tolik lépe?

Poškozená membrána palivového čerpadla mě samozřejmě napadla také a je to jedna z věcí, kterou prověřuji snad na každém Lada motoru, který nám přijede na dílnu. Olej v tomto případě však po benzínu cítit nebyl a bylo ho tam správné množství.

Těsnění pod hlavou je nové, proběhlo při GO hlavy, kdy většina ventilů byla lehce podpálených. Těsnění jsem dával staré výroby - sovětské a otvory kontroloval :)
Dusan píše: a najhorsia varianta rozborka lozisk ojnic a kluky
Na kliku jsem koukal, absolutně bez poškození.
Vašátor / TŘI SESTRY <III> LADA GANG / osa Brno - Plzeň / cituji "ladaklub je jen náhodně zformovaná banda hovad"
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
Odpovědět

Zpět na „Hnací soustava“