Olej do rozvodovky
Moderátor: Moderátoři
- dmatej
- Příspěvky: 2847
- Registrován: pon bře 14, 2005 20:44
- Bydliště: Přehýšov
- Kontaktovat uživatele:
Olej do rozvodovky
Přišel čas, po nějakých 8 letech, abych zase vyměnil olej v převodovce a rozvodovce. Minule jsem kupoval Mogul Trans 90H, ale tentokrát jsem usoudil, že se budu trochu víc pídit. Totiž, můj oblíbený obchod olfima.cz má jen Elf a Total ...
Otevřel jsem si Jurčenka a Jeršova, a koukám ... na vlastnosti minerálního oleje TAD-171
Kinematická viskozita (cSt):
při 50°C v rozmezí 110-120
při 100°C ne méně než 17,5
Viskozitní index 95
Teplota vzplanutí při odkrytém kelímku ne méně než 200°C
Teplota tuhnutí ne vyšší než -25°C
Obsah koksu max. 1,3%
Číslo kyselosti ne více než 2,0mg KOH na 1g
Obsah síry na úkor aditivu max. 1,9%
A teď jedeme s kopce. Většina olejů vyhoví viskozitou při padesátce, obsahy a kyselostí asi taky, ale viskozita při stovce, to je oříšek!
Viskozitní index u většiny olejů není uvedený, takže ten Aral níže si možná trochu naběhl ... no, je to na zvážení ...
Od nejhoršího s cenou za litr:
Texaco Multigear S 75W-90 14,7 cca 380Kč
Paramo Gyrol 80W90H 14,88 cca 120Kč
Mogul Trans 90H 14,9 cca 100Kč
Total TRANSMISSION SYN FE 75W-90 15,0 cca 320Kč
Mobil Mobilube 1 SHC 75W-90 15,1 cca 250Kč
Mogul 80W90H 15,2 cca 120Kč
Shell Spirax S6 AXME 75W90 15,2 cena 260Kč
Paramo Gyrol 75W90H 15,4 (nemá ale uvedené hypoidní použití, byť je GL5) cca 120Kč
Shell Spirax S3 AX 80W90 16,1 cca 170Kč
Valvoline DuraBlend Gear GL-5 75W-90 16,9 cca 240Kč
Mogul SYNTRANS 75W-90 18,4 (má ale jen GL4, není určen pro hypoidy) cca 300Kč
Aral 85W140 28,5 - (má ale nízký viskozitní index 90)
Valvoline SynPower GL-5 75W-140 26,0
Valvoline GL-5 85W-140 26,5 (bod tuhnutí ale už -12°C!!!)
Paramo Gyrol 85W140H 27,5 (má ale bod tuhnutí už -18°C) cca 120 Kč
Shell Spirax S3 AX 85W140 29,6 (má ale bod tuhnutí už v -15°C) cca 150Kč
Aral 85W90 17,5
Tak. A už mě to neba. Koupím Paramo, zdá se
Nebo ne?
Otevřel jsem si Jurčenka a Jeršova, a koukám ... na vlastnosti minerálního oleje TAD-171
Kinematická viskozita (cSt):
při 50°C v rozmezí 110-120
při 100°C ne méně než 17,5
Viskozitní index 95
Teplota vzplanutí při odkrytém kelímku ne méně než 200°C
Teplota tuhnutí ne vyšší než -25°C
Obsah koksu max. 1,3%
Číslo kyselosti ne více než 2,0mg KOH na 1g
Obsah síry na úkor aditivu max. 1,9%
A teď jedeme s kopce. Většina olejů vyhoví viskozitou při padesátce, obsahy a kyselostí asi taky, ale viskozita při stovce, to je oříšek!
Viskozitní index u většiny olejů není uvedený, takže ten Aral níže si možná trochu naběhl ... no, je to na zvážení ...
Od nejhoršího s cenou za litr:
Texaco Multigear S 75W-90 14,7 cca 380Kč
Paramo Gyrol 80W90H 14,88 cca 120Kč
Mogul Trans 90H 14,9 cca 100Kč
Total TRANSMISSION SYN FE 75W-90 15,0 cca 320Kč
Mobil Mobilube 1 SHC 75W-90 15,1 cca 250Kč
Mogul 80W90H 15,2 cca 120Kč
Shell Spirax S6 AXME 75W90 15,2 cena 260Kč
Paramo Gyrol 75W90H 15,4 (nemá ale uvedené hypoidní použití, byť je GL5) cca 120Kč
Shell Spirax S3 AX 80W90 16,1 cca 170Kč
Valvoline DuraBlend Gear GL-5 75W-90 16,9 cca 240Kč
Mogul SYNTRANS 75W-90 18,4 (má ale jen GL4, není určen pro hypoidy) cca 300Kč
Aral 85W140 28,5 - (má ale nízký viskozitní index 90)
Valvoline SynPower GL-5 75W-140 26,0
Valvoline GL-5 85W-140 26,5 (bod tuhnutí ale už -12°C!!!)
Paramo Gyrol 85W140H 27,5 (má ale bod tuhnutí už -18°C) cca 120 Kč
Shell Spirax S3 AX 85W140 29,6 (má ale bod tuhnutí už v -15°C) cca 150Kč
Aral 85W90 17,5
Tak. A už mě to neba. Koupím Paramo, zdá se
Nebo ne?
Stroje Laďka 2101 a Beruška 1118 a Punťa (Grande Punto) a Škleblík (VW Passat).
Re: Olej do rozvodovky
Paramo Gyrol 85W/140H.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
- MartasBrno
- Příspěvky: 4442
- Registrován: pon zář 08, 2008 13:10
- Bydliště: Brno
Re: Olej do rozvodovky
No nějak nevím, proč lít místo oleje "90" olej "140". To s tím Jeršovem můžeš rovnou zatopit Jinak podle dnešních údajů TAD 17I odpovídá zhruba 80W90. Vzhledem k tomu, že i Tůma v literatuře připouštěl použití oleje 80 namísto 90, neřešil bych striktně tu viskozitu za tepla. Vycházíš ze 40 let starých papírů. Dneska Lada doporučuje do těch samých převodů něco trochu jiného. Tohle už jsem řešil. Tehdy byly tři oleje, dneska jich je třicet. Výrobce jde s dobou a upravuje požadavky podle aktuální situace, nevím, proč mu nevěřit.
Já začal požadavkem výrobce a skončil tím, že jsem si vybral pár olejů které byly za dobrou cenu jak z 75W90, tak ze 80W90 a pročetl si datašíty.
Já začal požadavkem výrobce a skončil tím, že jsem si vybral pár olejů které byly za dobrou cenu jak z 75W90, tak ze 80W90 a pročetl si datašíty.
Re: Olej do rozvodovky
A čo tak kupit original?
Lada 2171 Priora 1,6 MPi (2013), Lada 2105 v regenerácii (1985), Lada 21044 1,9 MPi (1998), Škoda Felícia 1,3 SPi - 40kw (1996), 2 x Babetta 210 (1984,1988), Simson 70 ccm (1989), Zetor 4011 (1966)
Re: Olej do rozvodovky
Osobní zkušenost mnoha žigulíkářů je, že pokud se původní olej nahradil olejem SAE 90 nebo řídším, diferák začal hučet. Znám desítky takových lidí. Proto je dobré, aby olej zastudena měl SAE 85 a zatepla 140, protože tolik nezřídne a dif bude zticha. Vyzkoušeno na dvou mých Ladách.
Vykašlete se na tabulky a čísla, vycházejte z toho, co je známo a ze zkušeností lidí. Máte půl století stará auta a myslíte si, že něco vymyslíte? Nemyslíte.
Vykašlete se na tabulky a čísla, vycházejte z toho, co je známo a ze zkušeností lidí. Máte půl století stará auta a myslíte si, že něco vymyslíte? Nemyslíte.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
- MartasBrno
- Příspěvky: 4442
- Registrován: pon zář 08, 2008 13:10
- Bydliště: Brno
Re: Olej do rozvodovky
Však taky dávat (jednorozshový) olej SAE90 nebo řidší podle třicet let staré pravdy je tak trochu volovina - a Třeba Tůma to připouštěl tak nějak kvůli situaci na trhu Vidím to teda trochu jinak - z kopce se nechám tlačit? To radši něco vymyslím, jako technik dogmata moc neberu. Jako jisté vodítko beru tyto indície:
http://forum.ladaklub.com/viewtopic.php ... 6&p=261307
http://forum.ladaklub.com/viewtopic.php ... 5&p=294382
zvláště ale Wolfa:
http://forum.ladaklub.com/viewtopic.php ... ek#p139260
No nakonec je na čase rozlišovat olej do převodovky a do rozvodovky, abysme to nedomotali a nezasukovali celé
Nicméně Coryho návrh není daleko od věci
http://forum.ladaklub.com/viewtopic.php ... 6&p=261307
http://forum.ladaklub.com/viewtopic.php ... 5&p=294382
zvláště ale Wolfa:
http://forum.ladaklub.com/viewtopic.php ... ek#p139260
No nakonec je na čase rozlišovat olej do převodovky a do rozvodovky, abysme to nedomotali a nezasukovali celé
Nicméně Coryho návrh není daleko od věci
Re: Olej do rozvodovky
No tak pokud se dobře díváš, jistě víš, že Rus si rozlišením oleje do převodů a difu moc hlavu nedělal - používal stejný olej všude. Z toho lze soudit, že původní olej je pro hypoidní soukolí.
Nerozumím hlášce "z kopce se nechám tlačit". To mi unikají souvislosti.
Nerozumím hlášce "z kopce se nechám tlačit". To mi unikají souvislosti.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
- dmatej
- Příspěvky: 2847
- Registrován: pon bře 14, 2005 20:44
- Bydliště: Přehýšov
- Kontaktovat uživatele:
Re: Olej do rozvodovky
Kdybys pozorně četl, všiml by sis, že právě ani ta hypoidní 90H nemá při 100°C viskozitu původně doporučovaného TAD171 (14,9 vs. "ne méně než 17,5"). Za studena mají všechny oleje viskozitu mezi 110-150, což je v pořádku, ale na delší cestě se převodovka i rozvodovka ohřejou a začne hrát větší roli právě ta viskozita při 100°C.MartasBrno píše:No nějak nevím, proč lít místo oleje "90" olej "140". To s tím Jeršovem můžeš rovnou zatopit Jinak podle dnešních údajů TAD 171 odpovídá zhruba 80W90. Vzhledem k tomu, že i Tůma v literatuře připouštěl použití oleje 80 namísto 90, neřešil bych striktně tu viskozitu za tepla. Vycházíš ze 40 let starých papírů. Dneska Lada doporučuje do těch samých převodů něco trochu jiného. Tohle už jsem řešil. Tehdy byly tři oleje, dneska jich je třicet. Výrobce jde s dobou a upravuje požadavky podle aktuální situace, nevím, proč mu nevěřit.
Já začal požadavkem výrobce a skončil tím, že jsem si vybral pár olejů které byly za dobrou cenu jak z 75W90, tak ze 80W90 a pročetl si datašíty.
Dokonale to koresponduje s místními zkušenostmi, PP90H je absolutní minimum. Jako celoroční je jednoznačným vítězem Paramo Gyrol 85W140H.
Jinak tvrzení, že "podle dnešních údajů TAD 171 odpovídá zhruba 80W90" bych se nebál označit za nepravdivé - už jen protože 80W90 má viskozitu při 100°C pouhých 14,7 (http://eshop.paramo.cz/produkty/Katalog ... tu=V531434) - a vůbec různé oleje mají různé viskozity (za tepla znatelně nižší i vyšší než TAD171) bez ohledu na API a SAE.
Seznam:
http://eshop.paramo.cz/produkty/Katalog ... skupina=36
Stroje Laďka 2101 a Beruška 1118 a Punťa (Grande Punto) a Škleblík (VW Passat).
- Teepee
- Příspěvky: 4307
- Registrován: čtv bře 10, 2005 13:20
- Bydliště: Praha západ
- Kontaktovat uživatele:
Re: Olej do rozvodovky
Jaká je provozní teplota rozvodové skříně?
Nutno uvážit teplotu prostředí, provozní tolerance mechanismu, zatížení, průběh (rychlost) ohřevu a možná ještě něco dalšího. A půjde z toho dovodit předpokládané provozní podmínky, podle kterých si pak mohu určit požadavky na olej?
Obávám se že tudy cesta nepovede
Jenže hledat vlastnosti oleje při 100°C je teoretický údaj na papíře, takové teploty u rozvodovky nepředpokládám.
Nutno uvážit teplotu prostředí, provozní tolerance mechanismu, zatížení, průběh (rychlost) ohřevu a možná ještě něco dalšího. A půjde z toho dovodit předpokládané provozní podmínky, podle kterých si pak mohu určit požadavky na olej?
Obávám se že tudy cesta nepovede
Jenže hledat vlastnosti oleje při 100°C je teoretický údaj na papíře, takové teploty u rozvodovky nepředpokládám.
Bílý LADA a okřídlená spol.
- MartasBrno
- Příspěvky: 4442
- Registrován: pon zář 08, 2008 13:10
- Bydliště: Brno
Re: Olej do rozvodovky
dmatej, já to právě pozorně četl - právě proto jsem myslel cosi jako že bych nebyl tak úzkostlivý na těch 17cSt. Taky jsem si prošel papíry z více než tří zdrojů od TAD-17I.
Chápu ty argumenty že vylágrované skříně budou s vícerozsahovým olejem hlučet - to je ale potřeba nemít vylágrovanou skříň. Spravovat to hustým olejem je pozdě. No ale já řeším celoroční provoz město. Nezajímá mne režim, že to 50km po dálnici zahřívám abych pak pěkně dojel dalších 150km. To se hodí myslím málokomu
Jinak k tomu dál nemám nic. Su zvědavej na cenné zkušenosti z budoucího provozu - spíše ekonomiku než pocity.
Teepee, ty máš zajímavý myšlení - možná se ti budou líbit tyhle práce, ale bývají placené... Něco se dá stáhnout přes uviverzitní přístupy atd...
Effect of Cold Start on Axle Efficiency (výzkumná zpráva)
Fuel economy of multigrade gear lubricants, Industrial lubrication and tribology (časopis, výzkumná zpráva)
Handbook of lubrication and tribology vol1 (bible olejáře první díl)
Lubricants at low temperatures - defense technical sheet (krátkej článek pro srandu)
Perlička Transmission Oils of the Czechoslovakian SSR review (pro pobavení )
Nemám uložené odkazy, takže google... mohlo by to jít. Něco SAE, něco Emerald, a dál...
Chápu ty argumenty že vylágrované skříně budou s vícerozsahovým olejem hlučet - to je ale potřeba nemít vylágrovanou skříň. Spravovat to hustým olejem je pozdě. No ale já řeším celoroční provoz město. Nezajímá mne režim, že to 50km po dálnici zahřívám abych pak pěkně dojel dalších 150km. To se hodí myslím málokomu
Jinak k tomu dál nemám nic. Su zvědavej na cenné zkušenosti z budoucího provozu - spíše ekonomiku než pocity.
Teepee, ty máš zajímavý myšlení - možná se ti budou líbit tyhle práce, ale bývají placené... Něco se dá stáhnout přes uviverzitní přístupy atd...
Effect of Cold Start on Axle Efficiency (výzkumná zpráva)
Fuel economy of multigrade gear lubricants, Industrial lubrication and tribology (časopis, výzkumná zpráva)
Handbook of lubrication and tribology vol1 (bible olejáře první díl)
Lubricants at low temperatures - defense technical sheet (krátkej článek pro srandu)
Perlička Transmission Oils of the Czechoslovakian SSR review (pro pobavení )
Nemám uložené odkazy, takže google... mohlo by to jít. Něco SAE, něco Emerald, a dál...
- Luděk Musil
- Příspěvky: 10569
- Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
- Bydliště: Vyškov/Rašov
- Kontaktovat uživatele:
Re: Olej do rozvodovky
Nech bejt .Teepee píše:...Jenže hledat vlastnosti oleje při 100°C je teoretický údaj na papíře, takové teploty u rozvodovky nepředpokládám.
Dnes, jak přijedu domů - tak zkusím na ten diferák šáhnout a hned budu vědět, zda-li při teplotách okolo nuly a vzdálenosti větší než 35 km bude mít teplotu větší než 36,7 °C. L.
21011 -> (78) 84-99; 2103 -> (78) 99-04; 21073 -> (96) 04-07; 21044 -> (99) 07-13; 21044 -> (96) 12-16; Granta bílá -> 16-?; Vesta SW cross barvy Phantom (19) 20-?; 21011 - veterán (75) 12-?
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Re: Olej do rozvodovky
Vacsina majitelov ma diferaky, co maju už nieco nabehane, takže či do toho budete liat to ci ono a auto chcete vlastnit par rokov, vymene sa nevyhnete Ide o to, kedy...štatisticky ide o rozptyl okolo strednej hodnoty
Lada 2171 Priora 1,6 MPi (2013), Lada 2105 v regenerácii (1985), Lada 21044 1,9 MPi (1998), Škoda Felícia 1,3 SPi - 40kw (1996), 2 x Babetta 210 (1984,1988), Simson 70 ccm (1989), Zetor 4011 (1966)
- MartasBrno
- Příspěvky: 4442
- Registrován: pon zář 08, 2008 13:10
- Bydliště: Brno
Re: Olej do rozvodovky
Jojo, jen kde ta střední hodnota leží a jakej je ten rozptyl A taky Proč
Luďo, s tvým stylem jízdy alá druhá míza: vem si tak jednu - dvě rukavice
Luďo, s tvým stylem jízdy alá druhá míza: vem si tak jednu - dvě rukavice
Re: Olej do rozvodovky
Spraviť zisťovanie na fore, kto pri kolkych km menil diferak A do poznamky uviesť či prebiehala vymena naplne, pripadne za aky druh.
Lada 2171 Priora 1,6 MPi (2013), Lada 2105 v regenerácii (1985), Lada 21044 1,9 MPi (1998), Škoda Felícia 1,3 SPi - 40kw (1996), 2 x Babetta 210 (1984,1988), Simson 70 ccm (1989), Zetor 4011 (1966)
Re: Olej do rozvodovky
Zajímavé téma. Nebudu nosit dříví do lesa, neboť téměř vše už tady padlo. Jen dodám malou poznámku pro Teepeeho - dif i celá zadní náprava mívá v létě zcela běžně 60 - 80 °C Při delší svižné jízdě klidně i dost přes 80. Navíc viskozita udávaná při 100°C je důležitý komparativní údaj.