Města konečně mohou začít zavádět emisní zóny
Moderátor: Moderátoři
Města konečně mohou začít zavádět emisní zóny
Vláda konečně schválila pravidla pro zavedení nízkoemisních zón. Do roka budou moci obce zakázat vjezd vozidlům produkujícím velké množství škodlivin. Dosud zavádění zón brzdilo právě čekání na prováděcí předpis.
"Naše snaha je, aby obec byla nadána širokou kompetencí a mohla na svém území rozhodnout jaké podmínky zvolí," vysvětluje ministr životního prostředí Tomáš Chalupa. Obce si podle něj budou moci samy rozhodovat o rozsahu zón, přísnosti podmínek, tedy jakou emisní kategorii budou muset automobily vjíždějící do zóny splňovat a zároveň budou obce moci udílet jednotlivé výjimky. Společný naopak bude systém registrace a podoba plaket, dodal.
Nařízení vlády zavádí čtyři emisní kategorie pro vozy s naftovými motory, dvě kategorie pro vozy s benzinovými motory a tři emisní kategorie pro motocykly.
Elektromobily či vozidla s palivovými články jsou automaticky zařazeny do nejvyšší emisní kategorie. Každé kategorii bude přiřazena určitá barva emisní plakety, pro kategorii jedna se vydávat nebude.
Plaketa bude muset být umístěna na vozidle, bude nepřenosná a stát by měla 80 korun. Vydávat ji budou obce s rozšířenou působností a ministerstvo životního prostředí. Podle Chalupy získají obce polovinu výnosu z této částky a druhá polovina poputuje na účty Státního fondu dopravní infrastruktury, který zajistí jejich tisk.
V Praze na podzim
"Nízkoemisní zóny v metropoli mohou samozřejmě zvýšit kvalitu života obyvatel, a to zejména v centru," reaguje na schválení předpisu pražský radní pro dopravu Josef Nosek. "Možnosti podpory nízkoemisních technologií zahrneme do dlouhodobé strategie dopravy," doplnil. První koncept předloží Nosek na začátku června. Od podzimu pak vedení města ve zkušebním provozu začne s omezováním vjezdu do centra metropole. Praha se dlouhodobě potýká se zatížením nadměrnou dopravou, řeší se třeba lokalita Spořilova a oblasti kolem magistrály.
Průměrné stáří osobních aut v tuzemsku je téměř 14 let. Přes 60 procent ze 4,6 milionu registrovaných vozidel je starších deseti let a třetina jezdí na silnicích déle než 15 let. Vozidla starší 15 let podle statistiky Svazu dovozců automobilů ujedou zhruba deset procent kilometrů, ale vyprodukují polovinu emisí. Auta bez katalyzátoru, která se vyráběla do začátku 90. let, ujedou ročně čtyři procenta všech kilometrů ujetých vozidly registrovanými v ČR, ale jejich podíl na úniku škodlivých látek do ovzduší je 40 procent.
Označení nízkoemisních zón by mělo vycházet z emisních norem, které pro automobily platí. Emisní normu Euro 1 většinou plní auta od roku výroby 1993, Euro 2 pak zhruba od roku 1997. Euro 3 nastoupilo v roce 2001 a Euro 4 plní vozy přibližně od roku 2006. Vozy se zážehovými motory by měly dostat plaketu, pokud plní Euro 1 a poté Euro 4, se vznětovými motory pak za splnění každé emisní normy.
Obce, které budou chtít nízkoemisní zónu vyhlásit, by si napřed měly spočítat, zda se jim náklady spojené s jejím zavedením vyplatí. Součástí zavedení je například studie proveditelnosti, dopravní značení hranic nízkoemisní zóny nebo informační kampaň pro veřejnost.
"Náklady vyvstávající ze zvýšené administrativní zátěže budou dosahovat cca 0,7 milionu korun na jeden obecní úřad obce s rozšířenou působností v prvním roce po zavedení institutu nízkoemisní zóny. Tyto náklady budou plně hrazeny z prodeje emisních plaket," uvedlo ministerstvo.
Zdroj: http://auto.idnes.cz/emisni-zony-che-/a ... tomoto_fdv
"Naše snaha je, aby obec byla nadána širokou kompetencí a mohla na svém území rozhodnout jaké podmínky zvolí," vysvětluje ministr životního prostředí Tomáš Chalupa. Obce si podle něj budou moci samy rozhodovat o rozsahu zón, přísnosti podmínek, tedy jakou emisní kategorii budou muset automobily vjíždějící do zóny splňovat a zároveň budou obce moci udílet jednotlivé výjimky. Společný naopak bude systém registrace a podoba plaket, dodal.
Nařízení vlády zavádí čtyři emisní kategorie pro vozy s naftovými motory, dvě kategorie pro vozy s benzinovými motory a tři emisní kategorie pro motocykly.
Elektromobily či vozidla s palivovými články jsou automaticky zařazeny do nejvyšší emisní kategorie. Každé kategorii bude přiřazena určitá barva emisní plakety, pro kategorii jedna se vydávat nebude.
Plaketa bude muset být umístěna na vozidle, bude nepřenosná a stát by měla 80 korun. Vydávat ji budou obce s rozšířenou působností a ministerstvo životního prostředí. Podle Chalupy získají obce polovinu výnosu z této částky a druhá polovina poputuje na účty Státního fondu dopravní infrastruktury, který zajistí jejich tisk.
V Praze na podzim
"Nízkoemisní zóny v metropoli mohou samozřejmě zvýšit kvalitu života obyvatel, a to zejména v centru," reaguje na schválení předpisu pražský radní pro dopravu Josef Nosek. "Možnosti podpory nízkoemisních technologií zahrneme do dlouhodobé strategie dopravy," doplnil. První koncept předloží Nosek na začátku června. Od podzimu pak vedení města ve zkušebním provozu začne s omezováním vjezdu do centra metropole. Praha se dlouhodobě potýká se zatížením nadměrnou dopravou, řeší se třeba lokalita Spořilova a oblasti kolem magistrály.
Průměrné stáří osobních aut v tuzemsku je téměř 14 let. Přes 60 procent ze 4,6 milionu registrovaných vozidel je starších deseti let a třetina jezdí na silnicích déle než 15 let. Vozidla starší 15 let podle statistiky Svazu dovozců automobilů ujedou zhruba deset procent kilometrů, ale vyprodukují polovinu emisí. Auta bez katalyzátoru, která se vyráběla do začátku 90. let, ujedou ročně čtyři procenta všech kilometrů ujetých vozidly registrovanými v ČR, ale jejich podíl na úniku škodlivých látek do ovzduší je 40 procent.
Označení nízkoemisních zón by mělo vycházet z emisních norem, které pro automobily platí. Emisní normu Euro 1 většinou plní auta od roku výroby 1993, Euro 2 pak zhruba od roku 1997. Euro 3 nastoupilo v roce 2001 a Euro 4 plní vozy přibližně od roku 2006. Vozy se zážehovými motory by měly dostat plaketu, pokud plní Euro 1 a poté Euro 4, se vznětovými motory pak za splnění každé emisní normy.
Obce, které budou chtít nízkoemisní zónu vyhlásit, by si napřed měly spočítat, zda se jim náklady spojené s jejím zavedením vyplatí. Součástí zavedení je například studie proveditelnosti, dopravní značení hranic nízkoemisní zóny nebo informační kampaň pro veřejnost.
"Náklady vyvstávající ze zvýšené administrativní zátěže budou dosahovat cca 0,7 milionu korun na jeden obecní úřad obce s rozšířenou působností v prvním roce po zavedení institutu nízkoemisní zóny. Tyto náklady budou plně hrazeny z prodeje emisních plaket," uvedlo ministerstvo.
Zdroj: http://auto.idnes.cz/emisni-zony-che-/a ... tomoto_fdv
Dva dny nato seděl Pú na své větvi,
pohupoval nohama sem a tam,
vedle něj, stály čtyři hrníčky medu...
pohupoval nohama sem a tam,
vedle něj, stály čtyři hrníčky medu...
Re: Města konečně mohou začít zavádět emisní zóny
Můj názor je jasný - nesmysl. Emisní zóny nic neřeší.
Mnohem lepší, než stupidní zavádění emisních zón a buzerování a omezování lidí, by bylo udělat kolem měst efektivní obchvaty, aby 95% aut jelo úplně mimo. Tím by do města dojel jen zlomek aut a nemusíme řešit emise.
Mnohem lepší, než stupidní zavádění emisních zón a buzerování a omezování lidí, by bylo udělat kolem měst efektivní obchvaty, aby 95% aut jelo úplně mimo. Tím by do města dojel jen zlomek aut a nemusíme řešit emise.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
- Luděk Musil
- Příspěvky: 10570
- Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
- Bydliště: Vyškov/Rašov
- Kontaktovat uživatele:
Re: Města konečně mohou začít zavádět emisní zóny
Úvodní příspěvek:
Bez komentáře a některé věty úplný blud! L.
Marek: souhlas, někde neproveditelné (ale to není otázkou článku a naší diskuse)
Bez komentáře a některé věty úplný blud! L.
Marek: souhlas, někde neproveditelné (ale to není otázkou článku a naší diskuse)
21011 -> (78) 84-99; 2103 -> (78) 99-04; 21073 -> (96) 04-07; 21044 -> (99) 07-13; 21044 -> (96) 12-16; Granta bílá -> 16-?; Vesta SW cross barvy Phantom (19) 20-?; 21011 - veterán (75) 12-?
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Re: Města konečně mohou začít zavádět emisní zóny
Marek: Jenže to by stát stálo peníze. Takhle se z toho lehce vytočí peníze...
Sněhobílá Samara 21083 r. 1994 - ŽIGADLO! koupeno 10/2009, 16400 - 36142 km, prodáno 26.5.2013
Stříbrná 21102 r. 2003 - Samara EVO! koupeno 5/2011, 15100 - 71109 km, prodáno 28.7.2014
Červená 2105 r. 1990 - Ruda koupeno 4/2013, 58329 - 95400 km, prodáno 7.12.2019
Sněhobílá 2101 r. 1973 - Jáchym koupeno 8/2013, 43740 - 50065 km
a ještě Volha 24
Stříbrná 21102 r. 2003 - Samara EVO! koupeno 5/2011, 15100 - 71109 km, prodáno 28.7.2014
Červená 2105 r. 1990 - Ruda koupeno 4/2013, 58329 - 95400 km, prodáno 7.12.2019
Sněhobílá 2101 r. 1973 - Jáchym koupeno 8/2013, 43740 - 50065 km
a ještě Volha 24
Re: Města konečně mohou začít zavádět emisní zóny
Proč to lidem ulehčovat, ne? Lepší je z nich strhat kůži, to naší legislativě opravdu jde. Například jeden za všechny - od příštího roku se opět zdražují dálniční známky.
Žijeme a absurdistánu.
Žijeme a absurdistánu.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
- Luděk Musil
- Příspěvky: 10570
- Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
- Bydliště: Vyškov/Rašov
- Kontaktovat uživatele:
Re: Města konečně mohou začít zavádět emisní zóny
Lehoučké matematické cvičení na téma 80 Kč/známka.
Potom je potřeba vytisknout a zakoupit 4,35 mil známek x 80 kč ..... a máme krásných 348 mil. Kč, z čehož půlka nateče do státního rozpočtu (resp. SFDIú a půlka zůstane na obci = 174 mil.,
Možná jsem se na začátku "uťal" a % nezískání plakety bude dvojnásobné, potom by čísla byla 331 mil., resp. 166 mil.
Otázka zní: máme-li více než 236 obcí s rozšířenou působností, potom tato akce bude ztrátová, mnoho lidí bude zbytečně nas ... rozlobených, efekt to stejně nesplní (což už někdo prognostikoval) o zbytečné administrativě s touto akcí spojenou ani nemluvě.
A rozhodnou-li se zastupitelé větší obce toto udělat - potom snad ani nechci vidět příjezdové cesty k takové obci, nemluvě o příznivé náklonnosti potencionálních voličů zastupitelstev. Dáte svůj hlas někomu, kdo Vám zakázal dovézt si nákup domů? L.
= plaketu nezíská pouze 4-7% vozidel což je 184 - 322 tisíc vozidel, počítejme 250 tisíc vozidel.utia píše:Průměrné stáří osobních aut v tuzemsku je téměř 14 let. Přes 60 procent ze 4,6 milionu registrovaných vozidel je starších deseti let a třetina jezdí na silnicích déle než 15 let.
Potom je potřeba vytisknout a zakoupit 4,35 mil známek x 80 kč ..... a máme krásných 348 mil. Kč, z čehož půlka nateče do státního rozpočtu (resp. SFDIú a půlka zůstane na obci = 174 mil.,
znamená to pokrytí nákladů cca 250 obcí.utia píše:"Náklady vyvstávající ze zvýšené administrativní zátěže budou dosahovat cca 0,7 milionu korun na jeden obecní úřad obce s rozšířenou působností v prvním roce po zavedení institutu nízkoemisní zóny. Tyto náklady budou plně hrazeny z prodeje emisních plaket," uvedlo ministerstvo.
Možná jsem se na začátku "uťal" a % nezískání plakety bude dvojnásobné, potom by čísla byla 331 mil., resp. 166 mil.
Otázka zní: máme-li více než 236 obcí s rozšířenou působností, potom tato akce bude ztrátová, mnoho lidí bude zbytečně nas ... rozlobených, efekt to stejně nesplní (což už někdo prognostikoval) o zbytečné administrativě s touto akcí spojenou ani nemluvě.
A rozhodnou-li se zastupitelé větší obce toto udělat - potom snad ani nechci vidět příjezdové cesty k takové obci, nemluvě o příznivé náklonnosti potencionálních voličů zastupitelstev. Dáte svůj hlas někomu, kdo Vám zakázal dovézt si nákup domů? L.
21011 -> (78) 84-99; 2103 -> (78) 99-04; 21073 -> (96) 04-07; 21044 -> (99) 07-13; 21044 -> (96) 12-16; Granta bílá -> 16-?; Vesta SW cross barvy Phantom (19) 20-?; 21011 - veterán (75) 12-?
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
- Luděk Musil
- Příspěvky: 10570
- Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
- Bydliště: Vyškov/Rašov
- Kontaktovat uživatele:
Re: Města konečně mohou začít zavádět emisní zóny
Ano, ve finále to je zdražení. Pokud jsem slyšel, tak dálniční známky už nemá vydávat stát ale nějaká organizace (ŘSD ?) = tím pádem plátce DPH a stávající cena známky, která sice zůstane "stejná" = 1500 Kč automaticky naroste o DPH = další příjem do státního rozpočtu. L.Marek píše:Proč to lidem ulehčovat, ne? Lepší je z nich strhat kůži, to naší legislativě opravdu jde. Například jeden za všechny - od příštího roku se opět zdražují dálniční známky.
Edit: tak jsem to našel:
http://byznys.lidovky.cz/z-reditelstvi- ... kladna_mev
21011 -> (78) 84-99; 2103 -> (78) 99-04; 21073 -> (96) 04-07; 21044 -> (99) 07-13; 21044 -> (96) 12-16; Granta bílá -> 16-?; Vesta SW cross barvy Phantom (19) 20-?; 21011 - veterán (75) 12-?
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Re: Města konečně mohou začít zavádět emisní zóny
Ano, tak to zhruba vychází - od roku 2014 má být cena dálniční známky 1800 Kč, což oproti současné ceně znamená nárůst cca o hodnotu DPH.
Je to tady opravdu k zbláznění. Přemýšlím, jak by mi bylo třeba v Kanadě.
Je to tady opravdu k zbláznění. Přemýšlím, jak by mi bylo třeba v Kanadě.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Re: Města konečně mohou začít zavádět emisní zóny
Záměr o zónách apod. raději nekomentuji, neboť bych musel být značně vulgární, což v dnešní krásný slunečný den nechci.
Marku, obávám se, že na cestu do ca nemáš tu "správnou" barvu. Musel by ses značně opálit.
Marku, obávám se, že na cestu do ca nemáš tu "správnou" barvu. Musel by ses značně opálit.
Re: Města konečně mohou začít zavádět emisní zóny
Náhodou v Kanadě berou dost lidí, pokud chtějí pracovat, známý tam dělal dlouhá léta dřevorubce. Každopádně o přesunu jsem už také uvažoval a stále uvažuju, ovšem Kanada je pro mě nepřijatelná, já mířím jižněji, protože nejsem zimomil, v Kanadě bych se zcvoknul. Každopádně uvidíme, jak se k tomu města a obce postaví, třeba to zas bude jen v centru Prahy a tím to hasne, což by bylo špatný, ale přežitelný. Jako ještě vetší absurdita mi tahle akce přijde po zveřejnění tohoto: http://www.novinky.cz/veda-skoly/291653 ... ekalo.html . Na druhou stranu za smog můžou i zvířený částice prachu, takže i když to bude vířit elektromobil, tramvaj, nebo trolejbus, bude to stále stejný. Částice budou stoupat vlivem vyšší teploty z rozpáleného betonu a silnic. Hlavním problémem je nedostatek zeleně ve městech, nikoliv provoz spalovacích motorů.
- mceza
- Příspěvky: 2076
- Registrován: pon srp 13, 2012 20:41
- Bydliště: Mladá Boleslav/Kutná Hora/Brno
- Kontaktovat uživatele:
Re: Města konečně mohou začít zavádět emisní zóny
A co krávy? Ty vyprodukují víc CO2 než auta! Budou se taky známkovat a danit?
Zahraniční vůz po dědovi ВАЗ-2101 (1981)
Zimní pomsta ВАЗ-2101 (1974) - uz neni muj...
Auto na zimu Бумер E90 (2006) - uz neni muj...
Po BMW dalsi vozidlo z mocnosti Osy: Mazda 3 (2019)
Zimní pomsta ВАЗ-2101 (1974) - uz neni muj...
Auto na zimu Бумер E90 (2006) - uz neni muj...
Po BMW dalsi vozidlo z mocnosti Osy: Mazda 3 (2019)
Re: Města konečně mohou začít zavádět emisní zóny
Dokud to zavedou v jinych mestech, tak tam proste nehodlam jezidt. Az mi to zavedou u baraku, tak bud vemu do ruky konecne ty vidle, nebo se odstehuju.
Sami nemci priznali, ze rozdil v znecisteni mezi mestem se omezenim a bez je zanedbatelny. ale mi zas zavedeme neco, co se jinde ukazalo jako nic neresici vec. ale proc ne, penize se tim prece daji vymlatit, tak hura na to.
zmrdi, picusove a hajzlove to jsou. nic jineho. jeden vedle druheho. at se mi jediny politik odvazi zkrizit cestu.
Sami nemci priznali, ze rozdil v znecisteni mezi mestem se omezenim a bez je zanedbatelny. ale mi zas zavedeme neco, co se jinde ukazalo jako nic neresici vec. ale proc ne, penize se tim prece daji vymlatit, tak hura na to.
zmrdi, picusove a hajzlove to jsou. nic jineho. jeden vedle druheho. at se mi jediny politik odvazi zkrizit cestu.
VAZ 2104 1.3 1989
- mceza
- Příspěvky: 2076
- Registrován: pon srp 13, 2012 20:41
- Bydliště: Mladá Boleslav/Kutná Hora/Brno
- Kontaktovat uživatele:
Re: Města konečně mohou začít zavádět emisní zóny
Tohle podle mě není o penězích. To je jen o tom, že si nějakej debil (ve stylu Kocába) myslí, že tím pomůže společnosti.
Ať začnou s kvalitníma záchytnýma parkovištěma na kraji měst s dobrou dostupností MHD. (Ne jako třeba Brno, které na to jde teď opačně - přímo v centru buduje obrovské podzemní parkoviště...)
Ať začnou s kvalitníma záchytnýma parkovištěma na kraji měst s dobrou dostupností MHD. (Ne jako třeba Brno, které na to jde teď opačně - přímo v centru buduje obrovské podzemní parkoviště...)
Zahraniční vůz po dědovi ВАЗ-2101 (1981)
Zimní pomsta ВАЗ-2101 (1974) - uz neni muj...
Auto na zimu Бумер E90 (2006) - uz neni muj...
Po BMW dalsi vozidlo z mocnosti Osy: Mazda 3 (2019)
Zimní pomsta ВАЗ-2101 (1974) - uz neni muj...
Auto na zimu Бумер E90 (2006) - uz neni muj...
Po BMW dalsi vozidlo z mocnosti Osy: Mazda 3 (2019)
Re: Města konečně mohou začít zavádět emisní zóny
o penezich to dle meho je. ma to sice stat blbych 80 kc a i kdyby na tom byl zisk 20 kc, tak to mas treba pro kromeriz nejmene 5000 x 20 = 100 000 Kc. a to se bude nekomu naramne hodit. nehlede na tom, ze tiskarna dostane praci, majitel si taky necha 20 z kazde nalepky atd. Tem se to jiste hodit bude.mceza píše:Tohle podle mě není o penězích. To je jen o tom, že si nějakej debil (ve stylu Kocába) myslí, že tím pomůže společnosti.
Ať začnou s kvalitníma záchytnýma parkovištěma na kraji měst s dobrou dostupností MHD. (Ne jako třeba Brno, které na to jde teď opačně - přímo v centru buduje obrovské podzemní parkoviště...)
Proste zmrdovatost nejhorsiho kalibru. Nic to neresi, lidi to musi zaplatit a jeste je to omezi.
VAZ 2104 1.3 1989
Re: Města konečně mohou začít zavádět emisní zóny
Naposled, když se loni emise nějak mediálně probíraly, tak jsme akorát měli čerstvě pořízenou karburátorovou 05. Teď když mám měsíc doma onen všemi nenáviděný silný vůz v naftě, tak začnou s něčím takovýmhle To snad není možné ...
Jinak se k tomu asi krom vulgarizmů nedá nic říct. Jen další epizoda z dobrodružného seriálu z prostředí drsné reality malé hloupé zemičky kdesi na východě, ovládané lobbismem a korupcí
Jinak se k tomu asi krom vulgarizmů nedá nic říct. Jen další epizoda z dobrodružného seriálu z prostředí drsné reality malé hloupé zemičky kdesi na východě, ovládané lobbismem a korupcí
2x УАЗ 452, еx 21044 a 2105