Olej
Moderátor: Moderátoři
Re: Olej
MartasBrno:
V roce 1969, kdy byla Lada vymyšlena a posléze se začala vyrábět, specifikace ACEA neexistovala. Specifikace API je americká, tedy určená pro americké motory, tudíž pro nás má pouze informativní charakter.
Lada neurčuje pro oleje do svých původních karburátorových motoů vůbec žádné specifikace, pouze v rámci určitých tehdejších trendů doporučuje viskozitní specifikaci SAE. Prostě se s tím smiř. Můžeš jezdit na M6AD (SAE 30 nebo 40, API SC) až po třeba Castrol Edge FST (SAE 5W/30, API SM, VW 504.00/507.00 atd.). Pokaždé to sice jiným způsobem zasáhne do rodinného rozpočtu, neboť rozdíl cen těchto jmenovaných produktů je desetinásobný, ale motoru Lada to bude víceméně úplně jedno. Nehledě k tomu, že drtivá většina motorů Lada má své z sebou a mazat takový motor jiným olejem než minerálním s doporučenou SAE 15W/40 je prostě kontraproduktivní - zvýší se spotřeba oleje a bude nutné stále jej dolévat, sníží se mazací tlak oleje a motor může být hlučnější nebo klepat, a další a další problémy s tím spojené. Tak proč hledáš problém tam, kde evidentně není.
V roce 1969, kdy byla Lada vymyšlena a posléze se začala vyrábět, specifikace ACEA neexistovala. Specifikace API je americká, tedy určená pro americké motory, tudíž pro nás má pouze informativní charakter.
Lada neurčuje pro oleje do svých původních karburátorových motoů vůbec žádné specifikace, pouze v rámci určitých tehdejších trendů doporučuje viskozitní specifikaci SAE. Prostě se s tím smiř. Můžeš jezdit na M6AD (SAE 30 nebo 40, API SC) až po třeba Castrol Edge FST (SAE 5W/30, API SM, VW 504.00/507.00 atd.). Pokaždé to sice jiným způsobem zasáhne do rodinného rozpočtu, neboť rozdíl cen těchto jmenovaných produktů je desetinásobný, ale motoru Lada to bude víceméně úplně jedno. Nehledě k tomu, že drtivá většina motorů Lada má své z sebou a mazat takový motor jiným olejem než minerálním s doporučenou SAE 15W/40 je prostě kontraproduktivní - zvýší se spotřeba oleje a bude nutné stále jej dolévat, sníží se mazací tlak oleje a motor může být hlučnější nebo klepat, a další a další problémy s tím spojené. Tak proč hledáš problém tam, kde evidentně není.
Naposledy upravil(a) Marek dne čtv pro 13, 2012 08:34, celkem upraveno 1 x.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
- Křečík Barbuška
- Příspěvky: 11040
- Registrován: ned srp 29, 2004 09:01
- Bydliště: Brno
Re: Olej
Marťas, toliko knížečka od sedmičky z roku 1987.
Lada Granta Liftback 1,6 16V - skoro normální auto
Lada Kalina 1117 1,6 8V - neopodstatněné a nenaplněné naděje
ex VAZ 2105, VAZ 2104, VAZ 2107
Lada Kalina 1117 1,6 8V - neopodstatněné a nenaplněné naděje
ex VAZ 2105, VAZ 2104, VAZ 2107
- dmatej
- Příspěvky: 2847
- Registrován: pon bře 14, 2005 20:44
- Bydliště: Přehýšov
- Kontaktovat uživatele:
Re: Olej
Kalinu mám teď odstavenou s propáleným těsněním pod hlavou, nejspíš, tak jezdím za Laďkou.
Motor má od sestavení auta najeto asi 2000 km, žere olej, tak litr na ty dva tisíce. Použitý olej je Total Quartz 10W40. http://olfima.cz/TOTAL-%20MOTOROVÉ%20OL ... ?ItemIdx=1
Maže to, jede to, ale jako všechny syntetiky je to už od pohledu za studena řídké. Myslím si, že podobně jako dřív u bývalých motorů to vadí hlavně chvíli po startu, kdy se syntetika dostane "všude" a trochu se jí přitom spálí. Shodou okolností jsem před pár dny řešil olej do kolegova Forda Focus, kde se předepisuje 5W30 nebo 10W30, což mě zaujalo, něco jsem si o tom taky počtl - pointa je v tom, že u některého motoru je žádoucí, aby se olej dostal do malých vůlí, ale zároveň musí dotěsňovat. O toho Forda se psalo, že pokud se zvýší spotřeba oleje, má se přejít na 10W40.
Koreluje to s tím, co jsem vysledoval sám - nejlepší olej pro "krabici" pro mě byl vždycky Mogul Super Stabil 15W40. Jen jednou jsem si nechal vnutit Moguláckou 15W50 a od té doby měl můj první Žigul nenulovou spotřebu oleje ... tenhle olej prostě nemám rád, i rychle degradoval proti Stabilu.
Jinak Super Stabil stojí v hypermarketech kolem 600, na netu ho najdete za polovic.
Bohužel na olfimě mají jen total a elf, a jelikož jsem s tímhle krámem spokojen a Laďku čeká první výměna, můj další pokus s olejem směřuje na Quartz 5000 15W40 a uvidíme ... http://olfima.cz/TOTAL-%20MOTOROVÉ%20OL ... ?ItemIdx=1
Ještě co se týče viskozity - moje hypotéza je, že se ten olej chová jinak v tenké vrstvě a jinak při putování trubkou nebo lití z kanystru. V tenké vrstvě je možná ta viskozita taková, jak výrobce tvrdí, a syntetika a minerál jsou na tom při stejných hodnotách opravdu stejně. Jenže ten olej se taky tlačí čerpadlem, trubkami nějakého průměru, dotěsňuje simerinky na klice ... a tam může být háček, kde nakonec minerál zvítězí, protože udělá silnější vrstvu a nechce se mu tak snadno prosáknout skrz.
Navíc okrajem - když vezmu v úvahu olejové čerpadlo Lady, tak při nižší hladině je možná i dost "šlehaný", asi na to pěnění je dobré taky koukat ...
Zkrátka, u krabic bych se zuby nehty držel 15W40 a minerálních olejů s API SF a výš. Co se týče výrobce, používat osvědčené dodavatele a neexperimentovat s Lidlem, Tesco, atp. Nikdy nevíte, kde k těm sračkám s hezkou krabičkou přišly a s reklamacemi si na ně nepřijdete ...
Motor má od sestavení auta najeto asi 2000 km, žere olej, tak litr na ty dva tisíce. Použitý olej je Total Quartz 10W40. http://olfima.cz/TOTAL-%20MOTOROVÉ%20OL ... ?ItemIdx=1
Maže to, jede to, ale jako všechny syntetiky je to už od pohledu za studena řídké. Myslím si, že podobně jako dřív u bývalých motorů to vadí hlavně chvíli po startu, kdy se syntetika dostane "všude" a trochu se jí přitom spálí. Shodou okolností jsem před pár dny řešil olej do kolegova Forda Focus, kde se předepisuje 5W30 nebo 10W30, což mě zaujalo, něco jsem si o tom taky počtl - pointa je v tom, že u některého motoru je žádoucí, aby se olej dostal do malých vůlí, ale zároveň musí dotěsňovat. O toho Forda se psalo, že pokud se zvýší spotřeba oleje, má se přejít na 10W40.
Koreluje to s tím, co jsem vysledoval sám - nejlepší olej pro "krabici" pro mě byl vždycky Mogul Super Stabil 15W40. Jen jednou jsem si nechal vnutit Moguláckou 15W50 a od té doby měl můj první Žigul nenulovou spotřebu oleje ... tenhle olej prostě nemám rád, i rychle degradoval proti Stabilu.
Jinak Super Stabil stojí v hypermarketech kolem 600, na netu ho najdete za polovic.
Bohužel na olfimě mají jen total a elf, a jelikož jsem s tímhle krámem spokojen a Laďku čeká první výměna, můj další pokus s olejem směřuje na Quartz 5000 15W40 a uvidíme ... http://olfima.cz/TOTAL-%20MOTOROVÉ%20OL ... ?ItemIdx=1
Ještě co se týče viskozity - moje hypotéza je, že se ten olej chová jinak v tenké vrstvě a jinak při putování trubkou nebo lití z kanystru. V tenké vrstvě je možná ta viskozita taková, jak výrobce tvrdí, a syntetika a minerál jsou na tom při stejných hodnotách opravdu stejně. Jenže ten olej se taky tlačí čerpadlem, trubkami nějakého průměru, dotěsňuje simerinky na klice ... a tam může být háček, kde nakonec minerál zvítězí, protože udělá silnější vrstvu a nechce se mu tak snadno prosáknout skrz.
Navíc okrajem - když vezmu v úvahu olejové čerpadlo Lady, tak při nižší hladině je možná i dost "šlehaný", asi na to pěnění je dobré taky koukat ...
Zkrátka, u krabic bych se zuby nehty držel 15W40 a minerálních olejů s API SF a výš. Co se týče výrobce, používat osvědčené dodavatele a neexperimentovat s Lidlem, Tesco, atp. Nikdy nevíte, kde k těm sračkám s hezkou krabičkou přišly a s reklamacemi si na ně nepřijdete ...
Stroje Laďka 2101 a Beruška 1118 a Punťa (Grande Punto) a Škleblík (VW Passat).
Re: Olej
Rozhodně na NoName oleje z obchodních řetězců velký pozor. Drtivá většina těchto produktů pochází z Polska. Nic proti Polákům, ale víme své, že? A jak píše David - s reklamací nemáte šanci.
Ford má vlastní specifikace motorových olejů - SAE je jednou, nikoli jedinou specifikací. Fordovy specifikace plní jen hrstka olejů, v poslední době je výrobci označují "FE" (čert ví, proč). Ale důležité je, že specifikace Ford jsou uvedené na obalech pod kódem M2C-...... Je jich celá řada, mám jejich dekódovací tabulku (v případě zájmu je samozřejmě k dispozici).
Ford má vlastní specifikace motorových olejů - SAE je jednou, nikoli jedinou specifikací. Fordovy specifikace plní jen hrstka olejů, v poslední době je výrobci označují "FE" (čert ví, proč). Ale důležité je, že specifikace Ford jsou uvedené na obalech pod kódem M2C-...... Je jich celá řada, mám jejich dekódovací tabulku (v případě zájmu je samozřejmě k dispozici).
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Re: Olej
Dobré oleje vyrábí i Sunoco a jejich cena je také velmi příznivá.
Vašátor / TŘI SESTRY <III> LADA GANG / osa Brno - Plzeň / cituji "ladaklub je jen náhodně zformovaná banda hovad"
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
- MartasBrno
- Příspěvky: 4442
- Registrován: pon zář 08, 2008 13:10
- Bydliště: Brno
Re: Olej
Marku, to co jsi napsal o ACEA a API vím. Doufal jsem že se někdo vytasí s údaji výrobce z poslední doby, protože tu jsou lidi, kteří mají krabice z devadesátých let. Naprosto přesně dokonale zareagoval pípák - přesně to jsme si představoval. Bohužel, u jeho ročníku rus trvá stále na svém a já si kladl naději, že u krabic z devadesátých let by mohl pustit i jinou informaci, než tu, kterou psal před revolucí, když ACEA platí od nějakého roku 91 či co.
Určovat vhodné oleje podle SAE mi přijde tragické - pokud tedy svobodně nevolím vždy ten jediný správný, popadesáté dokola . Když už jsme u těch specifikací, zareaguju na pravidlo dmateje - volit oleje API SF a výše - bez ohledu na američnost této normy, je to alespoň nějaká stupnice, snad lepší než žádná. Dočetl jsem se, že od jisté hranice může být problém s mazáním ventilových vodítel oleji právě vyšších specifikací, kvůli sníženému obsahu některých látek a kvůli změně testování olejů z dvouventilových motorů na čtyřventilové. Nevím co je na tom pravdy, ale logiku to podle mne nepostrádá. Vývoj jde dopředu (měl by).
Proč jsem se vůbec začal o olej zajímat? Nemám nedostatek běžných olejů, ani mně netlačí interval výměny, že bych něco narychlo složitě vymýšlel a pak utíkal honem koupit. Chci si udělat názor na problém volby oleje obecně i pro konkrétní podmínky.
Je možné vybírat jiný olej pro auto, které jezdí časté krátké trasy? Asi ano, stejně jako pro auto, které jezdí hlavně dálnice. Do obou můžu nalít osvědčenou 15W40 a bude to dobře. Ale co když chci, aby to fungovalo lépe? Nezvolím v prvním případě raději olej 10W40 a ve druhém 15W50? Vzhledem k tomu, jak literatura oplývá tabulkami doporučených olejů od 10W30 po 20W50 (Tůma - snad nejsem moc nepřesný), můžu chtít pro první případ olej 10W30 nebo 10W40. A jsem v pytli, protože tyhle oleje se dělají jako standardní, nebo lehkoběžné. Ale pouhá etiketa na flašce mi nestačí. Chci porovnat konkrétní viskozitní parametry, abych nebyl překvapený například tím, že kinematická viskozita (čili za horka) může být u olejů např 10W40 a 15W40 různá (přestože "teplé" číslo je stále stejné = 40), stejně tak parametr HTHS. Teď mám v ruce flašku Leichtlauf oleje "ACEA A3B3 API SJ/CF SAE 5W40". Není to protimluv? Leichtlauf je podle mne ACEA A1B1. Teď babo raď. Můžu ho tam nalít, když má plnit ACEA A3B3 (což by "mělo" být v pohodě)? Budu lépe mazat studený, více pálit olej a nic nepoškodím?
A tohle je podle mně kámen úrazu nekvalifikovaných pokusů použít jiný olej než ten svatý 15W40 (přestože na něj stále jezdím a jsem spokojený). Proto jsem zvědavý a chci vědět víc.
Nemusíme se bavit o Ladě, mazat se musí motory všech aut.
Pro doplnění ještě jeden případ. Prošel jsme si východní katalogy, jako je Lukoil, Azmol. Třeba Lukoil klidně napíše, že jejich olej XY se vyrábí v SAE 5W40 - 20W50 a (jako skupina) je schválený AvtoVAZem. Lukoil 5W40 je taky leichtlauf a lije se do VAZů? Anebo je to dražší běžný olej, který se chová klasicky s tím bonusem, že se líp točí studený motor? Sranda je, že API specifikace je SG/CD, tedy na dnešní dobu SL, SM... je tu asi nějaký vývojový rozdíl. Proč? protože to dělají na míru starým motorům?
viz. http://lukoil-lubricants.com/products/p ... ils/00113/
Určovat vhodné oleje podle SAE mi přijde tragické - pokud tedy svobodně nevolím vždy ten jediný správný, popadesáté dokola . Když už jsme u těch specifikací, zareaguju na pravidlo dmateje - volit oleje API SF a výše - bez ohledu na američnost této normy, je to alespoň nějaká stupnice, snad lepší než žádná. Dočetl jsem se, že od jisté hranice může být problém s mazáním ventilových vodítel oleji právě vyšších specifikací, kvůli sníženému obsahu některých látek a kvůli změně testování olejů z dvouventilových motorů na čtyřventilové. Nevím co je na tom pravdy, ale logiku to podle mne nepostrádá. Vývoj jde dopředu (měl by).
Proč jsem se vůbec začal o olej zajímat? Nemám nedostatek běžných olejů, ani mně netlačí interval výměny, že bych něco narychlo složitě vymýšlel a pak utíkal honem koupit. Chci si udělat názor na problém volby oleje obecně i pro konkrétní podmínky.
Je možné vybírat jiný olej pro auto, které jezdí časté krátké trasy? Asi ano, stejně jako pro auto, které jezdí hlavně dálnice. Do obou můžu nalít osvědčenou 15W40 a bude to dobře. Ale co když chci, aby to fungovalo lépe? Nezvolím v prvním případě raději olej 10W40 a ve druhém 15W50? Vzhledem k tomu, jak literatura oplývá tabulkami doporučených olejů od 10W30 po 20W50 (Tůma - snad nejsem moc nepřesný), můžu chtít pro první případ olej 10W30 nebo 10W40. A jsem v pytli, protože tyhle oleje se dělají jako standardní, nebo lehkoběžné. Ale pouhá etiketa na flašce mi nestačí. Chci porovnat konkrétní viskozitní parametry, abych nebyl překvapený například tím, že kinematická viskozita (čili za horka) může být u olejů např 10W40 a 15W40 různá (přestože "teplé" číslo je stále stejné = 40), stejně tak parametr HTHS. Teď mám v ruce flašku Leichtlauf oleje "ACEA A3B3 API SJ/CF SAE 5W40". Není to protimluv? Leichtlauf je podle mne ACEA A1B1. Teď babo raď. Můžu ho tam nalít, když má plnit ACEA A3B3 (což by "mělo" být v pohodě)? Budu lépe mazat studený, více pálit olej a nic nepoškodím?
A tohle je podle mně kámen úrazu nekvalifikovaných pokusů použít jiný olej než ten svatý 15W40 (přestože na něj stále jezdím a jsem spokojený). Proto jsem zvědavý a chci vědět víc.
Nemusíme se bavit o Ladě, mazat se musí motory všech aut.
Pro doplnění ještě jeden případ. Prošel jsme si východní katalogy, jako je Lukoil, Azmol. Třeba Lukoil klidně napíše, že jejich olej XY se vyrábí v SAE 5W40 - 20W50 a (jako skupina) je schválený AvtoVAZem. Lukoil 5W40 je taky leichtlauf a lije se do VAZů? Anebo je to dražší běžný olej, který se chová klasicky s tím bonusem, že se líp točí studený motor? Sranda je, že API specifikace je SG/CD, tedy na dnešní dobu SL, SM... je tu asi nějaký vývojový rozdíl. Proč? protože to dělají na míru starým motorům?
viz. http://lukoil-lubricants.com/products/p ... ils/00113/
- dmatej
- Příspěvky: 2847
- Registrován: pon bře 14, 2005 20:44
- Bydliště: Přehýšov
- Kontaktovat uživatele:
Re: Olej
Ano .
Co se týče doporučených olejů do krabic - nezapomínej, že ten motor je v podstatě pořád stejný, počítá se stejnými vůlemi, principy. Konec konců i ty oleje se pro tyhle auta vyrábí nejmíň 20 let stejné. Přijde mi, že bys prostě chtěl jen nějakou změnu, ale zdá se, že žádná není na obzoru
10W40 a 15W50 - ne a ne, neosvědčilo se mi to. Studený motor má totiž poměrně velké vůle, netěsní, a je naopak třeba hustší olej. Prostě slabina není v tom, že je olej moc hustý, ale naopak málo. Ta 15W tam má být. Teď dojíždím s 10W40, jezdím hlavně krátké trasy do 5km, ale není to úplně ideální. Ne že by to bylo špatný, ale ... definitivně budu soudit, až to vyměním za tu 15W.
U 15W50 mám pocit, že tyhle oleje málokdy bývají kvalitní. Ani moc nejsou vidět, prakticky znám jen ten jeden Mogul Forte nebo tak nějak to bylo a ten zavrhuju.
Smiř se s tím, že pro VAZ 210x je ideální 15W40, v případě motoru v perfektním stavu asi i 10W40, ale jinam bych se neodchyloval. Upřednostňuju minerální olej, opět, pokud je motor 100%, syntetika může být.
Co se týče HTHS - možná bys to měl pro jistotu u každého oleje proměřit, čert ví, jak moc výrobci kecají
API je odvozená spíš coby "kvalita oleje", proto se vždycky používá v kombinaci s SAE.
http://www.oilspecifications.org/api_eolcs.php - v kostce
http://www.carbibles.com/engineoil_bible.html - zajímavý ...
http://www.hddeo.com/keyspecifications.html - podrobně, ale jen pro nafťáky, pro benzíňáky jsem nenašel a nemůžu zabít tolik času ...
Co se týče doporučených olejů do krabic - nezapomínej, že ten motor je v podstatě pořád stejný, počítá se stejnými vůlemi, principy. Konec konců i ty oleje se pro tyhle auta vyrábí nejmíň 20 let stejné. Přijde mi, že bys prostě chtěl jen nějakou změnu, ale zdá se, že žádná není na obzoru
10W40 a 15W50 - ne a ne, neosvědčilo se mi to. Studený motor má totiž poměrně velké vůle, netěsní, a je naopak třeba hustší olej. Prostě slabina není v tom, že je olej moc hustý, ale naopak málo. Ta 15W tam má být. Teď dojíždím s 10W40, jezdím hlavně krátké trasy do 5km, ale není to úplně ideální. Ne že by to bylo špatný, ale ... definitivně budu soudit, až to vyměním za tu 15W.
U 15W50 mám pocit, že tyhle oleje málokdy bývají kvalitní. Ani moc nejsou vidět, prakticky znám jen ten jeden Mogul Forte nebo tak nějak to bylo a ten zavrhuju.
Smiř se s tím, že pro VAZ 210x je ideální 15W40, v případě motoru v perfektním stavu asi i 10W40, ale jinam bych se neodchyloval. Upřednostňuju minerální olej, opět, pokud je motor 100%, syntetika může být.
Co se týče HTHS - možná bys to měl pro jistotu u každého oleje proměřit, čert ví, jak moc výrobci kecají
API je odvozená spíš coby "kvalita oleje", proto se vždycky používá v kombinaci s SAE.
http://www.oilspecifications.org/api_eolcs.php - v kostce
http://www.carbibles.com/engineoil_bible.html - zajímavý ...
http://www.hddeo.com/keyspecifications.html - podrobně, ale jen pro nafťáky, pro benzíňáky jsem nenašel a nemůžu zabít tolik času ...
Stroje Laďka 2101 a Beruška 1118 a Punťa (Grande Punto) a Škleblík (VW Passat).
- MartasBrno
- Příspěvky: 4442
- Registrován: pon zář 08, 2008 13:10
- Bydliště: Brno
Re: Olej
dmatej, to mám dávno přečtené. Právě tyhle články mne navedly na to se zajímat víc do podrobna. A ano, krabice se dělaly furt stejné, ale výrobce mohl aktualizovat doporučení, bože, právě o to mi jde. Pípákova příručka mi jako první na světě aspoň z části řekla, na co jsem se ptal! Do mé příručky z roku 72 napsal název ruského oleje. Do pípákové se odvážil napsat API!!!
Marku, je možné, že hledám problém kde není, ale v tom případě co jsem napsal předtím jsem uvedl příklady, které bych rád, aby mi někdo vysvětlil.
Omlouvám se za opakování a za zdánlivé odmítání pravdy, ale potřebuju to jinak
Mám na mysli tento případ, viz výše: " Vzhledem k tomu, jak literatura oplývá tabulkami doporučených olejů od 10W30 po 20W50 (Tůma - snad nejsem moc nepřesný), můžu chtít pro první případ olej 10W30 nebo 10W40. A jsem v pytli, protože tyhle oleje se dělají jako standardní, nebo lehkoběžné. Ale pouhá etiketa na flašce mi nestačí. Chci porovnat konkrétní viskozitní parametry, abych nebyl překvapený například tím, že kinematická viskozita (čili za horka) může být u olejů např 10W40 a 15W40 různá (přestože "teplé" číslo je stále stejné = 40), stejně tak parametr HTHS. Teď mám v ruce flašku Leichtlauf oleje "ACEA A3B3 API SJ/CF SAE 5W40". Není to protimluv? Leichtlauf je podle mne ACEA A1B1. Teď babo raď. Můžu ho tam nalít, když má plnit ACEA A3B3 (což by "mělo" být v pohodě)? Budu lépe mazat studený, více pálit olej a nic nepoškodím?"
Co se týká ojetých motorů - mám v autě motor skoro nový. Tak proč nevyužít možnosti... dmatejův příklad oleje 10W40, přestože píše nějaké pochybnosti, mi říká, že není jen jedna jediná správná volba. Nyní můžu jako částečné vodítko použít alespoň pípákovy údaje.
Marku, je možné, že hledám problém kde není, ale v tom případě co jsem napsal předtím jsem uvedl příklady, které bych rád, aby mi někdo vysvětlil.
Omlouvám se za opakování a za zdánlivé odmítání pravdy, ale potřebuju to jinak
Mám na mysli tento případ, viz výše: " Vzhledem k tomu, jak literatura oplývá tabulkami doporučených olejů od 10W30 po 20W50 (Tůma - snad nejsem moc nepřesný), můžu chtít pro první případ olej 10W30 nebo 10W40. A jsem v pytli, protože tyhle oleje se dělají jako standardní, nebo lehkoběžné. Ale pouhá etiketa na flašce mi nestačí. Chci porovnat konkrétní viskozitní parametry, abych nebyl překvapený například tím, že kinematická viskozita (čili za horka) může být u olejů např 10W40 a 15W40 různá (přestože "teplé" číslo je stále stejné = 40), stejně tak parametr HTHS. Teď mám v ruce flašku Leichtlauf oleje "ACEA A3B3 API SJ/CF SAE 5W40". Není to protimluv? Leichtlauf je podle mne ACEA A1B1. Teď babo raď. Můžu ho tam nalít, když má plnit ACEA A3B3 (což by "mělo" být v pohodě)? Budu lépe mazat studený, více pálit olej a nic nepoškodím?"
Co se týká ojetých motorů - mám v autě motor skoro nový. Tak proč nevyužít možnosti... dmatejův příklad oleje 10W40, přestože píše nějaké pochybnosti, mi říká, že není jen jedna jediná správná volba. Nyní můžu jako částečné vodítko použít alespoň pípákovy údaje.
Re: Olej
Marťasi, vytváříš problémy tam kde nejsou. Souhlasím tedy naprosto s Markem.... ale jen tak pro vysvětlenou.
Najít olej 10w30, 10w40 jako minerání, je hledání jehly v kupce sena. Všechno to jsou polo či plné syntetiky. A jak říká staré dobré pravidlo: nikdy nelej polo/ syntetiku tam kde běhal minerální olej. A už tu několikrát bylo řečeno, co to může způsobit, proto se tu nebudu zbytečně rozepisovat (samozřejmě, motor po GO či s málo kilometry a pravidelnou! výměnou jest něco jiného...stejně bych to nedělal.
Naopak olej 20w50 jest "hustčí" a proto je dobré ho použít do motorů, které mají už více naběháno, mají větší spotřebu oleje atd. Při použití hustčího oleje vždy spotřeba oleje klesne. A to v některých případech velmi výrazně (osobně odzkoušeno u motoru Rolls-Royce, kde spotřeba oleje i kouřivost klesla více jak o půlku - více jak o půl litru oleje).
Někteří výrobci (např. Sunoco) vyrábí oleje s různými aditivi a označením, udávajícím své použití pro motory nové / motory s naběhanými km / motory s velkou spotřebou oleje.
Nevím co přesně hledáš za informace, pokud však zajdeš do nějaké firmy dlouhodobě se zabívající prodejem olejů, zajisté ti na všechno odpoví - doporučuji třeba Pavla Černého, oleje + maziva, ulice Tábor. Mají tam i vzorky použitých olejů a různých olejů "přejetých" s různými specifikacemi.
Jen tak na okraj, nezapomínej na dělení minerální, polosyntetika, syntetika. Rozdělovat oleje pouze podle viskozity a specifikace dost dobře nelze.
Najít olej 10w30, 10w40 jako minerání, je hledání jehly v kupce sena. Všechno to jsou polo či plné syntetiky. A jak říká staré dobré pravidlo: nikdy nelej polo/ syntetiku tam kde běhal minerální olej. A už tu několikrát bylo řečeno, co to může způsobit, proto se tu nebudu zbytečně rozepisovat (samozřejmě, motor po GO či s málo kilometry a pravidelnou! výměnou jest něco jiného...stejně bych to nedělal.
Naopak olej 20w50 jest "hustčí" a proto je dobré ho použít do motorů, které mají už více naběháno, mají větší spotřebu oleje atd. Při použití hustčího oleje vždy spotřeba oleje klesne. A to v některých případech velmi výrazně (osobně odzkoušeno u motoru Rolls-Royce, kde spotřeba oleje i kouřivost klesla více jak o půlku - více jak o půl litru oleje).
Někteří výrobci (např. Sunoco) vyrábí oleje s různými aditivi a označením, udávajícím své použití pro motory nové / motory s naběhanými km / motory s velkou spotřebou oleje.
Nevím co přesně hledáš za informace, pokud však zajdeš do nějaké firmy dlouhodobě se zabívající prodejem olejů, zajisté ti na všechno odpoví - doporučuji třeba Pavla Černého, oleje + maziva, ulice Tábor. Mají tam i vzorky použitých olejů a různých olejů "přejetých" s různými specifikacemi.
Jen tak na okraj, nezapomínej na dělení minerální, polosyntetika, syntetika. Rozdělovat oleje pouze podle viskozity a specifikace dost dobře nelze.
Vašátor / TŘI SESTRY <III> LADA GANG / osa Brno - Plzeň / cituji "ladaklub je jen náhodně zformovaná banda hovad"
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
- dmatej
- Příspěvky: 2847
- Registrován: pon bře 14, 2005 20:44
- Bydliště: Přehýšov
- Kontaktovat uživatele:
Re: Olej
Marťasi, dej si vyhledat tabulku API a zajisté si všimneš hlavně toho, že první doporučení se dává podle roku výroby vozidla. Ony s tím i trochu souvisejí standardní výrobní postupy a tolerance, používané v průmyslu - pravda, motory krabic jsou trochu specifický případ, když je motor založený na desítky let staré technologii, ale právě s tímto vědomím není kam spěchat (směrem k API SN).
Vašátore, jak jsem to dopoledne hledal, někde jsem narazil na text, že prý je to už pověra a tuším od API GL jsou ty oleje většinou mísitelné bez rizika. Samozřejmě, pokud nemusím, nebudu riskovat. S tou spotřebou oleje máš pravdu (byť ten Mogul 15W50 mi spotřebu ZVÝŠIL, ale to je zlá výjimka).
Vašátore, jak jsem to dopoledne hledal, někde jsem narazil na text, že prý je to už pověra a tuším od API GL jsou ty oleje většinou mísitelné bez rizika. Samozřejmě, pokud nemusím, nebudu riskovat. S tou spotřebou oleje máš pravdu (byť ten Mogul 15W50 mi spotřebu ZVÝŠIL, ale to je zlá výjimka).
Stroje Laďka 2101 a Beruška 1118 a Punťa (Grande Punto) a Škleblík (VW Passat).
Re: Olej
Z pročtení celého vlákna "Olej" mi vychází, že je nejlepší řídit se radami zkušených "Žigulistů", zejména Marka.Vašátor píše:Marťasi, vytváříš problémy tam kde nejsou. Souhlasím tedy naprosto s Markem.... ale jen tak pro vysvětlenou....
Pokud se zařídíš podle této rady, může se Ti stát, že dnešní "kapitalista-podnikatel" Ti poradí olej, který třeba nebude špatný ale spíše to bude ten, kterého se potřebuje zbavit.Vašátor píše:...Nevím co přesně hledáš za informace, pokud však zajdeš do nějaké firmy dlouhodobě se zabývající prodejem olejů, zajisté ti na všechno odpoví .
A věř, to není jen moje skeptická poznámka. V práci jsem testoval řadu olejů pro rychloběžné šicí stroje a nemysli si, že nároky tam nejsou vysoké. Tyto japonské stroje (Juki, Brother) a stroje z NSR (Pfaff), pracovaly v téměř nepřetržitém provozu (30-40 min chodu a max. 5 min klid), 16 hodin denně. Olej se tlačil zubovým čerpadlem do mazacích míst (kluzná ložiska), kde většina hřídelů točila 3500 - 3800 T (o optimalizaci otáček by mohla být další dlouhá kapitola) a hřídel náhonu chapače 3x tolik. Druhé čerpadlo odsávalo olej z míst ,kde nemohl odtéct samospádem, Tedy obdoba spalovacího 4 taktu se suchým karterem. Teplota oleje se pohybovala 50 -70 st.C .
Po mnoha testech, doporučeních a nákupu drahých japonských a západoevropských olejů doporučených "zastupotechnami" japonského a NSR výrobce, jsme došli s tríbotechniky (specialisty na mazací techniku) fy Benzina k tomu, že jejich 5x levnější olej J2 má mnohem lepší vlastnosti. Šlo tam hlavně o životnost 3otáčkových velice drahých chapačů (točících přes 10 000 T) i ostatních kluzných míst - podavačů, jehelních mechanizmů (obdoba pohybu pístů a ventilů) atd.
To jsem se zas "rozkecal" - ale jsou to životní zkušenosti.
P.S. Tím se rozhodně nechci řadit mezi odborníky na automobilové oleje.
Если бы автомобили Лада были безпроблематичными, я бы определенно русский язык забыл.
- MartasBrno
- Příspěvky: 4442
- Registrován: pon zář 08, 2008 13:10
- Bydliště: Brno
Re: Olej
Tak a je to tu zase. Právě ty dobré rady a problémy, co Vašku, popisuješ a co dmatej dementuje jsou podle současného stavu přežitky a pověry. A to konkrétně rozlišování olejů na minerální a syntetické,nemísitelnost olejů by měla být dávno přežitkem. A právě se má olej vybírat podle specifikací, nikoliv podle hustší/řidší.
CHci získat vědomosti platné obecně, nechci se bavit o vylítaném motoru s velkými vůlemi, nanejvýš o starém motoru s velkými konstrukčními vůlemi (který se tak dělal do letoška a něco se do něho lít musí!).
Za tu ulici Tábor děkuju, to je hodnotná informace, rád si vyslechnu i další zůčastněnou stranu.
CHci získat vědomosti platné obecně, nechci se bavit o vylítaném motoru s velkými vůlemi, nanejvýš o starém motoru s velkými konstrukčními vůlemi (který se tak dělal do letoška a něco se do něho lít musí!).
Za tu ulici Tábor děkuju, to je hodnotná informace, rád si vyslechnu i další zůčastněnou stranu.
Re: Olej
http://lada.vaz.ru/files/exp_manual/re_ ... -02-07.pdf
Na stránce 69 začíná povídání o olejích. Je to manuál z roku 2007, aktuálnější už asi není.
Na stránce 69 začíná povídání o olejích. Je to manuál z roku 2007, aktuálnější už asi není.
Re: Olej
Pokud chceš získat obecné, tedy defaultně platné informace o olejích, nehledej je na olejích jako takových, ale projdi si specifikace API, CCMC (a samozřejmě na ni navazující novou ACEA), případně specifikace výrobců motorů.
Pokud si otevřeš "můj" článek o olejích a specifikacích, který jsem před několika lety napsal a sem na fórum věnoval, tak si myslím, že svou odpověď najdeš. O ACEA a API jsem se tam rozepsal dost podrobně.
Pokud si otevřeš "můj" článek o olejích a specifikacích, který jsem před několika lety napsal a sem na fórum věnoval, tak si myslím, že svou odpověď najdeš. O ACEA a API jsem se tam rozepsal dost podrobně.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)