Luďo - my si určitě rozumíme o co jde. Před více než 4 lety jsem zde psal :Luděk Musil píše:já reostat vyřadil z okruhu, svíčky ... (téda Petře Ty mi dáváš ) ... . L.jiri.k píše:chci reostat podsvícení nahradit pevným odporem. Netušíte, jak asi velkým? Tedy, nemá někdo odzkoučeno?
http://forum.ladaklub.com/viewtopic.php ... ra#p151469
Od té doby jsem několikrát upozorňoval, že když někdo položí otázku, (a chce solidní odpověď) musí popsat co má za vůz, model, ročník, jak se závada projevuje (za tepla ,za mrazu, v klidu , za jízdy atd.). A nejprve prohledat podobná temata na fóru.
K.L. stejný problém efektně řeší konstatováním, že nemá křišťálovou kouli.
Zatím se nechci k tomuto řešení přiklánět (nakonec mi ale asi nic jiného nezbyde).
Tak tedy - Jiří.k - nic ve zlém, ale opravdu zatím nevím co od své otázky očekáváš.
Reostat obecně, je proměnný rezistor (odpor je veličina) s hodnotami od zlomků ohmů do desítek milionů ohmů.
Ten v autech na "stmívání" prosvětlení se pohybuje (podle počtu stmívaných žárovek a jejich celkovém příkonu) v desítkách ohmů. Podle téhož se pohybuje jeho zatižitelnost v jednotkách až desítkách W. Totéž platí pro rezistor, kterým chceš nahradit reostat.
V nejjednodušším případě, chceš-li snížit příkon žárovky (žárovek) cca na polovinu, musí se odpor reostatu (odporu, správněji rezistoru) rovnat cca polovině odporu připojených žárovek.
Totéž platí pro zatižitelnost ve W.
Cca píši proto, že se pohybujeme v nelineární oblasti (vlákno žárovky má jiný - menší -odpor než je vypočtený z jejího příkonu a jmenovitého napětí) a svítivost není lineární funkcí příkonu.
Zjednodušený příklad: mám 10 ks 12V, 2W žárovek . Při paralelním (vedle sebe) zapojení představují odpor R = (U^2)/P , tedy 144/20 t.j. 7,2 ohmu . Stejně velký rezistor pro zatížení cca 10 W (z výše popsaných důvodů volíme nejblíže vyšší hodnotu) sníží příkon těchto žárovek cca na polovinu. A pozor- ten rezistor bude dost nepříjemně "topit".
Přesnější řešení by bylo přes změřený proud.
P.S. Luďo - co ten elmotor ?