Kdo ne, může si počíst totéž česky.
Ruský stát se vzdává kontroly nad vlajkovou lodí průmyslu - Renault-Nissan přebírá Ladu.Brzy bude mít koncern Renault-Nissan v Togliatti hlavní slovo.
Na snímku je snad poslední dokumentární foto z výrobní linky 2107, tak zamáčkněte slzu... (pozn.“překladatele“)
Tabulku největších světových výrobců automobilů snad překládat nemusím.
Po dlouholetých přípravách je francouzsko-japonský koncern u cíle – dostat se na trvale rostoucí ruský trh, a přebírá dosud převážně státem financovaný Avtovaz. Tím, pokud jde o odbyt, předstihl Toyotu a stal se 3.největším světovým výrobcem aut po GM a VW. Od krizového roku 1988 (Avtovaz byl tehdy zachráněn díky státní pomoci) již patřila koncernu ¼ podniku v Togliatti, nyní se Renault-Nissan chce prostřednictvím společného podniku do poloviny 2014 stát většinovým vlastníkem (50,01%). K tomu se RN spojil s ruským státním holdingem Russian Technologies [člověk by podle názvu skoro netušil...
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
]. Na základě postupné investice 570 mil. € získá RN ve společném podniku více než 2/3 podíl, a tento podnik bude mít 74,5% podíl v Avtovazu. Renault již delší dobu pracuje na modernizaci výroby v Togliatti – buduje nové haly i výrobní zařízení. V budoucnu tam bude uskupení Renault-Nissan-Lada vyrábět vozy na platformě levné francouzské značky z Rumunska - Loganu (Dacia). Jednoduchá auta jsou určena pro ruský trh, velikostí srovnatelný s německým, a chráněný před importem vysokými dovozními cly. Renault se tím má stát méně závislým na klesajícím odbytu v západní Evropě, Rusové se údajně zase dostanou blíže k moderním [?] technologiím. Podle některých odborníků se Rusko brzy stane největším evropským automobilovým trhem, a již nyní je sedmým největším na světě. Za první čtvrtletí 2012 vzrostl prodej nových osobních vozidel o 19% na 614 000. Nezpochybnitelným lídrem (ruského) trhu s dobře třetinovým podílem, daleko před GM, VW a Hyundai-KIA je nyní stvrzená aliance Avtovaz-Renault-Nissan [spíše asi Renault-Nissan-Lada], usilující do budoucna o získání až 40% podílu na ruském trhu.
Převzetím Avtovazu končí jedna éra. Pro mnoho Rusů jsou z módy vyšlé [znamená to snad vždy také špatné?] modely Lady symbolem doby, kdy ještě věřili na hospodářské vítězství sovětského systému. [Nechci provokovat, ale z pohledu dnešní "globální ekonomiky" se někdy zdá, že to až tak úplně od věci nebylo
![:shock:](./images/smilies/icon_eek.gif)
]. Proto Renault postupuje obezřetně, a slibuje respektovat odlišnou podnikovou kulturu stejně, jako odlišné značky. A Lada má jednoznačně zůstat ruskou značkou. Avtovaz tak jako tak končí s výrobou legendárního 2107 – po 40 letech má poslední vůz sjet z výrobní linky koncem tohoto roku.
--------------
Tož tak - to jsou zprávy z obvykle velmi dobře informovaných zdrojů. Kdo si to přečte, nemusí už na fóru spekulovat co a jak bude, zda se „Lacia“ bude prodávat u nás atd. Otázkou samozřejmě zůstávají originální ladovácké modely Kalina, Priora, Granta a jejich budoucnost pod francouzskou taktovkou v automobilovém kolosu na Volze.
[...] - to jsou moje drobné komentáře. J.