Voltmetr snadno a rychle
Moderátor: Moderátoři
- Luděk Musil
- Příspěvky: 10570
- Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
- Bydliště: Vyškov/Rašov
- Kontaktovat uživatele:
Voltmetr snadno a rychle
e o voltmetr s potlačenou nulou pro rychlou kontrolu stavu palubní sítě motorového vozidla, které nemá palubní voltmetr.
Pro tuto rychlou kontrolu se nehodí číslicový multimetr z důvodu „vzorkování“ hodnoty.
Univerzální ručkové měřidlo se nehodí již méně, ale problémem je to,že zajímavé údaje (v rozsahu cca 6 – 16 V jsou rozprostřeny na malém úseku stupnice .
Voltmetr podle tohoto návrhu reaguje spojitě a dostatečně rychle např. při startování, kdy zaznamená pokles napětí. Pokud napětí při startování klesne pod 6 V, znamená to, že akumulátor má již „své za sebou“. Pokud se napětí pohybuje na začátku zeleného pole v klidu motoru a ke konci při běhu motoru, je vše v pořádku. Ručka červeném poli značí nebezpečné přebíjení akumulátoru v důsledku závady regulace alternátoru. Jako měřidlo lze použít
výprodejní „Metrácké“ 30x30 mm ev starší DHR 3. 0,1 – 0,5 mA.
Schema (VM_sch) mluví za vše, ale pro „neelektrotechniky“ popíši nastavení. Napětí Zenerovy dioda určuje počátek stupnice. Proto zakoupíme typ s ZD napětím blízkým 6 V , případně si ji necháme vybrat . Potenciometrem R1 a kontrolním voltmetrem zkontrolujeme začátek stupnice. Proměnným odporem R2 nastavíme 16 V na konec stupnice opět podle kontrolního voltmetru.
Odpor R2 nahradíme pevným odporem shodné hodnoty, stupnici přelepíme výtiskem podle předlohy (VM_škála.jpg - není lineární) a je to. Zbývá jen sestavení s vidlicí do zapalovače. Zde jsem použil jako mezikus krabičku od filmu (VM_obr.jpg - foceno telefonem tedy nic moc).
POZOR ! Hodnota R2 musí začínat na cca 50 kohm. Při menší hodnotě hrozí poškození měřidla. A s napětím 20 V začínat od nuly.
http://forum.ladaklub.com/download/file ... w&id=21487
http://forum.ladaklub.com/download/file ... w&id=21486
http://forum.ladaklub.com/download/file ... w&id=21485
PetrHC - děkujeme
Pro tuto rychlou kontrolu se nehodí číslicový multimetr z důvodu „vzorkování“ hodnoty.
Univerzální ručkové měřidlo se nehodí již méně, ale problémem je to,že zajímavé údaje (v rozsahu cca 6 – 16 V jsou rozprostřeny na malém úseku stupnice .
Voltmetr podle tohoto návrhu reaguje spojitě a dostatečně rychle např. při startování, kdy zaznamená pokles napětí. Pokud napětí při startování klesne pod 6 V, znamená to, že akumulátor má již „své za sebou“. Pokud se napětí pohybuje na začátku zeleného pole v klidu motoru a ke konci při běhu motoru, je vše v pořádku. Ručka červeném poli značí nebezpečné přebíjení akumulátoru v důsledku závady regulace alternátoru. Jako měřidlo lze použít
výprodejní „Metrácké“ 30x30 mm ev starší DHR 3. 0,1 – 0,5 mA.
Schema (VM_sch) mluví za vše, ale pro „neelektrotechniky“ popíši nastavení. Napětí Zenerovy dioda určuje počátek stupnice. Proto zakoupíme typ s ZD napětím blízkým 6 V , případně si ji necháme vybrat . Potenciometrem R1 a kontrolním voltmetrem zkontrolujeme začátek stupnice. Proměnným odporem R2 nastavíme 16 V na konec stupnice opět podle kontrolního voltmetru.
Odpor R2 nahradíme pevným odporem shodné hodnoty, stupnici přelepíme výtiskem podle předlohy (VM_škála.jpg - není lineární) a je to. Zbývá jen sestavení s vidlicí do zapalovače. Zde jsem použil jako mezikus krabičku od filmu (VM_obr.jpg - foceno telefonem tedy nic moc).
POZOR ! Hodnota R2 musí začínat na cca 50 kohm. Při menší hodnotě hrozí poškození měřidla. A s napětím 20 V začínat od nuly.
http://forum.ladaklub.com/download/file ... w&id=21487
http://forum.ladaklub.com/download/file ... w&id=21486
http://forum.ladaklub.com/download/file ... w&id=21485
PetrHC - děkujeme
21011 -> (78) 84-99; 2103 -> (78) 99-04; 21073 -> (96) 04-07; 21044 -> (99) 07-13; 21044 -> (96) 12-16; Granta bílá -> 16-?; Vesta SW cross barvy Phantom (19) 20-?; 21011 - veterán (75) 12-?
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Re: Voltmetr snadno a rychle
Panelové měřidlo 100uA (sice 45x45mm) je možné běžně koupit v prodejnách GM electronic pod skladovým číslem 723-039 za 104Kč.
Lada Niva 1,7MPi+LPG r.v. 2009 (01/2010 - 3/2014);
Lada 2105 r.v. 1985 (06/1994 - 11/1996);
Lada 2105 r.v. 1985 (06/1994 - 11/1996);
Re: Voltmetr snadno a rychle
das link na to meradlo...lebo za tu cenu to vidim na chinu ktora ma od presnosti merania daleko......
- Křečík Barbuška
- Příspěvky: 11040
- Registrován: ned srp 29, 2004 09:01
- Bydliště: Brno
Re: Voltmetr snadno a rychle
Lada Granta Liftback 1,6 16V - skoro normální auto
Lada Kalina 1117 1,6 8V - neopodstatněné a nenaplněné naděje
ex VAZ 2105, VAZ 2104, VAZ 2107
Lada Kalina 1117 1,6 8V - neopodstatněné a nenaplněné naděje
ex VAZ 2105, VAZ 2104, VAZ 2107
- MartasBrno
- Příspěvky: 4442
- Registrován: pon zář 08, 2008 13:10
- Bydliště: Brno
Re: Voltmetr snadno a rychle
Jaký má být přínos tohoto proti pětkovému voltmetru?
Odpovím si sám, přenosnost, univerzálnost. Jako příruční pohotový pomocník.
Odpovím si sám, přenosnost, univerzálnost. Jako příruční pohotový pomocník.
Re: Voltmetr snadno a rychle
tak ze china... no preventivne by som to premeral na lab zdroji ci výchilka bude odpovedal napetie res ci bude linearna.
Re: Voltmetr snadno a rychle
Osobne ma na voltmetri hnevá, že neviem, akým prúdom dobíjam, no horšie, že pri vypnutom motore vybíjam aku. Maximálne tuším podľa spotrebičov. Keď s nivou hoďku svietim s rampou 4x55W da to cca 17Ah dole, občas menič.. no musel som to kontrolovať. Vyprdol som sa na voltmeter a zbastlil ampermeter - na bocniku 50mOhm som meral ubytok. Lenže to bolo nespratne, tak som to optimalizoval, meriam procesorom, prud zobrazujem v amperoch na dvojitom led displeji. Cele sa mi to v smd zmestilo do slepeho vypinača. Z princípu fungovania meria bočník v kladnej vetve, rozsah je +70A/-70A. V aute to ešte nemám, je tam zima, ale na stole to chodí. Až sa k tomu dostanem tak to ofotím, možno by sa to niekomu hodilo.
- MartasBrno
- Příspěvky: 4442
- Registrován: pon zář 08, 2008 13:10
- Bydliště: Brno
Re: Voltmetr snadno a rychle
Astero, toto mne opravdu zajímá!
Kompenzuješ vnější vlivy, nebo je to pokojová konstrukce? Každopádně
Bočník je některý z kabelů, neob jsi tam vložil skutečný bočník? Já toto chtěl dělat analogově s OZ se snímáním napětí na kostřicím kabelu, kde by to bralo i starty, anebo na spojce altík - baterka. Tak by to měřilo jen proudy dobíjení a vybíjení co dá / vezme baterka, čili vyjma starty a vyjma spotřebu krytou altíkem.
Kompenzuješ vnější vlivy, nebo je to pokojová konstrukce? Každopádně
Bočník je některý z kabelů, neob jsi tam vložil skutečný bočník? Já toto chtěl dělat analogově s OZ se snímáním napětí na kostřicím kabelu, kde by to bralo i starty, anebo na spojce altík - baterka. Tak by to měřilo jen proudy dobíjení a vybíjení co dá / vezme baterka, čili vyjma starty a vyjma spotřebu krytou altíkem.
Re: Voltmetr snadno a rychle
S bočníkom to neni tak jednoduché, ako to vypadá. Aby mal nejaký rozumný, merateľný úbytok, musí mať nejaký odpor, ale nie moc veľký, aby sa tam netratilo veľa energie. Hneď som si stanovil, že nebudem merať štartovací prúd, to by sa strašne skomplikovalo. Bočník umiestniť na zem, teda medzi -AKU a kostru by bolo ideálne, ale prechádzal by tam i štartovací prúd, pri 50mOhm bočníku a 100A je tam úbytok 5V - problémy so štartovaním. Posunul som ho teda medzi +AKU a +uzol altíku, z ktorého sú napájané všetky spotrebiče mimo štartéra, ten je priamo na +AKU. Takže meriam len do/vybíjanie AKU. Bočník mám cca 350mm drátu 2,5mm2 Cu. Úbytok je samozrejme upravený a vhodne posunutý pomocou OZ, prevod mam v 8b rozlišení, proc freescale HC908JK1.
Mezi sviatkami sa ktomu možno dostanem, tak budu aj praktické poznatky. Do buducna by potom šlo upraviť sw a počítať energiu v akumulátore, či skôr odhadovať, a zobrazovať nejaku relatívnu hodnotu, percená..
Mezi sviatkami sa ktomu možno dostanem, tak budu aj praktické poznatky. Do buducna by potom šlo upraviť sw a počítať energiu v akumulátore, či skôr odhadovať, a zobrazovať nejaku relatívnu hodnotu, percená..
- MartasBrno
- Příspěvky: 4442
- Registrován: pon zář 08, 2008 13:10
- Bydliště: Brno
Re: Voltmetr snadno a rychle
Ano, tak já jsem uvažoval s minimálníma ztrátama s využitím původní kabeláže s tím, že by byly vyšší nároky na OZ. A přesně jsi popsal jednu motivaci, proč to taky dělat, sice zjišťovat množství náboje, resp. mně přišlo zajímavé třeba jen zobrazení znaménka, jestli jsem už dodal do aku předem vyčerpanou energii, nebo ještě ne. Ale myslím, že kromě technické zajímavosti to nemá takový užitek, jako u starých aut s dynamem. Mám tu právě jeden malý kit STM8S a nebo ještě menší kit ADUC7020, pokud se nepletu, tak by bylo fajn to využít, ale čas je nepřítel.
Přeju hodně zdaru.
P.S.: asi jsi taky zvažoval použití stejnosměrné magnetické vazby s halovou sondou na měření proudu... Platí, že je to málo muziky za velikou námahu?
Přeju hodně zdaru.
P.S.: asi jsi taky zvažoval použití stejnosměrné magnetické vazby s halovou sondou na měření proudu... Platí, že je to málo muziky za velikou námahu?
Re: Voltmetr snadno a rychle
Dnes existujú dokonalejšie spôsoby merania prúdu, to je fakt, ale chcelo by to zas nejaky čas pri bastlení, a toho moc neni.
Tie kity sú zaujímavé, hlavne ten proc od AD, ale horšie by to bolo s výv.prostriedkami. Máš s tým u Analog dev. nejaké skúsenosti? Ja som si zvykol na freescale, je to bývalá motorola, majú slušnú technickú podporu, automotive sortiment, majú aj military , programujem v Code Warriore od Unisu, to je Brnenska firma.
Tie kity sú zaujímavé, hlavne ten proc od AD, ale horšie by to bolo s výv.prostriedkami. Máš s tým u Analog dev. nejaké skúsenosti? Ja som si zvykol na freescale, je to bývalá motorola, majú slušnú technickú podporu, automotive sortiment, majú aj military , programujem v Code Warriore od Unisu, to je Brnenska firma.
- MartasBrno
- Příspěvky: 4442
- Registrován: pon zář 08, 2008 13:10
- Bydliště: Brno
Re: Voltmetr snadno a rychle
Přiznám se, že jsem ty kity ještě nepoužil. Doteď jsem si vystačil s AtMega16 a s AVRstudio + gcc a i na to už není dost času. Ty kity mají výhodu, že se pro ně nemusí dělat deska, stabíček, interfejs, všechno tam je. Ta AD potvora je docela stará, možná že už je dnes obsolítnutá, nevím. Získal jsem ji ze "šrotu", resp. neprodejného balastu. Každopádně programuje se přes seriovou linku což je dnes možná problém.
Re: Voltmetr snadno a rychle
a nieco take by vam nestacilo na meranie spotreby http://www.tuning.sk/dokument-pridavne- ... -autostyle
- MartasBrno
- Příspěvky: 4442
- Registrován: pon zář 08, 2008 13:10
- Bydliště: Brno
Re: Voltmetr snadno a rychle
Máme tohle
Uploaded with ImageShack.us
Akorát to chce natahat další tři metry tlustýho káblu a vrtnout přepážku, nebo natáhnout ještě o metr a půl víc.
Uploaded with ImageShack.us
Akorát to chce natahat další tři metry tlustýho káblu a vrtnout přepážku, nebo natáhnout ještě o metr a půl víc.