Rekuperace energie
Moderátor: Moderátoři
Re: Rekuperace energie
Ale no tak, pánové.... levné elektromobily, šetření přírody, paliv, racionální chování...no to už bychom rovnou mohli...zrušit peníze a čímpak by potom světovládci ovládali plebs! No to by nešlo, toto!
Pěkně na benzín budete jezdit, i kdyby byl za 60,-! A elektromobily nebo hybridy zůstanou v cenových relacích "dostupno jen vyvoleným" ,
protože ....no víte proč.
Pěkně na benzín budete jezdit, i kdyby byl za 60,-! A elektromobily nebo hybridy zůstanou v cenových relacích "dostupno jen vyvoleným" ,
protože ....no víte proč.
Lada ? - tím jezdit, není normální !
>2121- ? hniloba s velkou budoucností! Již vyvařená a bojeschopná.
>2121- ? hniloba s velkou budoucností! Již vyvařená a bojeschopná.
Re: Rekuperace energie
Spalovací motor má účinnost 30%, elektromotor 90%. Asi je jasné, který motor má budoucnost pro běžné využití.Hurikán píše:
Elektromobil je dobrý akorát tak na automotodrom. Jinak je to nesmyslný a nepraktický kekel.
Malá auta se budou dobíjet. Větší si s sebou budou vozit vlastní elektrárnu na vodík. Pouze těžká technika, hasičské či sanitní vozy budou spalovat syntetické palivo.
Lada Niva 1,7MPi+LPG r.v. 2009 (01/2010 - 3/2014);
Lada 2105 r.v. 1985 (06/1994 - 11/1996);
Lada 2105 r.v. 1985 (06/1994 - 11/1996);
Re: Rekuperace energie
Vodík má budoucnost , ale až bude benzín alespoň 3x draší . Výroba a skladování vodíku je energeticky velmi náročná .
A co takhle spalovací generátor ? Vynález (tedy princip) známý jiz několik desítek let . Ale až nyní s dostatečně spolehlivou elektronikou může bezpečně (pro motor) pracovat . Je to vlastně jednoválec "boxer" ale bez klikového mechanismu . Je to motor s "volnoběžným" pístem který je z části tvořen silným magnetem který "běhá" v cívce a tím vytváří el. energiji . Takový to generátor se dá naladit na "otáčky" kdy pracuje s největší účinností .
PS: Takovýto generátor skoušejí někde v Brně
A co takhle spalovací generátor ? Vynález (tedy princip) známý jiz několik desítek let . Ale až nyní s dostatečně spolehlivou elektronikou může bezpečně (pro motor) pracovat . Je to vlastně jednoválec "boxer" ale bez klikového mechanismu . Je to motor s "volnoběžným" pístem který je z části tvořen silným magnetem který "běhá" v cívce a tím vytváří el. energiji . Takový to generátor se dá naladit na "otáčky" kdy pracuje s největší účinností .
PS: Takovýto generátor skoušejí někde v Brně
VAZ 2102 r.v.74 1984-1997 "Legenda"
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
- MartasBrno
- Příspěvky: 4442
- Registrován: pon zář 08, 2008 13:10
- Bydliště: Brno
Re: Rekuperace energie
Měl jsem "v rukách" elektromobil ELA 02, jen chvilinku, prohlídnul jsme si provedení, vyslechnul majitele a jednoznačně je problém v tom, že je to drahý na pořízení a na to, že je to pro ostatní "divný". Nejde s tím jet daleko, což mnozí hodnotí jako velký handicap. Pro ježdění do práce 5 km je ot ale bezvadná věc.
Re: Rekuperace energie
JmJ: docela zajímavá úvaha. Jenže...
Na skoky po městě dejme tomu, ale potom zase musíš mít dvě auta, abys mohl tak nějak rozumě jezdit někam dál od komína. Na dlouhé štreky je elektromobil naprosto nepoužitelný, neboť už vidím, jak po 500 km jízdy dobiju během 15 minut baterky a pokračuju dál. A to už se vůbec nezmiňuju o tom, že bych se úplně připravil o radost a požitek z jízdy. Než potom jezdit takto, tak raději vůbec.
nechápu, proč vlastnosti čehokoliv, v tomto případě aut, tříštit na fragmenty a posuzovat jen jeden jejich aspekt, neboť vždy se všechno musí brát z globálního pohledu a zahrnout do úvahy veškeré atributy a proto nemůžu souhlasit s degradací automobilu jen na čistě dopravní prostředek, bez jakéhokoliv dalšího přesahu, jako je třeba pocit, či spíše radost z jízdy, nebo celkového působení na člověka přes svoji estetickou výtvarnou stránku, a mnoho dalších...JmJ píše:Zkuste se na auta jednou podivat jen jako na dopravni prostredky, bez reseni barvy a tvaru.
Na skoky po městě dejme tomu, ale potom zase musíš mít dvě auta, abys mohl tak nějak rozumě jezdit někam dál od komína. Na dlouhé štreky je elektromobil naprosto nepoužitelný, neboť už vidím, jak po 500 km jízdy dobiju během 15 minut baterky a pokračuju dál. A to už se vůbec nezmiňuju o tom, že bych se úplně připravil o radost a požitek z jízdy. Než potom jezdit takto, tak raději vůbec.
Pro dobré praktické využití není účinnost vůbec směroplatná. Důležitý je celkový souhrn vlastností. A díky němu je běžný elmobil s bateriemi téměř nepoužitelný. No a vyčerpáním ropy se tady straší už asi 35 let a podle posledních informací se zatím uvádí rezerva na min. 50 let a to nejsou ještě objevena/zpřístupněna všechna naleziště. Čili já se vyčerpání ropy až tak nebojím. A stejně jsem přesvědčen o tom, že se lidstvo definitivně zlikviduje navzájem i s celou planetou daleko dřív, takže nač si kvůli ropě dělat vrásky. Až dotyční pomačkají červená tlačítka a zavládne chaos, spálená země a smrt, budete mít úplně jiné starosti, než nějakou ropu.veliz píše:Spalovací motor má účinnost 30%, elektromotor 90%. Asi je jasné, který motor má budoucnost pro běžné využití.
- MartasBrno
- Příspěvky: 4442
- Registrován: pon zář 08, 2008 13:10
- Bydliště: Brno
Re: Rekuperace energie
Hurikáne, je ti zle co? Neboj, zase bude jaro
Já už se taky těším
Nic nezvrátí fakt, že elektromobil je fajn na cesty do práce a pojížďky po městě. Pokud to nevíte, jezdila s nimi například česká pošta, některá tesla a další podniky. A ano, pokud chci jezdit po městě elektromobilem levně, pak mám buď druhé auto na dlouhé štreky, nebo jedu vlakem. Nemá smysl házet klacky pod nohy inovátorům, jen pro to, že oni polovinu svého nájezdu realizují za 0,(cenzura) CZK/km a já ne.
Já už se taky těším
Nic nezvrátí fakt, že elektromobil je fajn na cesty do práce a pojížďky po městě. Pokud to nevíte, jezdila s nimi například česká pošta, některá tesla a další podniky. A ano, pokud chci jezdit po městě elektromobilem levně, pak mám buď druhé auto na dlouhé štreky, nebo jedu vlakem. Nemá smysl házet klacky pod nohy inovátorům, jen pro to, že oni polovinu svého nájezdu realizují za 0,(cenzura) CZK/km a já ne.
- Laďuša
- Příspěvky: 12130
- Registrován: stř lis 09, 2005 22:06
- Bydliště: Klatovy / Plzeň
- Kontaktovat uživatele:
Re: Rekuperace energie
Já těm elektromobilom v budoucnu věřim. Malinko se vylepší technologie baterií a bude to. Jak jsem už psal, už teď se prakticky každá baterie dá rychlonabít na dost procent kapacity do hodiny. Takže pude to i na dlouhý cesty. Po pěti stech kilometrech už tě ňáká půlhodinka na "benzínce" prostě nezabíje
A požitek z jízdy? Ten bude eště lepší, viděl jsi někdy charakteristiky asynchronního motoru?
A požitek z jízdy? Ten bude eště lepší, viděl jsi někdy charakteristiky asynchronního motoru?
Člen LKCS; Honorowy klubowicz LKP [ELITE 5000]
Chatka 12 forever ►Stodolní II◄ Estonian-czech crazy night Uctívač Vana Tallinnu. Propāns-butāns!
Osa Klatovy-Plzeň-Brno Tři sestry <|||> Ladagang °Expedice Eesti 2010°
Dva PoJeBy ze Skašova
Haben Sie Bratwurst?
keréklampás
Chatka 12 forever ►Stodolní II◄ Estonian-czech crazy night Uctívač Vana Tallinnu. Propāns-butāns!
Osa Klatovy-Plzeň-Brno Tři sestry <|||> Ladagang °Expedice Eesti 2010°
Dva PoJeBy ze Skašova
Haben Sie Bratwurst?
keréklampás
Re: Rekuperace energie
Všemu bych věřil, až na ten asynchronní motor (AM). Klasický AM má charakteristiku naprosto nevhodnou (malý záběrový moment) AM s frekvenčním měničem je dost složitá sestava, nehledě na ztráty v měniči a jeho váhu, chlazení atd. Příznivěji to vychází u AM na frekvencích od 400 Hz nahoru, ale pak je problém s rozsahem otáček, reduktory otáček, rušením atd.Laďuša píše:Já těm elektromobilom v budoucnu věřim. Malinko se vylepší technologie baterií a bude to. Jak jsem už psal, už teď se prakticky každá baterie dá rychlonabít na dost procent kapacity do hodiny. Takže pude to i na dlouhý cesty. Po pěti stech kilometrech už tě ňáká půlhodinka na "benzínce" prostě nezabíje
A požitek z jízdy? Ten bude eště lepší, viděl jsi někdy charakteristiky asynchronního motoru?
Řekl bych, že zde je prostor pro ss derivační nebo kompoudní motory s elektronickou komutací. Ale mohu se mýlit - je to jen pocit z dlouholeté praxe s el. pohony v jiném oboru.
A samozřejmě alfou a omegou budou baterie - jejich poměr váha-kapacita, rychlost nabíjení, životnost a cena. Tyto parametry budou ještě nějakou dobu silně brzdit rozvoj elektromobilů.
Если бы автомобили Лада были безпроблематичными, я бы определенно русский язык забыл.
- Laďuša
- Příspěvky: 12130
- Registrován: stř lis 09, 2005 22:06
- Bydliště: Klatovy / Plzeň
- Kontaktovat uživatele:
Re: Rekuperace energie
Asynchronní motor má hezkou charakteristiku, samozřejmě by se využívala jenom v oblasti do maximálního momentu, kdy je podobná cize buzenýmu ss motoru. Záběrnej moment neni sice tak velkej jako třeba u sériovýho motoru, ale auto neni nic, co by potřebovalo ňákej obrmoment. Ale budiž, AM jsem zmínil spíš jen tak, ono jakejkoliv elektromotor má lepší charakteristiky než spalovací motor.
Asi takhle - já stejnosměrným motorom fandim a čekam jejich další rozmach, nicméně, když jsem psal bakalářku, tak jsem lehce vrtal do asynchronních a taky bych je zas tak nezatratil.
Asi takhle - já stejnosměrným motorom fandim a čekam jejich další rozmach, nicméně, když jsem psal bakalářku, tak jsem lehce vrtal do asynchronních a taky bych je zas tak nezatratil.
Člen LKCS; Honorowy klubowicz LKP [ELITE 5000]
Chatka 12 forever ►Stodolní II◄ Estonian-czech crazy night Uctívač Vana Tallinnu. Propāns-butāns!
Osa Klatovy-Plzeň-Brno Tři sestry <|||> Ladagang °Expedice Eesti 2010°
Dva PoJeBy ze Skašova
Haben Sie Bratwurst?
keréklampás
Chatka 12 forever ►Stodolní II◄ Estonian-czech crazy night Uctívač Vana Tallinnu. Propāns-butāns!
Osa Klatovy-Plzeň-Brno Tři sestry <|||> Ladagang °Expedice Eesti 2010°
Dva PoJeBy ze Skašova
Haben Sie Bratwurst?
keréklampás
Re: Rekuperace energie
Laďo, problém je ten, že elmobil s bateriemi těch 500 km nemá vůbec žádnou šanci zvládnout. Lehce jsem to spočítal (snad správně ). Vezmi si, že těch 500 km pojedeš cca 4-5 hodin. Spotřebu auta vč. topení, ventilace, rádia, systému řízení, atp. jsem odhadl na optimistických 40-50 kVA. Tzn., že pro ujetí těch 500km potřebuješ zdroj s kapacitou cca 200 kVAh = 200.000 VxAxh. Už vidím, jak baterie nabíjíš proudem např. 500A při 360V. I při takto kravských hodnotách budeš baterie nabíjet cca 1,5 hod. A to neřeším, kde vezmeš takto proudově dimenzované zdroje? I finančně to nevychází nijak zázračně. Při současné ceně el. energie budou náklady na těch 500 km cca 1500 Kč = 3Kč/1km. A to počítám se současnou cenou energie. Zákony fyziky se obejít nedají, i když na papíře vypadá pěkně všelicos.
I kdybys tohle všechno vyřešil, tak baterie budou mít takovou hmotnost, která úplně vyloučí jakýkoliv požitek z jízdy, neboť s tak obrovským váhovým hendikepem lze zábavnou jízdu vyloučit. V tomhle má totiž PetrHC naprostou pravdu. A to se nezmiňuji o tom, že požitek z krásného sonorního zvuku dvouvačkového benzinového motoru, krmeného dvěma dvojitými horizontálními karburátory Weber a pracujícím mezi 4.000 a 8.000 otáčkami nenahradíš ničím.
I kdybys tohle všechno vyřešil, tak baterie budou mít takovou hmotnost, která úplně vyloučí jakýkoliv požitek z jízdy, neboť s tak obrovským váhovým hendikepem lze zábavnou jízdu vyloučit. V tomhle má totiž PetrHC naprostou pravdu. A to se nezmiňuji o tom, že požitek z krásného sonorního zvuku dvouvačkového benzinového motoru, krmeného dvěma dvojitými horizontálními karburátory Weber a pracujícím mezi 4.000 a 8.000 otáčkami nenahradíš ničím.
Re: Rekuperace energie
To Laďuša - odpověď máš v SZ.
Если бы автомобили Лада были безпроблематичными, я бы определенно русский язык забыл.
Re: Rekuperace energie
To Albert:
Trošku tě opravim. Pro jízdu cca 120km/h potřebuješ výkon cca 20kW. ( platí pro fábii ).
Tento tejden jsem dělal v práci na válcích dojezd elektro-oktávky. Už ted je dojezd 150km. Bterie jsou umístěny tak, že při pohledu do kufru je vidě jen cca o 5cm zvýšena podlaha. Každopádně ještě je ve voze možnost na pár inovací na zlepšování rozmístění agregátu a baterii, takže jenom tímhle lepším rozhozením dílů by se zvýšil dojezd na cca 200 - 250km. Jinak samotnej elektromotor vytváří něco málo tepla, které dokáže přitápět vnitřek vozů a tím i podstatně nesnižuje dojezd.
Trošku tě opravim. Pro jízdu cca 120km/h potřebuješ výkon cca 20kW. ( platí pro fábii ).
Tento tejden jsem dělal v práci na válcích dojezd elektro-oktávky. Už ted je dojezd 150km. Bterie jsou umístěny tak, že při pohledu do kufru je vidě jen cca o 5cm zvýšena podlaha. Každopádně ještě je ve voze možnost na pár inovací na zlepšování rozmístění agregátu a baterii, takže jenom tímhle lepším rozhozením dílů by se zvýšil dojezd na cca 200 - 250km. Jinak samotnej elektromotor vytváří něco málo tepla, které dokáže přitápět vnitřek vozů a tím i podstatně nesnižuje dojezd.
Re: Rekuperace energie
Štěpáne, díky za info. I když já si myslím, že v reálu bude nutný větší výkon, než zmiňovaných 20kW. Ty jsou asi brány za tzv. ideálních podmínek. A u bezmála dvoutunového sedanu to bude ještě výrazně víc. Ohledně testu na válcích mě zajímá, v jakém režimu simulace to bylo. Po rovině/do kopců, ustálená/proměnlivá rychlost, ... Potom by bylo zajímavé srovnání váhy klasického auta/elmobilu. Jo a jak to nabíjíte? Jde mě o napětí/proud/čas.
Re: Rekuperace energie
Auto je těžší o cca 350kg. Test je kombinace cca 4 km po městě ( jednička - stop ; jednička - dvojka - stop ; jednička - dvojka - trojka - stop . Tohle se opakuje 4 krát a trva to cca 13minut ) a 7km mimo město s krátkou dálniční vyjíždkou. Klasickej test dle směrnic EU.
Nabíjení ani nevim. Myslim, že to je na tří-fázi za nějakých 2 hod a jedno-fáze asi 8 nebo tak nějak. ( Fakt nevim, vím, že se o tom mluvilo, ale nějak jsem tomu nevěnoval pozornost.
Nabíjení ani nevim. Myslim, že to je na tří-fázi za nějakých 2 hod a jedno-fáze asi 8 nebo tak nějak. ( Fakt nevim, vím, že se o tom mluvilo, ale nějak jsem tomu nevěnoval pozornost.
- MartasBrno
- Příspěvky: 4442
- Registrován: pon zář 08, 2008 13:10
- Bydliště: Brno
Re: Rekuperace energie
Hmm.
Litr benzínu je cca 9kWh. stojí cca 35 korun. Vychází to na 3,9kč/kWh z benzínu. A účinnost přeměny je jaká? Asi 30%?
Za předpokladu, že elektrika stojí kolem 4kč/kWh a že elektromobil bude mít minimálně dvojnásobnou účinnost přeměny energie vychází poloviční cena na kilometr. Pokud by měl elektromobil účinnost devadesátiprocentní, teda asi trojnásobnou než normální auto, byla by to koruna za kilometr. Jenže hodně lidí má noční proud, který to slevní asi na polovinu. No a mluvit o ceně asi 0,5kč/km je prostě zajímavé.
Štěpáne, máte nějaké hodnoty spotřeby energie na ten evropský jízdní cyklus, nebo čím že to auto honíte?
Litr benzínu je cca 9kWh. stojí cca 35 korun. Vychází to na 3,9kč/kWh z benzínu. A účinnost přeměny je jaká? Asi 30%?
Za předpokladu, že elektrika stojí kolem 4kč/kWh a že elektromobil bude mít minimálně dvojnásobnou účinnost přeměny energie vychází poloviční cena na kilometr. Pokud by měl elektromobil účinnost devadesátiprocentní, teda asi trojnásobnou než normální auto, byla by to koruna za kilometr. Jenže hodně lidí má noční proud, který to slevní asi na polovinu. No a mluvit o ceně asi 0,5kč/km je prostě zajímavé.
Štěpáne, máte nějaké hodnoty spotřeby energie na ten evropský jízdní cyklus, nebo čím že to auto honíte?