Když už se tady v Martinově tématu rozjelo takové krásné subtéma o čepech, tak mě to nedá, abych si taky nepřihřál polívčičku.
Vytržení spodního čepu není závislé na jeho výrobci, ale na jeho opotřebení a celkovém stavu.

Tedy, vytrhnout se může jak 100% původní sovětský/ruský čep osazený ve fabrice, tak i jakýkoli jiný, později namontovaný. U fabrických čepů panuje obecná shoda na tom, že vydrží opravdu hodně km. U dalších čepů z druhovýroby je hodnocení jejich trvanlivosti již rozdílnější. Důležitým faktem ale je, že je rozdíl v životnosti jakéhokoliv dílu na autě, které je zcela vpořádku a na autě, kde mnoho komponentů na nápravách již různě opotřebeno.

V zásadě se čepy z druhovýroby dají rozdělit do následujících kategorií:
- rozdílné čepy z různobarevných krabiček, resp. "no name" bez obalu - nedá se čekat bůhví jaká životnost, ale pro nenáročné použití (malý roční nájezd klouboukovským stylem) poslouží
- čepy zn. Fenox, Mastersport, atp. - ze zkušeností těch, co je mají, jde o poměrně kvalitní výrobky, které chvíli vydrží a pod autem tak nemusíme ležet každého půl roku
- čepy zn. Lemforder, Moog, Trw, atp. - renomé známé západní značky a cena výrobku dávají předpoklad použití opravdu kvalitních materiálů a dobrého zpracování. Z toho vycházeje se dá očekávat velmi dobrá životnost, což jiní zdejší "recenzenti" i potvrzují. Otázkou ale je, jestli je ve skutečnosti kvalitativní rozdíl mezi např. Fenoxem a Lemforderem stejný, jaký je rozdíl v jejich ceně. Někteří o tom pochybují.
Co se týče mazání čepů, tak tohle je u čepů pro Ladu opravdu již docela dlouho pasé. Tím netvrdím, že mazání neprodlouží životnost. To ano, ale úplně stejně potom můžete mazat čepy na Focusech, VW a já nevím čem ještě.
A ještě jeden, dnes už úsměvný, střípek z historie. Kdysi dávno v mých mladických letech mně začalo na Čerešni něco vrzat na nápravě. Diagnostikoval jsem to na levý spodní čep a ten následně vyměnil. Vrzání přestalo a řázení chodilo opět lehce. Asi 1/4 roku poté při běžní jízdě upadl pravý spodní čep, který se zdál zcela vpořádku.

A teď se v tom vyznejte.

Pravdou je, že cca rok před tím, vozidlo prodělalo nehodu, kdy došlo k nárazu přímo na PP kolo. Je tedy možné, že tehdy došlo k nějakému skrytému poškození čepu, které se projevilo až se zpožděním. To jsou ale jen mé dohady. Faktem je, že jsem vyměnil vrzající čep a krátce poté upadl ten druhý.
