ALTERNÁTOR 2105
Moderátor: Moderátoři
ALTERNÁTOR 2105
Ahojte mám taký veľký problém, ktorý riešim už asi 2 týždne odišiel mi alternátor a kúpil som nový lenže chýba mi tam jeden kábel. Hladám dobrú dušu kto je majiteľom LADA 2105 1.5 a bol by ochotný mi odfotiť zapojenie alternátora poprípade link na internet kde to je znázornené. Vopred ďakujem velmi pekne.
- MartasBrno
- Příspěvky: 4442
- Registrován: pon zář 08, 2008 13:10
- Bydliště: Brno
Re: ALTERNÁTOR 2105
A jsi schopný popsat jaký kabel to je? Normální zapojení se starším altíkem G222 by mělo vypadat takhle
a s novějším altíkem 37.3701 takhle
Pokud jsi starší nahradil novějším, bude blbě zapojená kontrolka a buzení. Náprava v zapojení je jenoduchá, ale měl by ji dělat někdo kdo elektriku ovládá. Stačilo by přehodit jeden drát u kontrolky a jeden drát u relé kontrolky, resp. u altíku... pokud se dobře dívám.
a s novějším altíkem 37.3701 takhle
Pokud jsi starší nahradil novějším, bude blbě zapojená kontrolka a buzení. Náprava v zapojení je jenoduchá, ale měl by ji dělat někdo kdo elektriku ovládá. Stačilo by přehodit jeden drát u kontrolky a jeden drát u relé kontrolky, resp. u altíku... pokud se dobře dívám.
- Luděk Musil
- Příspěvky: 10571
- Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
- Bydliště: Vyškov/Rašov
- Kontaktovat uživatele:
Re: ALTERNÁTOR 2105
Martine pozor! Relé na horním obrázku má jinou funkci než relé na spodním obrázku.
Na horním obrázku je relé kontrolky dobíjení
Na spodním obrázku je relé zapalování.
L.
Na horním obrázku je relé kontrolky dobíjení
Na spodním obrázku je relé zapalování.
L.
21011 -> (78) 84-99; 2103 -> (78) 99-04; 21073 -> (96) 04-07; 21044 -> (99) 07-13; 21044 -> (96) 12-16; Granta bílá -> 16-?; Vesta SW cross barvy Phantom (19) 20-?; 21011 - veterán (75) 12-?
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
- MartasBrno
- Příspěvky: 4442
- Registrován: pon zář 08, 2008 13:10
- Bydliště: Brno
Re: ALTERNÁTOR 2105
Jojo, to relé kontrolky u nového altíku pozbylo význam, ale úprava zapojení je jednoduchá. Akorát to musí dělat někdo, kdo ví co dělá. Ostatně jako cokoliv
- Luděk Musil
- Příspěvky: 10571
- Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
- Bydliště: Vyškov/Rašov
- Kontaktovat uživatele:
Re: ALTERNÁTOR 2105
Ještě abych se vrátil k těm relátkům.
Obě dvě jsou téměř stejná. To téměř znamená, že je v nich "drobný" rozdílek: relé kontrolky dobíjení je rozepínací a relé zapalování je spínací.
Relé kontrolky je tam proto, aby po nastartování a poté, co alternátor začne dodávat proud rozeplo okruh a kontrolka dobíjení zhasla.
Relé zapalování (spínací) je tam proto, aby přes spínací skříňku netekl zbytečně velký proud a nevypaloval se oříšek spínací skříňky (dtto u relé startéru). L.
Obě dvě jsou téměř stejná. To téměř znamená, že je v nich "drobný" rozdílek: relé kontrolky dobíjení je rozepínací a relé zapalování je spínací.
Relé kontrolky je tam proto, aby po nastartování a poté, co alternátor začne dodávat proud rozeplo okruh a kontrolka dobíjení zhasla.
Relé zapalování (spínací) je tam proto, aby přes spínací skříňku netekl zbytečně velký proud a nevypaloval se oříšek spínací skříňky (dtto u relé startéru). L.
21011 -> (78) 84-99; 2103 -> (78) 99-04; 21073 -> (96) 04-07; 21044 -> (99) 07-13; 21044 -> (96) 12-16; Granta bílá -> 16-?; Vesta SW cross barvy Phantom (19) 20-?; 21011 - veterán (75) 12-?
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
- Roman
- Příspěvky: 1285
- Registrován: úte čer 01, 2004 09:18
- Bydliště: Kralův Dvůr
- Kontaktovat uživatele:
Re: ALTERNÁTOR 2105
Ludku, k tym relatkam, tiez si pamatam, ze relatko na kontrolku u 2105 ma byt rozpinacie, presne ako hovoris. Ale ta horna schema, neviem kto a podla coho ju kreslil ma zakreslene zapojenie so spinacim relatkom pre kontrolku. A neviem ako by to malo v tomto pripade fungovat. Ak sa nejakou cestou dostane ta strana vinutia relatka co je zapojena do stredu vinuti na zem, tak relatko po zapnuti zapalovania pritiahne a zopne napatie pre kontrolku. Po nastartovani sa v tomto bode, ak sa dobre pamatam objavi polovicne napatie z dobijacieho a rele by malo odpadnut. Ale v Mysovej 2105 som to zapajal a urcite bolo potrebne rozpinacie rele a dokonca na 6V, pripadne vyber z 12Voltovych aby to spolahlivo fungovalo. Teda v 2105 v ktorej som to rele zapajal, bolo zapojene tak ako na prilozenom obrazku:
Roman
- MartasBrno
- Příspěvky: 4442
- Registrován: pon zář 08, 2008 13:10
- Bydliště: Brno
Re: ALTERNÁTOR 2105
vy to s těma relatama zbytečně komplikujete, v obou schematech je relé spínačky standartně zakresleno. A to, jestli je u kontrolky namalované relátko spínací nebo rozpínací je buřt, protože to bez dalších informací stejně nikdo zapojovat nebude, leda nějakej aktivní blbec. Správný relé je na cca 8V a má zvláštní označení, mimoto nemá vliv na funkci.
Každopádně kolega s problémem se jaksi neozývá, což je škoda. Teď ani jeden z nás neví, jak dopadnul.
Každopádně kolega s problémem se jaksi neozývá, což je škoda. Teď ani jeden z nás neví, jak dopadnul.
- Luděk Musil
- Příspěvky: 10571
- Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
- Bydliště: Vyškov/Rašov
- Kontaktovat uživatele:
Re: ALTERNÁTOR 2105
Ano, máš pravdu, omlouvám se . Já se zaměřil pouze na to relátko kontrolky, ale že je zakresleno v obou schematech relé zapalování, to jsem si jaxi nevšim´ . L.MartasBrno píše:vy to s těma relatama zbytečně komplikujete, v obou schematech je relé spínačky standartně zakresleno.
21011 -> (78) 84-99; 2103 -> (78) 99-04; 21073 -> (96) 04-07; 21044 -> (99) 07-13; 21044 -> (96) 12-16; Granta bílá -> 16-?; Vesta SW cross barvy Phantom (19) 20-?; 21011 - veterán (75) 12-?
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Re: ALTERNÁTOR 2105
EDIT.. Žlutě jsou označeny sporné informace.Tak nazdar pánové. Pokusím se Vám v tom udělat ještě trochu větší zmatek. Jde o tři naprosto různá zapojení a dva elektricky shodné alternátory (netvrdím , že výkonově) . Nejprve si označme schemata tak, jak jdou po sobě shora dolů 1 , 2 a 3 . Alternátory 1 a 3 jsou shodně zapojené, alt. 3.má pomocné diody alt. 1 a 2 mají elektronickou regulaci napětí (potažmo proudu) – kostička označená na alt. 1 (5), na alt.2 (7) . O regulaci napětí alt. 3 se stará relé s vývody M ,kostra a 15/54.
Signalizace nabíjení alt.1 pracuje tak, že po sepnutí relé zapalování se uzavře okruh relé kontrolky nabíjení (připojené pevně na minus) přes pojistku 10 ,svorku 86 , vinutí, svorka 85 a přes vinutí statoru alt.1 a spodní výkonové diody na kostru (minus). ??? Po rozběhu alt. 1 klesne napětí ve středu statorového vinutí na cca ½ (6 -7 V) ,relé odpadne,kontrolka zhasne (proto je zde spínací kontakt).
Signalizace nabíjení alt. 2 byla zjednodušena tak, že pevný konec kontrolky je tentokrát připojen na plus přes relé zapalování, přes poj.(10) a minus se na ni dostává přes pomocné diody a spodní výkonové diody. přes vinutí rotoru. Po rozběhu alternátoru se na svorce (61) alt.2 objeví plné napětí > + 12 V ,na kontrolní žárovce je s obou stran 12 -14,5 V kontrolka zhasne.
Signalizace nabíjení alt.3 je zapojena odlišně od alt.1 a to tak, že svorka 15/54 se spíná přímo spínací skříňkou (netvrdím, ale je to tak zakresleno) . Pevný bod kontrolky je připojen na + a minus dostává přes tentokrát rozpínací kontakt relé (Rkn) . Vinutí tohoto relé je v klidu oběma konci připojeno na minus (žárovka tedy svítí přes rozpínací kontakt) ,jedním přímo, druhým přes vinutí statoru a levé výkonové diody. Po rozběhu alt. 3 napětí ve středu vinutí klesne jako v případě alt.2 , relé odpadne a žárovka zhasne. Uf.
EDIT. Opravený text. Prosím o další ev. připomínky a poté o úpravu do definitivní podoby a přesun do FAQ
Signalizace nabíjení alt.1 Je záhadou,jak se minus dostane do uzlu vinutí alt. 1 Snad by to „spravil“ odpor z uzlu proti minusu - zde dík Romanovi (podobně je to řešeno u alternátorů 94.3701 řady 211x ,ale nechci to zde ještě více komplikovat).
Signalizace nabíjení alt. 2 a minus se na ni dostává přes sepnutý regulátor a vinutí rotoru alt .2 zde dík Sašovi
Signalizace nabíjení alt.3 zde si nejsem jistý zda u prvních Žigulů bylo/nebylo relé na odlehčení spínací skříňky .
Pokud jsem to někomu ještě více „zašmodrchal“ , ať mně v Jedovnici nekamenuje. NE NĚT
Signalizace nabíjení alt.1 pracuje tak, že po sepnutí relé zapalování se uzavře okruh relé kontrolky nabíjení (připojené pevně na minus) přes pojistku 10 ,svorku 86 , vinutí, svorka 85 a přes vinutí statoru alt.1 a spodní výkonové diody na kostru (minus). ??? Po rozběhu alt. 1 klesne napětí ve středu statorového vinutí na cca ½ (6 -7 V) ,relé odpadne,kontrolka zhasne (proto je zde spínací kontakt).
Signalizace nabíjení alt. 2 byla zjednodušena tak, že pevný konec kontrolky je tentokrát připojen na plus přes relé zapalování, přes poj.(10) a minus se na ni dostává přes pomocné diody a spodní výkonové diody. přes vinutí rotoru. Po rozběhu alternátoru se na svorce (61) alt.2 objeví plné napětí > + 12 V ,na kontrolní žárovce je s obou stran 12 -14,5 V kontrolka zhasne.
Signalizace nabíjení alt.3 je zapojena odlišně od alt.1 a to tak, že svorka 15/54 se spíná přímo spínací skříňkou (netvrdím, ale je to tak zakresleno) . Pevný bod kontrolky je připojen na + a minus dostává přes tentokrát rozpínací kontakt relé (Rkn) . Vinutí tohoto relé je v klidu oběma konci připojeno na minus (žárovka tedy svítí přes rozpínací kontakt) ,jedním přímo, druhým přes vinutí statoru a levé výkonové diody. Po rozběhu alt. 3 napětí ve středu vinutí klesne jako v případě alt.2 , relé odpadne a žárovka zhasne. Uf.
EDIT. Opravený text. Prosím o další ev. připomínky a poté o úpravu do definitivní podoby a přesun do FAQ
Signalizace nabíjení alt.1 Je záhadou,jak se minus dostane do uzlu vinutí alt. 1 Snad by to „spravil“ odpor z uzlu proti minusu - zde dík Romanovi (podobně je to řešeno u alternátorů 94.3701 řady 211x ,ale nechci to zde ještě více komplikovat).
Signalizace nabíjení alt. 2 a minus se na ni dostává přes sepnutý regulátor a vinutí rotoru alt .2 zde dík Sašovi
Signalizace nabíjení alt.3 zde si nejsem jistý zda u prvních Žigulů bylo/nebylo relé na odlehčení spínací skříňky .
Pokud jsem to někomu ještě více „zašmodrchal“ , ať mně v Jedovnici nekamenuje. NE NĚT
Naposledy upravil(a) Petr HC dne čtv zář 08, 2011 09:46, celkem upraveno 4 x.
Если бы автомобили Лада были безпроблематичными, я бы определенно русский язык забыл.
- Roman
- Příspěvky: 1285
- Registrován: úte čer 01, 2004 09:18
- Bydliště: Kralův Dvůr
- Kontaktovat uživatele:
Re: ALTERNÁTOR 2105
K tomu rele kontrolky v prvom zapojeni:
Motajme dalej: " přes vinutí statoru alt.1 a spodní výkonové diody na kostru (minus)" Takto som si to na prvy pohlad predstavil aj ja. Ale aby sa okruh uzavrel nemuseli by byt tie spodne diody naopak??? By som povedal, ze kedze ideme od plusu k minusu, tak su v zavernom smere.
Motajme dalej: " přes vinutí statoru alt.1 a spodní výkonové diody na kostru (minus)" Takto som si to na prvy pohlad predstavil aj ja. Ale aby sa okruh uzavrel nemuseli by byt tie spodne diody naopak??? By som povedal, ze kedze ideme od plusu k minusu, tak su v zavernom smere.
Roman
Re: ALTERNÁTOR 2105
Kontrolka u 9 diodového altíku svítí přes el. regler - uhlík pak vinutí rotoru a druhým uhlíkem na zem . Přes tuto kontrolku se alternátor i předbuzuje .
VAZ 2102 r.v.74 1984-1997 "Legenda"
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
Re: ALTERNÁTOR 2105
Edit . Je to tak, jak říká Saša. Šil jsem to "horkou jehlou" - jasně, polovodičový regulátor musí spínat buzení hned po zapnutí zapalování. Polarita diod pak není důležitá. Ostatní snad "sedí".Saša píše:Kontrolka u 9 diodového altíku svítí přes el. regler - uhlík pak vinutí rotoru a druhým uhlíkem na zem . Přes tuto kontrolku se alternátor i předbuzuje .
Если бы автомобили Лада были безпроблематичными, я бы определенно русский язык забыл.
- Roman
- Příspěvky: 1285
- Registrován: úte čer 01, 2004 09:18
- Bydliště: Kralův Dvůr
- Kontaktovat uživatele:
Re: ALTERNÁTOR 2105
U 9 diodoveho altiku je to jasne, ale u 6 diodoveho nie je kontrolka pre budenie altiku vobec potrebna. Budenie ide zo zapnuteho zapalovania priamo na regler (na obrazku cez poistku 9). Ale pripustam, ze sa obvod pre zopnutie relatka pre kontrolku uzavrie niekade cez horne diody a regler. Ale urcite nie podla toho zapojenia na hornom obrazku - horne diody su spojene svojimi katodami s plusovym polom baterky.
Touto debatou som chcel iba poukazat na to, ze nie som si isty, ci zapojenie obvodu kontrolky na hornom obrazku je spravne (i ked obrazky su velmi pekne ). Zatial som sa stretol iba so zapojenim s pouzitim rozpinacieho relatka. To vsak neznamena, ze ine zapojenie neexistuje
Touto debatou som chcel iba poukazat na to, ze nie som si isty, ci zapojenie obvodu kontrolky na hornom obrazku je spravne (i ked obrazky su velmi pekne ). Zatial som sa stretol iba so zapojenim s pouzitim rozpinacieho relatka. To vsak neznamena, ze ine zapojenie neexistuje
Roman
Re: ALTERNÁTOR 2105
Sašo, Romane - dík za připomínky, opravil jsem to v originále, snad je to tak už v pořádku.
V případě alt.3 zůstává střed statorového vinutí bez napětí, relé tedy při zapnutí zapalování nerozepne a kontrolka svítí.
P.S. zde se mi již nepodařilo provést úpravu, t.j zažlutit to o výkonových diodách.
V případě alt.3 zůstává střed statorového vinutí bez napětí, relé tedy při zapnutí zapalování nerozepne a kontrolka svítí.
P.S. zde se mi již nepodařilo provést úpravu, t.j zažlutit to o výkonových diodách.
Naposledy upravil(a) Petr HC dne čtv zář 08, 2011 12:34, celkem upraveno 1 x.
Если бы автомобили Лада были безпроблематичными, я бы определенно русский язык забыл.
- Luděk Musil
- Příspěvky: 10571
- Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
- Bydliště: Vyškov/Rašov
- Kontaktovat uživatele:
Re: ALTERNÁTOR 2105
Relé zapalování (jak říká PetrHC) - odlehčení spínací skříňky se začalo objevovat až v modelech 2104/5/7. Modely, resp. typové řady 2101/2/3/6 a 2121 jej určitě neměly. L.
PS: ještě chvíli počkáme na případné další připomínky, podněty a úpravy. Pak provedeme přesun do FAQ - rozhodně zajímavá téma
PS: ještě chvíli počkáme na případné další připomínky, podněty a úpravy. Pak provedeme přesun do FAQ - rozhodně zajímavá téma
21011 -> (78) 84-99; 2103 -> (78) 99-04; 21073 -> (96) 04-07; 21044 -> (99) 07-13; 21044 -> (96) 12-16; Granta bílá -> 16-?; Vesta SW cross barvy Phantom (19) 20-?; 21011 - veterán (75) 12-?
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´