Vlaky

Free pokec (aj keď Ondra 07 by to celé zmazal)

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Uživatelský avatar
plavec
Příspěvky: 4715
Registrován: ned črc 22, 2007 19:38
Bydliště: Pelhřimov

Příspěvek od plavec »

Jojo, fakt pěkný obrázky. Mimoto den dětí jsem náležitě oslavil. :mrgreen:
Na prodej přebytečné N.D. na Ladu 111: http://forum.ladaklub.com/viewtopic.php ... rod%C3%A1m
znamení : KozoHroch :-D
Uživatelský avatar
Luděk Musil
Příspěvky: 10571
Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
Bydliště: Vyškov/Rašov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Luděk Musil »

Hele - vysvětlete mi někdo jednu věc (technika je pro mě španělskou vesnicí, jsem člověk ekonomicky vzdělaný - ale zvídavý :idea: ).
Na té páře svítí vpředu světlo. To je elektrické světlo? Kde do něj berou proud? To tam mají někde dynamo a baterie?
Na osobních vagonech (takový ty dlouhý, zelený) jsem viděl generátory proudu. Ale na parních lokomotivách jsem si toho jaksi nevšim´ :dontknow: . L.
21011 -> (78) 84-99; 2103 -> (78) 99-04; 21073 -> (96) 04-07; 21044 -> (99) 07-13; 21044 -> (96) 12-16; Granta bílá -> 16-?; Vesta SW cross barvy Phantom (19) 20-?; 21011 - veterán (75) 12-?
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Uživatelský avatar
Laďuša
Příspěvky: 12129
Registrován: stř lis 09, 2005 22:06
Bydliště: Klatovy / Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Laďuša »

Ano, světla na párach jsou elektrický. Proud berou v turbodynamu.
Je to ta věc tady pod komínem: http://ladusa.rajce.idnes.cz/Luzna_u_Ra ... 0_1832.JPG
V posledních letech už měly páry třeba i vysílačku 8)
Člen LKCS; Honorowy klubowicz LKP [ELITE 5000]

Chatka 12 forever :toothy10: ►Stodolní II◄ :) Estonian-czech crazy night :partyman: Uctívač Vana Tallinnu. Propāns-butāns!
Osa Klatovy-Plzeň-Brno ;) Tři sestry <|||> Ladagang 8) °Expedice Eesti 2010°
Dva PoJeBy ze Skašova

Haben Sie Bratwurst?

:!: keréklampás :!:
Uživatelský avatar
MartasBrno
Příspěvky: 4442
Registrován: pon zář 08, 2008 13:10
Bydliště: Brno

Příspěvek od MartasBrno »

Turbo (dynamo) znamená že je poháněné párou z komína? Nebo spíš tlakovou párou odjinud s výfukem do komína...
Obrázek
a když jsem se v 15-ti rozhodoval co dál dělat, poslouchat sestry byla pro mě jasná volba... :-D
Uživatelský avatar
Teepee
Příspěvky: 4309
Registrován: čtv bře 10, 2005 13:20
Bydliště: Praha západ
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Teepee »

Laďuša píše:Ano, světla na párach jsou elektrický. Proud berou v turbodynamu.
Je to ta věc tady pod komínem: http://ladusa.rajce.idnes.cz/Luzna_u_Ra ... 0_1832.JPG
V posledních letech už měly páry třeba i vysílačku 8)
Ovšem pokud mne technický rozhled neklame, parní lokomotiva má turbodynamo, ale žádný akumulátor, zatímco jistojistě vozy mají jak dynamo, tak akumulátor (aby svítilo osvětlení vozu i ve stanici, když se dynamo netočí). Někdy je na chodbičce rychlíkových vozů vidět skříň s elektrovýbavou a když je tam i ampérmetr, tak je to krásně vidět, jak to přepíná.

Ale mne zajímá jiná věc. Je to opravdu o tom, že ten heligonový světlomet na parní lokomotivě dodá tolik světla, že strojvedoucí stejně vede stroj do tmy a nějakou překážku na trati by navíc díky kotli nejspíš neviděl?
Protože dnes jsme na trati míjeli ESO a ono mělo LEDkový dálkový světlomet! Že by se ta éra jízdy do tmy vracela?

Jinak další pomocné parní mechanismy parních lokomotiv byl vždy kompresor (jednoválcový, nebo dvouválcový) a u některých řad mechanický přikladač (německy Stocker, takže je jasné, odkud vítr vane do jména řady 556).
Mazání pojezdu se děje mechanicky od pohybu táhel (i když mám pocit, že třeba Albatros už to měl nějak jinak).

Parní lokomotiva, to není kotel, voda, oheň, pára, a parní stroj, to je celá VELKÁ věda. Přehřátá pára, mokrá pára, suchá pára, různé typy dyšen - nejčastěji Kylchap, lapač jisker, dva válce, tři válce, více typů rozvodů - nejčastěji Heusinger. No a pak si nechte někdy vyprávět v Lužné, od průvodce PANA Vladimíra Nolla, jak který uhlí hořelo, jak se čistili kotle, jak se řešili průsery na cestě, jak se tahali těžký vlaky ....
Bílý LADA a okřídlená spol.
Uživatelský avatar
Laďuša
Příspěvky: 12129
Registrován: stř lis 09, 2005 22:06
Bydliště: Klatovy / Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Laďuša »

MartasBrno píše:Nebo spíš tlakovou párou odjinud s výfukem do komína...
Ano, tuto je ta správná verze, neboť jak
Teepee píše: parní lokomotiva má turbodynamo, ale žádný akumulátor,
takže je potřeba to točit pořád. Skrz dyšnu šla pára akorát při výfuku z válců a nebo třeba ve stanici při potřebě tahu. O točícím se turbodynamu svědčí proužek páry nahoře u komína, jako třeba tady na fotce teď z Rudy z víkendu: http://ladusa.rajce.idnes.cz/Dvacet_let ... 0_8488.jpg Vlevo pod dýmnicí, vedle schůdků, je vidět i dynamo.
Třeba válečná řada 555.0 ale šetřila na všem, takže tam výfuk z turbodynama řešenej do komína nebyl, tam to šlo prostě ven rovnou.
Teepee píše:Ale mne zajímá jiná věc. Je to opravdu o tom, že ten heligonový světlomet na parní lokomotivě dodá tolik světla, že strojvedoucí stejně vede stroj do tmy a nějakou překážku na trati by navíc díky kotli nejspíš neviděl?
Protože dnes jsme na trati míjeli ESO a ono mělo LEDkový dálkový světlomet! Že by se ta éra jízdy do tmy vracela?
Tak to netušim, mam spíš pocit, že vidět moc neni ani u parních, ani u jiných mašin. A co by kvůli kotli v levotočivej zatáče neviděl strojvůdce, tak to by měl vidět topič, neb ten má taky za úkol koukat.
A ledkový světla dneska nastupujou ve velkým a nemyslim si, že by to mělo svítit ňák hůř.
Teepee píše:Mazání pojezdu se děje mechanicky od pohybu táhel (i když mám pocit, že třeba Albatros už to měl nějak jinak).
Mazání něčeho se děje takhle (přesně se teda v tutom nevyznam), ale přece jenom ne všechno šlo, takže obíhání mašiny s konvičkou oleje patřilo ke každodennímu koloritu parního provozu.
Teepee píše:si nechte někdy vyprávět v Lužné, od průvodce PANA Vladimíra Nolla
To vždycky stojí za to, jeho povídání je výborný. Neuděláme letos už konečně ten sraz v Lužnej? 8)
Člen LKCS; Honorowy klubowicz LKP [ELITE 5000]

Chatka 12 forever :toothy10: ►Stodolní II◄ :) Estonian-czech crazy night :partyman: Uctívač Vana Tallinnu. Propāns-butāns!
Osa Klatovy-Plzeň-Brno ;) Tři sestry <|||> Ladagang 8) °Expedice Eesti 2010°
Dva PoJeBy ze Skašova

Haben Sie Bratwurst?

:!: keréklampás :!:
Uživatelský avatar
Teepee
Příspěvky: 4309
Registrován: čtv bře 10, 2005 13:20
Bydliště: Praha západ
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Teepee »

Laďuša píše:
Teepee píše:si nechte někdy vyprávět v Lužné, od průvodce PANA Vladimíra Nolla
To vždycky stojí za to, jeho povídání je výborný. Neuděláme letos už konečně ten sraz v Lužnej? 8)
Provokatére, já srazy od jistý doby zásadně nepořádám, takže když to vyhlásíš, a budu moct, rád se, s rodinkou, dostavím. Nějak mi zrovna teď někdy došlo, že jsem tam snad už pět let nebyl...
Bílý LADA a okřídlená spol.
Uživatelský avatar
Laďuša
Příspěvky: 12129
Registrován: stř lis 09, 2005 22:06
Bydliště: Klatovy / Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Laďuša »

Já jsem tam byl naposled loni, takže letos určitě vyrazim :)
Člen LKCS; Honorowy klubowicz LKP [ELITE 5000]

Chatka 12 forever :toothy10: ►Stodolní II◄ :) Estonian-czech crazy night :partyman: Uctívač Vana Tallinnu. Propāns-butāns!
Osa Klatovy-Plzeň-Brno ;) Tři sestry <|||> Ladagang 8) °Expedice Eesti 2010°
Dva PoJeBy ze Skašova

Haben Sie Bratwurst?

:!: keréklampás :!:
Uživatelský avatar
Teepee
Příspěvky: 4309
Registrován: čtv bře 10, 2005 13:20
Bydliště: Praha západ
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Teepee »

Laďuša píše:Já jsem tam byl naposled loni, takže letos určitě vyrazim :)
Tak pak ohlaš termín dopředu a třeba se to zvrhne tím správným směrem.
Bílý LADA a okřídlená spol.
Uživatelský avatar
plavec
Příspěvky: 4715
Registrován: ned črc 22, 2007 19:38
Bydliště: Pelhřimov

Příspěvek od plavec »

A helemese co dnes stálo na 1ní koleji na nádraží Obrázek
Obrázek
Obrázek
Na prodej přebytečné N.D. na Ladu 111: http://forum.ladaklub.com/viewtopic.php ... rod%C3%A1m
znamení : KozoHroch :-D
Uživatelský avatar
vodis
Příspěvky: 1666
Registrován: stř lis 25, 2009 21:18
Bydliště: Rakovník

Příspěvek od vodis »

Teepee: A až tam budete, zkuste se p. Nolla zeptat, proč se mu říkalo KRUŤAS. :lol: Dřív v muzeu prováděl ještě Josef Chrástka, taky bývalý fíra. Ten mimo toho ještě krásně fotografuje.
http://www.amforafotoklub.estranky.cz/f ... tka-josef/
Sněhobílá Samara 21083 r. 1994 - ŽIGADLO! koupeno 10/2009, 16400 - 36142 km, prodáno 26.5.2013
Stříbrná 21102 r. 2003 - Samara EVO! koupeno 5/2011, 15100 - 71109 km, prodáno 28.7.2014
Červená 2105 r. 1990 - Ruda koupeno 4/2013, 58329 - 95400 km, prodáno 7.12.2019
Sněhobílá 2101 r. 1973 - Jáchym koupeno 8/2013, 43740 - 50065 km
a ještě Volha 24
Uživatelský avatar
Teepee
Příspěvky: 4309
Registrován: čtv bře 10, 2005 13:20
Bydliště: Praha západ
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Teepee »

vodis píše:Teepee: A až tam budete, zkuste se p. Nolla zeptat, proč se mu říkalo KRUŤAS. :lol: Dřív v muzeu prováděl ještě Josef Chrástka, taky bývalý fíra. Ten mimo toho ještě krásně fotografuje.
http://www.amforafotoklub.estranky.cz/f ... tka-josef/
Nóó, a proč se mu říkalo KRUŤAS? Byl snad na mašiny ras?
Jestli je Josef Chrástka tento pán, tak toho jsem tam potkal jednou, že fotografuje jsem nevěděl, nezmínil se, i když jsem se s ním snažil navázat družný rozhovor.
To pak "Kruťas" je daleko hovornější.
Bílý LADA a okřídlená spol.
Uživatelský avatar
vodis
Příspěvky: 1666
Registrován: stř lis 25, 2009 21:18
Bydliště: Rakovník

Příspěvek od vodis »

Na fotce je Miloš Turčiačik, náhodou taky bývalý fíra, jezdil na Kladně. Noll je Kruťas proto, že dělal cvičnýho (tzn. v podstatě kontrolora fírů) a nebyl zlej, oni ho tím jen škádlili... :)
Sněhobílá Samara 21083 r. 1994 - ŽIGADLO! koupeno 10/2009, 16400 - 36142 km, prodáno 26.5.2013
Stříbrná 21102 r. 2003 - Samara EVO! koupeno 5/2011, 15100 - 71109 km, prodáno 28.7.2014
Červená 2105 r. 1990 - Ruda koupeno 4/2013, 58329 - 95400 km, prodáno 7.12.2019
Sněhobílá 2101 r. 1973 - Jáchym koupeno 8/2013, 43740 - 50065 km
a ještě Volha 24
Uživatelský avatar
Teepee
Příspěvky: 4309
Registrován: čtv bře 10, 2005 13:20
Bydliště: Praha západ
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Teepee »

vodis píše:Na fotce je Miloš Turčiačik, náhodou taky bývalý fíra, jezdil na Kladně. Noll je Kruťas proto, že dělal cvičnýho (tzn. v podstatě kontrolora fírů) a nebyl zlej, oni ho tím jen škádlili... :)
No když jsem Nolla viděl v muzeu, tak mi přišel jak pohádkový dědeček, kterej je samozřejmě klaďas, tak už jsem se leknul ... :lol:
Opravdu, do Lužné nejen kvůli mašinkám, ale taky kvůli Nollovi, ten tomu dává skvělou atmosféru. Až nám tahle generace fírů kteří jezdili ještě v z ostrého parním provozu odejde, jsem zvědavej, kdo tam bude provázet. Někdo kdo to má namakaný z knížek a internetu.... A co historky o prázným roštu, uraženým odkalovači jímky, přeražený výstředníkový tyči atd...
Jméno Miloš Turčiačik jsem úplně zapoměl... :?
Bílý LADA a okřídlená spol.
Uživatelský avatar
flamo
Příspěvky: 374
Registrován: úte dub 15, 2008 15:04
Bydliště: Žilina

Příspěvek od flamo »

Mercedes W124 200E (1989) || Škoda Rapid 136 (1990) || Š 1203M || Mercedes W124 230TE (1990)
http://flog.pravda.sk/flamove-fotky.flog
http://flamo.rajce.idnes.cz/
Odpovědět

Zpět na „Poklábosme“