Akumulátor a dobíjení

Moderátor: Moderátoři

Uživatelský avatar
Teepee
Příspěvky: 4317
Registrován: čtv bře 10, 2005 13:20
Bydliště: Praha západ
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Teepee »

Mne se to s tou kapacitou baterie zdá jako pitomost. Obecne se rika, ze kapacitu baterie volit najvětší takovou, jaka se do kastliku podari umistit. To že je to třeba o 15Ah více znamená to, že akumulátor v případě poruchy dobíjení vydrží déle zásobovat vozidlo a při startu podá vyšší startovací výkon.
Pokud se startuje motor nabitým akumulatorem 40Ah vs. 60Ah dojde k tomu, že v obou případech se z aku odčerpá stejné množství Ah, u většího navíc dojde k menšímu namáhaní desek startovacím proudem, a ubylé Ah jsou po roztočeni motoru doplněny, v závislosti na napětí v síti vozidla.
Napětí aku se s kapacitou nemění, proto při stejném napětí palubní sítě vozidla a ruzných kapacitách Aku budou tyto rozdílné aku nabíjeny stejným proudem, který svou velikostí nemůže být nedostatečný k provoznímu nabití akumulátoru.

Orientačně se nabíjecí proud po startu rovná výkon alternátoru mínus odběr spotřebičů vozidla. V provozu se nabíjecí proud řídí tzv. napěťovým spádem, takže čím nižší napětí na akumulátoru (větší, vyšší vybití) tím do akumulátoru poteče více ampér. Až do max. výkonu alternátoru, který se díky své vnitřní konstrukci nedá narozdíl od dynama přetížit. O napětí v síti se stará regulátor, o dostatek proudu alternátor.

Ale jsem laik :D
Bílý LADA a okřídlená spol.
Uživatelský avatar
Roman
Příspěvky: 1285
Registrován: úte čer 01, 2004 09:18
Bydliště: Kralův Dvůr
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Roman »

To ze sa nema pouzivat baterka s vyssou kapacitou je holy nezmysel.Ako sa pise vyssie ak budes mat hoci aj 150Ah baterku vzdy z nej pri starte zoberies tolko ako z 40Ahodinovej a dobijes ju rovnako iba snad s mensim prudom ako ma povolene (vseobecne plati ze baterka sa dobija prudom rovnym cca jednej desatine jej kapacity) co jej len prospeje. A na druhej strane ak ti na ceste skape altik mas sancu sa na vacsiu baterku dostat ovela dalej.A ak mas vymlatenu 150 ku tak ju dobijes rovnako ako 40,len za dlhsi cas.
Roman
Uživatelský avatar
Teepee
Příspěvky: 4317
Registrován: čtv bře 10, 2005 13:20
Bydliště: Praha západ
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Teepee »

Ludku, Tvůj problem to neřeší finálně, ale myslím, že teorii o kapacitě Aku můžeš vyloučit.
Palubní napětí je regulované regulátorem, závislé na výkonu alternátoru (pokud alternátor nestíha tak poklesne), akumulátor který startuje by neměl způsobovat to co jsi popsal. Vzpomeň diskuzi Koko Loko - Expert na baterky.

Myšo, když vono je to těžký napsat tak, aby ten kdo to ještě v hlavě nemá, dobře pochopil.

Jinak nejtěžší droga kterou jsem v životě zkusil byla Láska, nebo že by alkohol byl těžší? :D :D :D
Bílý LADA a okřídlená spol.
Myso
Příspěvky: 1389
Registrován: stř kvě 26, 2004 17:59
Bydliště: Bratislava-Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Myso »

podla mna najtazsia droga(len tak tu medzi nami) je ta "ruska kopa srotu" :weedman:
Ich fahre einen Shiguli - WAS2105
Keď ju poriešiš, nie je čo milovať...
_________________
Chatka 12 forever :mrgreen:
Uživatelský avatar
Luděk Musil
Příspěvky: 10591
Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
Bydliště: Vyškov/Rašov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Luděk Musil »

Myso píše:podla mna najtazsia droga(len tak tu medzi nami) je ta "ruska kopa srotu" :weedman:
Také si myslím, že problém není v baterce. Mám tam Akuma-Comfortku 12/55/610 - takže pro daný vůz optimální, s vybíjením problém nemám.
Jen ten občasný pokles napětí mě s . . e :!: :( . A do alternátoru se mi moc nechce :? . Je to sice díl (jak trefně nazval Pátrač), který si můžeš odnést domů (a opravit ho v teple), ale napřed ho musíš z toho auta demontovat.

PS. někdo má tu "ruskou kupu šrotu" velkou, někdo větší, někdo je totální šílenec. :banghead: L.
Uživatelský avatar
Teepee
Příspěvky: 4317
Registrován: čtv bře 10, 2005 13:20
Bydliště: Praha západ
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Teepee »

No, ale to je podle situace, ja bych svou drahou polovičku a děti za nic nevyměnil. Třeba to mládenci taky poznáte :D :love7: :D
Bílý LADA a okřídlená spol.
Uživatelský avatar
JmJ
Příspěvky: 6598
Registrován: úte čer 01, 2004 11:30
Bydliště: Kromeriz

Příspěvek od JmJ »

Luděk Musil píše:Já si naopak myslím, že to napsal zcela jasně a přehledně. Děkuji.

Což ale zatím neřeší můj "asi"problém. L.

Optal sem se otce, jakozto velmi zkuseneho elektrotechnika obecne (na Lade si delal elektriku vzdy sam)

Pokud by napeti klesalo a stoupalo skokove, pak by mohl byt problem v alternatoru ci regulaci dobijeni.
To ze napeti skokem klesne a pak se pomalu zveda ukazuje pry nejpravdepodobneji na baterii. Pripadne problem v regulatoru, ale na to pry moc nesazi. Kazdopadne doporucil jako prvni test vzit jinou baterii a chvili ji zkouset. Baterie muze byt parametry spravna, ale nemusi byt uvnitr v poradku.

Tot rada plesateho zigulisty v duchodu :-)
VAZ 2104 1.3 1989
Pool

Příspěvek od Pool »

Roman píše:To ze sa nema pouzivat baterka s vyssou kapacitou je holy nezmysel.Ako sa pise vyssie ak budes mat hoci aj 150Ah baterku vzdy z nej pri starte zoberies tolko ako z 40Ahodinovej a dobijes ju rovnako iba snad s mensim prudom ako ma povolene (vseobecne plati ze baterka sa dobija prudom rovnym cca jednej desatine jej kapacity) co jej len prospeje. A na druhej strane ak ti na ceste skape altik mas sancu sa na vacsiu baterku dostat ovela dalej.A ak mas vymlatenu 150 ku tak ju dobijes rovnako ako 40,len za dlhsi cas.
Není náhodou pravda, že pokud baterku nabíjíme menším proudem, nebude dobita na maximální její kapacitu? Např. tu 150Ah - pokud budu nabíjet proudem 4A místo 15A, dojde v tom případě k úplnému dobití? Ne bo je to opravdu jen otázkou času? Jenom se ptám.. :wink:
marty
Příspěvky: 122
Registrován: ned říj 17, 2004 19:37
Bydliště: kosoř

Příspěvek od marty »

k tomu dobíjecímu proudu jen to menší proud neškodí spíš je prospešný baterie se pri nem dokonce částečně desulfatuje větší prud je na škodu mohou se při něm zhroutit desky tolik si pamatuju ze školení v akumě ještě za komanče takže jestli nastala nějaká znena nevim

jo ludku z toho že si voltmetr žije vlastnim životem si nic nedělej já sem si ho přidal do nivy a blázní při blikačích stěračích a zpátečce takže nejsi sám kdybys to chtěl odstranit tak bys ho musel připojit rovnou na baterku to by to mnělo odstranit (snad)
Uživatelský avatar
Křečík Barbuška
Příspěvky: 11048
Registrován: ned srp 29, 2004 09:01
Bydliště: Brno

Příspěvek od Křečík Barbuška »

Přesně tak se mi projevoval marný boj na svorce G67 což je buzení alternátoru. V podstatě na ni leze +12V od spínačky přes 8A Po. Neb nový altík má regulátor již v sobě. 2107 má asi tento nový altík. Celé se to projevovalo tím blikáním světel i přerušovač blbl. Aby to dělala baterka musela by přerušovat nebo spíše zkratovat na něktrém článku někde uvnitř, ale to je asi divočárna. I když jsem se setkal s gelovkou co fungovala maximálně pět minut po té co bylo do ní udeřeno a pak zase nic. Co se týče kapacit mám názor, že když dám místo psané 40 55 tak ji nedobiju pořádně. A naopak místo 55 40, tak ji asi budu trápit, třeba v létě. Teoreticky by to měl ošéfovat regulátor, ale kdo ví?
Uživatelský avatar
Tomáš
Příspěvky: 432
Registrován: stř led 05, 2005 17:32
Bydliště: Brno - Starý Bronx
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Tomáš »

Luděk Musil píše:Já si naopak myslím, že to napsal zcela jasně a přehledně. Děkuji.

Což ale zatím neřeší můj "asi"problém. L.
škoda že jsi nebyl po srazu v Brně na pivku,Karel to tam dlouhosáhle objasňóval
karel

baterka

Příspěvek od karel »

Kapacita instalovaneho aku nema na provoz soustavy zadny vliv snad s vyjimkou naprosteho vybiti, kdy by akec predstavoval vlastne zkrat v soustave. Teoreticky je moznost vybit takovy akec pri soustavnych kratkych pojizdkach kdy generetor akec nestaci dobit. Ale to je znacne spekulativni. Ja na soustave pro 45Ah provozuji 85Ah a kamos tam ma tankovy akumulator 165Ah bez problemu. Ja bych se podival na ukostreni jednotlivych spotrebicu. Neni kostra jako kostra... Prechodove odpory jsou svinstvo a navic lady jsou plny magneticky kompenzovanych rele ktery pak delaji divy. Podle myho nazoru je nesmysl vubec montovat voltmetr, ktery vlastne nic pouzitelnyho neukazuje. Lepsi by teda byly ampermetry s nulou uprostred jaky mely treba Volhy. To uz byl smerodatny udaj. Aspon clovek vedel,kam ten kraft vlastne tece...
Uživatelský avatar
Luděk Musil
Příspěvky: 10591
Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
Bydliště: Vyškov/Rašov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Luděk Musil »

Blahé paměti (bílá 2103) jsem měl taky voltmetr a měl jsem ho zapojenej tuším na 10-ku pojistku (která hlídala jen dobíjení) a jak jsem nastartoval, tak vylezl na 14 V a zůstal tam.
Já si nestěžuji na to, že tento voltmetr mi při blinkrech lítá jak splašenej, to jsou přechodový odpory - ty mi až tak nevadí. Jde mi spíše o to, že zničeho nic prostě poklesne napětí v palubní síti.
Včera odpoledne (30 minut, 35 km) a dnes ráno (35 minut, 35 km) nic. Vylezl na nějakých 14 V a zůstal tam po celou dobu. L.
Uživatelský avatar
Teepee
Příspěvky: 4317
Registrován: čtv bře 10, 2005 13:20
Bydliště: Praha západ
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Teepee »

Já navážu na Karlovu teorii o zcela vybitém, nepřiměřeně velkém AKU.
za 1. s takovým AKU se vozidlo starterem nenastartuje.
Pakliže jej zdatný majitel nastartuje, dojde k tomu, k čemu chvilkově dochází i u nabitého AKU krátce po startu, alternátor musí podat plný proudový výkon.
A ten podává do doby, než napětí v tu chvíli dobíjeného AKU vystoupí na cca 13,5-14,5V, kdy nabíjecí proud, díky vyrovnávajícímu se napětovému spádu začne klesat.
Nejsem elektrotechnik, ale mam z doslechu, že alternátor, se díky své konstrukci přetížit nenechá, tzn:
Regulátor alternátoru nemá proudové omezení, protože alternátor velikost sebou dodávaného proudu omezí sám.
Zatímco Dynamo se nechá sprostě ždímat, až se mu přehřejí závity na rotoru, příp přípálí kolektor atp. a nemilosrdně shoří. (JAWAři velmi dobře znají, neb starší JAWY mají dynamo 45W s příslušným regulátorem, který se často porouchával a kutilsky nahrazoval regulátorem z modelu JAWA 634 s dynamem 75W. Tento regulátor reguluje dynamo až k výkonu 75W, pokud je tak požadováno elektrickou sítí vozidla. Pokud požadováno sítí vozidla není - hlídají se odběry spotřebičů a není příliš vybitý AKU - dobíjí se jen krátce po startu, nemůže se při kombinaci regulátor 75W a dynamo 45W nic dynamu stát.)

Takže závěr. Obrovský AKU je po roztočení alternátoru dobíjen stejným proudem jako přiměřený, či malý AKU. Pokud je obrovský AKU vybitý, bude alternátor muset podávat plný proud delší dobu než u přiměřeného nebo malého AKU. Velikost dobíjecího proudu je však vždy stejná, neboť je limitována napětím v síti vozidla a napěťovým spádem. Alternátor by takovou zátěž měl vydržet.
Mimochodem, to že má být v síti vozidla cca 14-14,8V je právě proto aby se AKU dobíjel:
Nabitý AKU v klidu má cca 12,6V (2,1V na článek)
AKU který začíná při dobíjení plynovat má cca 14-14,5V (2,3-2,4V na článek)
Plně nabitý AKU při průchodu nabíjecího proudu má však mít až 16,2 (2,7V na článek), kdy živě plynuje.
Proto je ve vozidle nastaveno těch 14-14,5V, Akumulátor se nedobije na 100%, ale hlavně neplynuje, neb při plynování unikají agresivní - silně korozivní plyny.
Dobíjet se má 0,1*C, tzn. desetinou kapacity, tzn. AKU 55Ah proudem 5,5A, 80Ah proudem 8A.
Alternátor dá max např. 40A. Po startu teče do AKU 40A mínus odběr sítě vozidla. Proto se říká, že větší AKU déle vydrží, protože když dostane odhadem 30A po startu 40Ah akumulátor, nebo 80Ah akumulátor, je to přece jen šetrnější k tomu většímu.

Slovy: Zapínám zapalování, roztáčím startér. Z AKU se odčerpává proud a ztrácí ze své síly. Roztáčí se motor = alternátor, stoupá napětí sítě vozidla. Akumulátor při startu vydal energii (jeho napěti kleslo pravdepodobne i pod 12V) a velký napětový spád (AKU cca 12V a síť 14-14,5V) znamená, že alternátor jede naplno, aby zásobil vozidlo a dobíjel AKU. Jakmile napětí na AKU dostoupí cca 14V klesá produ tekoucí do AKU, alternátoru se ulevuje. Při napětí v síti 14-14,5 by mel do aku natékat jen malý udržovací proud (desetiny Amperu), který postupně klesá až na úplnou nulu).

Ale AKU tam být musí, protože když se např. rozvítí světla, tak než zareaguje alternátor a začne dávat víc proudu, tak se to musí kompenzovat z AKU.
A hlavně. Bez AKU by se napětí vozidla nebezpečně zvýšilo a jako první to nejspíš vezme diody v alternátoru a nasledně i regulátor. Bez AKU se alternátor provozovat nesmí! Dynamo to ovšem snese.

Autogramiáda nebude, asi by to chtělo zmoderovat, udělat diskuzi o Akumulátorech a přesunout některé věci tam... Protože Luďku, řešení na Tvůj problém nemám. Já bych měřil, měřil, bloumal zkoumal, ale jestli to normálně dobíjí...
Bílý LADA a okřídlená spol.
karel

aku aku

Příspěvek od karel »

Jsem psal jasne ze jde o spekulativni teorii. Pochybuju ze si nekdo do zigula namontuje tankovou baterii. Ja mam tak velky akec v dodavce kvuli notasu a lednicce kdyz jsem delsi dobu mimo. Jinak nema cenu neprimerene kapacitu baterky zvedat, protoze na startovani ani jine provozni vlasatnosti to nema vliv. Ludkuv problem bude, jako obvykle ve spatnem uzemneni, velkych prechodovych odporech a podobne. Doporucuji kontrolu kabelaze a kostricich mist. Jinak co se tyka baterky, mereni napeti neni smerodatne bez definovane zateze. Jednodussi a rychlejsi je mereni hustoty elektrolytu.
Odpovědět

Zpět na „Elektrická soustava“