Najde sa tu elektikár?

Free pokec (aj keď Ondra 07 by to celé zmazal)

Moderátor: Moderátoři

Cory
Příspěvky: 11660
Registrován: stř čer 14, 2006 17:14
Bydliště: Snina/Košice

Najde sa tu elektikár?

Příspěvek od Cory »

Zdravim, potrebujem sa poradit s nejakym elektrikarom, ktory by mi vedel poradit. Prerabam bytove jadro a mam par otazok. Dakujem :)
Lada 2171 Priora 1,6 MPi (2013), Lada 2105 v regenerácii (1985), Lada 21044 1,9 MPi (1998), Škoda Felícia 1,3 SPi - 40kw (1996), 2 x Babetta 210 (1984,1988), Simson 70 ccm (1989), Zetor 4011 (1966)
Uživatelský avatar
Jimmi
Příspěvky: 1528
Registrován: pon čer 12, 2006 15:41
Bydliště: Praha, Teplice

Příspěvek od Jimmi »

Na tom snad není nic složitého, co by Tě zajímalo.....? Tedy jestli ještě pořád máme stejné normy :)
Жигули ВАЗ 2103 1.5/55,4 kW белый (сделано в 1974 г.) оу йеах гуд джоб ёлки-палки t.č. odstraněny dva metráky pavučin, vrčí a jezdí kolem bloku
Toyota Corolla LiftBack 1.3/65 kW deep turquoise
Toyota Corolla HB 3D 1.3/55 kW red
Cory
Příspěvky: 11660
Registrován: stř čer 14, 2006 17:14
Bydliště: Snina/Košice

Příspěvek od Cory »

Takze... Prerabam bytove jadro v byte, kde su privedene k ističom na chodbe 2 hlinikove drôty L a PEN, jedná sa o TNC sústavu. Prierezy momentalne neviem. Mojim plánom je pripojiť k ističom 16A istič a viesť do nového jadra medený kábel 3x2,5 CYKY (3-žilový medený kábel s prierezmi 2,5mm2) s tým, že modrý drôt z toho káblu ostane nezapojený, pretože je to iba TNC sústava. V jadre sa žltozelený PEN (2,5mm2 Cu) rozdelí na žltozelený PE (2,5mm2 Cu) a modrý N (2,5mm2 Cu), a bod rozdelenia PEN-u na PE a N sa prizemní o vodovod a plynovod (tak ako to bolo pôvodne) drôtom 10mm2 Cu. Fáza L (2,5mm2 Cu) a N (2,5mm2 Cu) postupuje do prúdového chrániča (30mA). Za prúdovým chráničom sa zaradia dva ističe:
- 10A na svetený obvod (4 svetlá a dva 15W ventilátory, spolu max 330W) s prierezom drôtu 1,5mm2;
- 16A na zásuvkový obvod (dvojzásuvka) s prierezom drôtu 2,5mm2
Modrý vodič 2,5mm2 Cu postupuje z prúdového chrániča na svorkovnicu, kde sa rozdelí na 2,5mm2 vodič pre zásuvkový obvod a 1,5mm2 vodiče pre svetelný obvod.
Zelenožltý vodič PE 2,5mm2 postupuje od bodu rozdelenia PEN na PE a N do svorkovnice, kde sa podobne ako modrý vodič N rozdelí na 2,5mm2 vodič pre zásuvkový obvod a 1,5mm2 vodiče pre svetelný obvod.

Ide mi v podstate o to, či netreba zvolit väčší prierez žltozeleného PEN-u od ističov k bodu rozdelenia PEN na PE a N....a celkovo, či som správne dimenzoval sústavu...o chvilu dodam schému.
Lada 2171 Priora 1,6 MPi (2013), Lada 2105 v regenerácii (1985), Lada 21044 1,9 MPi (1998), Škoda Felícia 1,3 SPi - 40kw (1996), 2 x Babetta 210 (1984,1988), Simson 70 ccm (1989), Zetor 4011 (1966)
Drobek81
Příspěvky: 2129
Registrován: pon lis 01, 2004 19:47
Bydliště: Brno-Vyškov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Drobek81 »

mas v tom trochu maglajz bych rekl...dovolil bych si nesouhlasit s rozdelenim na PE a N pred chranicem. Rozdeleni provedes prave tim chranicem, pak uz nesmis spojit.
Udelej rozdeleni jen te casti pro jadro, prodavaji se "chranicojistice" tak kup jednofazovy treba 16A na zasuvky, na svetla dle umisteni bud musi nebo nemusi byt (zalezi na zone kde bude umisteno). Obecne bych ale doporucil i na svetlo chranic, ono vetsinou byva podhled ze sadrosu...
Co se tyce uzemneni potrubi, pokud mas kovove tak je potreba udelat jeste ochranne pospojeni u vsech kovovych casti vystupujicich ze zdi. Pokud mas vodu v plastu, pak neni potreba pospojovat pouze pokud je delka potrubi delsi nez 2metry. No a pokud by jsi chtel byt perfekcionista, tak pokud bys mel ulozen nejaky kabel v mensi hloubce nez 50mm tak je potreba jej mit take na chranic (jedna se o kombinaci siti TNC / TNS kdy by vedl kabel site TNC pro jiny okruh nez je koupelna prickou v koupelne).
No je to mozna chaoticky napsane ale snad princip je jasny...
Moudrost nepřichází vždy s věkem. Někdy věk přichází sám.
Starý dům a mladá žena - hojnost práce zaručena.
Práce vyžaduje čím dál větší vzdělání, vzdělání čím dál větší práci.
Cory
Příspěvky: 11660
Registrován: stř čer 14, 2006 17:14
Bydliště: Snina/Košice

Příspěvek od Cory »

Drobek81 píše:dovolil bych si nesouhlasit s rozdelenim na PE a N pred chranicem. Rozdeleni provedes prave tim chranicem...
Takze mam tomu rozumiet tak, že do chraniča vstupuje L a PEN a z neho vychadza už L, N a PE? A tym pádom by som nemusel rozdelovat v nejakej samostatnej krabici PEN na PE a N.
Drobek81 píše:pak uz nesmis spojit.
To mi je jasne, stratil by sa vyznam chranica a spojenie PE s N za chranicom vyhadzuje chranic.
Drobek81 píše:Udelej rozdeleni jen te casti pro jadro
Tak to mám v pláne, nemenim rozvody v celom byte.
Drobek81 píše:Co se tyce uzemneni potrubi, pokud mas kovove tak je potreba udelat jeste ochranne pospojeni u vsech kovovych casti vystupujicich ze zdi. Pokud mas vodu v plastu, pak neni potreba pospojovat pouze pokud je delka potrubi delsi nez 2metry.
Potrubie je z plastu, kratsie ako 2 metre, takze pospojenim spojim potrubia v stupačke a vaňu, ktora je plechova.

Drobek81, v podstate si to napisal tak, ako to mam v plane robit ja. Len som sa chcel uistiť, či stači privodny drôt PENu do chranica s prierezom 2,5mm2.

Toto je moja schema, ako som to chcel spravit:
Přílohy
elektrika.png
Lada 2171 Priora 1,6 MPi (2013), Lada 2105 v regenerácii (1985), Lada 21044 1,9 MPi (1998), Škoda Felícia 1,3 SPi - 40kw (1996), 2 x Babetta 210 (1984,1988), Simson 70 ccm (1989), Zetor 4011 (1966)
Marek
Příspěvky: 5331
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Příspěvek od Marek »

Souhlasil bych s Drobkem - PEN dělit na N a PE právě chráničem. Je to pohodlné a není třeba tento dělicí bod dodatečně přizemňovat (což je totiž jinak doporučeno).

Správná poznámka - rozdělené vodiče N a PE již poté dál nesmíš spojit v žádném případě!!! Po transformaci TNC na TNS následné spojení těchto dvou vodičů již není dovoleno. Jak jsi správně uvedl, chránič by tím pozbyl funkčnosti, ale to víš.

Průřez Cu 2,5 stačí suverénně do odběrového proudu 16 ampér trvale. V jádru víc určitě mít nebudeš, i kdybys zapnul všechny spotřebiče, které tam budou. Pračka má asi nejvíc - ta ale odebírá kolem 12A jen krátkodobě (při ohřevu vody), jinak má motor kolem 500-600W + nějaká ta elektronika (čili do tří apmér).

Zbytečně to nekomplikuj. Čím víc komplikací, tím víc případných problémů při revizi. :wink:
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Cory
Příspěvky: 11660
Registrován: stř čer 14, 2006 17:14
Bydliště: Snina/Košice

Příspěvek od Cory »

Marek píše:Správná poznámka - rozdělené vodiče N a PE již poté dál nesmíš spojit v žádném případě!!! Po transformaci TNC na TNS následné spojení těchto dvou vodičů již není dovoleno.

To mi je jasne :) Ak by sme boli detailisti, tak z TNC v mojom pripade vznika TNCS, ale to je prakticky jedno, ked je tam chranic, nesmie sa za nim PE a N spajat. Tomu rozumiem dobre.
Marek píše: a není třeba tento dělicí bod dodatečně přizemňovat (což je totiž jinak doporučeno).
To znie dobre, tym padom by mi odpadla starost s prizemnovanim bodu rozdelenia PEN na PE a N a ochranne pospojovanie by bolo spojene len s vanou. Už len vedieť, či som spravne dimenzoval vodiče.

EDIT: NEskoro som si vsimol, že Marek niečo dopisal :) Takze nakreslim schemu este raz a poviete mi, či je to spravne :)
Lada 2171 Priora 1,6 MPi (2013), Lada 2105 v regenerácii (1985), Lada 21044 1,9 MPi (1998), Škoda Felícia 1,3 SPi - 40kw (1996), 2 x Babetta 210 (1984,1988), Simson 70 ccm (1989), Zetor 4011 (1966)
Cory
Příspěvky: 11660
Registrován: stř čer 14, 2006 17:14
Bydliště: Snina/Košice

Příspěvek od Cory »

Sorry za dvojity prispevok, tu je schema, ako som to pochopil, mozete ju upravit :)

Len sa mi nepozdava, ze vana je napojena len na pospajanie trubkami, ked sa dnes pri opravach pouzivaju uz plastove trubky.
Lada 2171 Priora 1,6 MPi (2013), Lada 2105 v regenerácii (1985), Lada 21044 1,9 MPi (1998), Škoda Felícia 1,3 SPi - 40kw (1996), 2 x Babetta 210 (1984,1988), Simson 70 ccm (1989), Zetor 4011 (1966)
Marek
Příspěvky: 5331
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Příspěvek od Marek »

Mně to vychází, že je to v pořádku. Co Drobek a ostatní?
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Uživatelský avatar
Jimmi
Příspěvky: 1528
Registrován: pon čer 12, 2006 15:41
Bydliště: Praha, Teplice

Příspěvek od Jimmi »

Aha.... takže panáček nechce jenom "něco málo poradit", on chce vypracovat projekt rekonstrukce elektriky :D

Jenom pár poznámek na úvod:
Elektrická zařízení jsou zařízení ze zákona tzv. vyhrazená, takže do nich smí zasahovat jenom člověk s příslušnou kvalifikací.
Rekontrukce podobného rozsahu by už měla probíhat podle realizačního projektu a posléze projít revizí (a revizák, který provede revizi bez platné dokumentace, to vlastně dělá tak trochu na vlastní triko; i když bohužel v bytové výstavbě je to běžné).

Možná všichni, kteří zde dávají rady k tomuto tématu, by měli napřed uvést, jaký paragraf vyhlášky 50 vlastně mají :wink:


A teď vážně (protože autora příspěvku asi dostatečně nevyděsíme): :)

Přizemnění bodu rozdělení je sice ve vyhlášce jenom doporučeno, není to však až tak jednoduché. Předpokládá to totiž dobré uzemnění v domovním rozvaděči a určitou menší vzdálenost od něho. Takže například typicky v pátém patře paneláku už zemnit bod rozdělení musím ať se mi to líbí, nebo ne. Jednoznačně doporučuji dělit už v bytovém rozvaděči a koupelnu pojmout jako samostatný okruh se samostatným přívodem.

Proudový chránič byl podle staré normy nutný jen pro koupelny. Dnes je (naštěstí až po případné rekonstrukci) povinný pro všechny zásuvky obsluhované laiky. Takže pozor na dostatečné oddělení rekonstruované a nerekonstruované části. Tak, a teď si nemohu vzpomenout, kdybyste mě natahovali a normu po ruce nemám, ale mám pocit, že má po novu být proudový chránič i na světlo v koupelně. Což může být problém v případě, kdy dáme obojí na jeden chránič a jenom nám trochu vypění pračka. Tma jak v pytli. Takže chránit nejlépe zvlášť zásuvkový a světelný obvod.

Doplňující ochranné pospojování musí být vyvedeno do nějaké přístupné krabičky se svorkovnicí. Kvůli kontrole.

Zatím stačí, nad zbytkem se zamyslím a někdo něco asi přidá.....
Жигули ВАЗ 2103 1.5/55,4 kW белый (сделано в 1974 г.) оу йеах гуд джоб ёлки-палки t.č. odstraněny dva metráky pavučin, vrčí a jezdí kolem bloku
Toyota Corolla LiftBack 1.3/65 kW deep turquoise
Toyota Corolla HB 3D 1.3/55 kW red
Uživatelský avatar
Křečík Barbuška
Příspěvky: 11077
Registrován: ned srp 29, 2004 09:01
Bydliště: Brno

Příspěvek od Křečík Barbuška »

Tak já vám teda nevím, ale aby proudový chránič fachčil, musí být rozdělení na PE a N provedeno před ním. Ale na mě nedejte, třeba vás jen blbě chápu.
Přílohy
kvák.JPG
kvák.JPG (9.11 KiB) Zobrazeno 2595 x
Lada Granta Liftback 1,6 16V platinum - téměř normální auto
Lada Granta Liftback 1,6 16V bílá - necháme se překvapit
Lada Kalina 1117 1,6 8V - neopodstatněné a nenaplněné naděje
ex VAZ 2105, VAZ 2104, VAZ 2107
Cory
Příspěvky: 11660
Registrován: stř čer 14, 2006 17:14
Bydliště: Snina/Košice

Příspěvek od Cory »

Koko Loko, presne tak som si to predstavoval aj ja, ze tesne pred PCH sa PEN rozdeli na PE a N s tym, ze ten bod rozdelenia sa dodatocne prizemni na pospajanie (vodovody atd..) a do PCH pojde uz len L a N.
Lada 2171 Priora 1,6 MPi (2013), Lada 2105 v regenerácii (1985), Lada 21044 1,9 MPi (1998), Škoda Felícia 1,3 SPi - 40kw (1996), 2 x Babetta 210 (1984,1988), Simson 70 ccm (1989), Zetor 4011 (1966)
Uživatelský avatar
Jimmi
Příspěvky: 1528
Registrován: pon čer 12, 2006 15:41
Bydliště: Praha, Teplice

Příspěvek od Jimmi »

To, co nakreslil Koko Loko, je to samé, co myslel Drobek. prostě se oddělení provede proklemováním na vstupní svorkovnici chrániče. Každopádně je to prasárna a mělo by se to provést instalací oddělených svorkovnic do bytového rozvaděče (PEN, PE, N). Zvláště v návaznosti na to, co jsem psal výše.
Jinak pozor: připojení na jekékoli trubky, ať už od topení či vodovodu, opravdu není (a nanahrazuje) přizemnění.

Další věc, co je tam špatně, je selektivita jističů. Nemůžeš dát dvě šestnáctky za sebou.
A celkově se pokoušet dělat podružný rozvaděč až u koupelny je věc sice možná, ale určitě ne takto.
Жигули ВАЗ 2103 1.5/55,4 kW белый (сделано в 1974 г.) оу йеах гуд джоб ёлки-палки t.č. odstraněny dva metráky pavučin, vrčí a jezdí kolem bloku
Toyota Corolla LiftBack 1.3/65 kW deep turquoise
Toyota Corolla HB 3D 1.3/55 kW red
Cory
Příspěvky: 11660
Registrován: stř čer 14, 2006 17:14
Bydliště: Snina/Košice

Příspěvek od Cory »

Jimmi píše:Jinak pozor: připojení na jekékoli trubky, ať už od topení či vodovodu, opravdu není (a nanahrazuje) přizemnění.
Tak potom odkial mam prizemnit bod rozdelenia na 12tom poschodi?? Povodne boli trubky spojene s PENom.
Lada 2171 Priora 1,6 MPi (2013), Lada 2105 v regenerácii (1985), Lada 21044 1,9 MPi (1998), Škoda Felícia 1,3 SPi - 40kw (1996), 2 x Babetta 210 (1984,1988), Simson 70 ccm (1989), Zetor 4011 (1966)
Uživatelský avatar
Křečík Barbuška
Příspěvky: 11077
Registrován: ned srp 29, 2004 09:01
Bydliště: Brno

Příspěvek od Křečík Barbuška »

Kde hledat v paneláku solidní zem? :mrgreen: Pospojování u plastu, toť otázka, většinou pozoruji, že co revizák to vlastní výklad. Výhledově se mohu pozeptat jak tyto nuance řešil kolega při předělávce svého panelákového jádra. Koneckonců, až vstanou kapacity jako Tajfunek či Petr HC budeš mít jistě jasněji, koneckonců i Jimmi se zdá dostatečně kovaným.
Naposledy upravil(a) Křečík Barbuška dne ned bře 13, 2011 12:02, celkem upraveno 2 x.
Lada Granta Liftback 1,6 16V platinum - téměř normální auto
Lada Granta Liftback 1,6 16V bílá - necháme se překvapit
Lada Kalina 1117 1,6 8V - neopodstatněné a nenaplněné naděje
ex VAZ 2105, VAZ 2104, VAZ 2107
Odpovědět

Zpět na „Poklábosme“