Potřebuju poradit - přendání bufíku Galaxy/Sharan
Moderátor: Moderátoři
Potřebuju poradit - přendání bufíku Galaxy/Sharan
Mám na svém autě zajímavý plán. Dovolím si vás s ním seznámit a v závěru vás požádám o pomoc a spolupráci:
Na Galaxy jsou dvě topná tělesa - jedno klasicky v palubní desce a druhé v zadní části vozu pro topení pasažérům sedícím v zadní řadě sedadel. Přední a zadní topné těleso jsou na sebe paralelně.
Tento vůz s naftovými motory je sériově osazován naftovým bufíkem, coby přihříváním chladicí kapaliny. Bufík je vsazen do série se zadním topným tělesem. Takže je-li motor studený, bufík ohřívá vodu a vypíná se automaticky při překročení teploty chladicí kapaliny 80°C. Jenže než se ohřívaná voda dostane do motoru a předního topného tělesa, musí nejprve protéci zadním topným tělesem a potrubím o délce téměř čtyř metrů vedoucím pod vozem. Jistě uznáte, že přihřívání chladicí kapaliny v tomto místě není právě šťastným řešením.
Rozhodl jsem se proto, že bufík přemístím někam do přední části vozu, ideálně do motorového prostoru. Jeho vodní hadice bych zapojil do série s předním topným tělesem. Tím by došlo k nesrovnatelně efektivnějšímu ohřevu motoru a předního topení, což považuji za prioritní. Dodám ještě, že zadní topné těleso využívám velmi sporadicky, prakticky pouze v případě, že jedu plně obsazen sedmi lidmi (což bývá tak dvakrát za zimní období). Čili toto zadní těleso fakt jako první ohřívat nepotřebuju...
Proč to ale píšu: Chci v součinnosti s tou přestavbou bufíku zároveň vymyslet, jak zadní trakt chladicího (topného) okruhu uzavřít. Samozřejmě není problém do jedné ze zadních hadic (třeba na místo toho bufíku) vrazit mechanický kohout. Ale to mi přijde trochu prehistorické řešení. Rád bych to řešil elektromagnetickým uzavíracím ventilem - podobným, jako se používá u LPG systémů pro uzavírání přívodu benzinu (ale v trochu větším provedení).
Bylo by to celé řešené takto: Bufík by po startu motoru naskočil a ohříval přední topné těleso, potažmo motor. Tím, že by bufík byl vpředu a navíc zadní topný okruh by byl uzavřený, motor by se ohřál nesrovnatelně rychleji (typuji, že za poloviční čas). Zadní topný okruh by mohl trvale zůstat uzavřen. Otvíral by se pouze v případě potřeby. Například tím, že bych spínačem na palubní desce aktivoval ventilátor zadního topného tělesa (nefunguje náporem, nýbrž nuceně, proto ventilátor). Čili po studeném startu bych velmi rychle ohřál motor a přední topení. Poté, pokud bych chtěl využívat i zadní topení, bych tlačítkem na palubní desce zapnul ventilátor na něm a současně sepnul elektromagnetický ventil, který by mi otevřel cirkulaci vody v zadním okruhu. Teplota vody by po promíchání samozřejmě malinko klesla, ale to by bufík už snadno dohonil.
Potřebuju ten elektromagnetický ventil sehnat. Nemáte někdo nějaký nápad? Měl by vypadat podobně jako ten na LPG pro uzavírání benzinu, ale s většími nátrubky (tak 16-18 mm vnější průměr). Měl by být uzpůsoben na teploty do 100°C a přetlak kapaliny 1,6-1,8 Bar.
Díky za typy i za názory...
.
Na Galaxy jsou dvě topná tělesa - jedno klasicky v palubní desce a druhé v zadní části vozu pro topení pasažérům sedícím v zadní řadě sedadel. Přední a zadní topné těleso jsou na sebe paralelně.
Tento vůz s naftovými motory je sériově osazován naftovým bufíkem, coby přihříváním chladicí kapaliny. Bufík je vsazen do série se zadním topným tělesem. Takže je-li motor studený, bufík ohřívá vodu a vypíná se automaticky při překročení teploty chladicí kapaliny 80°C. Jenže než se ohřívaná voda dostane do motoru a předního topného tělesa, musí nejprve protéci zadním topným tělesem a potrubím o délce téměř čtyř metrů vedoucím pod vozem. Jistě uznáte, že přihřívání chladicí kapaliny v tomto místě není právě šťastným řešením.
Rozhodl jsem se proto, že bufík přemístím někam do přední části vozu, ideálně do motorového prostoru. Jeho vodní hadice bych zapojil do série s předním topným tělesem. Tím by došlo k nesrovnatelně efektivnějšímu ohřevu motoru a předního topení, což považuji za prioritní. Dodám ještě, že zadní topné těleso využívám velmi sporadicky, prakticky pouze v případě, že jedu plně obsazen sedmi lidmi (což bývá tak dvakrát za zimní období). Čili toto zadní těleso fakt jako první ohřívat nepotřebuju...
Proč to ale píšu: Chci v součinnosti s tou přestavbou bufíku zároveň vymyslet, jak zadní trakt chladicího (topného) okruhu uzavřít. Samozřejmě není problém do jedné ze zadních hadic (třeba na místo toho bufíku) vrazit mechanický kohout. Ale to mi přijde trochu prehistorické řešení. Rád bych to řešil elektromagnetickým uzavíracím ventilem - podobným, jako se používá u LPG systémů pro uzavírání přívodu benzinu (ale v trochu větším provedení).
Bylo by to celé řešené takto: Bufík by po startu motoru naskočil a ohříval přední topné těleso, potažmo motor. Tím, že by bufík byl vpředu a navíc zadní topný okruh by byl uzavřený, motor by se ohřál nesrovnatelně rychleji (typuji, že za poloviční čas). Zadní topný okruh by mohl trvale zůstat uzavřen. Otvíral by se pouze v případě potřeby. Například tím, že bych spínačem na palubní desce aktivoval ventilátor zadního topného tělesa (nefunguje náporem, nýbrž nuceně, proto ventilátor). Čili po studeném startu bych velmi rychle ohřál motor a přední topení. Poté, pokud bych chtěl využívat i zadní topení, bych tlačítkem na palubní desce zapnul ventilátor na něm a současně sepnul elektromagnetický ventil, který by mi otevřel cirkulaci vody v zadním okruhu. Teplota vody by po promíchání samozřejmě malinko klesla, ale to by bufík už snadno dohonil.
Potřebuju ten elektromagnetický ventil sehnat. Nemáte někdo nějaký nápad? Měl by vypadat podobně jako ten na LPG pro uzavírání benzinu, ale s většími nátrubky (tak 16-18 mm vnější průměr). Měl by být uzpůsoben na teploty do 100°C a přetlak kapaliny 1,6-1,8 Bar.
Díky za typy i za názory...
.
Naposledy upravil(a) Marek dne čtv úno 10, 2011 17:45, celkem upraveno 1 x.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
O termostatu jsem taky uvažoval. Ale nakonec jsem toto řešení zavrhl, protože v mnoha ohledech je nevhodné.
Především termostatické otvírání znemožní otevření zadního topného okruhu dřív, než při dané teplotě. To v některých situacích, zejména ve velkých mrazech, není dobré. I šedesátistupňová voda umí aspoň mírně topit...
Navíc termostat by musel otvírat při podstatně nižší teplotě než zmíněných 80°C. Kdyby totiž otvíral až při takto vysoké teplotě, nastalo by několik problémů současně. Předně - při 80°C vypíná bufík. Takže pokud by do systému, kde již bufík nepracuje, vletěla ledová voda, není síla, která by ji rychle ohřála a motor se okamžitě ochladí. Při ochlazení motoru okamžitě uzavře zmíněný termostat a zadní topení netopí. Bufík sice při poklesu teploty pod 75°C opět naskočí (asi po minutě), jenže to už je zadní topný okruh zase termostatem uzavřený - a tak to půjde pořád dokola.
Mohlo by se tak klidně stát, že by díky tomu to zadní těleso vlastně nebylo schopné topit nikdy.
Především termostatické otvírání znemožní otevření zadního topného okruhu dřív, než při dané teplotě. To v některých situacích, zejména ve velkých mrazech, není dobré. I šedesátistupňová voda umí aspoň mírně topit...
Navíc termostat by musel otvírat při podstatně nižší teplotě než zmíněných 80°C. Kdyby totiž otvíral až při takto vysoké teplotě, nastalo by několik problémů současně. Předně - při 80°C vypíná bufík. Takže pokud by do systému, kde již bufík nepracuje, vletěla ledová voda, není síla, která by ji rychle ohřála a motor se okamžitě ochladí. Při ochlazení motoru okamžitě uzavře zmíněný termostat a zadní topení netopí. Bufík sice při poklesu teploty pod 75°C opět naskočí (asi po minutě), jenže to už je zadní topný okruh zase termostatem uzavřený - a tak to půjde pořád dokola.
Mohlo by se tak klidně stát, že by díky tomu to zadní těleso vlastně nebylo schopné topit nikdy.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
To přendávání "bufíku" je dost velký zásah. myslím, že by to vyřešil trojcestný ventil před zadním tělesem. Takto jsou zapojena některá topení v rozsáhlých budovách (jednotrubkový rozvod, všechna tělesa v serii a u každého trojcestný ventil).Trojcestné ventily budou mít jistě specializované topenářské firmy (mechanicky ovládané určitě - u elektricky ovládaných asi bude problém ovládání 12 Vss) a bude je zajímat mimo teplotu a tlak media (ten splní určitě) světlost (vnitřní průměr potrubí).
Já si myslím, že přemontovat bufík není náročné. Jediný potenciální problém může být v tom, abych pro něj našel dostatečně velké místo. Jinak problém nevidím.
Trojcestný ventil mi v mém případě vyřeší co??? Pouze to, že voda by netekla přes zadní těleso. Ale to je úplně jedno, jestli tudy teče nebo ne. Pokud na tom tělesu nespustím ventilátor, neochlazuje se, protože k němu nevede nápor vzduchu zvenčí. Takže mi trojcestný ventil neřeší zhola nic - pořád mi v autě zbydou metry vodních trubek, pořád se mi motor ohřívá pomalu a přední topení ještě pomaleji.
Trojcestný ventil mi v mém případě vyřeší co??? Pouze to, že voda by netekla přes zadní těleso. Ale to je úplně jedno, jestli tudy teče nebo ne. Pokud na tom tělesu nespustím ventilátor, neochlazuje se, protože k němu nevede nápor vzduchu zvenčí. Takže mi trojcestný ventil neřeší zhola nic - pořád mi v autě zbydou metry vodních trubek, pořád se mi motor ohřívá pomalu a přední topení ještě pomaleji.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
- MartasBrno
- Příspěvky: 4442
- Registrován: pon zář 08, 2008 13:10
- Bydliště: Brno
Ty chceš dát ten bufík mezi výstup teplé vody z motoru a první těleso, nebo na vracečku před motor? Jediné účinné řešení je dát to na vracečku před motor, aby to hned ohřívalo motor a poté obě tělesa (nebo jen první, kdybys druhé odpojil - to je buřt). Dávat bufík za motor je kaloricky totéž, ale motor bude mít horší tepelnou pohodu, takže by nemusel chodit tak krásně jako při první variantě. Co ty na to? Asi chceš tepelnou pohodu pro sebe spíš než pro motor že?
Ten trojcestnej ventil - to by nebyla blbost, kdyby byla tělesa zapojena do serie - fungoval by asi tak, jako ten tvůj elektroventil, kdybys ho dal do stejného místa. Buď by točil vodu v menším okruhu Bufík - motor - první těleso a zpět, nebo Bufík - motor - první těleso - druhé těleso a zpět, anebo cokoliv mezi tím, což tě zatím asi nezajímá.
Ten elektroventil je při paralelním řazení jasná věc. Co takhle použít topenářský s servem? Má to koncáky, šlo by to samo. Jen nevím, jaký má průřez otevřený, aby to tama vůbec teklo. Možná bys musel přidat odpor do druhé větve. No, fuj teda.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Ten trojcestnej ventil - to by nebyla blbost, kdyby byla tělesa zapojena do serie - fungoval by asi tak, jako ten tvůj elektroventil, kdybys ho dal do stejného místa. Buď by točil vodu v menším okruhu Bufík - motor - první těleso a zpět, nebo Bufík - motor - první těleso - druhé těleso a zpět, anebo cokoliv mezi tím, což tě zatím asi nezajímá.
Ten elektroventil je při paralelním řazení jasná věc. Co takhle použít topenářský s servem? Má to koncáky, šlo by to samo. Jen nevím, jaký má průřez otevřený, aby to tama vůbec teklo. Možná bys musel přidat odpor do druhé větve. No, fuj teda.
Marku : Jak psal MartasBrno . Použij kuláček s kousky měděných trubek a ovládej to 12V servem . V koncernových autech je jich "hromada" pod palubkou na ovládání klapek topení a klimatizace . Jsou malá tichá a mají ohromnou sílu a navíc ve šrotu jsou zdarma . I moje 043 jejich "služby" využívala . S el. zapojením poradím .
VAZ 2102 r.v.74 1984-1997 "Legenda"
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
- Luděk Ondrůch
- Příspěvky: 1518
- Registrován: pon srp 01, 2005 12:59
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Díky za postřehy.
Bufík bych pravděpodobně zapojil do zpětné větve předního topení (tedy do místa, kde se z topení vrací voda do malého okruhu motoru). Pro mě je prioritní ohřát motor. Z toho plyne menší opotřebení, nižší spotřeba a všechny ty věci kolem. Pokud budu přihřívat vodu do motoru vtékající, nejen že motor rychleji ohřeju, ale na druhé straně bude z motoru vytékat (a do topení vtékat) voda ještě teplejší. Takže v důsledku mi topení bude topit rychleji a lépe než kdybych bufík zapojil směrem do topení. Takže v tomto souhlasím s Martasem - to je jasná věc, zpátečka to jistí
.
Sašo - Ty bys mi uměl pomoct se sháněním toho ventilu? Já jsem v těchto věcech úplně mimo mísu.
Díky všem.
Bufík bych pravděpodobně zapojil do zpětné větve předního topení (tedy do místa, kde se z topení vrací voda do malého okruhu motoru). Pro mě je prioritní ohřát motor. Z toho plyne menší opotřebení, nižší spotřeba a všechny ty věci kolem. Pokud budu přihřívat vodu do motoru vtékající, nejen že motor rychleji ohřeju, ale na druhé straně bude z motoru vytékat (a do topení vtékat) voda ještě teplejší. Takže v důsledku mi topení bude topit rychleji a lépe než kdybych bufík zapojil směrem do topení. Takže v tomto souhlasím s Martasem - to je jasná věc, zpátečka to jistí
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Sašo - Ty bys mi uměl pomoct se sháněním toho ventilu? Já jsem v těchto věcech úplně mimo mísu.
Díky všem.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Ventil : Já bych tam dal kuláček na vodu a servo . Průmyslový elektroventil (solenoid) takový co by ti vyhovoval bude stát hodně peněz (hodně přes 1000 kč) a navíc bude problém sehnat ho na 12V . V průmyslu se používá napětí DC24/48V nebo AC230V .
Napadl mne i stařičký , ale spolehlivý kohout topení z Š100 , nebo obdobný "hadicový" z starších VW Passat a servo centrálu .
Pokud si ale žádáš průmyslovou verzi kouknu po něčem na zběráku , teď likvidují nějaké linky v Deli a těhle ventilu je tam mraky (vše v nerezu-potraviny) .
Napadl mne i stařičký , ale spolehlivý kohout topení z Š100 , nebo obdobný "hadicový" z starších VW Passat a servo centrálu .
Pokud si ale žádáš průmyslovou verzi kouknu po něčem na zběráku , teď likvidují nějaké linky v Deli a těhle ventilu je tam mraky (vše v nerezu-potraviny) .
VAZ 2102 r.v.74 1984-1997 "Legenda"
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
jakasi intuice mi rika, ze to jako by dava smysl, ale na druhou stranu mi jakasi intuice rika, ze to zavani perpetem-mobileMarek píše:Pokud budu přihřívat vodu do motoru vtékající, nejen že motor rychleji ohřeju, ale na druhé straně bude z motoru vytékat (a do topení vtékat) voda ještě teplejší. Takže v důsledku mi topení bude topit rychleji a lépe než kdybych bufík zapojil směrem do topení.
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
pokud mam okruh, kde dva zdroje energii dodavaji a jeden odebira, pak bych rekl, ze energie v celem okruhu nezavisi na tom, jestli zdroj A a B jsou v poradi AB nebo BA.
celkem jednoduse to mas A+B-C nebo B+A-C. energie z toho leze porad stejna
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Motor se bude mit asi lepe, ale nemyslim, ze by to topilo rychleji a lepe v AB nez v BA.
Mozna by se dalo uvazovat tak, ze ten o chlup teplejsi motor pri vybuchu vyda o neco vice energie. coz by tedy prineslo rychlejsi rust teploty. je nasledne otazkou, jak velky rozdil to bude.
podobna uvaha totiz byla u teploty nasavaneho vzduchu. studeny vzduch logicky musi ochlazovat motor, teply mu energii neodebere. presto sani predehrate vzduchu nema zadny prevrtany vliv na rychlost odhrevu motoru.
trocha zamysleni
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
VAZ 2104 1.3 1989
- MartasBrno
- Příspěvky: 4442
- Registrován: pon zář 08, 2008 13:10
- Bydliště: Brno
Tak ono zřejmě jde o to, komu ten bufík momentálně přilepší. jestli osádce, nebo motoru. Osádka může sedět klidně v beranici, ale motor se potřebuje ohřát, tak proto tohle pořadí
ne, sranda. Asi se tak nějak věří v to, že prohřátý motor udělá lepší službu majiteli to vrátí.
To s tím předehřátým vzduchem bude mít jiný účel - lepší zplynování směsi.
Mám ale kacířskou myšlenku, možná poněkud nákladnou, ale určitě funkční. Bufíka totiž nepřendávat, nechat ho tam kde se mu bydlí nejlépe a pořídit druhého na to nové umístění. Je to fantas? Jakej to má topnej výkon?
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
ne, sranda. Asi se tak nějak věří v to, že prohřátý motor udělá lepší službu majiteli to vrátí.
To s tím předehřátým vzduchem bude mít jiný účel - lepší zplynování směsi.
Mám ale kacířskou myšlenku, možná poněkud nákladnou, ale určitě funkční. Bufíka totiž nepřendávat, nechat ho tam kde se mu bydlí nejlépe a pořídit druhého na to nové umístění. Je to fantas? Jakej to má topnej výkon?
Fantas to je.
Topný výkon bufíku D5W-Z, který mám v autě já, je 5kW. Starší plně funkční bufík lze koupit včetně příslušenství za cca pět tisícovek, což není moc, ale pro mě to není málo.
Ponechat bufík vzadu je pro mě k nepotřebě. Zadní topné těleso téměř vůbec nevyužívám a pokud ano, pak klidně počkám, až se mi ohřeje předek a využiju zadní topení až potom.
A pokud nechám bufík na svém původním místě, pracuje se značnými tepelnými ztrátami a navíc se zbytečně velkým objemem vody.
Topný výkon bufíku D5W-Z, který mám v autě já, je 5kW. Starší plně funkční bufík lze koupit včetně příslušenství za cca pět tisícovek, což není moc, ale pro mě to není málo.
Ponechat bufík vzadu je pro mě k nepotřebě. Zadní topné těleso téměř vůbec nevyužívám a pokud ano, pak klidně počkám, až se mi ohřeje předek a využiju zadní topení až potom.
A pokud nechám bufík na svém původním místě, pracuje se značnými tepelnými ztrátami a navíc se zbytečně velkým objemem vody.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
- MartasBrno
- Příspěvky: 4442
- Registrován: pon zář 08, 2008 13:10
- Bydliště: Brno