Elektronické systémy v autech
Moderátor: Moderátoři
v zasade souhlasim s markem a JmJ, ale mam jednu vytku
mohou byt situace, kdy zacne byt elektronika na skodu - zejmena takovy ESP/ASR
a to je situace, kdy neco prezenes a asistent ti pomuze, ale nestaci a ty se snazis danou situaci vyresit instinktivne (treba hodit kola kontra a vytahnout se ze smyku)
marku myslim ze tohle nekdo resil na SAG foru, ze si byl zkusit skolu smyku na polygonu a pote co to parkrat zajel s elektronikou a potom to zacal zkouset bez ni tak zjistil ze ve vysledku se da spousta situaci lepe resit prave bez ESP, protoze se neperes s asistentem a nesnazite se oba resit stejnou situaci.
jinak ale ano, asisteni jsou velice super vec. prostridal jsem i auta bez techto srand (120, 21044) a da se s nim jezdit, ale ve spouste situaci to musi clovek sakra vic umet, a tady to za me castecne udela auto.
samozrejme nesmim dojit do extremu, kdy reknu ze asistent je 'slovo bozi' a myslet si ze me vytahne ze vseho a vzdy, ikdyz pojedu jak pi*a.
co se ale treba ASR tyce, jsou mista kde ho musim vypinat, protoze jinak me neskutecne podlamuje kolena, a to je treba prijezd ke kamosove baraku na konci vesnice v kopci kde je ujetej snih - s ASR se tam proste nevyskrabu - motor lenivi, lenivi az skoro chcipne. kdezto kdyz necham s citem kola protacet a obcas tomu dam pokourit auto se vyskrabe
mohou byt situace, kdy zacne byt elektronika na skodu - zejmena takovy ESP/ASR
a to je situace, kdy neco prezenes a asistent ti pomuze, ale nestaci a ty se snazis danou situaci vyresit instinktivne (treba hodit kola kontra a vytahnout se ze smyku)
marku myslim ze tohle nekdo resil na SAG foru, ze si byl zkusit skolu smyku na polygonu a pote co to parkrat zajel s elektronikou a potom to zacal zkouset bez ni tak zjistil ze ve vysledku se da spousta situaci lepe resit prave bez ESP, protoze se neperes s asistentem a nesnazite se oba resit stejnou situaci.
jinak ale ano, asisteni jsou velice super vec. prostridal jsem i auta bez techto srand (120, 21044) a da se s nim jezdit, ale ve spouste situaci to musi clovek sakra vic umet, a tady to za me castecne udela auto.
samozrejme nesmim dojit do extremu, kdy reknu ze asistent je 'slovo bozi' a myslet si ze me vytahne ze vseho a vzdy, ikdyz pojedu jak pi*a.
co se ale treba ASR tyce, jsou mista kde ho musim vypinat, protoze jinak me neskutecne podlamuje kolena, a to je treba prijezd ke kamosove baraku na konci vesnice v kopci kde je ujetej snih - s ASR se tam proste nevyskrabu - motor lenivi, lenivi az skoro chcipne. kdezto kdyz necham s citem kola protacet a obcas tomu dam pokourit auto se vyskrabe
Z těchto důvodů právě lze tyto asistenty vypínat, to je pochopitelné a asi i správné.
Já to v autě nemám, mám klasické ABS a EDS, ale nějaké kilometry jsem odjel s Octavií 4x4 a tam to byl neocenitelný pomocník.
Já to v autě nemám, mám klasické ABS a EDS, ale nějaké kilometry jsem odjel s Octavií 4x4 a tam to byl neocenitelný pomocník.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
V zásadě nejsem proti, ale podle mě z konstrukčního hlediska jsou základem vždycky čitelný a nezáludný jízdní vlastnosti a nadstavba k tomu pak elektronický systémy. A ne domrvit jízdní vlastnosti a pak to zachraňovat elektronikou, jak to u mnohejch aut bylo a je.
Tak nejlepší adheze se dosahuje při cca 10% skluzu, u starších systémů, který jsou nastavený tak, že prokluz skoro nepřipustí je problém. Novejší naopak zasahují později, jak protiprokluz, tak abs, zatímco první abs při max brzdění (na suchu) prakticky nenechají skoro žádný stopy, tak nový systémy nechají dvě čáry skoro jako auto bez abs.rezna píše:co se ale treba ASR tyce, jsou mista kde ho musim vypinat, protoze jinak me neskutecne podlamuje kolena, a to je treba prijezd ke kamosove baraku na konci vesnice v kopci kde je ujetej snih - s ASR se tam proste nevyskrabu - motor lenivi, lenivi az skoro chcipne. kdezto kdyz necham s citem kola protacet a obcas tomu dam pokourit auto se vyskrabe
21113 >>> 21113 >>> 21113
Komu není rady, tomu není pomoci.
Komu není rady, tomu není pomoci.
Boha kdo tady tvrdí že ty věci jsou na škodu?Dmatěj,Saša a PetrHC asi nejsou zrovna lidi co celej život jeli jen v žiguloj.Klidněme to.Auto nebude nikdy bezpečné.Tečka.Bezpečnější je třeba už let s aeroflotem.JmJ píše:vy furt jen rikate, ze asitenti ti nepomuzou, kdyz padas ze skaly do propasti. to nepomuzou. ale pomuzou kdyz jedu normalne, ze nemusim delat takove picoviny, jako sledovat ktere kolo zrovna kdyz zahrabalo nebo se zablokovalo. coz se vam naprosto bezne deje i pri zcela normalnim jezdeni. a o tom to je.
pro me za me jezdtene na zebrinaku a brzdete vyhozenim kotvy, ale nesnazte se tu nekomu namluvit to, ze protipodkluz a abs jsou veci vlastne nebezpecne. to jsou jen vase obezlicky, kterymi se utesujete .
Lubošu ono i to letadlo má pásy,což obvykle neznamená,že se nezabiješ.
No zrovna já mám 99% najeto pouze Ladou (02-14let 498 000km) (04-11let 340 000km)(06 -2roky 38 000km) a něco málo jinými auty (do 50 000) hlavně nákladními (PV3S,Liaz,Ifa,Avia,Tatra) . Ladou míním jezdit dalších 15 let (proto drahá GO 04) .
Jezdím velmi rád a i po těch letech mne to pořád baví .
S moderním autem jsem jel jen třikrát - poprvé Fábijí 1.9 TDI v nejvyšší výbavě , na tuto jízdu ovšem nikdy nezapomenu díky velmi špatnému počasí v zimě přes půl republiky a také prpto že jsem nikdy před tím nejel autem s předním náhonem . Už NIKDY auto s předmím náhonem (a myslete si co chcete) jeden nepříjemný zážitek stačí . A nešlo o nehodu .
Druhé byla A4 2.5 pěkné svezení ale čekal jsem "víc" . Třetí byla nedávno koupená Fábia 1.4 tdi (v sekci Fabie) .
Jinak jsem vystřídal několik starých služebních ale stěmi jezdím hodně opatrně .
O Asistentech které přímo kecají do řízení (mimo ABS) mám vlastní názor a to ten že vnášejí falešný pocit bezpečí a pomalu ale zato zcela jistě drtivou většinu řidičů přibližují na hranici která je jen pár km/h od nehody . Nehody byly a budou ale věřím že hodně je jich nepřímo zapříčiněno asistenty . Dnes všudypřítomná elektronika se snaží udělat z řidiče obsluhu a posouvat ho na "druhou kolej" , má to ale jedno ALE nenaučí řidiče předcházet a řešit krizové situace .
Pokud se ale někomu líbí vyjet zasněžený kopec s nohou na podlaze hlídaný vší elektronikou - prosím , já je nepotřebuji vyjedu ho řidičskýma skušenostma , nebo ho obědu .
Jezdím velmi rád a i po těch letech mne to pořád baví .
S moderním autem jsem jel jen třikrát - poprvé Fábijí 1.9 TDI v nejvyšší výbavě , na tuto jízdu ovšem nikdy nezapomenu díky velmi špatnému počasí v zimě přes půl republiky a také prpto že jsem nikdy před tím nejel autem s předním náhonem . Už NIKDY auto s předmím náhonem (a myslete si co chcete) jeden nepříjemný zážitek stačí . A nešlo o nehodu .
Druhé byla A4 2.5 pěkné svezení ale čekal jsem "víc" . Třetí byla nedávno koupená Fábia 1.4 tdi (v sekci Fabie) .
Jinak jsem vystřídal několik starých služebních ale stěmi jezdím hodně opatrně .
O Asistentech které přímo kecají do řízení (mimo ABS) mám vlastní názor a to ten že vnášejí falešný pocit bezpečí a pomalu ale zato zcela jistě drtivou většinu řidičů přibližují na hranici která je jen pár km/h od nehody . Nehody byly a budou ale věřím že hodně je jich nepřímo zapříčiněno asistenty . Dnes všudypřítomná elektronika se snaží udělat z řidiče obsluhu a posouvat ho na "druhou kolej" , má to ale jedno ALE nenaučí řidiče předcházet a řešit krizové situace .
Pokud se ale někomu líbí vyjet zasněžený kopec s nohou na podlaze hlídaný vší elektronikou - prosím , já je nepotřebuji vyjedu ho řidičskýma skušenostma , nebo ho obědu .
VAZ 2102 r.v.74 1984-1997 "Legenda"
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
To by mě zajímalo, ono zrovna TDI kvůli vysoký hmotnosti na přední nápravě nemá nejlepší jízdní vlastnosti. Oproti tomu nejslabší lehoučký HTP je naprosto neutrální, ale v zimě je pak problém něco vyjet. Navíc pokud to byla nejvyšší výbava patrně to mělo ESP nebo aspoň ASR.Saša píše:Už NIKDY auto s předmím náhonem (a myslete si co chcete) jeden nepříjemný zážitek stačí . A nešlo o nehodu .
21113 >>> 21113 >>> 21113
Komu není rady, tomu není pomoci.
Komu není rady, tomu není pomoci.
Teda nevím jak vy.....Všichni tady píšte o ABS jako o systému, který zastaví auto dříve než když ABS mít nebudu. Já už si párkrát zkusil situaci, kdy jsem si přál mít ABS a né proto, abych dřív zastavil. Ono se dá dobře zastavit i v plné smyku....ale když potřebujute brzdit a zatáčet? Ouháá....Jedem rovně. Mám řidičák teprve dva roky, pár krizovek jsem už zažil, většinou jsem to ale zachránil tak, že jsem uhnul.
Proto je můj sen, brzdit na plné koule a mít při tom možnost auto směrově řídit..... Proto asi jediný asistent který do auta chci je ABS. Žádné jiného asistenta si nepřeju....
Proto je můj sen, brzdit na plné koule a mít při tom možnost auto směrově řídit..... Proto asi jediný asistent který do auta chci je ABS. Žádné jiného asistenta si nepřeju....
Lada 21044i r.v. 1997 "Láďa"
Lada 2105 r.v. 1984 "Ivan"
http://www.spotreby.cz/sigs/ico_1_3751.gif
http://www.flickr.com/photos/minicoopercz/
Akce roku: Ke každému vozu Lada, svářečka MIG/MAG Zdarma!!!!
Tři Sestry Lada Gang
Lada 2105 r.v. 1984 "Ivan"
http://www.spotreby.cz/sigs/ico_1_3751.gif
http://www.flickr.com/photos/minicoopercz/
Akce roku: Ke každému vozu Lada, svářečka MIG/MAG Zdarma!!!!
Tři Sestry Lada Gang
Proti asistentům nic nemám,akorát nevim zda je bezpečnější jet ve sněhu 40 na autě bez nich,kdy řidič v každém okamžiku dostává jasný signál,že jet rychleji tak opravdu asi skončí v příkopě,nebo klidně už vyježděný řidič s ESP,který to místo opatrných 50-60 teď prosviští bez smyků a problémů pohodlně 80kou,ale příště padne ona pověstná kosa na kámen .
a to je to co tu celou dobu s markem resime - vy tu vidite jenom 2 moznosti - nemam elektroniku jedu jak priposranej, protoze me to vic nepusti a mam elektroniku a nutne jedu ja pi*a a chci skoncit v prikopeVeverka píše:Proti asistentům nic nemám,akorát nevim zda je bezpečnější jet ve sněhu 40 na autě bez nich,kdy řidič v každém okamžiku dostává jasný signál,že jet rychleji tak opravdu asi skončí v příkopě,nebo klidně už vyježděný řidič s ESP,který to místo opatrných 50-60 teď prosviští bez smyků a problémů pohodlně 80kou,ale příště padne ona pověstná kosa na kámen .
co takhle pohled cislo 3 - mam elektroniku a stejne porad vim co to auto zvladne a jedu normalne (tzn. vicemene jako kdybych elektroniku nemel) - jenom muzu davat o neco mene pozor, nemusim laborovat pri kazdym rozjezdu s plynem aby se mi neprotacely kola, ... - a o tom to je
kolik najedes mesicne km? 500? - pak ano - pak to muze byt zabava - v momente kdy pravidelne v tydnu najedu 1000km to zabava neni - zvlaste ne kdyz celou zimu jezdis na snehu po buhvijakych silnicich na nasich horachMarťas píše:Mě osobně tohle na ježdění autem přijde krásný. Připadal bych si vážně ochuzenej, kdybych o tohle měl během jízdy přijít.rezna píše:jenom muzu davat o neco mene pozor, nemusim laborovat pri kazdym rozjezdu s plynem aby se mi neprotacely kola, ... - a o tom to je
- dmatej
- Příspěvky: 2847
- Registrován: pon bře 14, 2005 20:44
- Bydliště: Přehýšov
- Kontaktovat uživatele:
Zle si ma pochopil, priateľ moj!Trevor píše: ...
A ostatní taky.
Já nenapsal, že ty věci jsou v autě zbytečný, nebo snad i dokonce škodlivý. Napsal jsem, že navozují nějaký pocit - příklad - když si sednete do Octavie II, nevím jak kdo z vás, ale já si v tom autě připadám jako v tanku. Zvyk je železná košile, po nějakých tisícovkách kilometrů si zvyknete na komfort a právě ten pocit falešného bezpečí, protože ztrácíte zpětnou vazbu, všude jsou airbagy, brzdy se neblokují ani když chcete, auto nehrabe ani když stojíte na plynu, prostě paráda, ne?!
A tak začnete jezdit rychleji a rychleji ...
A pak přijde náledí a vy vlítnete do zatáčky tak, jak jsem popsal reálně u tej Fabie II - zatáčka vás vyhodí, kola jsou do smyku bokem, což asistent ani nezaregistruje a vy letíte ze silnice co by dup.
To jsem měl (například) na mysli. To, že se člověk v autě přestane bát a nakonec udělá chybu, protože přecení schopnosti "týmu asistentů" auta.
V podstatě nejlepší pak jsou řidiči, kteří "neblbnou", jezdí předpisově a slušně - jim asistenti pomůžou, protože do opravdu kritických situací se dostanou málokdy.
A protože já jezdím celkem rád rychle (a přesně), mám radši relativně slabá auta, ideálně bez asistentů. Zdánlivě paradoxně, ale mám potřebu vědět, jak kdy co to přesně udělá
Cooper - viz želvotronní příspěvek . Novější ABS už by se měly chovat dobře, staré "nebrzdí". Fabia II mě tak napadá, že má spíš starý systém, byť vyprovokovat se mi ho povedlo jen jednou. Podle mě reagoval moc brzo ... no nevim ... spekulace, nebrat vážně
S reznou i Marťasem souhlasím
Stroje Laďka 2101 a Beruška 1118 a Punťa (Grande Punto) a Škleblík (VW Passat).