Nafta v benzinu - 2105
Moderátor: Moderátoři
Nafta v benzinu - 2105
Zdravím, poraďte mi, prosím, lze jezdit na směs benzinu a nafty? nemáte někdo nějakou zkušenost, popř. v jaky poměru to použít? Mám možnost odkoupit odčerpanou směs benzinonafty 1:1 za rozumnou cenu, ale otázka je, jestli neklesne výkon na polovinu a spotřeba na dvojnásobek nebo jestli se nebude něco ucpávat apod. Díky
- Luděk Musil
- Příspěvky: 10571
- Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
- Bydliště: Vyškov/Rašov
- Kontaktovat uživatele:
Já kdysi dávno o této možnosti slyšel. Ale tenkrát ani dnes se to (obecně) nedoporučuje. Lidé, kteří to zkoušeli, se "prsili" nějakými (nepodloženými) výsledky, že to lépe jede, má to (dokonce) menší spotřebu atd. atd. .... . Ale tu naftu přimíchávali do benzínu v poměru cca 1:10.
Avšak co můžu říct a platí to obecně: benzín a nafta jsou (v podstatě) nesmísitelné kapaliny. Odkoupíš-li proto takovou směs, můžeš ji nechat několik dní odstát a celkem spolehlivě se od sebe ten benzín s naftou oddělí. L.
Avšak co můžu říct a platí to obecně: benzín a nafta jsou (v podstatě) nesmísitelné kapaliny. Odkoupíš-li proto takovou směs, můžeš ji nechat několik dní odstát a celkem spolehlivě se od sebe ten benzín s naftou oddělí. L.
21011 -> (78) 84-99; 2103 -> (78) 99-04; 21073 -> (96) 04-07; 21044 -> (99) 07-13; 21044 -> (96) 12-16; Granta bílá -> 16-?; Vesta SW cross barvy Phantom (19) 20-?; 21011 - veterán (75) 12-?
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Ano, Luděk Musil má pravdu. Já jsem kdysi, ještě když jsem začínal se straou Octavií taky zkoušel tuto kombinaci a nedostal jsem se dál než k poměru 3:10 (nafta:benzín), pak už to nechtělo jet, ani startovat. A to měl motor staré Octavie oktanový nárok nějakých 78. žigul má 93. A i když je schopen jet téměř na cokoliv, tak tohle fungovat nebude. Ještě vím, že na tuto směs jezdily lidi Gazem 69 nebo Arem 461, to byly spodový motory s malou kompresí a ty si nechaly líbit daleko víc. Jinak v podstatě to co doporučuje Luděk, ustát a oddělit.
Přidávat naftu do benzinu je nerozum. Nafta je olejovitá kapalina, která jiskrou nehoří. Její hoření vzniká vznícením. Pokud se nafta vznítí ve směsi hořícího benzinu, samozřejmě svou práci vykoná. Jenže je třeba vědět, že nafta bude hořet pomaleji a později než směs benzinu se vzduchem, tudíž část nafty prohoří až v okamžiku, kdy píst již je za horní úvratí - tím je ve spalovacím prostoru mnohem nižší teplota a tlak a z nafty se budou uvolňovat pevné částice, které nestihnou shořet. Z toho plyne vysoká kouřivost motoru.
Navíc nafta ke svému prohoření potřebuje nejen vysokou teplotu (která hořením benzinu vznikne), ale i vysoký tlak, jenž je dán kompresním poměrem - a ten nemáme. Zatímco Lada má stupeň komprese 8,5:1, vznětové motory mají stupeň komprese 18:1 až 23:1. Nevznikne-li při kompresi potřebný tlak, nafta hořet nebude - bude hořet pouze benzin. Jenže toho benzinu bude úměrně méně, neb místo něho je tam právě ta nafta - z toho plyne snížení výkonu motoru. Nafta, která začne detonovat a hořet až dodatečně díky vzniklému tlaku po explozi benzinu, už motoru výkon nepřidá, neb v okamžiku, kdy nafta prohoří a bude se snažit vykonat práci, bude píst už dávno daleko pod horní úvratí a co se v tu chvíli děje nad ním už je mu úplně jedno.
V neposlední řadě je třeba vzít v úvahu, že velké množství sazí vznikajících při nesprávném (pozdním) hoření nafty bude významně znehodnocovat motorový olej. Ten bude místo běžných 10.000 km potřeba měnit v polovičním (možná ještě kratším) intervalu.
Takže spíš než přimícháváním nafty do benzinu pouvažuj nad tím, jak snížit spotřebu svého motoru běžnými prostředky (správným seřízením, způsobem jízdy, případně montáží pětirychlostní převodovky apod.).
Navíc nafta ke svému prohoření potřebuje nejen vysokou teplotu (která hořením benzinu vznikne), ale i vysoký tlak, jenž je dán kompresním poměrem - a ten nemáme. Zatímco Lada má stupeň komprese 8,5:1, vznětové motory mají stupeň komprese 18:1 až 23:1. Nevznikne-li při kompresi potřebný tlak, nafta hořet nebude - bude hořet pouze benzin. Jenže toho benzinu bude úměrně méně, neb místo něho je tam právě ta nafta - z toho plyne snížení výkonu motoru. Nafta, která začne detonovat a hořet až dodatečně díky vzniklému tlaku po explozi benzinu, už motoru výkon nepřidá, neb v okamžiku, kdy nafta prohoří a bude se snažit vykonat práci, bude píst už dávno daleko pod horní úvratí a co se v tu chvíli děje nad ním už je mu úplně jedno.
V neposlední řadě je třeba vzít v úvahu, že velké množství sazí vznikajících při nesprávném (pozdním) hoření nafty bude významně znehodnocovat motorový olej. Ten bude místo běžných 10.000 km potřeba měnit v polovičním (možná ještě kratším) intervalu.
Takže spíš než přimícháváním nafty do benzinu pouvažuj nad tím, jak snížit spotřebu svého motoru běžnými prostředky (správným seřízením, způsobem jízdy, případně montáží pětirychlostní převodovky apod.).
Naposledy upravil(a) Marek dne čtv říj 07, 2010 12:50, celkem upraveno 1 x.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Podařilo se mi omylem natankovat do mé služební Š 1203 naftu. V nádrži pak bylo přibližně 1/3 nafty a 2/3 benzínu. Od stojanu ještě auto normálně odjelo, nicméně po sto metrech ztratilo výkon, hrozivě chrastily ventily a musel jsem všude dávat o kvalt méně. Strašně to čoudilo a smrdělo. Dojel jsem do statku a už znova nastartoval jen s obtížemi. Myslel jsem, že pouze doleju benzín, směs naředím a auto pojede. Omyl, auto nejelo, muselo z nádrže všechno ven. Ještě několik dní auto občas divně zaškubalo.
Směs benzínu a nafty jsem nalil do nádrže traktoru, ten to pobral.
Do své eresky na zimní starty jsem přidával do nafty benzín, tak 1:5, ale nafta do benzíňáku určitě nepatří.
Směs benzínu a nafty jsem nalil do nádrže traktoru, ten to pobral.
Do své eresky na zimní starty jsem přidával do nafty benzín, tak 1:5, ale nafta do benzíňáku určitě nepatří.
Řekl bych, že nepatří ani benzin do nafty a zejména u moderních naftových motorů je přimíchávání benzinu velmi riskantním krokem s nejistým výsledkem a velkými riziky (za ještě větší peníze).
Například jeden vstřikovač PD pro motory VW stojí přes 12 tisíc korun, vstřikovač PPD přes patnáct tisícovek. A jak víme každý válec má vlastní vstřikovač, čili u eReSky jsou čtyři samostatné PD vstřikovače.
Jak známo nafta s mírnou příměsí benzinu ztrácí mazivost a pohyblivé díly se přidírají. Vzhledem k tomu, že jehly ve vstřikovačích vznětových motorů PD jsou uloženy ve vstřikovači s tolerancí tisícin milimetru, dost nerozumně riskuješ. Navíc při tlaku 2100 Bar, kterým je nafta ve vstřikovači tlačena do kompresního prostoru, dochází k tomu, že přimísený benzin začíná hořet už ve vstřikovači. Tím jej dosti zásadně poškozuje (především sedlo jehly).
Chceš-li mít jistotu, že i ve velkých mrazech nafta bude mít dobrou tekutost, přidávej aditiva určená pro vznětové motory (výbornou zkušenost mám se Super Diesel Aditivem od VIF). Ale benzin opravdu NEE, to skončilo s V3S-kami (kde se mimochodem přidával benzin nejen do nafty, ale i do motorového oleje).
Například jeden vstřikovač PD pro motory VW stojí přes 12 tisíc korun, vstřikovač PPD přes patnáct tisícovek. A jak víme každý válec má vlastní vstřikovač, čili u eReSky jsou čtyři samostatné PD vstřikovače.
Jak známo nafta s mírnou příměsí benzinu ztrácí mazivost a pohyblivé díly se přidírají. Vzhledem k tomu, že jehly ve vstřikovačích vznětových motorů PD jsou uloženy ve vstřikovači s tolerancí tisícin milimetru, dost nerozumně riskuješ. Navíc při tlaku 2100 Bar, kterým je nafta ve vstřikovači tlačena do kompresního prostoru, dochází k tomu, že přimísený benzin začíná hořet už ve vstřikovači. Tím jej dosti zásadně poškozuje (především sedlo jehly).
Chceš-li mít jistotu, že i ve velkých mrazech nafta bude mít dobrou tekutost, přidávej aditiva určená pro vznětové motory (výbornou zkušenost mám se Super Diesel Aditivem od VIF). Ale benzin opravdu NEE, to skončilo s V3S-kami (kde se mimochodem přidával benzin nejen do nafty, ale i do motorového oleje).
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
A jo takhle..... . Já myslel, že máš Fabii RS. Tak tomu traktoru je to asi opravdu jedno.....
Dokonce je pravda (a u toho RS09 to možná platí taky), že u starých naftových motorů bylo přimíchávání malého množství benzinu v zimním období doporučeno. Právě zmiňovaná vétřieska to měla v papírech. Tam se benzin přimíchával i do motorového oleje, neb v padesátých letech znali jen M6A a AD, což byly oleje letních parametrů. Vícerozsahové oleje byly moc drahé a navíc nedostatkové, proto se ztráta viskozity oleje v zimním období suplovala příměsí benzinu. Zajímavá taktika (a ono to jezdí dodnes............).
Dokonce je pravda (a u toho RS09 to možná platí taky), že u starých naftových motorů bylo přimíchávání malého množství benzinu v zimním období doporučeno. Právě zmiňovaná vétřieska to měla v papírech. Tam se benzin přimíchával i do motorového oleje, neb v padesátých letech znali jen M6A a AD, což byly oleje letních parametrů. Vícerozsahové oleje byly moc drahé a navíc nedostatkové, proto se ztráta viskozity oleje v zimním období suplovala příměsí benzinu. Zajímavá taktika (a ono to jezdí dodnes............).
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
není mu to jedno, naopak, jednou pořádně nažhavím, okamžitě chytne i na mírně zvýšené otáčky (žádný plný plyn), nekouří bíle ani černě, nechrastí, nevynechává, nechcípne, nafta nezatuhne ani co zůstala od léta.
Pokud už není zima, leze teplota motoru (oleje) rychleji nahoru, tak naftu včas vyjezdím a doleju do nádrže normální, čistou.
Pokud už není zima, leze teplota motoru (oleje) rychleji nahoru, tak naftu včas vyjezdím a doleju do nádrže normální, čistou.
Díky za rady, zkusim ty béňo a naftu oddělit. O snížení spotřeby se starám, auto dávám seřizovat člověku, který byl školen přímo v automobilce v SSSR O pětikvaltu taky uvažuju, zatím jsem nezjišťoval, jestli je to lze nějak legalizovat, popř. na kolik by to tak vyšlo. Ale počítam, že určitě tady o tom pár stránek diskuzí najdu
Asi před 3 lety jsem půjčil svého Rapida otci, a jelikož je zvyklí tankovat do Tatry 148 naftu,tak mi při vracení auta v dobrém úmyslu natankoval nějaké to palivo.Jenže naftu.Dal tam asi 15 litrů.Přijel domu s kouřovou clonou a s tím že to nějak netáhne.Když jsem zjistil příčinu tak jsem dotankoval benzin do plné a jezdil.Sice to špatně chytalo,kouřilo a netáhlo ale vyjet všechnu naftu se podařilo.Při každém dotankování se to trošku zlepšilo ale už bych to nikdy neudělal.Radši vypustit a vylejt.
- dmatej
- Příspěvky: 2847
- Registrován: pon bře 14, 2005 20:44
- Bydliště: Přehýšov
- Kontaktovat uživatele:
Jsi přímo z Plzně? Asi je čas na další plzeňskou Ladaschůzinejdlik píše:Díky za rady, zkusim ty béňo a naftu oddělit. O snížení spotřeby se starám, auto dávám seřizovat člověku, který byl školen přímo v automobilce v SSSR O pětikvaltu taky uvažuju, zatím jsem nezjišťoval, jestli je to lze nějak legalizovat, popř. na kolik by to tak vyšlo. Ale počítam, že určitě tady o tom pár stránek diskuzí najdu
Komu to auto dáváš na seřízení? Já zatím nemám s plzeňskými servisy (nejen Lada) jedinou dobrou zkušenost, proto se ptám. Pravidlo 1: nikomu nevěř, všechno kontroluj
Stroje Laďka 2101 a Beruška 1118 a Punťa (Grande Punto) a Škleblík (VW Passat).