Seřízení ventilů Favorit- Felicie
Moderátor: Moderátoři
- MartasBrno
- Příspěvky: 4442
- Registrován: pon zář 08, 2008 13:10
- Bydliště: Brno
Určitě to je někde do detailu"rozpitvané" a výpočet jednoduchý nebude. Jde o to, že délková roztažnost je definována pro jednotku délky roztahovaného předmětu(RP), tudíž musíme uvažovat na jakou délku RP teplota působí (tyčky jsou podstatně delší než dříky ventilů) . Ta teplota není stejná v každém bodu RP. Např. hlava ventilu přebírá teplotu spalin a dosednutím do sedla se chladí, část dříku je vystavena teplotě vodítka a konec dříku teplotě oleje atd,atd. Tyčky jsou "oplachovány" olejem a co je u OHV rozvodu podstatné, je to, že vahadla, (dvojzvratné páky) roztažení bloku od vačkové hřídele po čepy vahadel zdvojí (promítnuto na ventilovou vůli). Poněvadž se ale ventily (zejména výfukové) ohřejí mnohem dříve než blok motoru, je tedy výsledkem zmenšení ventilové vůle u studeného motoru a zvětšení u motoru ohřátého na provozní teplotu proti nastavení vůle za studena.MartasBrno píše:Měly by se prodlužovat - řekl bych, že se všechno roztahuje, ale něco víc a něco míň. Z MFCh tabulek vyplývá, že hliník se roztahuje dvojnásobně než železo - jen nevím, jak se roztahuje litina ze které je blok...
Naposledy upravil(a) Petr HC dne pon říj 04, 2010 08:30, celkem upraveno 1 x.
- MartasBrno
- Příspěvky: 4442
- Registrován: pon zář 08, 2008 13:10
- Bydliště: Brno
proto se vůle stanoví u studeného motoru tak, aby u řádně zahřátého v provozu ještě nějaká zbyla. Pokud má studený motor ventilové vůle podstatně menší nežli je potřeba (stanoveno výrobcem), tak motor dlouho jezdit nebude, brzo se ventily podpálí (hlavně výfuk), protože mohou zůstávat nedovřené, právě vlivem roztažnosti dříku ventilu. O trochu větší vůle přímou závadu motoru ihned nezpůsobí (větší hluk a opotřebení), ale menší nebo téměř žádná může znamenat brzký konec ventilů.
Chjo, tak ještě jednou, na studeném motoru se vůle seřizuje na 0,2 mm, na zahřátým motoru na provozní teplotu je vůle cca 0,4 mm. Vzhledem k tomu, že 0,4 je víc jak 0,2, tak bych řek, že při zahřátí motoru na provozní teplotu se vůle zvětšila (nebavím-li se o nějakých nerovnoměrnostech během zahřívání motoru, viz. PetrHC).
21113 >>> 21113 >>> 21113
Komu není rady, tomu není pomoci.
Komu není rady, tomu není pomoci.
- Křečík Barbuška
- Příspěvky: 11049
- Registrován: ned srp 29, 2004 09:01
- Bydliště: Brno
- MartasBrno
- Příspěvky: 4442
- Registrován: pon zář 08, 2008 13:10
- Bydliště: Brno
Želvík vypadá unaveně z této debaty... Tudíž bych se netrápil... Právě ty přechodné jevy jsou něco co jsem nikdy nestudoval (pomineme-li střídavinu a impulzní techniku na elektru) a co by mohlo být zajímavé. Třeba taková doba ustálení
Jinak kdybych to tu měl zkomplikovat, což asi jako jediné trošku ovládám, zeptal bych se čím to je, že některé, opravdu jen některé auta při chládnutí významně praskají až zvoní, zatímco většina tímto netrpí. Jde z toho skoro strach, když člověk slyší jak to pracuje.
Jinak kdybych to tu měl zkomplikovat, což asi jako jediné trošku ovládám, zeptal bych se čím to je, že některé, opravdu jen některé auta při chládnutí významně praskají až zvoní, zatímco většina tímto netrpí. Jde z toho skoro strach, když člověk slyší jak to pracuje.
- dmatej
- Příspěvky: 2847
- Registrován: pon bře 14, 2005 20:44
- Bydliště: Přehýšov
- Kontaktovat uživatele:
Můj člověk! Ale na to už máme jiné témaMartasBrno píše:Třeba taková doba ustálení
Jinak kdybych to tu měl zkomplikovat, což asi jako jediné trošku ovládám, zeptal bych se čím to je, že některé, opravdu jen některé auta při chládnutí významně praskají až zvoní, zatímco většina tímto netrpí. Jde z toho skoro strach, když člověk slyší jak to pracuje.
Já to teda sledoval zatím u všech aut a třeba taky u mojí varné konvice. Už léééta mi vrtá hlavou, jak zjistit, KDE PŘESNĚ to loupe
Stroje Laďka 2101 a Beruška 1118 a Punťa (Grande Punto) a Škleblík (VW Passat).
- MartasBrno
- Příspěvky: 4442
- Registrován: pon zář 08, 2008 13:10
- Bydliště: Brno
Pro úplnost jen dodávám, že u rozvodů SV se vůle ohřátím zmenšuje jen nepatrně a u OHC o cca 0,2 mm (o něco více výfukové).Marek píše:Ano - výrobce udává vůli 0,43 mm na všech ventilech při teplotě 80°C.MartasBrno píše:No, zvětšuje se na cca 0,4mm při provozní teplotě. Přesně nevím, ale zhruba to tak bude.
P.S. Jediný trochu "modernější" vůz s rozvodem SV, se kterým jsem měl možnost se projet byl Ford Anglia. A jezdilo to na svůj obsah (tuším 0,9 nebo 1l) kupodivu velice dobře a s malou spotřebou.
[ Komentář přidal: zelvotron: út říjen 05, 2010 12:53 ]
Debata o motorech a ventilových rozvodech ve Volze 21 přesunuta sem: http://forum.ladaklub.com/viewtopic.php?t=14417
[ Komentář přidal: zelvotron: pá říjen 08, 2010 09:56 ]
Promazáno OT