vik2: Vytáčení dieselu nad 3500 ot. ničemu nevadí. Nemyslím, že by to bylo zásadně špatně. Ale proč to budu dělat, když TDi tahá už od 1700 otáček? Budu tedy motor vytáčet tak, abych po následném přeřazení klesl otáčkami právě někam k těm cca 1700 a motor je stále ve svěžím tempu a za nejnižší možnou spotřebu. Jinak já běžně řadím plus minus kolem 2500 otáček, ale tu a tam taky svá turbokamna roztočím - nemůže to ničemu vadit. Zejména po delším poskakování městem, kdy díky neúplně kvalitnímu hoření se na pístech usadí slabý nános karbonu - zahulí se za mnou (podotýkám, že pouze jednou a krátce), saze vyletí komínem a motor jede jak vítr. Očividně ožije.
Teepee: Můj otec s jeho novým Chevroletem má od ledna najeto jedenáct tisíc kilometrů. Myslím, že ročně najede suverénních 15.000 km, možná víc. Nevím, co Tvá poznámka na auto mého otce měla znamenat? Já samozřejmě chápu Tvé argumenty, proč máš v rodině auto a proč se bez něho nemůžeš obejít. Ale nechápu, proč jsi pořizoval auto za takové peníze (myslím, že na 5000 km ročně, svážení stavebního materiálu k baráku a přepravu děcek do školy postačí i kombíková Felda za třetinu ceny). Ale to je Tvá věc, zač investuješ své peníze (to je jen můj myšlenkový pochod). Jen prostě nechápu, co je důvodem k tomu, aby ses, očividně bez zkušeností, nesmyslně navážel do moderních technologií motorů a nebo naftových motorů. Nepotřebuješ, neuznáváš, nemáš v oblibě? - prosím, ale nehaň, co Ti nepřísluší.
Zkusím nevěřícím a nechápavým - želvíkovi, Hurikánovi a dalším objasnit základní výhodu malolitrážního přeplňovaného motoru oproti větší litráži:
Jak jste si jistě všimli, koncern VW se poslední dobou vydal směrem přeplňovaných přímovstřikových motorů, které označuje TSi (po staru TFSi - je to totéž).
Motory s přímým vstřikováním paliva označované FSi pracují na principu vznětových motorů a díky této koncepci mohou při své práci využívat i značně ochuzenou směs. To motory MPi nemohou - ty jsou řízené pouze množstvím směsi o stále stejné bohatosti. Proto jsou motory FSi úspornější než srovnatelně velké motory MPi.
Motory FSi mají ovšem jednu nevýhodu - díky své koncepci jsou konstruovány s velkým kompresním poměrem, zpravidla kolem 13:1, jinak by z principu nemohly fungovat. Jistě je vám jasné, že takový motor je velmi náročný na kvalitu paliva a oktanové číslo, má tvrdý chod a jeho konstrukce je velmi robustní. Proto velmi rychle koncern přechází na motory FSi přeplňované turbem nebo kombinací kompresoru a turba, které označuje TSi. Vývoj motorů FSi je zastaven, pokračuje vývoj výhradně motorů TSi. Výhodou motorů TSi je možnost snížení kompresního poměru na 10-10,5:1 a tím je zaručeno, že takovým motorům běžně stačí palivo s 95 oktany. Navíc motory s přímým vstřikováním paliva (ať benzinové nebo naftové) mají při použití přeplňování mnohem vyšší nárůst točivého momentu potažmo výkonu než motory se vstřikováním nepřímým - je to dáno konstrukcí a systémem plnění válců.
Proto vznikly motory TSI - uživatelům nabízí velmi slušný výkon za nízkou spotřebu. Prakticky vzato - motor 1,2 TSi nabízí výkon běžného motoru 1,7 MPi, ale za spotřebu motoru 1,0 MPi. Motor 1,8 TSi nabízí výkon motoru 2,3 MPi za spotřebu motoru 1,4 MPi.
Nevěříte, že Octavia II s motorem 1,8 TSi 118kW umí dálku pod sedm litrů? Tak tomu věřte, protože mám osobně vyzkoušené, že tohle letadlo
v kombíku umí dálku za 6,2 (po německých a rakouských dálnicích, ve čtyřech lidech, při téměř trvalé rychlosti kolem 150 km/h).
Opravdu to nechápete???
Já to, na rozdíl od vás, chápu naprosto určitě. Jste vnitřně uzavřeni novým věcem, přesvědčeni o tom, že vše nové, elektronické a přeplňované je shit, poruchové a náročné na servis a opravy. NENÍ, to je jen vaše utkvělá představa. Co budete dělat, až vám ty ruský ingoty exnou a prostě doslouží? To budete chodit pěšky nebo jezdit sockou? Nenechte se vysmát - pořídíte si nové moderní auto, možná i s přeplňováním nebo snad přímo s motorem TSi a věřte mi - budete chrochtat blahem a slastí. Chce to jen překonat ten naprosto nepochopitelný váš vnitřní odpor k těmto věcem a smířit se s realitou. Nežijte ve snu, protože žijete v realitě.
Zapomeňte na staré pořekadlo, že kubaturu ničím nenahradíš. To dávno dávno není pravda. A zaplať Bůh, že na to přišli i Američani, kteří se v posledních letech houfně zbavují svých pěti- a vícelitrů a pořizují si ty trapné japonské a evropské motory, které mají JEN čtyři válce. Čtyřicet let byl celej svět debilní, jen Američani byli hvězdami. Teď se to jak se zdá obrací a je to moc dobře.