CB
Moderátor: Moderátoři
- Patrac
- Příspěvky: 3740
- Registrován: stř srp 04, 2004 12:15
- Bydliště: Brno - King field
- Kontaktovat uživatele:
Tyyyy brďo to je good. sem to nějak zasklil. škoda že pro mne nepoužitelné.. bych musel vyměnit celou anténu. protože jezdit resp stát s CB anténou v Brně = za dva tři dny ji nemít..zelvotron píše:Mrkni na str. 18, první příspěvek, je to pro případ, že by jsi chtěl mít jen jednu anténu na cb i autorádio.
Lada Niva M:1/8,5
Kia Cee´d SW 12.12.2011- ???
21044 - ice dream rising 1.11.2006-19.12.2011
2107 - red storm rising 1.5.2003-1.11.2006
Kia Cee´d SW 12.12.2011- ???
21044 - ice dream rising 1.11.2006-19.12.2011
2107 - red storm rising 1.5.2003-1.11.2006
- Patrac
- Příspěvky: 3740
- Registrován: stř srp 04, 2004 12:15
- Bydliště: Brno - King field
- Kontaktovat uživatele:
ne já uvažoval o dvou variantách:
buď nechat magnetickou anténu a na autě dát jen průchodku s konektorem a prostě na CB anténě by mi zůstal jen třeba 10cm dlohý kabel (štve mne totiž u magnetky to neustálý montování a demontování kabelu) a CB anténu bych sundával a nebo druhá varianta dát tvrdou anténu na auto do střechy a sundávat prut. jenže to nevímjak dlouho by vydrželo
ta dual by byl kompromis jen problém že ji mám vzdau čili dost stranové umístění a převrtávat a tohle zaslepovat to už asi nee
buď nechat magnetickou anténu a na autě dát jen průchodku s konektorem a prostě na CB anténě by mi zůstal jen třeba 10cm dlohý kabel (štve mne totiž u magnetky to neustálý montování a demontování kabelu) a CB anténu bych sundával a nebo druhá varianta dát tvrdou anténu na auto do střechy a sundávat prut. jenže to nevímjak dlouho by vydrželo
ta dual by byl kompromis jen problém že ji mám vzdau čili dost stranové umístění a převrtávat a tohle zaslepovat to už asi nee
Lada Niva M:1/8,5
Kia Cee´d SW 12.12.2011- ???
21044 - ice dream rising 1.11.2006-19.12.2011
2107 - red storm rising 1.5.2003-1.11.2006
Kia Cee´d SW 12.12.2011- ???
21044 - ice dream rising 1.11.2006-19.12.2011
2107 - red storm rising 1.5.2003-1.11.2006
taková ant potom trošku šilhá a hůř se dohání vlnovej činitel. jinak to neni zas takovej problem. já mam ant taky úplně bokem a ne uprostřed (ale narozdíl od tebe upředu)... jiný místo nebyloPatrac píše:jen problém že ji mám vzdau čili dost stranové umístění
řešení sundávací ant bych viděl na eNkovej DV konektor. ten necháš na střeše a dycky jen nasadíš samotnej prut a spojený je to spešl šroubkem a křídlovou matkou... otázka (de)montáže v řádu sekund
je to toto: http://cbradio.cz/bazar/C160/1.jpg http://cbradio.cz/bazar/C160/2.jpg
red BA3 21061, 1984, 4q, LPG
BLIZZARD = iron fist in a velvet glove
osa Klatovy - Plzeň - ....
BLIZZARD = iron fist in a velvet glove
osa Klatovy - Plzeň - ....
- Patrac
- Příspěvky: 3740
- Registrován: stř srp 04, 2004 12:15
- Bydliště: Brno - King field
- Kontaktovat uživatele:
a kde je pak takovej ten tlustej buřt so je normálně na střeše pod anténou??? ta cívka nebo jak se tomu nadává.EMI píše:taková ant potom trošku šilhá a hůř se dohání vlnovej činitel. jinak to neni zas takovej problem. já mam ant taky úplně bokem a ne uprostřed (ale narozdíl od tebe upředu)... jiný místo nebyloPatrac píše:jen problém že ji mám vzdau čili dost stranové umístění
řešení sundávací ant bych viděl na eNkovej DV konektor. ten necháš na střeše a dycky jen nasadíš samotnej prut a spojený je to spešl šroubkem a křídlovou matkou... otázka (de)montáže v řádu sekund
je to toto: http://cbradio.cz/bazar/C160/1.jpg http://cbradio.cz/bazar/C160/2.jpg
Já měl na mysli něco jinýho. viděl jsem někde takovou ploutvičku jak maj BMW antény a vevnitř byl konektor. to bylo zakryté gumovým špuntem při montáži si normál dal magnetku na střechu na ní byl 50cm kabel ten se připojil do tý zásuvky a bylo.
Lada Niva M:1/8,5
Kia Cee´d SW 12.12.2011- ???
21044 - ice dream rising 1.11.2006-19.12.2011
2107 - red storm rising 1.5.2003-1.11.2006
Kia Cee´d SW 12.12.2011- ???
21044 - ice dream rising 1.11.2006-19.12.2011
2107 - red storm rising 1.5.2003-1.11.2006
Radku, ja mam na Nive hebedo - Sirio Turbo 3000, ma to sundavateny prut a krutim s nim hore dole 200x. Pokial je antena kvalitna nieco take vydrzi bez problemu. Uz som s nou par krat vletel aj do garaze, sama sa v klbe sklopila a ziadne poskodenie..... v tom by som problem nevidel, kludne nahadzovat a zhadzovat kazdy den(aspon nezoxiduje spoj )
21043(reinkarnacia), 2105 1.3k(svagrov), 2110 1.5 16V, Niva(rozobrata), Chevy Niva 1.7i, Priora1,8+, BMW e36 328iA, Fiat Tempra 2.0i.e, 4x4
U těchhle antén žádné buřty nejsou. Jsou to vegetariánské antény. Případné přizpůsobovací cívky jsou součástí prutu. Teprve volbou prutu rozhodneš, jestli budeš mít anténu s λ=1/4 (ty v drtivé většině žádné cívky nemají) nebo λ=5/8 (ty mají přizpůsobovací cívku ve spodní části prutu.
Pokud Ti jde o snadnou a rychlou demontáž, jsou antény s DV úchytem naprostým ideálem. Já bych naopak nedoporučoval jakákoliv "udělátka", kde by se musel kabel napojovat. Tohle se vždy negativně projeví a to hned v několika rovinách. Kromě dalšího potencionálního zdroje poruch vlivem oxidace konektorů atp. je nejzásadnějším problémem náročnost celé této sestavy na sladění, pro dosažení co nejnižšího SWR. Navíc si jaksi nedokážu představit, jak by Tebou uvažovaná sestava na autě vypadala. Krabička s konektorem, kus kabelu a o kousek dál magnetka. To je jako, proč to dělat jednoduše, když to jde složitě.
http://ladusa.rajce.idnes.cz/Plzenska_s ... raz008.jpg
já měl jeden čas tudle titaniumku od Siria a je vidět, že malinká cívečka tam je, ale nijak nápadná. tydle ant se mi velice lbí právě pro jejich kompaktnost.
... nyní mam turbo taky od Siria a to má teda "buřt" dost velkej
já měl jeden čas tudle titaniumku od Siria a je vidět, že malinká cívečka tam je, ale nijak nápadná. tydle ant se mi velice lbí právě pro jejich kompaktnost.
... nyní mam turbo taky od Siria a to má teda "buřt" dost velkej
red BA3 21061, 1984, 4q, LPG
BLIZZARD = iron fist in a velvet glove
osa Klatovy - Plzeň - ....
BLIZZARD = iron fist in a velvet glove
osa Klatovy - Plzeň - ....
Jediné "vegetariánské" anteny jsou buď λ=1/4 plné délky t.j. cca 240 cm (se kterou ovšem nelze jezdit) nebo zkrácená laminátka λ=1/4 ,kde je indukčnost navinuta po celé délce anteny a zalita v laminátu (ta se dolaďuje zaštipováním konce - pozor- nevratné). Všechny ostatní typy CB autoanten jsou zkrácené λ=5/8 nebo λ=7/8 , které vždy mají přizpůsobovací cívku od velikosti malíku, přes piknikový páreček po maxibuřt dokonce t.zv turba mají přizpůsobovací cívku vně izolátoru o průměru cca 8 cm a délce cca 15 cm. Je to dáno výkonem, který je antena schopna bez poškození vyzářit (pro předpisové 4 W vyhoví všechny). Již při zmíněných 4W se na anteně nakmitá více než 400 V vf což spolehlivě zapáli zářivku drženou v ruce (předváděl jsem v Jedovnici) Pokud někdo chce nezlomitelnou antenu, pak je řešením použít "buřt" ze zlomené tyčové anteny a tyč nahradit svinovací antenou od vojenské radiostanice - seženou se na radioamatérských burzách nebo ve výprodejích vojenského materiálu (samozřejmě upravíme na stejnou délku jako původní antena). Takto to mám již více než 15 let a klidně s ní v podzemních garážích "cvrnkám" do zářivek a zajedu do vrat garáže o 30 cm vyšších než střecha auta. Jediný problém je po zajetí vpřed do nízkého profilu a následném couvání, kdy se může někde zavléknout a zaseknout (takhle se mi "povedlo" v nejmenovaném "stodoláku" přepůlit zářivku) .Hurikán píše:
U těchhle antén žádné buřty nejsou. Jsou to vegetariánské antény. Případné přizpůsobovací cívky jsou součástí prutu. Teprve volbou prutu rozhodneš, jestli budeš mít anténu s λ=1/4 (ty v drtivé většině žádné cívky nemají) nebo λ=5/8 (ty mají přizpůsobovací cívku ve spodní části prutu:
odpor antény
mam tady takovej dotaz, snad né moc pitomej a snad by mi to mohl některý guru elektroniky vysvětlit.
Postavil jsem pětiosminu co mam doma, ale už při koupi od kamaráda jsem byl upozorněn, že jednou spadla ze stožáru. Inu tak sem ant pospravil po mechanický části, vzal koax, naletoval PLka a dal na stožár. protože nemam metr na ČSV, tak jediný co jsem měl doma je digitální ohmmetr. a tak jsem ho připojil místo stanice jen pro orientační kontrolu abych změřil pouhej činnej odpor-jestli neni kleplá cívka na ant nebo někde špatnej kabel (neni už nejmladší) a naměřil cca 1,8 ohm (prostě něco mezi 1-2 ohm)
a moje otázka zní: je to dobře?
z mých znalostí vim, že odpor natény (budu pořád mluvit o čistě činném ss. odporu) má být co nejmenší (ideálně 0) tomu odpovídá i jasnej příklad z praxe u obyčejného dipólu.. to je vlastně jenom kovová smyčka defakto...
ale dále třeba podle návodu na PMR pětiosminy viz zde http://www.cbrkl.cz/poradce/58pmr.html je jasné, že střed koaxu vede na zářič a stínění na protiváhy a podle zapojení musí být odpor na koaxu mezi živým a stíněním nekonečno
+ další moje poznatky: i ta pětiosm. na stabil je prakticky "půlka" dipólu ale na stojato nebo ne? ale neni uzavřenej, to je důvod proč půlky nemaj protiváhy, protože tam je vlastně nula (nulovej potenciál) a dále když vezmu anténu prutovku na auto tam tam je odpor mezi zářičem a protiváhou (kastlí) taky nekonečno ne?
takže uniklo mi něco nebo mam svý poznatky pomotaný? (což je dost častej jev )
děkuju
Postavil jsem pětiosminu co mam doma, ale už při koupi od kamaráda jsem byl upozorněn, že jednou spadla ze stožáru. Inu tak sem ant pospravil po mechanický části, vzal koax, naletoval PLka a dal na stožár. protože nemam metr na ČSV, tak jediný co jsem měl doma je digitální ohmmetr. a tak jsem ho připojil místo stanice jen pro orientační kontrolu abych změřil pouhej činnej odpor-jestli neni kleplá cívka na ant nebo někde špatnej kabel (neni už nejmladší) a naměřil cca 1,8 ohm (prostě něco mezi 1-2 ohm)
a moje otázka zní: je to dobře?
z mých znalostí vim, že odpor natény (budu pořád mluvit o čistě činném ss. odporu) má být co nejmenší (ideálně 0) tomu odpovídá i jasnej příklad z praxe u obyčejného dipólu.. to je vlastně jenom kovová smyčka defakto...
ale dále třeba podle návodu na PMR pětiosminy viz zde http://www.cbrkl.cz/poradce/58pmr.html je jasné, že střed koaxu vede na zářič a stínění na protiváhy a podle zapojení musí být odpor na koaxu mezi živým a stíněním nekonečno
+ další moje poznatky: i ta pětiosm. na stabil je prakticky "půlka" dipólu ale na stojato nebo ne? ale neni uzavřenej, to je důvod proč půlky nemaj protiváhy, protože tam je vlastně nula (nulovej potenciál) a dále když vezmu anténu prutovku na auto tam tam je odpor mezi zářičem a protiváhou (kastlí) taky nekonečno ne?
takže uniklo mi něco nebo mam svý poznatky pomotaný? (což je dost častej jev )
děkuju
red BA3 21061, 1984, 4q, LPG
BLIZZARD = iron fist in a velvet glove
osa Klatovy - Plzeň - ....
BLIZZARD = iron fist in a velvet glove
osa Klatovy - Plzeň - ....
Pětiosmina má zářič vodivě spojen s kostrou přes cívku .
VAZ 2102 r.v.74 1984-1997 "Legenda"
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
- MartasBrno
- Příspěvky: 4442
- Registrován: pon zář 08, 2008 13:10
- Bydliště: Brno
EMI,
Prakticky všechny antény (principielně mimo čtvrtku) jsou galvanicky spojené se zemí přes cívku jak píše Saša, což je vlastně autotrafo, které má přizpůsobovat impedanci zážiče v patě (nebo blízko paty) impedanci kabelu 50Ohm. čtvrtka má impedanci Z=26 Ohm +- něco (z teorie, sna dse moc nepletu, měřili sme to ve škole), takže se dá připojit s tím že to tak nějak jakože pojede.
Půlka má v patě minimum proudu a maximum napětí, takže velkou impedanci, takže musí být připojená přes tu cívku, kdy je jeden konec cívky - trafa na zemi, druhej na prutu a kousek od země je odbočka kde je cca 50Ohm. pětiosmina má 5/8 vlnové délky, takže to trafko má jinej převod než pro půlku, protože přizpůsobuje jinou (menší) impedanci.
Takže suma sumárum, všechny tyhle antény jsou vodivě spojený s kastlí přes tu cívku.
ještě ta čtvrtka - To je jednoduchost sama, má svý kouzlo (viz rukávová anténa) ale galvanicá izolace od země se považuje za nevýhodu kvůli elektrostatickému náboji a strachu o staničku. Jestli to teda chápu dobře.
Stabilku sem nikdy neměl, hrál sem si jen s ručkama.
Prakticky všechny antény (principielně mimo čtvrtku) jsou galvanicky spojené se zemí přes cívku jak píše Saša, což je vlastně autotrafo, které má přizpůsobovat impedanci zážiče v patě (nebo blízko paty) impedanci kabelu 50Ohm. čtvrtka má impedanci Z=26 Ohm +- něco (z teorie, sna dse moc nepletu, měřili sme to ve škole), takže se dá připojit s tím že to tak nějak jakože pojede.
Půlka má v patě minimum proudu a maximum napětí, takže velkou impedanci, takže musí být připojená přes tu cívku, kdy je jeden konec cívky - trafa na zemi, druhej na prutu a kousek od země je odbočka kde je cca 50Ohm. pětiosmina má 5/8 vlnové délky, takže to trafko má jinej převod než pro půlku, protože přizpůsobuje jinou (menší) impedanci.
Takže suma sumárum, všechny tyhle antény jsou vodivě spojený s kastlí přes tu cívku.
ještě ta čtvrtka - To je jednoduchost sama, má svý kouzlo (viz rukávová anténa) ale galvanicá izolace od země se považuje za nevýhodu kvůli elektrostatickému náboji a strachu o staničku. Jestli to teda chápu dobře.
Stabilku sem nikdy neměl, hrál sem si jen s ručkama.
aha, tak to jsem nevěděl. přecijenom jsem silnoproudař a v těhle věcech jsem samouk víceméně (pro mě 0 nebo 5 V je furt nula a jak to nemá předponu kilo tak to neni pro mě )
... ale takto řešený musí bejt teda i ant s laděním pomocí kroužku na cívce-tam polohou měnim mg. odpor a tim vlastně L. možno?
... ale takto řešený musí bejt teda i ant s laděním pomocí kroužku na cívce-tam polohou měnim mg. odpor a tim vlastně L. možno?
red BA3 21061, 1984, 4q, LPG
BLIZZARD = iron fist in a velvet glove
osa Klatovy - Plzeň - ....
BLIZZARD = iron fist in a velvet glove
osa Klatovy - Plzeň - ....
My, chudí radioamatéři , nemajíce na celou antenu, musíme si kupovat čtvrtky , půlky ....
Ale dost legrace - teď vážně .
To EMI - odpověděl jsi si sám. Antenařina je "duchařina" a je potřeba si o tom hodně prostudovat.
To Martas - výstižně stručně popsáno , Jen k té čtvrtce - pokud se protiváhy skloní dolů pod úhlem cca 35 st. má impedanci ideálních 50 ohmů a pokud spojíš zářič s pláštěm (uzemněného) koaxu drátovým (vinutým) rezistorem cca 0,5 - 1 kohm, nemusíš se obávat statiky, ztráta výkonu je hluboko pod 1 % a "rozhození" impedance je zanedbatelné .
Na čtvrtce není co zkazit a dobře udělaná je často lepší než delší anteny. Na staré 2104ce jsem měl odnímatelnou (portable) čtvrtku a ze Zvičiny (671 m n.m. u Dvora Králové n.L.) jsem s poctivými 4W dělal spojení s Jauerlingem (sever rakouských Alp) a Arzbergem (asi 70 km západně od Aše), což jen potvrzuje fakt, že nejlepší antena je pořádný kopec .
Ale dost legrace - teď vážně .
To EMI - odpověděl jsi si sám. Antenařina je "duchařina" a je potřeba si o tom hodně prostudovat.
To Martas - výstižně stručně popsáno , Jen k té čtvrtce - pokud se protiváhy skloní dolů pod úhlem cca 35 st. má impedanci ideálních 50 ohmů a pokud spojíš zářič s pláštěm (uzemněného) koaxu drátovým (vinutým) rezistorem cca 0,5 - 1 kohm, nemusíš se obávat statiky, ztráta výkonu je hluboko pod 1 % a "rozhození" impedance je zanedbatelné .
Na čtvrtce není co zkazit a dobře udělaná je často lepší než delší anteny. Na staré 2104ce jsem měl odnímatelnou (portable) čtvrtku a ze Zvičiny (671 m n.m. u Dvora Králové n.L.) jsem s poctivými 4W dělal spojení s Jauerlingem (sever rakouských Alp) a Arzbergem (asi 70 km západně od Aše), což jen potvrzuje fakt, že nejlepší antena je pořádný kopec .