Narazil jsem na jednom švédském serveru na velice podrobný test zimních pneumatik. Je to jeden z mála testů, kterému opravdu věřím. Test prokázal jak dávno známé poučky o používání zimních pneumatik, tak odhalil i doslova propastné rozdíly mezi jednotlivými výrobci a jejich typy pneumatik. Myslím si, že je dobré se podívat na informace i jinam. Zvlášť, pokud tam znají a umí.
Zde je odkaz na část testu, který vyšel ve švédském časopise Motorföraren:
A zde je můj skromný překlad vyrobený z hrubého strojového překladu webu a použití příručního slovníku:
Pneumatiky nejen s hroty v letošním zimním testu
• Pro jízdu na sněhu je dobré mít hrotované pneumatiky na autě.
• Nejhorší pneu měly o jedenáct metrů delší brzdnou dráhu než nejlepší
• Vítězem testu jsou pneumatiky Gislaved Nord Frost 5, těsně následované Michelin X-Ice Nord
• Všechny pneumatiky mají rozměr 195/65-15 a všechny byly před testem ojeté na suchu o 25 mil. (jsou myšleny švédské míle, čili 250km).
• Testy byly zahájeny v zimě venku při teplotách až -20 stupňů.
• Použili jsme auto s předním pohonem Škoda Octavia, a čtyřkolku Octavia TDI vybavenou speciálními pneumatikami s hroty. Testovací dráha simulovala normální zimu ve Švédsku.
Použité zimní pneumatiky vás mohou připravit o život.
Brzy je čas vyzvednout pneumatiky ze skladů a nasadit je proti zimě ledu a sněhu. Vi varuje před použitými pneu z druhé ruky, které rychle ztrácejí zimní vlastnosti. Na druhé straně se mohou starší nahrotované pneumatiky stát levnou vstupenkou na něco lepšího - alespoň ve velmi chladném počasí, které ukazuje náš test. Vyzkoušeli jsme zcela legální, osm let starou vítěznou pneumatiku se zbrusu novou. Výsledky: Na sněhu měla stará pneu o 22 metrů delší brzdnou dráhu než nejlepší v našem dnešním testu. Pneumatiky jsou komoditou, podléhající zkáze. Vlastnosti rychle klesají s věkem, "říká Motor Driver expert Hasse Britth. Přitom náklady na sadu nových zimních pneu jsou od 4 000 SEK na auto. Mnozí řidiči nechtějí další investice. Dokud je běhoun "správně hluboký" chtějí přejít na další sezónu se starými pneumatikami. To vás ale může stát život! V našem testu použité pneumatik s hroty měly hloubku dezénu 4 mm, což je asi polovina. Nové pneumatiky s hroty mají 8,5-9,0 mm hloubku dezénu. Několik hrotů z takto částečně ojetých pneu upadlo pryč, ale "Gislaved Nord Frost 3" je stále plně legální k použití v provozu. V provedených testech na kluzišti a brzdové zkoušky na hroty připravené pneu na sněhu, měl náš testovací jezdec o sedm sekund delší čas, než se objel tu samou trať ve srovnání s nejlepšími také hrotovatelnými pneu. Brzdné testy ukázaly stejně, neuspokojivé výsledky: na připravené ledové dráze byla brzdná vzdálenost o 11 metrů delší a na sněhu o 22 metrů delší než nejlepší hrotovaná pneu. I náš druhý test devět roků staré hrotované Bridgestone Blizzak tyto rozdíly potvrdil.
Vyhláška: (švédská):
zákon říká, že zimní pneumatiky jsou používány od December 1 do 31. března, kde jsou podmínky zimní silnici. Hloubka dezénu pneumatik musí být nejméně 3 mm (léto 1.6 mm). Je přípustné použít pneumatiky s hroty od October 1 do 30. dubna. Celoroční pneumatiky mohou být použity po celý rok, ale nelze je doporučit. Tyto pneumatiky jsou přizpůsobeny více zimě a díky měkkému dezénu se obrousí rychleji na holé zemi, zatímco přilnavost je horší. Většina Švédů řídí vozidlo na zimních pneumatikách s hroty. Přibližně asi 70 procent.
Existují také tak-zvané "Rok-round pneumatiky".
Tyto pneumatiky nejsou bohužel označeny MS, který má být schválen. V případě pochybností prodejce pneumatik která by měla k dispozici seznam pneumatik
schválených jako zimní. Někdy stačí dokoupit jen dvě nové zimní pneumatiky a dvě starší použít. V takovém případě nové pneumatiky jsou vždy umístěny na zadní části vozu - jinak
se stává obtížné řídit auto. Podle zákona, není dovoleno míchání hrotovaných a nehrotovaných pneu. Každý, kdo kupuje pneumatiky z druhé ruky musí zkontrolovat věk pneumatik, protože čerstvé pneumatiky poskytují lepší záběr než staré. Všechny pneumatiky mají čtyřčíselný kód na bočnici. Pokud je kód např. 4207 znamená to, že
pneumatika je vyrobena ve 42. týdnu roku 2007.
Važte si toho! Strávil jsem na tom víc než hodinu!