Automaticke zapnutie osvetlenia
Moderátor: Moderátoři
Automaticke zapnutie osvetlenia
Dobr den vsetkym
Nejaky ten cas uz citam vase napady a rady a tak mi napadlo, ze by som mal aj ja nieco ponuknut. Prave som dokoncil montaz "modulu" na automaticke zapinanie svetiel po nastartovani motora (do 2112). Mam taky dojem, ze to tu este nebolo. Ak by bol zaujem tak mozem zverejnit schemu a popis. Su tam 3 rele a nejake diody, ziadny mikroprocesor.
Nejaky ten cas uz citam vase napady a rady a tak mi napadlo, ze by som mal aj ja nieco ponuknut. Prave som dokoncil montaz "modulu" na automaticke zapinanie svetiel po nastartovani motora (do 2112). Mam taky dojem, ze to tu este nebolo. Ak by bol zaujem tak mozem zverejnit schemu a popis. Su tam 3 rele a nejake diody, ziadny mikroprocesor.
Este musim zistit ako sa pridavaju obrazky
Cinnost obvodu je taka, ze po zapnuti zapalovania sa neudeje nic.
Pocas startovania sa zapne rele Re1 a svojim samodrznym kontaktom sa drzi stale zapnute az do vypnutia zapalovania. Cez tento kontakt su zaroven napajane aj obrysove a tlmene svetla.
Pocas startovania sa vsak zaroven zapne aj Re2 a jeho rozpinaci kontakt znemozni priechod prudu k svetlam.
Po ukonceni startovania Re2 sa vrati do kludoveho stavu a az teraz sa rozsvietia svetla.
Ak chceme svetla vypnut, staci spinac osvetlenie (koliska) na chvilu zapnut (staci do polohy 1) a vypnut. Teraz je plne funkcny povodny sposob ovladania svetiel.
V kratkosti asi tolko, teraz ma sef niekam vola
Cinnost obvodu je taka, ze po zapnuti zapalovania sa neudeje nic.
Pocas startovania sa zapne rele Re1 a svojim samodrznym kontaktom sa drzi stale zapnute az do vypnutia zapalovania. Cez tento kontakt su zaroven napajane aj obrysove a tlmene svetla.
Pocas startovania sa vsak zaroven zapne aj Re2 a jeho rozpinaci kontakt znemozni priechod prudu k svetlam.
Po ukonceni startovania Re2 sa vrati do kludoveho stavu a az teraz sa rozsvietia svetla.
Ak chceme svetla vypnut, staci spinac osvetlenie (koliska) na chvilu zapnut (staci do polohy 1) a vypnut. Teraz je plne funkcny povodny sposob ovladania svetiel.
V kratkosti asi tolko, teraz ma sef niekam vola
Další zjímavé řešení
VAZ 2102 r.v.74 1984-1997 "Legenda"
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
- Luděk Musil
- Příspěvky: 10570
- Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
- Bydliště: Vyškov/Rašov
- Kontaktovat uživatele:
Dakujem Ludkovi, uz funguju obrazky aj mne
Schema je na prvy pohlad mozno zlozita. Spinac S1 je tam iba pre servisne ucely, v pripade prac na voze sa vypne aby pri kazdom starte zbytocne sa nezapinali svetla. Ja ho mam schovany v priestore poistiek aby som nemusel hladat miesto na palubovke a riskovat jeho nahodne vypnutie. Ak potrebujem vypnut svetla pocas jazdy alebo podobne tak iba zapnem a vypnem obrysove svetla. Ak sa uspokojime iba so samostatnym vypinanim pomocou S1, tak ho dame niekde na dostupne miesto a v zapojeni mozme vynechat Re3 a D3 a kontakt Re3c nahradime prepojom.
Dioda D8 by tam mozno nemusela byt ale uz sa mi to nechce detailne analyzovat.
Dioda D9 je najvhodnejsia dvojta s chladiacim kridelkom priskrutkovana na Al plech cca 20x40mm, lebo cez nu tecie prud 4xobrys, 2xSPZ. A za studena maju ziarovky ovela mensi odpor. Pouzil som typ MBR20100CT (na 10A)napr. z predajne GM
D8 napaja iba rele stretavacich svetiel K4.
Vsetky diody okrem D9 stacia 1N4007.
Rele Re1, Re2 su male typy, kontakty cca 5-10A. (spinaju prud - viz D9)
Re3 staci na maly prud,, iba spina Re1.
Kondenzator C1 je tam iba pre efekt. Svetla sa zapnu az po 0,5 az 1 sekunde po navrate kluca zo startovacej polohy do pracovnej. Kto to nepotrebuje, C1 a D6 vynecha - D6 nahradi prepojom.
Vyhoda tohoto zapojenia je, ze svetla sa zapnu az po nastartovani a bez obmedzenia funguje povodny sposob ovladania svetiel - po jeho prvom zapnuti sa automatika vypne.
Nevyhoda - asi zlozitost. ja som to urobil na univerzalnej doske.
Schema je na prvy pohlad mozno zlozita. Spinac S1 je tam iba pre servisne ucely, v pripade prac na voze sa vypne aby pri kazdom starte zbytocne sa nezapinali svetla. Ja ho mam schovany v priestore poistiek aby som nemusel hladat miesto na palubovke a riskovat jeho nahodne vypnutie. Ak potrebujem vypnut svetla pocas jazdy alebo podobne tak iba zapnem a vypnem obrysove svetla. Ak sa uspokojime iba so samostatnym vypinanim pomocou S1, tak ho dame niekde na dostupne miesto a v zapojeni mozme vynechat Re3 a D3 a kontakt Re3c nahradime prepojom.
Dioda D8 by tam mozno nemusela byt ale uz sa mi to nechce detailne analyzovat.
Dioda D9 je najvhodnejsia dvojta s chladiacim kridelkom priskrutkovana na Al plech cca 20x40mm, lebo cez nu tecie prud 4xobrys, 2xSPZ. A za studena maju ziarovky ovela mensi odpor. Pouzil som typ MBR20100CT (na 10A)napr. z predajne GM
D8 napaja iba rele stretavacich svetiel K4.
Vsetky diody okrem D9 stacia 1N4007.
Rele Re1, Re2 su male typy, kontakty cca 5-10A. (spinaju prud - viz D9)
Re3 staci na maly prud,, iba spina Re1.
Kondenzator C1 je tam iba pre efekt. Svetla sa zapnu az po 0,5 az 1 sekunde po navrate kluca zo startovacej polohy do pracovnej. Kto to nepotrebuje, C1 a D6 vynecha - D6 nahradi prepojom.
Vyhoda tohoto zapojenia je, ze svetla sa zapnu az po nastartovani a bez obmedzenia funguje povodny sposob ovladania svetiel - po jeho prvom zapnuti sa automatika vypne.
Nevyhoda - asi zlozitost. ja som to urobil na univerzalnej doske.
Poněvadž se zatím na tento příspěvek nikdo neozval a venku prší , přihodím několik poznámek :
Řešení je co se týče algoritmu logiky velice dobré . Jako příklad diodově reléové logiky - chvalitebné . A za jedna jako příklad propojení sekvenční a kombinační logiky . Jediným nedostatkem jsou výkonové diody D9 , jejichž vlivem může vzniknout 8 až 25% ní ztráta příkonu žárovek obrysového osvětlení .
Nejnepříznivější případ nastane při připojení přívěsu – viz . předchozí téma a při současném poklesu teploty pod -10 st.C – viz datasheet diod D9. Mohu doložit podrobným výpočtem . Zajímavější ale bude jednoduchá úprava tohoto schema , která tento nedostatek vyloučí (za cenu dalšího relé , které však nebude ani dražší , ani rozměrnější než D9 s chladičem) .
Viz příloha svetla4 . jpg
V dnešní době by asi bylo vhodnější použít v logické části zapojení 15 V CMOS logiku a na konci jediné výkonové relé . Proti mluví pouze to ,že pro většinu “neelektroniků” bude diodově reléovíá logika srozumitelnější ,Bude-li pršet déle - odzkouším zapojení s CMOS na simulátoru Workbench .
P.S. For Joles : podle jaké dokumentace jsi zjišťoval připojovací body přílohy svetla3.jpg ?
Podle mojí dokumentace (ruská pro vozy s EURO 2) se některé neshodují .
Řešení je co se týče algoritmu logiky velice dobré . Jako příklad diodově reléové logiky - chvalitebné . A za jedna jako příklad propojení sekvenční a kombinační logiky . Jediným nedostatkem jsou výkonové diody D9 , jejichž vlivem může vzniknout 8 až 25% ní ztráta příkonu žárovek obrysového osvětlení .
Nejnepříznivější případ nastane při připojení přívěsu – viz . předchozí téma a při současném poklesu teploty pod -10 st.C – viz datasheet diod D9. Mohu doložit podrobným výpočtem . Zajímavější ale bude jednoduchá úprava tohoto schema , která tento nedostatek vyloučí (za cenu dalšího relé , které však nebude ani dražší , ani rozměrnější než D9 s chladičem) .
Viz příloha svetla4 . jpg
V dnešní době by asi bylo vhodnější použít v logické části zapojení 15 V CMOS logiku a na konci jediné výkonové relé . Proti mluví pouze to ,že pro většinu “neelektroniků” bude diodově reléovíá logika srozumitelnější ,Bude-li pršet déle - odzkouším zapojení s CMOS na simulátoru Workbench .
P.S. For Joles : podle jaké dokumentace jsi zjišťoval připojovací body přílohy svetla3.jpg ?
Podle mojí dokumentace (ruská pro vozy s EURO 2) se některé neshodují .
I to se dělá . Viděl jsem to , vypádá to jak trochu větší (vyšší) relé . Uvnitř je mimo samotného relé ještě elektronika která "měří" napětí a pří zvýšení když to začne dobíjet se samo sepne .tavri píše:které jen vyměním kus za kus.
VAZ 2102 r.v.74 1984-1997 "Legenda"
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
- Luděk Musil
- Příspěvky: 10570
- Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
- Bydliště: Vyškov/Rašov
- Kontaktovat uživatele:
Saša píše: I to se dělá . Viděl jsem to , vypádá to jak trochu větší (vyšší) relé ...
Něco takovýho mám ve svým . Jen to není relé, ale malá krabička (5x5x3) a vedou z toho v podstatě 4 drátky (+ silový vstup, + silový výstup, kostra, snímač napětí) ... zapojení zcela triviální, cena cca 3 kila. L.
21011 -> (78) 84-99; 2103 -> (78) 99-04; 21073 -> (96) 04-07; 21044 -> (99) 07-13; 21044 -> (96) 12-16; Granta bílá -> 16-?; Vesta SW cross barvy Phantom (19) 20-?; 21011 - veterán (75) 12-?
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
For Tavri - automatické zapínání - obzvlášť s pamětí a blokováním při startování nikdy jednoduché nebude . I to co popisuje Saša a Luďek (tímto jim děkuji za doplnění) – a asi to bude to nejjednodušší co pro automatické zapínání světel existuje - (přesná integrovaná Zenerova dioda, komparátor a relé) musíš umět připojit do obvodů vozu .Sám bych se s tím nezabýval z jednoho důvodu - nerad dělám větší zásahy do stávajících zapojení . Raději se držím zásady , že kouzlo je v jednoduchosti a proto jsem zde popisoval signalizaci nezapnutých světel za jízdy a nevypnutých při zastavení motoru . V nejjednodušším případě si pak vystačíš se 2 slovy DVĚMA součástkami a to integrovaný Graetzův můstek - cca 8 CZK a integrovaný bzučák cca 35 CZK – připojeno dvěma vodiči do zástrčky pro palubní počítač .
Viz . : http://forum.ladaklub.com/viewtopic.php?t=8417
Viz . : http://forum.ladaklub.com/viewtopic.php?t=8417
For Saša , pokud jsi již do svého PC nainstaloval Workbench –demo , je možno si to ověřit zde uvedeným zapojením . U R si nastav inkrement 1% , v editu Zdiody 6,25 V , (porovnáváme poloviční napětí , aby komparátor – OZ 741 měl dostatečné Ucc) – pak při cca 84 – 86 % napětí palubní sítě tj. 12,75 – 12, 9 V komparátor přepíná a stačí dát relé na místo voltmetru vpravo . V reálném zapojení pak použijeme integrovanou ZD TL 431 a spínací napětí si libovolně nastavíme odporovým děličem . Chyba se uvádí < 0,5 % .
Petr HC: Ďakujem za opravu. Strata príkonu žiaroviek - to som až takto do hĺbky neriešil, máš pravdu (a na príves som úplne zabudol). Len tak z hlavy čiastočne by pomohlo použiť dvojtu diodu shotky 2x20A napr. zo spínaných počítačových zdrojov. Štvrte rele má zas výhodu, že iba toto musí byť výkonové, prvé tri relé spínajú vždy zasa iba relé, a na kontaktoch výkonovéhe relé takmer nie ja výkonová strata.
Jeden argument prečo reléová logika si uhádol. Druhý je ten, že zapojenie obvodu s integr. obvodmi, prípadne s mikroprocesorom je na prvý pohľad jednoduchšie ale pre elektroniku treba vyrobiť +5V, ku relé treba tranzistor a nejakú bižutériu a elektroniku ako takú treba dosť silno chrániť pred rušením a pred zničením prepeťovými špičkami, ktoré sa v aute vyskutujú dosť hojne (koľko relé v aute má zhášaciu diódu?). Aj pre 15V CMOS treba ochranu a spomenutý spínací tranzistor. Aj keď 15V CMOS nie je až taká bežná. Ale zas celé by to mohlo byť dosť menšie. Argument, že niekomu to funguje aj bez ochrán nie je argument, že chrániť netreba.
Zapojenie s komparátorom je tiež zaujímavé ale okrem predošlých poznámok ktomu by som mal aj pripomienku, že treba si rozmyslieť, kam to pripojiť, aby pri zapnutí niektorých spotrebičov nekleslo napätie na vstupe pod rozhodovaciu úroveň alebo/a tam pridať pamäť - klopný obvod (vodiče v aute určite nie sú predimenzované, úbytky sú dosť veľké). A doporučoval by som na komparátor so Smittom (a už sa to komplikuje).
Dokumentácia: Stiahol som pdf (odkaz na niektorej diskusii na tomto fore) - zhodná s tou, čo sa predáva napr. na www.slovlada.sk - návody na opravu - Album konštrukčných jednotiek LADA 110, 111, 112. (Ja mám EURO3).
Jeden argument prečo reléová logika si uhádol. Druhý je ten, že zapojenie obvodu s integr. obvodmi, prípadne s mikroprocesorom je na prvý pohľad jednoduchšie ale pre elektroniku treba vyrobiť +5V, ku relé treba tranzistor a nejakú bižutériu a elektroniku ako takú treba dosť silno chrániť pred rušením a pred zničením prepeťovými špičkami, ktoré sa v aute vyskutujú dosť hojne (koľko relé v aute má zhášaciu diódu?). Aj pre 15V CMOS treba ochranu a spomenutý spínací tranzistor. Aj keď 15V CMOS nie je až taká bežná. Ale zas celé by to mohlo byť dosť menšie. Argument, že niekomu to funguje aj bez ochrán nie je argument, že chrániť netreba.
Zapojenie s komparátorom je tiež zaujímavé ale okrem predošlých poznámok ktomu by som mal aj pripomienku, že treba si rozmyslieť, kam to pripojiť, aby pri zapnutí niektorých spotrebičov nekleslo napätie na vstupe pod rozhodovaciu úroveň alebo/a tam pridať pamäť - klopný obvod (vodiče v aute určite nie sú predimenzované, úbytky sú dosť veľké). A doporučoval by som na komparátor so Smittom (a už sa to komplikuje).
Dokumentácia: Stiahol som pdf (odkaz na niektorej diskusii na tomto fore) - zhodná s tou, čo sa predáva napr. na www.slovlada.sk - návody na opravu - Album konštrukčných jednotiek LADA 110, 111, 112. (Ja mám EURO3).