Olej

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Marek
Příspěvky: 5315
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Příspěvek od Marek »

martinz píše:To 50 je venkovní teplota vzduchu do které se může použít,takže je lepší než 15w40.
Nechci Tě urazit hned na začátku Tvého působení na fóru, ale lžeš.
Číslo 50 v označení viskozity oleje nemá s okolní teplotou pranic společného.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Drobek81
Příspěvky: 2129
Registrován: pon lis 01, 2004 19:47
Bydliště: Brno-Vyškov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Drobek81 »

Marek píše:Nechci Tě urazit hned na začátku Tvého působení na fóru, ale lžeš.
Číslo 50 v označení viskozity oleje nemá s okolní teplotou pranic společného.
já myslím, že to myslel dobře, jen to špatně podal...
ale stojí za úvahu, zda při provozu na LPG není opravdu lepší používat olej xxW-50 :?:
Obzvlášť, když třebas jezdím 95% delší trasy(min. 30km jedna cesta)
Moudrost nepřichází vždy s věkem. Někdy věk přichází sám.
Starý dům a mladá žena - hojnost práce zaručena.
Práce vyžaduje čím dál větší vzdělání, vzdělání čím dál větší práci.
Marek
Příspěvky: 5315
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Příspěvek od Marek »

Obecně vzato - oleje s vysokým číslem viskozity dle specifikace SAE se používají v motorech s velkým proběhem kilometrů, které mají velké vůle mezi písty a stěnami válců a tudíž vyšší spotřebu oleje. "Hustý" olej má z logického hlediska lepší utěsňovací vlastnosti a méně prolíná do spalovacích prostor - z toho vyplývá mírné snížení spotřeby oleje. Jiný význam to nemá.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Drobek81
Příspěvky: 2129
Registrován: pon lis 01, 2004 19:47
Bydliště: Brno-Vyškov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Drobek81 »

Myslel sem to z hlediska pracovní teploty motoru při provozu na LPG...ale vzhledem k tomu, že jezdím na 15W-40 a zatím to jezdí tak to asi je OK.
Když sem sbíral zkušenosti s LPG, jel sem po dálnici s plynem na podlaze a udržoval rychlost 140-170...nejsem zvyklý sledovat teplotu motoru, proto po příjezdu do Brna mne překvapil kouř z motoru-vyvřely 4litry vody a odešlo těsnění pod hlavou. Nevím, jak dlouho tlačila ručička teploty o doraz, nicméně jelo to a přežilo to. Z hadic k reduktoru se staly trubky, jsou tvrdé jak dřevo-všechny ostatní hadice vyměněny, ale to přehřívání v létě mne štve:-(
Ještě podotknu, že převážnou část najedu po dálnicích a auto nijak nešetřím...
Moudrost nepřichází vždy s věkem. Někdy věk přichází sám.
Starý dům a mladá žena - hojnost práce zaručena.
Práce vyžaduje čím dál větší vzdělání, vzdělání čím dál větší práci.
Marek
Příspěvky: 5315
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Příspěvek od Marek »

Drobek81 píše:Myslel sem to z hlediska pracovní teploty motoru při provozu na LPG...
Viskozita oleje nemá s teplotou nic společného. Motory s přeplňováním nebo motory se stupni komprese přes 11:1 používají oleje SAE 0W/30 nebo 5W/30. Myslíš si, že tyto oleje jsou horší než 15W/50?

V tom to vůbec není. Viskozita je ta nejméně důležitá vlastnost oleje, na tu se dneska nikde nehraje. Jen některým lidem to pořád nedochází.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Drobek81
Příspěvky: 2129
Registrován: pon lis 01, 2004 19:47
Bydliště: Brno-Vyškov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Drobek81 »

ale když mám ručičku teploty v létě v půlce, hraje viskozita už roli...ale jak říkám, 15W-40 to zvládá dobře, jen sem si říkal, že by nebylo od věci...dobrá, už mlčím :lol:
Jinak používám olej API SJ zmíněné viskozity, koukám ale, že 15W-50 by vyšel podstatně dráž...to radši vyměním ten olej po 10ti tisících a je to 8)
Moudrost nepřichází vždy s věkem. Někdy věk přichází sám.
Starý dům a mladá žena - hojnost práce zaručena.
Práce vyžaduje čím dál větší vzdělání, vzdělání čím dál větší práci.
Wolf
Příspěvky: 1246
Registrován: úte čer 01, 2004 11:14
Bydliště: Kraj Lučanů
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Wolf »

... a zase jedna perlicka - ja v lete jezdim na syntetice 10W-50 :P
Marek
Příspěvky: 5315
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Příspěvek od Marek »

Wolf píše:... a zase jedna perlicka - ja v lete jezdim na syntetice 10W-50 :P
Proč perlička? Na tom není nic špatného.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
martinz
Příspěvky: 72
Registrován: pon kvě 28, 2007 17:30
Bydliště: Praha

Příspěvek od martinz »

Marek píše:
martinz píše:To 50 je venkovní teplota vzduchu do které se může použít,takže je lepší než 15w40.
Nechci Tě urazit hned na začátku Tvého působení na fóru, ale lžeš.
Číslo 50 v označení viskozity oleje nemá s okolní teplotou pranic společného.

Jestli se někomu zdá, že okolní teplota vzduchu nemůže mít na viskozitu oleje takový vliv, tak by měl brát v potaz odvod tepla olejem z motoru, kdy plocha olejové vany umožní vyzáření jen určitého množství tepla (čím je větší rozdíl teplot mezi teplotou oleje a okolním vzduchem, tím se odvede více tepla), zvýšení okolní teploty vede také ke zvýšení teploty v olejové vaně, celková teplota oleje motoru se tedy zvýší a tak poklesne viskozita oleje pod použitelnou hodnotu. Dnes již není běžné vybavovat motory chladiči oleje a tak používání oleje podle SAE 30 v tropech není jistě nejlepším řešením.
martinz
Příspěvky: 72
Registrován: pon kvě 28, 2007 17:30
Bydliště: Praha

Příspěvek od martinz »

Marek píše:
martinz píše:To 50 je venkovní teplota vzduchu do které se může použít,takže je lepší než 15w40.
Nechci Tě urazit hned na začátku Tvého působení na fóru, ale lžeš.
Číslo 50 v označení viskozity oleje nemá s okolní teplotou pranic společného.
Minerální oleje mají svá omezení, většinou nelze vyrobit olej s větším rozsahem viskozitních stupňů než 25 (15W/40), 10W/40 bývá zcela výjimečně (napsáno být může, skutečnost bývá často odlišná). Většího rozsahu se dá dosáhnout pouze směrem nahoru (Mogul Super má 15W/50), směrem k nižším teplotám se dosahuje 10W/30, 5W/30 je téměř nedosažitelné. Olej 10W/30 je vhodný pro starší konstrukce motorů provozovaných v chladnějším klimatu, při vysokých okolních teplotách (nad 35° C) je doporučeno vybavit motor chladičem oleje.Tak tedy lžu,at si to každý přebere.
martinz
Příspěvky: 72
Registrován: pon kvě 28, 2007 17:30
Bydliště: Praha

Příspěvek od martinz »

Drobek81 píše:
Marek píše:Nechci Tě urazit hned na začátku Tvého působení na fóru, ale lžeš.
Číslo 50 v označení viskozity oleje nemá s okolní teplotou pranic společného.
já myslím, že to myslel dobře, jen to špatně podal...
ale stojí za úvahu, zda při provozu na LPG není opravdu lepší používat olej xxW-50 :?:
Obzvlášť, když třebas jezdím 95% delší trasy(min. 30km jedna cesta)
Ten 15w50 nemá s LPG co dělat.
Drobek81
Příspěvky: 2129
Registrován: pon lis 01, 2004 19:47
Bydliště: Brno-Vyškov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Drobek81 »

martinz píše:Minerální oleje mají svá omezení, většinou nelze vyrobit olej s větším rozsahem viskozitních stupňů než 25 (15W/40), 10W/40 bývá zcela výjimečně (napsáno být může, skutečnost bývá často odlišná)
No tak ono olej 10W40 je asi zbytečnost, málokdy je motor provozován při teplotách nižších než -20°C(na horách a na sibiři to beru 8) )...Ale s tou 50kou to nemusí být na škodu, motor při používání LPG má vyšší teplotu(resp. olej který ho ochlazuje). Otázkou zůstává, jaká je teplota třebas pod pístem při provozu LPG/benzín.
Moudrost nepřichází vždy s věkem. Někdy věk přichází sám.
Starý dům a mladá žena - hojnost práce zaručena.
Práce vyžaduje čím dál větší vzdělání, vzdělání čím dál větší práci.
Uživatelský avatar
Luděk Musil
Příspěvky: 10570
Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
Bydliště: Vyškov/Rašov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Luděk Musil »

Pozn. moderátora:
To MartinZ: přečti si, prosím, napřed články v tomto topicu: http://forum.ladaklub.com/viewtopic.php?t=6058
a potom je zkus vyvrátit nějakým (i laikovi) pochopitelným způsobem. Protože zatím mám z Tvých příspěvků takové smíšené pocity. L.
martinz
Příspěvky: 72
Registrován: pon kvě 28, 2007 17:30
Bydliště: Praha

Příspěvek od martinz »

Drobek81 píše:
martinz píše:Minerální oleje mají svá omezení, většinou nelze vyrobit olej s větším rozsahem viskozitních stupňů než 25 (15W/40), 10W/40 bývá zcela výjimečně (napsáno být může, skutečnost bývá často odlišná)
No tak ono olej 10W40 je asi zbytečnost, málokdy je motor provozován při teplotách nižších než -20°C(na horách a na sibiři to beru 8) )...Ale s tou 50kou to nemusí být na škodu, motor při používání LPG má vyšší teplotu(resp. olej který ho ochlazuje). Otázkou zůstává, jaká je teplota třebas pod pístem při provozu LPG/benzín.
Nejsem nepřítel oleje 10w40,jen jsem psal své zkušenosti s olejem SuperMogul.Na 05 je doporučovanej 10w40,ale já dávám SuperMogul.Testuju ho dlouhodobě.Jezdíš na lpg?kolik máš na autě najeto na lpg?Teda jestli se můžu ptát.A Tvoje zkušenosti s lpg?Dlouhodobá průměrná spotřeba?
Uživatelský avatar
Luděk Musil
Příspěvky: 10570
Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
Bydliště: Vyškov/Rašov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Luděk Musil »

Já jezdím na LPG již 11 let.
21011, RV 1978, LPG 1997, ujeto 70 kkm, Ø 10 l, 15W40
2103, RV 1978, LPG 2000, ujeto 80 kkm, Ø 10 l, 15W40
21073i, RV 1996, LPG 2002, ujeto 75 kkm, Ø 10 l, 15W40
21077i, RV 2000, LPG 2007, ujeto 15 kkm, Ø 9 l, 15W40
Pravidelná výměna (filtry, olej, svíčky) = 10 kkm, olej ani jedno nežralo/nežere. L.
21011 -> (78) 84-99; 2103 -> (78) 99-04; 21073 -> (96) 04-07; 21044 -> (99) 07-13; 21044 -> (96) 12-16; Granta bílá -> 16-?; Vesta SW cross barvy Phantom (19) 20-?; 21011 - veterán (75) 12-?
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Odpovědět

Zpět na „Hnací soustava“