Zapalovacie sviecky

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Marek
Příspěvky: 5315
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Příspěvek od Marek »

Doplňující údaj k tepelné hodnotě svíček:

Jistě je vám známo, že tepelnou hodnotu svíček je vhodné přizpůsobit i motoru se změněným kompresním poměrem. Proto vy, kteří máte kompresní poměr vyšší o víc než 1 (to znamená vyšší než 9,5:1), měli byste používat o stupeň studenější svíčky (místo 15YC přejít na 14YC).

A pokud u takto upraveného motoru ještě používáte LPG, měla by se tepelná hodnota svíček změnit o dva stupně (tedy místo 15YC používejte 12YC).
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Uživatelský avatar
Křečík Barbuška
Příspěvky: 11040
Registrován: ned srp 29, 2004 09:01
Bydliště: Brno

Příspěvek od Křečík Barbuška »

K těm "neplynovým" silverkám, mám je zhruba 7 tis. na svém a chodí velice obstojně, což nic nevyvrací ani nepotvrzuje.
Lada Granta Liftback 1,6 16V - skoro normální auto
Lada Kalina 1117 1,6 8V - neopodstatněné a nenaplněné naděje
ex VAZ 2105, VAZ 2104, VAZ 2107
Marek
Příspěvky: 5315
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Příspěvek od Marek »

Koko Loko píše:K těm "neplynovým" silverkám, mám je zhruba 7 tis. na svém a chodí velice obstojně, což nic nevyvrací ani nepotvrzuje.
Ale pokud vím, stěžuješ si na spotřebu, že? :-D :wink:
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Uživatelský avatar
Křečík Barbuška
Příspěvky: 11040
Registrován: ned srp 29, 2004 09:01
Bydliště: Brno

Příspěvek od Křečík Barbuška »

Ano, velmi správně, stěžuji si na spotřebu, já si vůbec na všechno stěžuji. Nicméně nejlepší spotřeby v "letním" období jsem dosáhl nyní a to 9/100 LPG v provozu dálka + 20% města. Loni to bylo v létě 10/100 vždy a všude a to i na obou patnáckových verzích "YC". Je zajímavé, že soukmenovec BA3 se svou 1,7k s identickým systémem z téže dílny, jezdí prý o dva litry méně. Že by to bylo obsahem? Řidičem?
Lada Granta Liftback 1,6 16V - skoro normální auto
Lada Kalina 1117 1,6 8V - neopodstatněné a nenaplněné naděje
ex VAZ 2105, VAZ 2104, VAZ 2107
Maysner
Příspěvky: 3209
Registrován: čtv črc 06, 2006 13:22
Bydliště: Brno

Příspěvek od Maysner »

on to nemusi toliko tocit :P objem nicim nenahradis
E36 330i coupe skoro Alpina, Mauritiusblau Metallic - Crash Packet
Dokud karu nerozdelas, nevis o ni nic :-P

Chatka 12 forever
Buková Drift Challenge Team
Romania team 2009
Uživatelský avatar
Křečík Barbuška
Příspěvky: 11040
Registrován: ned srp 29, 2004 09:01
Bydliště: Brno

Příspěvek od Křečík Barbuška »

Taky si myslím, že problém bude v tom jednom malém mlíčku.
Lada Granta Liftback 1,6 16V - skoro normální auto
Lada Kalina 1117 1,6 8V - neopodstatněné a nenaplněné naděje
ex VAZ 2105, VAZ 2104, VAZ 2107
Marek
Příspěvky: 5315
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Příspěvek od Marek »

Problém může být v nastavení množství směsi pro motor. Možná má BA3 malinko chudší nastavení. Má ovšem objem, takže mu to nemusí tolik vadit - třeba kdyby trochu jinak nastavil směs LPG, jelo by mu to líp (ale za víc).

Když uškrtíš plnění LPG, můžeš za jistých okolností jít se spotřebou dolů. Jenže to má dva nepříjemné důsledky: Především nižší výkon motoru a mizerná pružnost a za druhé reálné riziko podpálení ventilů (chudá směs hoří za úvratí pístů, čímž se extrémně ohřívají výfukové ventily a k tomu samotným hořením LPG vzniká vyšší teplota, což v součtu těchto dvou faktorů znamená pro motor kolaps).

Nicméně já měl patnáctku s pěti kvalty deset let a spotřebu na LPG jsem měl kolem deseti litrů celý ten čas. Níž se prostě nedostaneš, nemá cenu nad tím spekulovat.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Uživatelský avatar
dmatej
Příspěvky: 2847
Registrován: pon bře 14, 2005 20:44
Bydliště: Přehýšov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od dmatej »

Kalina dostala na garančce taky Brisky a znatelně se zklidnil volnoběh. No, možná i výkony se zlepšíly. Taky má vzd. elektrod 1,1.
Jediné dobré "cizí" svíčky byly NGK :)
Stroje Laďka 2101 a Beruška 1118 a Punťa (Grande Punto) a Škleblík (VW Passat).
tonda
Příspěvky: 70
Registrován: čtv lis 30, 2006 18:14
Bydliště: Klatovy

Příspěvek od tonda »

dmatej - rychle uber elektrodovou vzdálenost na svíčkách 1,1 mm na 0,6 mm než Ti to probije spínací tranzistory u zapalovacích transformátorů.
Zapalovací modul se sice nechá nahradit jiným zn. BOSCH než kupovat drahý od LADY, ale je lepší tomu předcházet.
Marek
Příspěvky: 5315
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Příspěvek od Marek »

Nene - podle katalogu BRISKu je to správně. Elektrodová vzdálenost u motorů VAZ 11183 Kalina 1,6/8V 58kW i u verze VAZ 21124 Kalina 1,6/16V 65kW je 1,1 mm.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Uživatelský avatar
dmatej
Příspěvky: 2847
Registrován: pon bře 14, 2005 20:44
Bydliště: Přehýšov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od dmatej »

Ámen. Jinak ty NGK se týkaly 210x.

Jo a je to 1118 8V ale 59,5kW :)
Stroje Laďka 2101 a Beruška 1118 a Punťa (Grande Punto) a Škleblík (VW Passat).
Uživatelský avatar
Luděk Musil
Příspěvky: 10570
Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
Bydliště: Vyškov/Rašov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Luděk Musil »

Nechci se Vám míchat do diskuse (tedy Dmatej, Marek, Tonda), ale každej máte kousek svý nějaký pravdy.
Tonda: mohl by jsi se trošku více rozvinout? Měl jsi s takovou závadou nějaký kontakt?
Marek: při vší úctě - neslyšel jsem od Tebe před časem, že hodnoty předepisuje výrobce vozu a ne výrobce svíček (nebo olejů) ?
Dmatej: - (kromě typu nic)
Omlouvám se za vstup do diskuse, ale nedalo mi to. L.
21011 -> (78) 84-99; 2103 -> (78) 99-04; 21073 -> (96) 04-07; 21044 -> (99) 07-13; 21044 -> (96) 12-16; Granta bílá -> 16-?; Vesta SW cross barvy Phantom (19) 20-?; 21011 - veterán (75) 12-?
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Uživatelský avatar
Petr HC
Příspěvky: 2295
Registrován: stř lis 21, 2007 11:27
Bydliště: Hořice

Příspěvek od Petr HC »

Rád bych si také přiložil „polínko“ . Elektrodová vzdálenost na svíčkách je přímo úměrná velikosti prvé napěťové špičky při přeskoku jiskry . Proto namahání spínacích tranzistorů a potažmo sekundáru zapalovací cívky je tím větší ,čím je větší mezera na svíčkách (resp .součet obou mezer na současně pálících svíčkách u MPI ) a to bez ohledu na výrobce svíček . Spínací tranzistor lze vyměnit – tady by asi byla „parketa“pro Sašu (myslím si ,že z u nás běžně dostupných by zde vyhověl darlington BU 931) ,ale proražené vinutí nespraví nikdo a výměna modulu znamená značnou investici . Proto bych se řídil údajem výrobce vozu – ještě lépe údajem výrobce el.výzbroje ,v tomto případě Bosch-Ru (bohužel mnoho informací od něho na ruských webech není) . Myslím ,že negativní zkušenost s proraženým modulem zde někdo již popisoval . Proto ještě znovu upozornění – odpojený kabel od kterékoli svíčky a zastartování znamená téměř jistý průraz výše popsaných součástek (paradoxně – zkrat na kostru nevadí). Jinak řečeno - to ,co si nechaly líbit klasické zapalovací cívky s kontaktním přerušovačem ,zde neplatí. Proto naprostý souhlas s Tondou , přestože před znalostmi a praxí Marka „klobouk dolů“.
Marek
Příspěvky: 5315
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Příspěvek od Marek »

Zní to logicky. Nicméně pořád si myslím, že pravda je jinde.

Kdybychom vzali v úvahu, že pravdu máte vy a nikoli já, kdo mi vysvětlí tuto praxi: Fabia 1,4 MPi - schválené svíčky NGK a BRISK. Svíčky NGK (typ nevím, to není podstatné) mají jednu zápornou elektrodu se vzdáleností 0,7 mm, zatímco srovnatelné BRISKy používané jako adekvátní náhrada (DR15TC) mají elektrody tři a každá elektrodovou vzdálenost 0,7 mm. Znamenalo by to tedy podle vašich teorií trojnásobné namáhání koncového stupně sekundární strany zapalování? Pokud ano, jak je tedy možné, že je to schválené? A jak je možné, že to konkrétně tomuto zapalování nevadí a Kalině by to vadit mělo?

Podle mého názoru je pravda na straně výrobce svíček. Pokud je přesvědčen o tom, že zapalování onoho vozu je natolik dimenzováno, že je schopno pracovat se svíčkami BRISK s elektrodovou vzdáleností 1,1 mm, může je uvádět jako schválené. Podle mého názoru je to správně. U motorů 1,7i v hranaté řadě se rovněž na BRISKách uvádí vzdálenost 1,1 mm - a má někdo z vás problém???
Naposledy upravil(a) Marek dne pon kvě 26, 2008 16:29, celkem upraveno 4 x.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Marek
Příspěvky: 5315
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Příspěvek od Marek »

Luděk Musil píše:Marek: při vší úctě - neslyšel jsem od Tebe před časem, že hodnoty předepisuje výrobce vozu a ne výrobce svíček (nebo olejů) ?
OMYL! U olejů předepisuje kvalitu oleje výrobce motoru - to ano. U svíček tomu tak není, tam se vše řídí naopak výrobcem svíček. Nikdy jsem netvrdil něco jiného.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Odpovědět

Zpět na „Hnací soustava“